BEL MKII Teknisk tråd. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 279
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tokland
    Har tenkt tanken at bakplaten skal være imellom sideplatene. Jeg har, av en eller annen grunn, tenkt å ha bakplaten utpå. Da blir jo innvendig dybde 340mm. Nå er vi vel enige?
    Ja, det er me!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludomaniac
    - Under litt kompleks gitarsolo så oppleves lyden som meget rotete. Jeg mister hele oversikten over lydbildet og synes at dette var absolutt ikke bra og får lyst til å gjøre noe helt annet enn å høre på musikk.

- Bassen... Joda, det er bass der - problemet er at den mangler endel dypbass. Det virker som de gjerne vil, men det man hører er øvre del av bassområdet. Merkes meget godt på basstrommer; det er liksom ikke hele tromma som spiller.

- Mellomtonen... Har blitt mye bedre og mer avslappet. Men fortsatt så kommer mye av øvrebass/mellomtonen ut av bassporten. Og det blir ytterligere forsterket av bakveggen slik at lyden blir rotete og alt for mye lyd på feil frekvensområde.

- Kabinettene synger med på musikken. Pleier ikke disse å være ganske så døde da ??
    Her kjenner jeg meg virkelig ikke igjen! Derfor er mitt første innfall en kombinasjon av inspilling og spesielt plassering...

Lyden hos meg oppfattes ikke som rotete i det hele tatt, og jeg driver mye kritisk lytting til musikk med meget store og dynamiske lydbilder. Jeg foretrekker lyden her med litt god bredde mellom høytalerene, helst i en likesidet trekant med hverandre og sweetspot'en. Høytalerene må vendes helt inn mot lytter, slik at bånddiskantene peker rett mot deg...

Hva bass anngår spiller de jo ned til 27 hz +/- 3 dB, noe som er imponerende for en 2,5 veis med 6,5" basser. Men her på forumet har vi jo opplevd gang etter gang hvor stor forskjell det er på rom , og hvor ødleggende utfasinger, etc kan være... Personlig er Bel'ene de desidert dypest spillende høyttalerene jeg har hatt, til tross for historie med store konstruksjoner... Prøv å vende "lytterettningen" 90 eller 180 grader, hvis mulig. Har gjort underverker for mange!!!

Har personlig ekstremt lite plager med mellomtone lekasje, og hva resten av gjengivelsen i det sjiktet anngår finner jeg den meget avslappet og naturlig/tilstedeværende (spesielt med mkII filter). Det er utrolig viktig å sørge for at høytalerene får nok luft til bakvegg og sidevegg. Har fått ekstremt varierende resultater ved testing av forskjellige plasseringer. Bel er etter mine erfaringer relativt kresen her...

Mine BEL har MKI kabinetter, og de er 100% døde. Har aldri hørt en eneste ressonans eller vibrasjon. De er bygd av 19 mm MDF, dempet med dobble filleryer, og er limt og skrudd etter snickers kassetegning...

Du får prøve deg fram litt, og se om du finner en bedre plassering, og gi dem en del timer inspilling før du vurderer bassen for kritisk...

Lykke til...

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at du har byttet om polene på et element eller en høyttaler slik at du får litt utfasing av bass og rotete mellomtone?

Beskrivelsen til Ludomaniac er ikke helt sånn som jeg kjenner BEL.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man bassrelfeksrøret? Begynner å nærme meg å komme i mål med selve kassene ,men hva med det ekstra materialet? Hvor kan man kjøpe bassrefleksrøret og rockwool?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får iallefall kjøpt bassrefleksrør hos biltema.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har forstått det, så er det vel 90mm avløpsrør som blir brukt. Disse burde man få kjøpt hos enhver rørlegger eller byggeforhandler. Har selv sett de hos OBS bygg...

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos rørleggeren her fikk man bare tak i 75mm og 110mm rør.. det var visst ikke så vanlig med 90mm.

Hvordan vil høyttaleren oppføre seg med 75mm i steden for 90mm?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endel (kanskje litt idiotiske) spørsmål.

1) Hvorfor er bunnplatentplaten "skeiv"? Har det noen fordeler med lyden ved å lage den skeiv , eller er det kun for å lage kassen stivere? Hva er isåfall vinkelen. Det er en stund siden jeg holdt på med vinkler og pytagoras at det ikke gikk så enkelt å finne det ut. Det er den eneste platen som jeg ikke har kuttet opp siden jeg ikke visste hva slags vinkel denne skulle kuttes med.

2) Hvis bunnplaten skal være skeiv så er det da lures å montere delefilteret i et eget rom? Er det ikke slik at delefilteret blir meget varmt og kan ta fyr ved meget har belastning. (noe som en hvisket meg i øret) Hva med å montere det rett under bassrefleksporten? Da vil det forhåpentligvis bli avkjølt av luftmengden som går inn og ut av kassen. Eller har det ingenting å si? Skal man montere delefilter under er det vell en fordel å gjøre plass til det under , slik som det ser ut på tegninger så er det jo ikke plass til delefilteret med den vinkelen.

3) Siden de skruene som fulgte med den første BEL høytaleren min ikke var noe særlig. Hvilke skruer bør da brukes til å feste elementene?

4) Det er vanlig rockwool akustikkplate som er brukt som dempemateriale?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Endel (kanskje litt idiotiske) spørsmål.

1) Hvorfor er bunnplatentplaten "skeiv"? Har det noen fordeler med lyden ved å lage den skeiv , eller er det kun for å lage kassen stivere? Hva er isåfall vinkelen. Det er en stund siden jeg holdt på med vinkler og pytagoras at det ikke gikk så enkelt å finne det ut. Det er den eneste platen som jeg ikke har kuttet opp siden jeg ikke visste hva slags vinkel denne skulle kuttes med.

2) Hvis bunnplaten skal være skeiv så er det da lures å montere delefilteret i et eget rom? Er det ikke slik at delefilteret blir meget varmt og kan ta fyr ved meget har belastning. (noe som en hvisket meg i øret) Hva med å montere det rett under bassrefleksporten? Da vil det forhåpentligvis bli avkjølt av luftmengden som går inn og ut av kassen. Eller har det ingenting å si? Skal man montere delefilter under er det vell en fordel å gjøre plass til det under , slik som det ser ut på tegninger så er det jo ikke plass til delefilteret med den vinkelen.

3) Siden de skruene som fulgte med den første BEL høytaleren min ikke var noe særlig. Hvilke skruer bør da brukes til å feste elementene?

4) Det er vanlig rockwool akustikkplate som er brukt som dempemateriale?
    1) fordi banddiskanten ha veldig begrenset spredning opp/ned er høyttaleren skeiv, så den skal treffe mer i ørehøyde.

2) problemet med overopphetet motstander er ikke så tilstede lenger fordi isen har valgt mindre motstander.

4) er det ikke helt vanlig rockwool pakket i plast (slik som vanlig Glava) som brukes.!?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skruar

3) Snickers-is anbefalte meg skruar frå Eltek ( www.dynabel.no ). Å han anbefalte på det sterkaste å ikkje bruka dei medfølgande skruane!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele delefilteret er rekonstruert fra mkI til mkII. I mkI filteret var det en effektmotstand koblet alene i parallell med det ene bassmellomtoneelementet. Til tider betydde det at 20% av effekten gikk gjennom nevnte motstand. Det førte til at motstanden ble svært varm ved høyt volum. Men det alene er ikke nok til at høyttaleren skulle bli for varm. Følgende må i tillegg være oppfylt:

* Svært høyt volum over tid
    * Motstanden måtte ligge inntil en kondensator (som det riktignok var lett å legge inntil)
    * Kondensatoren/motstanden må ligge inntil dempematerialet, som i tillegg må være brennbart.

I praksis var nevnte kondensator mye mer følsom for varme, og det var gjerne denne som brøt sammen. Når dette skjedde gikk det hele så varmt at det var et enkelttilfelle der plast smeltet og det luktet svidd av dempematerialet. Vi snakker ikke flammer og brann her.

Jeg har bygget denne, men har passet på godt med luft rundt nevnte motstand og avstand mellom denne og dempematerialet. Jeg har aldri merket lukt eller noe annet som skulle tyde på kritisk varmgang.

Men det er ingen grunn til å velge mkI-filteret foran mkII filteret. I mkII-filteret er designet annerledes. Der er det ingen parallellmotstand som går varm på samme måte, og hele høyttaleren utnytter effekten bedre.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bør jeg bytte til MKII filter da kanskje....?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    bør jeg bytte til MKII filter da kanskje....?
    Jeg har ikke byttet ennå, men jeg har bestemt meg for å gjøre det.

Skal også forsøke å bygge en frittstående ambience-diskant, slik at det i praksis kun er kabinettet som skiller høyttaleren fra en fullblods BEL 2.5 mkII

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har veldig lyst til å bygge meg et par med MKII, men noe på den "foto" tegningen er litt defust.

er det så at fronten er 40mm tilbaktrukket i toppen? noen streker der som jeg ikke helt får til å stemme.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg har veldig lyst til å bygge meg et par med MKII, men noe på den "foto" tegningen er litt defust.

er det så at fronten er 40mm tilbaktrukket i toppen? noen streker der som jeg ikke helt får til å stemme.
    Defor laget jeg en bedre tegning

men la frontplata være 198mm bred ikke 160mm som jeg skrev. så lager du sideplatene 19mm kortere i front på begge sider.

http://avforum.no/forum/showpost.php...&postcount=151

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forresten laget til alle delene til kassene nå, og alle elementer, skruer, tilslutningspanel etc. er bestillt. Totalt er jeg oppe i ca 5000,- for alle deler og materialer. Så kommer finish i tillegg, så ender opp på under 6000 som jeg har budsjettert til høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestilt meg BEL MKll.
    Jeg skal Prøve å kopiere designet fra sonus faber amati.
    http://www.hifi-notes.com/sonusfaber...brikage-nl.htm

Selvsagt skal jeg bruke de innvendige mål og parametre fra BEL, for å få den gode lyden.

Regner med det blir en del utfordringer før jeg når målet, men det hører til.

Gleder meg som bare det. Detta blir gøy.
    Noen som har noen tanke rundt prosjektet? Tips?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at diskanten peker rett mot hodet i lytteposisjon. Det er MEGET viktig, siden spredningen vertikalt er så smal på denne bånddiskanten

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn - nå er de optimale tenker jeg. Har endret på isolasjonen og fått tunet det meste. Det låter ikke helt som hva jeg hadde håpet på så derfor går jeg videre... Noen som vil kjøpe for en rimelig penge ?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lambc
    Har nå bestilt meg BEL MKll.
    Jeg skal Prøve å kopiere designet fra sonus faber amati.
    http://www.hifi-notes.com/sonusfaber...brikage-nl.htm

Selvsagt skal jeg bruke de innvendige mål og parametre fra BEL, for å få den gode lyden.

Regner med det blir en del utfordringer før jeg når målet, men det hører til.

Gleder meg som bare det. Detta blir gøy.
    Noen som har noen tanke rundt prosjektet? Tips?
    Hei

Er interessert i å lage noe i samme stil som denne høyttaleren jeg også,men det ligger ganske langt fram i tiden.
    Ønsker derfor gjerne å gjøre hvilke erfaringer du gjør deg underveis, byggeteknikk med mere.
    Personlig tror jeg vil teste ut designet ved å bygge ett par som likner på Cremona Auditor først. Mindre størrelse, så det er enklere å se om en får til alle de byggemessige detaljene og et fint sluttresultat.

Det du bør være obs på når du bygger en ferdigkonstruert HT i en annen kasse en den som delefilteret er designet for er vel bredden på baffelen.
    Enhver endring i bredden på denne kan vel påvirker lyden en god del og også avrullingen på elementene i forhold til hverandre.

Nå er ikke jeg noe ekspert på dette, men har jo lest litt rundt omkring, og det virker som om en del designere i alle fall tar dette med baffelen veldig seriøst.
    Beholder du samme bredde (og form?) på baffelen samt avstand mellom elementene skulle du vel være på trygg grunn...

Ble litt overrasket da jeg så siste versjon av BEL med stor endring i baffelen uten noen kommentarer rundt endring i delefilteret???

Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •