BEL MKII Teknisk tråd. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 279
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Okidoki, men hvordan vil det være om avstanden til veggen er forskjellig på høgre og venstre høyttaler??

Betong vegg er vel bra, ikke alt for mye demping der kan eg tenke meg??

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ambience-diskanten er ikke plasseringskritisk, men for at den skal ha noen hensikt bør ikke den enden av rommet som høyttalerne står i være for kraftig dempet. Øvre del av veggen bak høyttaleren bør altså ikke være dekket av skumplast, for å si det slik. Ambience-diskanten virker nemlig via refleksjon i rommets flater.

Men plasseringen av høyttaleren er viktigere for mellombassen enn for ambience-diskanten. BEL trenger nok minst 50cm luft til bakvegg, og trives nok best med 60-70cm (etter egen erfaring basert på BEL mkI). Noe avvik fra dette vil sikkert kunne forekomme i spesielle rom.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Okidoki, men hvordan vil det være om avstanden til veggen er forskjellig på høgre og venstre høyttaler??

Betong vegg er vel bra, ikke alt for mye demping der kan eg tenke meg??
    Igjen: Ambience-diskanten er ikke plasseringskritisk. Betong gjør ikke noen særlig forskjell for den, men et betongrom øker utklingningstiden, og det er heller ikke noe man ønsker. Tenk heller på resten av høyttaleren når du møblerer, ambience-diskanten gjør jobben den skal nesten uansett.

Når det gjelder forskjellen på høyre og venstre høyttalers avstand til veggen, så vil det nok forrykke stereoperspektivet på en eller annen måte. Som tidligere nevnt er det i midbassen (typisk mellom ca 80 og 200Hz) man påvirker lydbildet ved avstanden til veggen. Jeg er personlig symmetrifrik og flyttet for noen måneder siden hele anlegget omtrent 12 cm sideveis etter at jeg oppdaget at vinduet oppe på veggen, som jeg hadde sentrert etter, faktisk ikke satt midt på veggen, slik jeg trodde. Mener stereoperspektivet ble betydelig bedre sentrert etter dette. Jeg er også svært nøye på avstanden til høyttalerne. Når ting ikke er riktig plassert opplever jeg at jeg flytter hodet sideveis for å finne det riktige perspektivet. Så går det opp for meg at stolen eller høyttalerne er litt feil plassert, og det er først når jeg retter på det at lydbildet faller på plass.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven det er vilt å bare sitte å glane på elementene!, man blir jo nesten sinnsyk når man bare mangler penger til å begynne med kassene...;/

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er MK2 vinklet bakover? Har dette noe innvirkning på lyden? Skal akkurat gå igang med å starte verktøyet for å lage kasser. Flytter MK1 delene over (filteret har jeg ikke tenkt på enda ,men vil ha kassene iorden først)

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for å få rettet elementer mot lytteposisjon, dessuten er det stilig

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Hvorfor er MK2 vinklet bakover? Har dette noe innvirkning på lyden? Skal akkurat gå igang med å starte verktøyet for å lage kasser. Flytter MK1 delene over (filteret har jeg ikke tenkt på enda ,men vil ha kassene iorden først)
    Ja, det er for å få rettet "diskantstrålen" direkte mot lytteposisjon. Bånddiskanten i BEL har som kjent en begrenset spredning vertikalt, og man må sitte i det vertikale "sweet spot" på den for å få skikkelig utbytte av diskanten i den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Design av kasser til MKII

Hei!

Jeg har sett litt på design av kasser til MKII. Denne har 25mm heltre eik i front, toppstykke samt i plate under diskanten bak. Disse delene limes i ett stykke og boltes fast i kassa. Bruker tettelister i utfreste spor. Innvendige kassemål er beholdt. Heltre fot i eik. Fint om dere har synspunkter på konstruksjon og design.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var veldig tøff snekkern!

Jeg for min del ønsker å få høyttalerne i kirsebær da tv bord og stor reol er i den stilen....

Vet ikke om det lar seg gjøre jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint dersom det er mulig å bruke heltre front (på grunn av kantavrundinger). Dette gjelder for alle treslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kasser MKII

Her er en versjon i ask - grå. Det er mulig jeg lager et kit av dette med ulik bearbeidingsgrad dersom det er interesse for dette. Ferdig kappede plater - overflatebehandling etc.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdige kit høres kjempeinteressant ut Snekker`n!

Ser bra ut de skissene der.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kasser MKII - igjen

"Tweaker" litt på design på kveldstid. Her følger nytt forslag til kassedesign. Diskanten kommer muligens mer til sin rett her. Videre kan blokka under diskanten eventuelt leveres i ulike vinkler for optimalisering av lytteposisjon. (Dersom det er behov for det!) Setter pris på tilbakemeldinger. Vennligst send meg en PM dersom dette er interessant for dere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget nice ut det der Snekker`n. Om det har noen effekt på diskant eller ikke er vel avhengig av spredningen til diskant elementet. Det er vel også usikkert om innvirkningen er jevn. Det kan fort bli en negativ effekt pga det er ulik kant rundt diskantelementet?

Etter min mening er det dog mer enn nok om det bare er en visuell oppgradering. Noe som også vil resultere i en bedre lytteopplevelse også (på tross av at den trolig ikke er målbar).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg mente at diskanten kom mer til sin rett, var det med hensyn på visuelt design.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pene desiger Snekker'n! Har selv skissert litt avalon "look-a-like" kasser, da jeg liker denne desigen med kappede hjørner veeelig godt...

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange hyggelige tilbakemeldinger! Jeg har fått mange henvendelser og sjansen er stor for at jeg kommer til å tilby kit og kasser til BEL i ulike varianter. Produserer en prototype i løpet av romjula og tar sikte på å utarbeide et uimotståelig tilbud til dere innen utgangen av året. Dersom du har synspunkter til forslagene - post en melding eller send meg en pm.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare ett synspunkt: genialt!

DrE

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes det siste utkastet var utrolig bra Snekker'n.
    Håper du kommer med kit. ( Til en god pris :-P )
    Men om jeg kommer til å kjøpe eller bygge meg et par, Kommer BEL MKII XL til å være i samme kasse og eventuelt vil det da være mulig og oppgradere til denne, med samme kasse.? OG hvordan er disse høytalerene å drive. :-|

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begynner å bli lekkre høyttalere ja. Gleder meg til xl kommer for å se om den blir mye annerledes. (ja jeg håper på byggverk medf flere elementer) men så er nå jeg sprø da.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En evt. XL-utgave vil vel komme i dobbelt så stor kasse, omtrent.

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •