BEL MKII Teknisk tråd. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 279
    Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan man bare kjøpe filter + bakdiskant siden jeg allerede har 4stk høyttalere og 2 diskanter?

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo ikke direkte BEL-relatert, men tenkte jeg kunne nevne det allikevel:

Har da vært på OBS Bygg og kjøpt plater og lim.
    De hadde kun bredder på 200mm og 400mm, så da ble det 3 plater à 200mm og 2 plater à 400mm. Kjøpte en liter med ekspanderende trelim og (regner med at dette holder...?) Total sum: 881 kroner.

Konklusjon: Har du tranportmuligheter, samt utstyret til å kunne kappe nøyaktige mål, gjør som CFD og ikke kjøp plater på OBS. Det er dyrt!

CFD: Tør jeg spørre deg hva kvadratprisen ble på de platene, kjøpt på maxbo. Kappet de til i de størrelsene man ser på bildet?

PS: Intensjonen er ikke å lage en prisjakttråd, men tenkte kanskje det kunne være nyttig å vite ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har begrensede muligheter for kapping og fres, men likevel ønsker å bygge, får du kjøpt kit fra kr. 2,500.- Dette er "original" Snickers-is utførelse med alle deler kappet og frest, samt lameller til sammensetting. Klart for liming.

mvh
    Snekker'n

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nozferatu
    Kan man bare kjøpe filter + bakdiskant siden jeg allerede har 4stk høyttalere og 2 diskanter?
    Japp - det kan du - bare å handle i vei ! Eltek har på lager
    Men husk å kjøpe kondensator til bakdiskanten !

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ttorneby: Du har PM. 318kr kostet det for MDF til BEL ferdig kuttet opp på Maxbo sinsen. TROR de gjorde en grei jobb ,men jeg sjekker ikke disse platene nøyaktig før om 1uke siden jeg skal bort på ferie.

Men de gjorde bare grovarbeidet. Finarbeidet klarer jeg selv med stikksag og annet verktøy.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til Rogalendinger:

På vei mot Randaberg (på den lange sletta mot sentrum) er det et møbelverskted som har utstyr til å lage veldig pene MDF kutt. De er ikke dyre heller. Har fått de til å lage spesialdesignede hyller for videokonferanseutstyr i mdf som ble meget pene.

Noen kunne kanskje tatt seg bryet å spurt om et prisforslag hos de? Husker dessverre ikke navnet på bedriften, men skal få madammen til å sjekke navnet på de da hun drar forbi hver dag.

DrE

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Ok, nå trenger jeg litt hjelp fra forumet... Jeg har lyttet en god del idag og har vel funnet noen negative sider ved BEL 2.5 - både med mkI og mkII filter samt med og uten bakdiskanten.

- Under litt kompleks gitarsolo så oppleves lyden som meget rotete. Jeg mister hele oversikten over lydbildet og synes at dette var absolutt ikke bra og får lyst til å gjøre noe helt annet enn å høre på musikk.

- Bassen... Joda, det er bass der - problemet er at den mangler endel dypbass. Det virker som de gjerne vil, men det man hører er øvre del av bassområdet. Merkes meget godt på basstrommer; det er liksom ikke hele tromma som spiller.

- Mellomtonen... Har blitt mye bedre og mer avslappet. Men fortsatt så kommer mye av øvrebass/mellomtonen ut av bassporten. Og det blir ytterligere forsterket av bakveggen slik at lyden blir rotete og alt for mye lyd på feil frekvensområde.

- Kabinettene synger med på musikken. Pleier ikke disse å være ganske så døde da ??

Kan det rett og slett være at det hele ikke er innspillt enda, eller er det konstruksjonen som gjør at det oppleves slik ? Jeg hadde store forventninger av høyttalerne siden de skrytes opp i skyene.

Men det er nå en gang sånn at man får det man betaler for... Og da lurer jeg på om jeg rett og slett har valgt feil...

Synspunkter på dette utspillet ? Hvordan oppleves lyden for dere andre som har hørt disse ?

Trenger litt hjelp her altså...!

EDIT :

Det virker som om de mangler endel attack på musikken, de legger liksom ikke noe tyngde og autoritet i måten å spille på... Og da er jeg tilbake på dette med innspilling. Kan dette bedres på sikt ? Og hvor mange timer bør de få på seg før det låter optimalt ?

Om noen mener jeg skyter med grovsalt her nå så er ikke det meningen. Mulig jeg har hatt for store forventninger her...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfatter ikke de samme problemene, i enkelte tilfeller tvert imot.

Er gitarsoloen du spiller kjent for deg? Sikker på at den ikke er innspilt rotete?

Husker godt at mitt førsteinntrykk også var litt lite bass. For min del kom den med innspilling. Gi dem minst 30 timer effektiv spilletid.

Litt mellomtonelekkasje er det nok i hylleporten i MkI-kabinettet. Men jeg finner den ikke plagsom. Og det virker litt utrolig at kabinettet skulle "synge" med.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si at jeg føler helt det samme jeg heller. Jeg mangler litt punch og litt dypbass føler jeg, men det kommer nok med mer krefter, og jeg har også høyttalerne ganske nærme veggen. Den ekstra mellomtonen liker jeg ( har kanskje no med at jeg har brukt mest store PA rigger før) og diskanten liker jeg, men kunne kanskje vært bitte litt høyere. Skal også montere noen gode spikes på de, for det er en del vibrasjoner som forplanter seg i gulvet og gjør at rommet synger en del. Tror du kansje burde prøve litt plasserin, spikes og kanskje annen demping innvendig. kan jo være at det hjelper

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde en gang et forsøk med å dempe med litt skumplast i munningen av bassporten. Hos meg ble det ikke så stor forskjell, men det er mulig at dette kan dempe mellomtonelekkasjen. For den som ikke har skumplast liggende kan man forsøke med et sokkepar på tvers også.

Sier ikke at dette er nirvana, men det er et gratis tweak som er verdt et forsøk. Jeg kjører selv uten dette, men oppfatter som sagt ikke denne lekkasjen som noen ulempe hos meg. Jeg kjører dessuten en kasse som er litt lavere (5 cm) og litt dypere øverst enn det som er standard, og det er mulig at det gjør at jeg har mindre mellomtonelekkasje enn andre, selv om det egentlig burde være motsatt (jeg har ikke så mye dempemateriale rett bak den øverste bassmellomtonen som i den opprinnelige løsningen, siden den indre munningen på bassrefleksporten er rett bak elementet).

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet en times tid å tegnet en litt mer forståelig tegning (for meg i allefall) til BEL 2.5 MKII.

Den er jo så og si lik snickers-is sin, men uten rockwool og den røde firkanten rundt (som nesten fikk meg til å missforstå hele tegninga..)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Snickers-Is sin tegning er ikkje frontplata 160mm, ellers fin tegning

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det stemmer.. men jeg vil helst ha frontplata mellom alle veggene, føler selv at den sitter bedre fast slik.
    Når jeg skal bygge mine, har jeg tenkt å ha en ekstra finert frontplate utpå den originale, i en eller annen tresort (ikke bestemt meg enda) og ha resten av høyttaleren sort.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Nei, det stemmer.. men jeg vil helst ha frontplata mellom alle veggene, føler selv at den sitter bedre fast slik.
    Når jeg skal bygge mine, har jeg tenkt å ha en ekstra finert frontplate utpå den originale, i en eller annen tresort (ikke bestemt meg enda) og ha resten av høyttaleren sort.
    Faren for at frontplata rett og slett knekker ved elementutfresningene er til stede hvis du lager frontplata kun 16 cm bred. Husk at elementhullet er minst 147mm i diameter, og at ytre diameter er 167mm, det vil i praksis si at når man feller ned elementet i frontplata, så må altså elementetfelles ned BREDERE enn frontplata hvis den skal være 16cm bred. Jeg anbefaler 20cm bred frontplate fordi det blir mye stivere og mer solid rundt elementhullene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det ikke være 40mm istedet for 16.3mm? Dybden er 360mm med front og bakplate montért, dvs at side platene er 320mm dyp uten front og bakplate? Tar jeg fullstendig feil nå? Brukte lang tid på å forstå tegningen til snicker-is, noe jeg tydligvis ikke har gjort hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dybden med front og bakplate er vel heller 380mm, uten front 360mm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det håper jeg Målte nettopp side platene mine og de er 340. Montérer jeg på front og bak plate blir hele dybden 380mm. Begynner å bli litt usikker nå. Slik jeg oppfatter tegningen er hele dybden 360 (med front og bakplate). Kan ikke noen oppklare dette? Har så lite lyst å kappe på nytt...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Side platene skal vere 360mm, med front blir det 380mm. Front plata ligg utanpå sideplatene, bakplata ligg mellom ikkje utanpå. Håpar eg... ;p

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Faren for at frontplata rett og slett knekker ved elementutfresningene er til stede hvis du lager frontplata kun 16 cm bred. Husk at elementhullet er minst 147mm i diameter, og at ytre diameter er 167mm, det vil i praksis si at når man feller ned elementet i frontplata, så må altså elementetfelles ned BREDERE enn frontplata hvis den skal være 16cm bred. Jeg anbefaler 20cm bred frontplate fordi det blir mye stivere og mer solid rundt elementhullene.
    GODT POENG, dette tenkte jeg ikke på ops:

Sitat Opprinnelig postet av tokland
    Skal det ikke være 40mm istedet for 16.3mm? Dybden er 360mm med front og bakplate montért, dvs at side platene er 320mm dyp uten front og bakplate? Tar jeg fullstendig feil nå? Brukte lang tid på å forstå tegningen til snicker-is, noe jeg tydligvis ikke har gjort hehe
    Hvis du regner i fra toppen på høyttaleren skal den være 40mm lenet bakover, men jeg syntes dette var en litt komplisert måte å skjære ut platene på.
    Siden ikke bredde og høyde er lik, blir det IKKE 40mm skå på bunnen, det blir 40mm/2.44 (880mm høyde/360mm bredde) = 16.39mm (kan jo avrundes til 16.4mm ser jeg nå).

Håper det var nogenlunde forståelig

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Britax, du har så rett. off...må slutte å arbeide med høyttalere sent på kveld (spesielt med kompliserte tegninger.

Har tenkt tanken at bakplaten skal være imellom sideplatene. Jeg har, av en eller annen grunn, tenkt å ha bakplaten utpå. Da blir jo innvendig dybde 340mm. Nå er vi vel enige?

Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •