BEL MKII Teknisk tråd. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 279
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lytteinntrykk - ferdig filter nå?

Var hjemme hos Snickers i går og foruten god middag og dessert for magen, fikk ørene også sitt. Vi lyttet nemlig til BEL mkII med de siste filtertilpasningene. Jeg må si at BEL mkII nå fremstår som en mer komplett høyttaler enn den første BEL (mkI). Bassen fremstår som like kraftig og har en noe dypere avstemming som integrerer godt med romforsterkningen. Mellomtonen opp til ca 1000Hz oppleves mye som det samme som i mkI, men herfra og opp er det store forskjeller. En av tingene som gjorde at BEL mkI ikke var 100% perfekt var en heving rundt delefrekvensen på omtrent 3kHz. Dette gav snert og tilstedeværelse på en del innspillinger, mens en del andre innspillinger virket slitsomme. I mkII er dette jevnet ut, og BEL mkII fremstår som en mer komplett allrounder enn mkI. I diskanten gjør ambiencediskanten at lydbildet nå virker luftigere, uten at diskanten generelt er blitt mer fremtredende eller skarp.

All honnør til Snickers-is som har jobbet hardt med å få de nye delefilterne til å spille bedre enn de gamle. Det har han definitivt klart.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En av tingene som gjorde at BEL mkI ikke var 100% perfekt var en heving rundt delefrekvensen på omtrent 3kHz. Dette gav snert og tilstedeværelse på en del innspillinger, mens en del andre innspillinger virket slitsomme. I mkII er dette jevnet ut, og BEL mkII fremstår som en mer komplett allrounder enn mkI.
    Vil dette jevne seg ut også for mkI med mkII delefilter?

All honnør til Snickers-is som har jobbet hardt med å få de nye delefilterne til å spille bedre enn de gamle. Det har han definitivt klart.
    Slutter meg til! Er en imponerende jobb han har gjort!!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Vil dette jevne seg ut også for mkI med mkII delefilter?
    Ja, det vil det. Om du i tillegg monterer bakdiskant får du også luft og rom helt i toppen.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da er det kanskje på sin plass å spørre om når dette filteret blir tilgjengelig??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på med å forespørre på ulike bakdiskanter.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel vanskelig å svare på før man har testet det i parksis, men snickers; tror du forskjellen på mkI med mkII filter og mkII blir stor? Eller er forskjellen på kabinettene først og fremst mellomtone lekasjen? (som i min stue med min plassering, så vidt jeg klarer å høre, ikke er et problem)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å svare på da jeg ikke har testet MKII filter på MKI. Jeg tror heller ikke jeg kommer til å gjøre det før jeg hører en annens MKI med MKII filter. Det er en del jobb og tar en del tid som jeg ikke har.

Men som du sier er jo mellomtonelekkasjen veldig romavhengig. Imidlertid ligger den helt klart største forskjellen på de to i selve filteret, det er det ingen tvil om.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er vanskelig å svare på da jeg ikke har testet MKII filter på MKI. Jeg tror heller ikke jeg kommer til å gjøre det før jeg hører en annens MKI med MKII filter. Det er en del jobb og tar en del tid som jeg ikke har.

Men som du sier er jo mellomtonelekkasjen veldig romavhengig. Imidlertid ligger den helt klart største forskjellen på de to i selve filteret, det er det ingen tvil om.
    Skaffer du meg delene og et skjema, Snickers, så kan jeg godt prøve filteret på min mkI.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør jeg Roffe, men du har jo ikke en 100% lik MKI så spørsmålet er om det kan være noe påvirkning i forhold til diskantens plassering. Jeg mener det skal være likt på MKI og MKII, men har som sagt ikke testet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør jeg Roffe, men du har jo ikke en 100% lik MKI så spørsmålet er om det kan være noe påvirkning i forhold til diskantens plassering. Jeg mener det skal være likt på MKI og MKII, men har som sagt ikke testet.
    Joda, sant nok, men elementenes innbyrdes plassering i forhold til hverandre er MKI, bassporten er MKI (med den eventuelle mellomtonelekkasjen), dempematerialet i kassa er MKI. At kassa er bittelitt lavere og bittelitt dypere er en forskjell, men den er fortsatt MYE mer lik en 100% MK1 enn det MKII er.

Prøve MKII-delefilteret er noe jeg uansett kommer til å gjøre, i tillegg til en separat ambience-diskantboks. Gleder meg til du erklærer MKII-filteret som ferdig!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du link til bryggeprosjektet? elr er det du som er oppfinneren? virker som et kult prosjekt hvis du har ingen ting å gjøre på en helg... :P:P pris på elementer og alt som brukes til byggingen? byggeutstyr har jeg, alt utstyr... må jeg "modde" delefilteret selv elr går det ann å kjøpe det ferdig?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har ventet på denne?:

Jeg oppfordrer til at dere kommer med innspill og korreksjoner dersom det mangler mål eller er åpenbare feil/uforståelige ting.

Totalt budsjett for ett par ferdige MKII 2,5 må nok beregnes til ca 5-5,5k med skikkelig finish (noe jeg ikke har på mine ) Kitet til MKII vil også inneholde et stykke filt som må skjæres til med tapetkniv og limes på baffelen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is er konstruktør, og han kan skaffe alle nødvendige deler på forespørsel.

Tror nok du trenger litt mer enn en helg hvis du skal bygge kassene selv. Når det gjelder filtre, så vil nok skjema og deler bli tilgjengelig, men det må nok loddes sammen selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Snickers-is er konstruktør, og han kan skaffe alle nødvendige deler på forespørsel.

Tror nok du trenger litt mer enn en helg hvis du skal bygge kassene selv. Når det gjelder filtre, så vil nok skjema og deler bli tilgjengelig, men det må nok loddes sammen selv.

egentlig ikke, er dyktig håndverker, pluss min far er snekrer.. skal nok gå greit det, det eneste som er problemet er pengene...

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfordrer til at dere kommer med innspill og korreksjoner dersom det mangler mål eller er åpenbare feil/uforståelige ting.
    Kan vel legge til at innvendig bredde er 160mm. Kan ikke se at det står på tegningen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng Esp

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Er det mulig at du starter på filteret til 2. veis snart?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yepp

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, fortsatt 19mm MDF?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomap
    Hei, fortsatt 19mm MDF?
    Stemmer bra det

Edit; Tenkte bare å legge til et par bilder av mine blivende MKIIer. Sidekantene er freset slik at front, bak og topp blir felt inn. Det samme er gjort mellom topp og front. Bilde nr 2 er tatt av vinkelen mellom topp-, front- og sideplate. Limingen er påbegynt, men det tar lengre tid enn planlagt grunnet "vemmelige" vinkler i høyttalerens design

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •