BEL MKII Teknisk tråd. - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 279
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Informativt! Det sirkelanlegget ditt så meget stabilt og fint ut!, Gustavsen AS!? Kjenner jeg ikke til, har de web shop? (siden du sier noe om frakt).

Du skulle vert på TV! " A loudspeaker in progress" - Av og med CFD

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.stegforsteg.org/
    Er noen guider der også ,men jeg (som freste for første gang for noen dager siden) forstod ikke så veldig mye av dem. Så jeg fant ut at jeg ville skrive min egen lille guide for å forklare så godt som mulig. Fint at det iallefall hjelper noen =) Kan sikkert sette kameraet på stativet for en bedre vinkel ,men liker ikke utsette kameraet for så mye MDF støv. kan jo snike seg inn i kameraet og ødelegge. Strammes det godt til så fungerer det greit nok. 679kr betalte jeg med forhåndsbetaling.

Samt.. tror nok noen ville blitt redde for en terrorist på TVen hvis jeg kom på TV: http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...siktsmaske.JPG
    Ikke akkurat profft ,men det fungerer og jeg fikk ikke problemer med verken lunger eller luftveier og jeg har astma og er følsom for slikt.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig greit CFD! Var veldig greit med Video!!!

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en svært informativ og god guide!
    Burde kanskje lagt denne under guider også, så kan også de som ikke bygger BEL MKII også nyte godt av den :grin:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for positive tilbakemeldinger. Skal ikke se bortifra at jeg lager en til om hvordan man bruker den til å runde av kanter ,men nå er det slik at fresen har tatt kvelden og jeg irriterer meg over at jeg ikke fikk frest 3små frontplater til før den tok kvelden.

Noen bilder:

Hvorfor måtte fresen streike? Er så kjedelig å ikke kunne sette siste touch på 3 av de siste høytalerne. (skulle bygge 8 ,men et lite uoppmerksomt øyeblikk gjorde at jeg freste den ene platen i stykker). Anbefales ikke å tenke på hva du gjorde i helga mens man freser.

Jeg vet at flere (over PM og IRC) har hatt problemer med å feste diskantplaten. Slik fester jeg den. Kommer godt i press med alle sider den skal limes til. Dette tenkte jeg ikke på på før høytaler nr3 og det gjorde det endel enklere å feste den. Ellers Så måtte man (jeg iallefall) slite lenge for å få en tvinge som satt perfekt. På bildet sees også fordelen med å ha flere tvinger enn det man strengt tatt behøver

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer på mht. bånddiskanten. Denne modellen er jo tett bak, eller er det litt luftlekkasje likevel?. Hvis tett, hvorfor skal den da bygges inn i eget kammer? Vil det ikke gjøre konstruksjonen litt enklere ved å droppe det ekstra kammeret i kabinettet?

Snickers, du får svare, hvis ingen andre har lyst til å svare ;-)

Vidar

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Low-Q
    En ting jeg lurer på mht. bånddiskanten. Denne modellen er jo tett bak, eller er det litt luftlekkasje likevel?. Hvis tett, hvorfor skal den da bygges inn i eget kammer? Vil det ikke gjøre konstruksjonen litt enklere ved å droppe det ekstra kammeret i kabinettet?

Snickers, du får svare, hvis ingen andre har lyst til å svare ;-)

Vidar
    Den er teoretisk tett, men jeg mener Snickers fant ut at det i praksis er lekkasje ved terminalene, ihvertfall på noen eksemplarer. Ved heftige bassutslag påvirket det båndet i diskanten.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Det er ikke et problem å lage en vinkel på platen bak. Det er greit å forenkle konstruksjonen ,men akkuat det er såpass lite arbeid at det burde du gjøre.

Roffe: Akkurat det jeg bruker tvingene til. Strammer med en hånd for at sikre at platene ligger perfekt. Når de gjør det så tar jeg en vanlig metalltvinge og strammer som bare f...

Jeg har akkurat frest 10stk frontplater og det endte med at jeg valgte å frese ned ca. 4-5mm siden det virket mest fornuftig for meg.. Bare se her:

Fikk også stilt inn fresen tilnærmet perfekt som dere ser på bildet =)
    Har du tatt høyde for at elementpakningen bygger opp litt?

Flott bygge forresten - ser frem til det ferdige resultatet :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også legge finèr på høytalerne (sendte forresten en mail til lyd og interiøs ,men har ikke fått svar.. på tide å sjekke mailboxen?) så det blir 1mm ekstra der også. Så jeg tror jeg har truffet ganske bra totalt sett. Er det ikke pakkning på silverflute elementet ,mener det er en liten pakking på det ,men jeg har jo et par meter pakkning fra eltek ,men spørs om den passer i dette tilfellet. Jeg TROR jeg har truffet meget bra ,men det er jo vanskelig å vite før man ser det ferdige resultatet ,men nå er det nå lyden som er viktigst.

Uansett så sender jeg en PM.
    En ting som har skapt litt problemer her er avstiveren bak. jeg har kun mulighet for å kutte opptil 45* vinkel og da måtte den stå med 45* vinkel selvom malen ser ut som den er kuttet med 60* vinkel. Regnet ikke med at dette hadde noe å si. Ellers blir det morsomt å få lyd i dem =)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle Silverflute-elementene i BEL har medfølgende pakning, og på bassmellomtonene er denne limt på. Vet ikke hvordan det er med ambience-diskanten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som kan skrive hvilke mål jeg skal bruke til høyttaleren, er litt usikker.
    Og skal sideplatene være rektangler eller skjeve
    Eller fins det en godt tegning som jeg kan bruke, forstår ikke helt den ene

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegningen er ikke så oversiktlig dog. Jeg tok målene på avstiverne litt på "mofo" siden jeg ikke orket å regne på vinkler osvosv.

Sideplatene 880*360
    Frontplate 880*200. Men denne burde lages lenger hvis du skal ha en fot. Legg på noen centimeter hvis du vil vinkle den opp. Noe jeg droppet siden jeg sitter såpass lavt når jeg hører på musikk at diskanten treffer meg perfekt selv uten justeringer med spikes.
    Resten av platene er 160mm brede. Jeg bestilte en lang rull med 160mm og kuttet meg etter det. Jeg har ikke høytaleren forran meg nå siden jeg er på ferie ,men avstiverne i front laget jeg som 13cm , toppplaten ble 25.8mm når den vinklede diskantplaten var kuttet med 45mm vinkel. Hvor stor den vinklete diskantplaten ble husker jeg ikke ,men 11-12cm høres ikke så dumt ut , husk at denne skal kuttes 45grader på begge sidene.
    45grader er nok litt feil ,men jeg har kun mulighet til å kutte 45grader og da var valget lett.

Sideplatene er helt rektangulere. Når du har satt på diskantplaten så kan du kutte vekk det lille ekstra med en stikksag. Det er hva jeg har gjort. Ellers har jeg haugevis med bilder liggende i denne tråden som burde hjelpe deg

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sideplatene skal IKKE være rektangulære. Hele høyttaleren skal "lene seg bakover", for at diskanten skal peke mot lytteren.

Her ser man BEL mkII-prototypen ved siden av MKI. Her synes det godt hvordan frontplaten lener seg bakover (toppen på frontplaten er 4cm lenger bak enn bunnen):

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidenes OT men: Hvorfor ha vedkorg når veden allikevel bare står på siden????

Plata nede skal altså være horisontal, mens oppe skal det være 90 grader mellom front og topp?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bunn og topp på kassa skal være parallelle med hverandre og gulvet. Front- og bakplate luter bakover, og er også parallelle. Hadde det ikke vært for plassen til ambience-diskanten, så kunne sideplaten vært et parallellogram.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvorfor så mange blir frustrert over tegningen. Jeg laget mine BEL slik som jeg tegnet. Bunnen ble flat forsi jeg ikke vil ha den på noe en fot. Ellers kan man bare lage frontplaten litt lenger enn resten for å sette den på en fot. Foten må man nok designe selv ,men det er ikke store arbeidet

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner litt hvorfor folk stusser litt. Nå er referanse tegningen jeg ser på, snickers sitt bilde med mål (på side 8 i denne tråden). Syns den grunnlinjen som han legger nederst i kasse er litt...litt unaturlig for meg... vinkler er det også smått med.

For meg følest det mer naturlig å ta utgangspunkt i gulvet som grunnlinje og lage vinkler utifra dette. Kunne forsåvidt også vert greit med en liten repetisjon av alle vitale data. Som:
    - volumet som bassene skal ha
    - total høyde
    - bredde nede ved foten
    - vinkel på front og bakplate i.f.t gulvet.
    - vikelen på ambience diskantens plate (45 grader)?
    - lengde, diameter, (tot.volum) til bassrøret.

Har lagt ved en tegning som mangler mye, men viser hvordan jeg selv gjerne vil få oppgitt vinkler på kassen. høyde og slikt... Deretter er det selv ganske enkelt å lage bunnplate etter eget ønske.

Selv om det er en teknisk tråd så forsvinner ofte teknisk data inn i mengden av spørsmål....

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P.g.a. mye mas her, i denne tråden, så har jeg tegnet en bel, slik jeg har oppfattet den gjennom hele tråden.

Front og bakplate er paralelle, topp og bunn er paralelle.
    vinkelen som front og bakside har, er satt fordi den skal treffe lytteren i lytteposisjon, fordi diskanten har en ganske trang vinkel. den vinkelen står folk fritt til å justere selv, slik det passer deres stue/rom/sweetspot.

Om noe av infoen min er feil, ikke skyt meg, rett meg. slik at ikke feil info ligger i en teknisk tråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å stemme i forhold til mål på kit som ligger ute på creativehifi. De er imidlertid noe høyere (14mm). I tillegg kommer høyde på fot. Løsningen du har valgt på bunnplata kompliserer konstruksjonen noe. Videre har du i tillegg liten plass til delefilteret dersom du velger å legge dette under skråplata i bunnen av kabinettet.

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn! Nå har jeg lest igjennom hele tråden(puh!) og jeg ble ikke noe visere når det gjelder kassevolum.. :? Jeg har nå 2 kasser som jeg ikke vet nøyaktig volum på. De kassene er til KIT 2400 og jeg vet at det er 8" bass originalt, men jeg skal feste ei ny frontplate og skjære nye hull hvis jeg bestiller kitet.
    Men hvor stort volum trenger BEL mkII?

Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •