BEL MKII Teknisk tråd. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 279
    Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ahhhh som jeg gleder meg allerede til å se og bygge den da når kittet blir til salgs.

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan man finne oversikt over filteret til MK-II ? Har MK-I nå, men vil gjerne sjekke ut MK-II filteret...

Snickers ??

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

:bump:

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tuusen hjertelig takk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kit BEL MKII

Hei og godt nytt år!

Priser på kit til MKII er nå klare! Jeg har satt opp 4 alternativer i ulik utførelse. Fra flatpakket byggesett i ubehandlet MDF til ferdig monterte og finerte/lakkerte kabinetter i meget høy finish. Disse glir lett inn i stua. Kabinettene tilsvarer siste skisse postet 7.12 med unntak av skruer i front da baffelen er produsert i 25mm MDF. Denne er falset mot sidene og limes enkelt fast. Utformingen av BEL MKII gjør at det stilles høye krav til toleranser for å oppnå en fin finish. Hvert kabinett består av 14 deler i MDF med ulike vinkler og gjæringer. Flere tresorter er tilgjengelig. Ferdig bassrefleksrør følger med i alle kit. Frakt ordner Posten - hjem til deg på døra.

Send meg en mail på bel@posaasen.no så får du prisliste i retur.

Snekker'n

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte litt på hvordan man skulle sette opp en Center på silverfluteelementene. Hvilke ting bør taes hensyn til?

Dette er tingene jeg har som krav:

* Bassrefleksport i front. Centerhøytaleren kan ikke stå 50cm+ fra bakvegg
    * Nå tenker jeg på et MTM design. Snickers sa at det var best med et symetrisk filter for dette. Jeg tolker det slik at man burde la begge bassmellomtonene spille opp til delefrekvensen for diskanten. (altså duplisere filteret for midbassen til bassen).
    *Skal kassevolumet forandres?

Burde diskanten heves og hvordan gjøres dette? Nå har jeg ikke filteret forran meg ,regner med at det sitter en motstand der. Hvor mye skal jeg forandre denne?

PS: Det er ikke enkelt å få med seg 12.71kvadrat med MDF.. Bare for en opplysning (skal man først sette igang er det greit å bygge noen ekstra)

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk litt lyst til å begynne å tenke på en center jeg også. Får prøve meg fram litt i simulerings prog, er vel det du også skal gjøre, cfd?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    fikk litt lyst til å begynne å tenke på en center jeg også. Får prøve meg fram litt i simulerings prog, er vel det du også skal gjøre, cfd?
    Det er gjort en god del tanker rundt BEL Center allerede i den opprinnelige, laange byggetråden. Der er det tegnet skisser og jeg har bl.a. kommet med noen simuleringsforlag for bassavstemming. De gjengir jeg her (lett editert):

Jeg baserer meg på at man ønsker å få omtrent samme nivå ved avstemmingfrekvensen på frekvensresponsen som for 2.5-veis BEL, som etter mine beregninger har et kassevolum på omtrent 35 liter og en bassportavstemming på omtrent 35Hz.

Jeg er litt usikker på hvor stor kasse som er aktuelt nå for senteren, men det havner etter mine beregninger mellom 23 og 31 liter. La meg derfor komme med noen forslag basert på 2 stk bassrør med 5 cm indre diameter:

24 liter, 40.5Hz - Lengde: 25cm (forutsetter at indre dybde på kassen er minst 30 cm, inkludert veggen får da indre portmunning en klaring på omtrent 7 cm til bakerste vegg)
    27 liter, 39Hz - Lengde: 24.5cm
    30 liter, 37Hz - Lengde: 24.5cm

Som dere ser, så vil en lengde på mellom 24.5 og 25 cm for 2 stk 5 cm bassrefleksrør passe nesten uansett hvor stor senteren lages. Anbefaler ikke å bygge noe mindre volum enn 24 liter, rett og slett fordi avstemmingen blir så ulik 2.5-veis BEL.

EDIT: Ser Snickers har sagt at han ønsker å basere seg på 4.5cm i diameter. I så fall kan ovenstående forslag til mål reduseres med 4.5cm, altså vil en portlengde på 20-20.5 cm passe greit.
    Som dere ser, må man beregne at man mister dypbass, desto mindre volum man gir senteren, men uansett vil den spille dypt nok i forhold til de retningsbestemte lydene (flatt til godt under 60Hz ekkofritt, og under 40Hz med romrespons, selv med et volum på bare 24 liter).

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder dydben på centern med tanke på rørene så kan jo de også kjøres i bøy, altså sette på ett 90 grades bend.

Snickers hadde jo også en center hjemme hos seg, men jeg glemte å spørre om den funka.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    når det gjelder dydben på centern med tanke på rørene så kan jo de også kjøres i bøy, altså sette på ett 90 grades bend.

Snickers hadde jo også en center hjemme hos seg, men jeg glemte å spørre om den funka.
    Det er riktig at Snickers-is rakk å skru sammen en Center-prototyp. Spurte ham faktisk i romjula om han hadde gjort noe mer med filter til den, og svaret var nei. Mener også han har prototyper av BEL 2-veis i hylla, men statusen er vel den samme der. Mannen har hendene fulle med Midgard Audio-arbeid om dagen. Han skal jo leve av noe også...

Men nå finnes det jo to utgaver av 2,5-veis filtre. Jeg vil vel tro at dersom en erfaren høyttalerbygger titter litt på mkII-filteret, så kan det hende at det kan bygges et 2-veis filter basert på det. Og da er det kun nivåmatching og impedanstilpasning som skal til for å få et symmetrisk filter for BEL Center også (ja, filteret bør absolutt være toveis for å få en symmetrisk spredning). Man sparer altså inn et av lavpassfilterne, men må ta det igjen ved å bygge inn baffelstepkompensasjon i toveisfilteret.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan svare meg på hvor dype høyttalerne er, eller hvor brede sideplater jeg må kjøpe. Kan ikke helt se om det er 360mm eller 340. Dersom noe har bygd disse nå, og har lyst til å liste opp alt av materialer som har gått med, tas selvsagt også dette imot med takk :grin:.

PS. MÅ kjøpe plater idag, så svar er å foretrekke så hurtig som mulig...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttorneby
    Noen som kan svare meg på hvor dype høyttalerne er, eller hvor brede sideplater jeg må kjøpe. Kan ikke helt se om det er 360mm eller 340. Dersom noe har bygd disse nå, og har lyst til å liste opp alt av materialer som har gått med, tas selvsagt også dette imot med takk :grin:.

PS. MÅ kjøpe plater idag, så svar er å foretrekke så hurtig som mulig...
    Det er postet en skisse tidligere i tråden. Her er en lenke til den, som bør gi deg det du trenger av informasjon:
    http://avforum.no/forum/showpost.php...7&postcount=72
    Innvendig bredde er 16.2cm, men på grunn av limfugene lønner det seg å kappe til akkurat 16cm. Bredden på frontbaffelen og utvendig bredde på resten av høyttaleren er 20cm. Dette er forutsatt 19mm tykk MDF. Såvidt jeg kan se av tegningene betyr dette at høyttalerens dybde i toppen er omtrent 36cm, og siden frontbaffelen går i full bredde, blir sideplatene 34cm brede. Husk at høyttaleren skal skrås bakover (se de røde strekene på tegningen).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det Roffe!

Har jeg regnet rett da, så går det med følgende (Ferdigkappede plater på OBS, 2400mm lange, 19mm tykke):

2 plater à 160mm (hvis dette finnes)
    1 plate à 200mm (alternativt 3, dersom 160mm ikke finnes)
    2 plater à 360mm (eller bredere)

Da har jeg ikke tatt hensyn til bunnplata.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er tegning på delefilteret til MK-II :

Her er en komponentliste på delefilteret til MK-II med varenummer hos Eltek.
    Som bakdiskant bruker man Seas H0561. Her kan man eksperimentere med
    verdier fra 0,33 til 1,5µF. Større kondensator gir mer bakdiskant. Trolig ender
    man opp med 0,5-1µF.

Kondiser:

KO0660
    KO1310
    KO0800
    KO1240

Spoler:

SP4210
    SP5250 (eller 5330)
    SP8200

Motstander:

MM0330
    MM0560
    MM1000

Husk å bestille riktig antall dersom du skal ha til et par høyttalere
    Løp & kjøp !

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludomaniac
    Som bakdiskant bruker man Seas H0561. Her kan man eksperimentere med verdier fra 0,33 til 1,5µF. Større kondensator gir mer bakdiskant. Trolig ender man opp med 0,5-1µF.
    Jeg tror Snickers har gått bort fra H0561 nå..? Uansett, det er denne jeg bruker og jeg valgte 1µF kondensator (som gir ganske mye lyd bak). Jeg er fornøyd som det er, men hvis jeg skulle bytte for å prøve noe annet ville jeg heller gått ned i verdi enn opp.

Prisen for filter pr høyttaler havnet på ~500kr

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for listen over komponenter til delefilteret. Jeg ser at alle kondensatorene er av typen polypropylen med unntak av kondensatoren for 22µF som er av glattfolie. Mulig dette er et dumt spørsmål, men er det noen spesiell grunn for dette byttet av kondensatortype?

Videre forstår jeg det slik at filteret for bakdiskanten er en kondensator i serie med elementet. Det betyr vel at filteret blir tilsvarende som for W1 (på tegningen) med den forskjell at kondensatoren byttes til en med verdi fra 0,33 til 1,5µF. Er dette riktig oppfattet?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roolf
    ...Det betyr vel at filteret blir tilsvarende som for W1 (på tegningen) med den forskjell at kondensatoren byttes til en med verdi fra 0,33 til 1,5µF. Er dette riktig oppfattet?
    Filteret for bakdiskanten består kun av den ène kondensatoren, og den skal loddes mellom + på elementet og + på forsterkeren. På - er det ingen komponenter, den går bare direkte.. Det fungerer iallefall hos meg (jeg også stussa på at det ikke er noen komponenter i parallell)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at MKII-kitet er lagt ut for salg på Creative Hifi sine sider. Betyr dette at MKII nå er helt ferdig, eller er dette kitet en midlertidig løsning?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttorneby
    Takker for det Roffe!

Har jeg regnet rett da, så går det med følgende (Ferdigkappede plater på OBS, 2400mm lange, 19mm tykke):

2 plater à 160mm (hvis dette finnes)
    1 plate à 200mm (alternativt 3, dersom 160mm ikke finnes)
    2 plater à 360mm (eller bredere)

Da har jeg ikke tatt hensyn til bunnplata.
    Hvorfor ikke kjøpe nok til flere på en gang? La inn en relativt stor ordre hos maxbo og tok meg turen til biltema etterpå:

PS: dette er ikke KUN til BEL ,men også til noe annet knask som jeg holder på med

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •