BEL MKII Teknisk tråd. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 279
    Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Mellomtonelekkasjen gjennom bassporten vil bli ganske redusert i forhold til MKI.
    Noe vi som har MKI kasser kan gjøre, annet enn å bygge nye kasser?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Mellomtonelekkasjen gjennom bassporten vil bli ganske redusert i forhold til MKI.
    Noe vi som har MKI kasser kan gjøre, annet enn å bygge nye kasser?
    Man KAN forsøke med lett dempemateriale i porten som da teoretisk vil slippe gjennom bassen, men ikke mellomtonen. Dette er jo noe som benyttes i transmisjonslinjekasser (og der er avstemmingen av mengden dempemateriale og plassering regnet som en kunst, siden det finnes svært få håndfaste teorier om dette...)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fremstår mellomtone lekkasje gjennom bassporten for det "nakne" øret?

Jeg er MEGET fornøyd med mine BEL 2.5, og er derfor meget usikker på om det er nødvendig for meg å bygge ny kasse. Jeg også liker formen til MKI meget godt, og er litt skeptisk til den nye formen rent utsenemessig...

Vil det være stor forskjell på en MKI med MKII filter, og en MKII?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg si det slik: Jeg kommer IKKE til å bytte ut min kasse. Til det har jeg lagt alt for mye jobb i den, og det låter svært bra når den er riktig plassert i rommet. Det er likevel mulig at jeg eksperimenterer litt med å sette inn litt dempemateriale (sort skumplast) i åpningen bak på kassa (ikke i selve bassporten, men lenger ut,slik at dempematerialet sammen med kassa danner en rett bakvegg som da også vil skjule terminalene.) Kan hende det hjelper littegrann på mellomtonelekkasjen, som jeg i utgangspunktet ikke oppfatter som plagsom når jeg får skikkelig avstand på omtrent 70cm til veggen bak høyttaleren, men som kan gi en uønsket boost i deler av mellomtonen med bare 30-40cm avstand (det er slik jeg oppfatter det hos meg, uten å ha målt).

Og the bottom line: Det er vel ingen grunn til å bytte ut det man er godt fornøyd med, eller hva?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man anordner en plate med rockwool som en slags "vindskjerm" mellom mellomtonen (den øverste bassen) og bassportens åpning så vil den fange opp mesteparten av dette. Sørg for at dette ikke blokkerer mer enn 2/3 av kassa, og at det er minst 6-7cm fra åpningen på porten og opp til denne plata.

MKII filteret har ikke veldig annerledes klang. Det er summen av alle de små tingene som gjør den litt annerledes enn MKI.

Det "nakne øret" hører disse resonansene veldig lett på piano som går litt oppover i toneleiet. Det kan bli litt hardt og en og annen tone tar litt av. Et typisk symptom på resonanser er at det kun er enkelte toner som stikker litt av og da vil det heller ikke være så hørbart på alle innspillinger heller.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er dempingen. Den er gjort utelukkende med 45mm Rockwool lydplater. På sideveggen er det 1/2 tykkelse.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det brukt supra kabler eller??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er Ply2.0 på diskantene og Cl4.0 på bassene.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dette du har gjort på i garagen ja. Nevenyttig du Isen. :wink: Forøvrigt meget bra arbeid.

Newcomer aspd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har siden BEL dukket opp i ferdig versjon tenkt på å bygge den når anledningen byr seg, men nå kan jeg altså konstantere at en MKII versjon er på vei rundt svingen. Og det er jo flott, eller?

Mine bekymringer er, det nye kabinettet. Med alle disse vinklene som kreves nøyaktig skjært til for at resultatet skal bli pent og bra... Er det i det hele tatt mulig å få dette til med begrenset tilgang på verktøy? Her tenker jeg på en elektrisk stikksag, som er det eneste jeg har hatt bruk for ved mine tidligere høyttalerkonstruksjoner. Da MDF-platene har blitt nøyaktig kuttet opp hos byggvareleverandøren på forhånd, resultatet har vært lettbygde (men akk så kjedelige) rektangulære kabinetter...

Kortfattet nå, må jeg gå til innkjøp av nye elektriske hjelpemidler for å være i stand til å bygge BEL MKII?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med en høvel kommer du jo langt. eller så kan du bruke en sirkelsag som du kan stille vinkelen på. disse får du kjøpt for ett par hundrelapper.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skrå diskanten er kanskje den største utfordringen. De små vinklene er det ikke noe problem å pusse til. En liten anelse sparkel gjør susen. Skjærer du sideveggene nøyaktig er den ganske lett å få sammen. Black Decker har en sirkelsag til 598 eller noe. Den, eller en annen stabil sirkelsag er helt uvurderlig til slik bygging. De kan også skråstille bladet for å skjære skrå ender.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo konge, det der. Ikke så slanke, men litt mer "kraftplugg"-look. Men sett forfra er de vel fortsatt 20cm brede, så direkte digre vil de vel ikke oppfattes som.
    Med denne skråingen av fronten, vil de vel (som mine egne BEL) være litt mer kresne på avstand til sweet spot? Mulig ambience-diskanten hjelper litt på problemet med vertikal spredning, men...

Når det gjelder tilskjæring med stikksag, så er jeg imponert over dem som får til selv 90-graders vinkler og relativt rette kanter med det som eneste verktøy. Når det er sagt, så har vel de fleste stikksager også mulighet til å vinkles i forhold til bunnplata, eller? Jeg vil ihvertfall si at dette ikke er så mye vanskeligere enn den originale BEL. Man må nok uansett pusse ned ujevnheter når man bruker stikksag, så det blir nok bra til slutt. Bruk mye, utfyllende lim, så får man ikke lekkasje heller.

Jeg bruker følgende elektriske verktøy MYE ved høyttalerbygging:
    * Stikksag
    * Sirkelsag
    * Plansliper (av den billige, vibrerende typen)
    * Håndoverfres
    * Drill
    * Loddestasjon/loddebolt

Jeg har valgt å gå for rimelige utgaver av disse tingene, og med unntak av sirkelsagen og drillen, der den ene er lånt, og den andre er en gave, så har jeg vel ikke betalt over 400 kroner for noen av dem. Til hobbybruk kan man godt bruke Europris-verktøy. Det blir ikke så galt resultat, selv om det koster 1/3 av merkeverktøyet (og 1/6 av proffverktøyet), og til den prisen er risikoen lav.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Blir jo konge, det der. Ikke så slanke, men litt mer "kraftplugg"-look. Men sett forfra er de vel fortsatt 20cm brede, så direkte digre vil de vel ikke oppfattes som.
    De ser neste litt puslete ut der de står... (har fått dem opp men venter på å få tilbake forsterkerne mine senere i dag).

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg bruker følgende elektriske verktøy MYE ved høyttalerbygging:
    * Stikksag
    * Sirkelsag
    * Plansliper (av den billige, vibrerende typen)
    * Håndoverfres
    * Drill
    * Loddestasjon/loddebolt
    Jeg bruker:

Bordsag
    Sirkelsag
    Batteridrill
    230V-drill
    Stasjonær pussemaskin
    Stikksag
    Overfres m/sirkelanlegg
    El høvel
    Båndsliper (håndutgave)
    Superfil
    Loddestasjon
    Ca 30 hurtigtvinger
    Kompressor med blåsepistol og lim/fugepistol

Men jeg vil anbefale alle å ha følgende utstyr:
    Stållinjal
    Solid rettholt
    Minst 2 hurtigtvinger
    Sirkelsag
    Vinkelmåler
    Stoooor solid vinkel i aluminium eller liknende
    En god batteridrill

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å spenne fast en lekt til MDF-platen som man fører stikk/sirkel-sagen langs, får man et like fint kapp som på en benkesag. Det krever selvsagt at man vet hvor mye man skal forskyve lekten fra streken man skal kutte langs. Dette må måles på forhånd. Dette målet(lekt-sagblad) vil også variere med vinkel på kuttet.

De aller fleste stikk/sirkelsager har muligheter for å stille vinkel på bladet0-45 grader.

For de av dere som har planer om å bygge fullstendig hjemmekino system baser på BEL, vil få en del skråkutting på Centeren også. Hvis dere ser på bildet av Centeren jeg har bygd(Bilde i BEL MKI tråden) , må front,bak og topplaten skråkuttes.

Nøyaktighet er en dyd, men alt kan fikses med sparkel :-)
    Geir

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir68
    Nøyaktighet er en dyd, men alt kan fikses med sparkel :-)
    Geir
    og ekspanderende trelim

Å kjøpe mye verktøy trenger ikke å koste mye. Går man på Clas ohlson får man mye bra verktøy. Jeg bruker flere ting fra CO og jeg lager ganske mange basskasser i løpet av ett år.

Her er noen lure produkter å kjøpe som jeg kan anbefale som jeg bruker selv:
    Co tech overhåndsfres til 498,- De har ett sett på CO hvor du får med en liten fres som er veldig enkel å bruke. Da får du med bits og sirkelverktøy også.

Co tech elektrisk høvel til 298,- Funker fin til å gjevne ut kanter osv, men vær forsiktig for den er skarp og rask.

Sirkelsaga til 398,- funker også bra.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liste over hvilke plater vi trenger ville alltid alltid vært greit å ha. Selv så liker jeg kjedelige rektangulere kasser. Ikke spør meg hvorfor ,men jeg har fått det får meg at høytalere skal se helt normalt ut ,men det er kanskje fordi jeg ikke har fått meg en kone enda? :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par tips vedrørende verktøy:

CO er ikke billige på verktøy i utgangspunktet da de har høyere pris enn Jernia på det B&D-verktøyet jeg har sett på. Imidlertid har de sine egne ting som er greie. De koster ikke stort, men man får selvsagt litt etter hva man betaler.

Når dere skal ha fres så sjekk at det er 8mm spennhylse. På B&D følger det med både 8mm og 6mm. De fleste fresene (og fresehodene) på biltema er 6mm. Ikke stå i garasjen med masse arbeidslyst, en 8mm fres og et 6mm fresehode. 8mm er det som er kurrant og mest vanlig. CO sine fresehoder gir valuta for pengene. En 15mm har bra avvirkning men kan fint kjøres på maks hastighet med ikke altfor mye varmgang. Det er derfor en fin universalfres. En 90 graders bue med støtterulle er også kjekk å ha.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du noe link til dette eller snickers.'