BEL MKII Teknisk tråd. - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 279
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    MKII har vel ca 40liter volum.

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da kommer det nok en BEL mkII i løpet av noen uke/måneder hit også

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Mulig dette er tatt opp før, men orker ikke å lese gjennom hele tråden for ørtende gang, bare for å finne ut én ting)

Vil det være en fordel å skru sammen alle delene, i tillegg til å lime de (selvsagt), eller vil dette være smør på flesk? Jeg vil i så tilfelle forsenke alle så mye at det er lett å sprkle over.

Og en ting til: Hva bruker dere for å tette hull til kabelgjennomføring? Vil "vanlig" silikon duge, eller bør jeg finne noe annet?

Bare lurer litt, for nå skal jeg omsider begynne å bygge... :grin:

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du slipper jo tvinger å mas hvis du skrur. Bare husk å forborre hvis du bruker MDF-plater.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttorneby
    (Mulig dette er tatt opp før, men orker ikke å lese gjennom hele tråden for ørtende gang, bare for å finne ut én ting)

Vil det være en fordel å skru sammen alle delene, i tillegg til å lime de (selvsagt), eller vil dette være smør på flesk? Jeg vil i så tilfelle forsenke alle så mye at det er lett å sprkle over.

Og en ting til: Hva bruker dere for å tette hull til kabelgjennomføring? Vil "vanlig" silikon duge, eller bør jeg finne noe annet?

Bare lurer litt, for nå skal jeg omsider begynne å bygge... :grin:
    Hvis du ikke har tvinger så er det jo en mulighet, men jeg ville heller ha bare limt og brukt tvinger.
    Det blir så stygt med skruer, og så er det ikke nødvendig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skruer er ikke nødvendig, men man sparer en del i forhold til tørketid på limet når man bruker skruer. Ja, det er stygt, men hvis man likevel skal ha trefiner som endelig finish, så vil skruene være skjult under lag med sparkel, lim og trefiner.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar folkens!

Tror jeg dropper skruer hvis det ikke har noen stor positiv effekt. Men hva med tetting av kabelhull. Vil silikon gjøre susen?

Har også råket på et annet problem. Når jeg laget meg en sirkelmal til fresen, så så jeg at både hull og nedsenking til bakdiskantenhavnet innenfor ramma på fresen. Altså der jeg måtte ha satt styrepiggen, er så nærme selve fresen at jeg ikke kan få skrudd noe fast der.
    Hvordan har dere gjort dette? Hullet kan jeg jo alltids ta med stikksaga, men nedsenkingen vet jeg jaggu ikke hvordan jeg skal få til. :???:

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å lage perfekte hull så kjøper du deg en N-COMPASS SIRKELFRESEJIG fra www.stegforsteg.org Den er 110% genial og funker som bare det. Når der gjelder å tette kabelgjennomføringer kan du bruke silikon ja, eller feks sikaflex eller andre tettningsmasser som er flexi. Er ikke så veldig hokus pokus. Jeg pleier så sette ett par skruer, feks på fronten som sikkerhet, da vet jeg at det sitter (feks hvis noen skulle komme borti ting når det trøker osv, eller til en senere anledning) Skule skruehull er jo veldig enkelt, du senker jo ned hode også lager du en liten blanding av mdf spon og epoxy lim. Dette fyller du hullet med og etterpå kan du da legge ett bitte lite sparkellag over. Sparkelen vil da ikke synke.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tettet kabelgjennomføringer med silikon. I tillegg har jeg strekkavlastet kabelen på den ene siden av gjennomføringen, slik at evt. strekk ikke belaster tettemassen så mye at det blir hull igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver her og

Ser interesant ut dette her, er helt fersk her på forumet jeg, så dere får unskylde min uvitenhet. Men jeg lurer på tekniske data på x-over, delefrekvenser, avrulling osv. Er ganske fersk så jeg klarer ikke å lese så mye ut av tegningene av filtrene. Fint hvis noen kunne forklare.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skisse her:
    http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=7079

Å si noe om delefrekvenser, orden etc. er ikke så enkelt. Grunnen er at filteret har blitt til gjennom datasimulering, tweaking, måling, lytting og redesign - igjen og igjen. Du vil ikke finne noen standard Butterworth eller Linkwitz-Reilly som passer disse filterne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Skisse her:
    http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=7079

Å si noe om delefrekvenser, orden etc. er ikke så enkelt. Grunnen er at filteret har blitt til gjennom datasimulering, tweaking, måling, lytting og redesign - igjen og igjen. Du vil ikke finne noen standard Butterworth eller Linkwitz-Reilly som passer disse filterne.
    Burde vel være mulig å si litt om det alikevel, såvidt jeg forstår så egner ikke diskanten seg under 3k.
    For det er vel ikke bare å slenge på spoler, condiser og cement til det høres bra ut?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av el_mariachi
    Burde vel være mulig å si litt om det alikevel, såvidt jeg forstår så egner ikke diskanten seg under 3k.
    For det er vel ikke bare å slenge på spoler, condiser og cement til det høres bra ut?
    "slenge på spoler, condiser og cement" til det høres bra ut? Nei, det er vel ikke bare det. Hvis du leser forrige innlegg så ser du det. Poenget er at filteret ikke er hentet ut fra en klassisk filterteori. Det er skreddersydd til akkurat denne høyttaleren, ikke for å passe inn i standard delefilterteori. Men Snickers-is kan sikkert si noe om dem. Men det er ikke så enkelt å si noe om noen konkret delefrekvens eller en konkret filterorden.

Det enkleste filteret er på den øverste mellomtonen. Topologien er som på et andre ordens lavpassfilter, men spolen begynner en første ordens avrulling ganske lavt i frekvens, mens kondensatoren tipper avrullingen over i andre orden (12dB) lenger opp. Nå sitter ikke jeg på impedanskurvene til elementene, men hvis jeg tipper at avrullingen begynner 1. ordens ved omtrent 1500Hz, og at 2. orden kommer inn omtrent i overkant av 3000Hz.

Det nederste basselementet har også en spole som fungerer som første ordens filter, og det betydelig mye lavere i frekvens enn den øverste bassmellomtonen (antar allerede ved 200-250Hz). Her har kondensatoren fått følge av en seriemotstand, og fungerer da som impedanskorreksjon, hvis jeg har skjønt det rett.

Diskantfilteret er vanskeligst. Den første kondensatoren utgjør et 1. ordens høypassfilter omtrent ved 5000Hz, sannsynligvis så høyt forå kompensere for SPL-toppen rett under 2kHz. Deretter er det en L-pad, altså et typisk dempeledd for å dempe nivået i diskanten. Er litt usikker på RL-leddet foran diskanten, men ser man på frekvensresponsen til diskanten, så tipper jeg at dette leddet "tipper" fallet med økende frekvens i elementets frekvenskurve.

Dette er antakelser basert på hva jeg tror. Snickers-is har sikkert korrigeringer og mer utfyllende informasjon.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Videoen ligger her: http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...L/frestest.avi
    Funker ikke denne linken lengre eller er det bare jeg som ikke får det til?????

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fungerer ikke lenger. Dette siden jeg måtte slette veldig mye på home.no.net kontoen min. Skal laste den opp igjen så snart jeg har mulighet.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det CFD:-P

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt mine BEL mkII i 2 måneder nå og er veldig fornøyd, men jeg lurer på om jeg kan gjøre de bedre. Jeg brukte filleryer som demping i kassene (et lag på alle vegger). Vil det bli bedre om jeg fyller dem opp med isolasjonsplater sånn som mange av dere andre har gjort? Bassrefleksrørene mine mangler den 5 cm lange rette rørbiten. Har det mye å si? Må kjøpe en hel-lengde av det røret og det er litt kjipt når jeg bare trenger 10-15cm.

Mvh Asbjørn

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superkonge
    Jeg har hatt mine BEL mkII i 2 måneder nå og er veldig fornøyd, men jeg lurer på om jeg kan gjøre de bedre. Jeg brukte filleryer som demping i kassene (et lag på alle vegger). Vil det bli bedre om jeg fyller dem opp med isolasjonsplater sånn som mange av dere andre har gjort? Bassrefleksrørene mine mangler den 5 cm lange rette rørbiten. Har det mye å si? Må kjøpe en hel-lengde av det røret og det er litt kjipt når jeg bare trenger 10-15cm.

Mvh Asbjørn
    Kan du vise eksempler på dempingen du refererer til som at man "fyller dem opp med isolasjonsplater"? Mens BEL mkI brukte filleryer som standard dempemateriale, mener jeg mkII bruker rockwool akustikkplater langs veggene. Man skal ikke fylle opp hele kassevolumet i en bassreflekskasse.

Lengden på bassrefleksrørene er kritisk. Har du totalt kortere rørlengde enn det som er spesifisert, så vil du få boomete one-note bass og mindre dypbass. 5cm er nok til å endre bassresponsen ganske tydelig.

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Kan du vise eksempler på dempingen du refererer til som at man "fyller dem opp med isolasjonsplater"?
    Det er rockwollen jeg mener. Det ser bare ut som at det meste av tomrommet forsvinner når man bruker den. Jeg skal prøve å få tak i litt mer rør i dag. Takk for svar

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken effekt vil et bassreflexrør som har større innvendig diameter og som er lenger ha på bassreponsen? er det noe negativt eller er det som jeg trur at den bare spiller djupere?

Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •