BEL MKII Teknisk tråd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 279
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BEL MKII Teknisk tråd.

Dette er en tråd som kun omhandler MKII og fullføringen av denne. Starter en ny tråd da vi allerede har en del uoversiktlige fra før.

Her ser dere foreløpig kassefremdrift:

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang: diskanten bak, hvilken diskant er det snakk om, og har du testet deg fram til vinkelen den er montert i...?

mvh Kai

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser flott ut det der, Snickers. Liker måten du har malt sidene for å få fram alle former og avstivere. Det gjør det lett å skjønne hva du driver med.

Kan du ta et bilde med kassa stående? Jeg kunne tenkt meg å se hvor mye den luter bakover og hvor mye 10cm forskjell har å si på høyden.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassen ser litt mer komplisert ut, med flere vinkler og mange flere deler. Men ellers så liker jeg nok formen på denne bedre en mk1.

Det skal bli spennende å få høre nærmere hvordan lyden i disse blir. Kanskje man skal bygge seg et sett til

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Kassen ser litt mer komplisert ut, med flere vinkler og mange flere deler. Men ellers så liker jeg nok formen på denne bedre en mk1.

Det skal bli spennende å få høre nærmere hvordan lyden i disse blir. Kanskje man skal bygge seg et sett til

Mvh
    Du kan jo alltids bruke BEL 2.5 som ekstremt rå bakhøyttalere, og bygge en BEL XL basert på BEL 2.5 mkII til frontene! Med BEL XL i front, en BEL XL senter og BEL 2.5 bak backet opp av skikkelige forsterkere er det duket for et oppsett der alle kanaler kan settes til Large, og subwooferbehovet blr redusert til LFE-kanalen.

Ulempen er jo at de fleste av disse høyttalerne er på tegnebrettet, men veien fra plan til realisering blir kort når Snickers er ferdig med BEL 2.5 mkII, tipper jeg. Spesielt tror jeg faktisk det er lettere å realisere en BEL XL senter basert på filtre fra BEL XL, fordi man får full symmetri med 2.5-filtrering.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ett 90 mm avløpsrør jeg ser som bass refleks der snickers??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marius|
    Oj, ja... da må det jo låte...[sensurert] :roll:

Seriøst, så er vel avløpsrør godt egnet og mer robuste enn de gjennomsnittlige basrefleksløsningene i handelen, som ofte er beregnet på bilbasser og dermed ofte for korte.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var vel ikke noe negativt med det avløpsrøret men heller at jeg er rørlegger selv og kjenner igjen slike ting

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Ang: diskanten bak, hvilken diskant er det snakk om, og har du testet deg fram til vinkelen den er montert i...?

mvh Kai
    Hei!

Vinkelen har jeg testet meg frem til ja. Ett av de problemene jeg har prøvd å få bukt med er direkte refleksjoner fra bakveggen. Hos meg er det glass så da har jeg verst tenkelig forhold bak. Vinkelen oppover er tilstrekkelig bakovervendt til at man ikke får så mye strølyd fremmover fra bakdiskanten i de frekvensene den er aktiv.

Jeg har testet med en Seas T27FC eller noe deromkring (tekstil, 27mm uten kammer). Jeg tenkte å prøve med H561 19mm aludome da den har veldig fint spredningsmønster ved høye frekvenser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ser flott ut det der, Snickers. Liker måten du har malt sidene for å få fram alle former og avstivere. Det gjør det lett å skjønne hva du driver med.

Kan du ta et bilde med kassa stående? Jeg kunne tenkt meg å se hvor mye den luter bakover og hvor mye 10cm forskjell har å si på høyden.
    Jeg skal få plassert den sammen med BEL MKII så er det lett å se både høydeforskjell og vinkel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

Mvh
    Siden jeg nå har bordsag og stor båndpusser og har brukt vinkelmåleren aktivt gikk det veldig lett, men kassene fordrer litt nøyaktighet for at det skal gå lett.

Skal prøve å få dratt dem med på neste forumtreff så det går an å høre dem.

Jeg har lekt meg litt med MKII (i MKI-kasse) og rørforsterker nå. Ganske gøy egentlig men det favoriserer enkelte musikktyper.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marius|
    Stemmer på en prikk Jeg valgte å bruke ubrukte rør slik at jeg slipper drittlukta når jeg skrur opp lyden

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke så dumt den nei

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ser de ut ved siden av MK:

...beklager den elendige bildekvaliteten. Prøvde en spesialfunksjon med blitzen, men det skulle man visst bruke sammen med stativ

Og satt ved siden av hverandre er det lett å se hvor mye de heller bakover:

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende!

blir bel xl basert på mkII da? men bakoverrettet diskant og greier?

hva med 2.5veis senter og xl senter, skal de ha noen ambience diskant?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senteren blir 2-veis. Jeg kommer til å gjøre det mulig å sette på en ambiencediskant på dem også, men for mange havner den jo i ei hylle, under en TV eller noe og da har den noe mindre for seg.

Alle de andre blir basert på MKII. Den har omtrent ingen effektomsetning i filteret, noe som later til å fungere helt etter hensikten.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er akkuratt ferdig med eksamen og skal bestille bel hvert øyeblikk..

Hvor stor forksjell er det i lydkvalitet på vanlig og mk II, jeg syntes den originale hadde en finere fasong...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    spennende!

blir bel xl basert på mkII da? men bakoverrettet diskant og greier?

hva med 2.5veis senter og xl senter, skal de ha noen ambience diskant?
    Akkurat det med ambience-diskanten er vel valgfritt. Den bidrar ikke til direktelyden, og kan fjernes uten at man kompenserer med endringer i delefilteret til bånddiskanten.

Ellers synes jeg kabinettet til BEL 2.5 mkII har potensial til å bli skikkelig stilig. Jeg ser for meg, mørke, silkematte malte flater på hele høyttaleren med unntak av baffel i finert tre eller eventuelt en tykk heltre-baffel. Tror det kan bli skikkelig kult. Bare et forslag selvsagt, dette med finishen. Det går jo også å la seg inspirere av Ushers X-serie eller Dancer-serien, eventuelt noe Sonus Faber-inspirert. for de eventyrlystne byggerne kan man jo forsøke å avrunde baffelen til ambience-diskanten slik at man får en jevn overgang fra topplaten til bakplaten. En kilen utfordring for å lage nedsenking til diskanten, men det klarer de fingernemme...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Senteren blir 2-veis. Jeg kommer til å gjøre det mulig å sette på en ambiencediskant på dem også, men for mange havner den jo i ei hylle, under en TV eller noe og da har den noe mindre for seg.

Alle de andre blir basert på MKII. Den har omtrent ingen effektomsetning i filteret, noe som later til å fungere helt etter hensikten.
    Det er jo en klar forbedring i forhold til BEL 2.5-filteret som har opptil 16% effektomsetning i den 18ohms effektmotstanden.

Ellers er det jo spennende med XL-versjonene også. Der burde det jo være mulig å bruke 2.5-veis filteret i senterkhøyttaleren også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Jeg er akkuratt ferdig med eksamen og skal bestille bel hvert øyeblikk..

Hvor stor forksjell er det i lydkvalitet på vanlig og mk II, jeg syntes den originale hadde en finere fasong...
    Jeg skal finere prototypene til MKII, så da vil jeg råde deg til å vente til jeg har fått lagt ut bilder av den. Kanskje du da har et annet syn på hvordan den ser ut.

Lydmessig peker nok alt i retning MKII, men det skulle jo bare mangle. Mellomtonelekkasjen gjennom bassporten vil bli ganske redusert i forhold til MKI.

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •