BEL MKII Teknisk tråd. - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 279
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Gi meg noen dager så skal jeg nok komme med hvordan MK2filter låter iforhold til MK1filter =). Kommer til å ha begge stående vedsiden av hverandre.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike!

Du har mange tvinger!!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Steike!

Du har mange tvinger!!
    Ja man kan få tvangstanker av mindre.

Alvorlig talt: Driver man med høyttalerbygging kan man aldri få for mange tvinger.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe... Må vist handle inn ser eg! Kanskje knabbe noen av gamlingen også!

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man tak i billige tvinger? noen som har et tips? (behøver ikke dra denne tvinge diskusjonen inn i det uendelige, siden dette er en BEL tråd ops: )

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker biltema med en gang! Der har de billig og bra og dyrt og dritbra verktøy!

Clas Olson e jo også et alternativ...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker biltema med en gang! Der har de billig og bra og dyrt og dritbra verktøy!

Clas Olson e jo også et alternativ...
    Selvfølgelig!
    Ser de har skru-tvinger 250mm til 39.90 og hurtig-tvinger 300mm til 39.90

Da blir det nok et besøk til Biltema Mjøndalen i helga

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2stk plasttvinger fra Clasohlson og den ene knakk ca 18timer etter at den hadde kommet i hus. Anbefales ikke!

Og tvinger får man aldri nok av som roffe sier =) Man får da lagt mer press på de stedene som skal limes og det er jo alltid bra

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen spm ang bel mk2;

1. Hva skjer om jeg forlenger høyttaleren med 15cm, å bruker de cm i bunnen på å fylle med sand, slik at høyttaleren blir litt høyere lissom. syntes den er litt lav i utgangspunktet.

2. Jeg har også lurt litt på designet på toppen, å lurer på hvor mye innvrikning på lyden det vil gi å forandre vinkel på bakdiskanten. gjerne til 90grader (rett bakover).

siste spm:
    3. Det er vel ikke noe i veien for å lage høyttaleren "rettere" opp fra gulvet, for deretter å justere vinkelen mot lytteposisjon med høyden på spikes?

Håper ikke snickers isen blir skuffet over at jeg har lyst til å forandre litt på høyttalern, men jeg har lyst til å sette et litt eget preg på den.

-Magnar.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg har noen spm ang bel mk2;

1. Hva skjer om jeg forlenger høyttaleren med 15cm, å bruker de cm i bunnen på å fylle med sand, slik at høyttaleren blir litt høyere lissom. syntes den er litt lav i utgangspunktet.

2. Jeg har også lurt litt på designet på toppen, å lurer på hvor mye innvrikning på lyden det vil gi å forandre vinkel på bakdiskanten. gjerne til 90grader (rett bakover).

siste spm:
    3. Det er vel ikke noe i veien for å lage høyttaleren "rettere" opp fra gulvet, for deretter å justere vinkelen mot lytteposisjon med høyden på spikes?

Håper ikke snickers isen blir skuffet over at jeg har lyst til å forandre litt på høyttalern, men jeg har lyst til å sette et litt eget preg på den.

-Magnar.
    1.)Så lenge lyden treffer øret i rett høyde har dette ingenting å si
    hvilken innvirking 20kgsand har tør jeg ikke si da det ikke er noe jeg har prøvd selv.

2.)Hvor stor innvirkin det vil ha å montere diskanten rett bakover aner jeg ikke, men det ble sagt at ca 45grader var det optimale.

3.)Selvfølgelig går det fint å justere med spikes, men selv mener jeg det ser litt rart ut om framdelen på høyttaleren står 17mm høyere enn baksiden.. Selv har jeg laget den 15mm og skal så finjustere med spikes.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg har 2stk plasttvinger fra Clasohlson og den ene knakk ca 18timer etter at den hadde kommet i hus. Anbefales ikke!

Og tvinger får man aldri nok av som roffe sier =) Man får da lagt mer press på de stedene som skal limes og det er jo alltid bra

Fikk et tips om europris! Der var d billige og bra tvinger! Plast tvinger?????

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tanke OT, dette med tvinger, men la gå: Min erfaring er at det "mer hold i" plasttvingene hos Biltema enn de billigste hos Clas Ohlson. Aner ikke hvordan de hos Europris er. Ellers vil jeg også anbefale å ha noen kraftige metalltvinger i tillegg til hurtigtvingene i plast. Det er rett og slett slik at man noen ganger har behov for å dra til noe inni h... og da holder ikke plasttvingene mål. Og så er dybden i gapet på tvingen ofte bedre på en metalltvinge av typen som skrus til.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    3.)Selvfølgelig går det fint å justere med spikes, men selv mener jeg det ser litt rart ut om framdelen på høyttaleren står 17mm høyere enn baksiden.. Selv har jeg laget den 15mm og skal så finjustere med spikes.
    Ja du sier noe der, tenker jeg for gjøre som deg da, å finjustere på slutten...

Men er det noen andre som kan svare på hvilken innvirkning 20kg sand kan ha?
    og om bakdiskanten kan monteres i 90grader uten å ødelegge lydbildet helt.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes mine MKII ble grisetunge selv uten sand.. sikker på at det er nødvendig?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, er ikke sikker på om det er nøvendig, bare spør jeg... har lyst til å bygge høyttalern litt høyere, og lurte på noe lurt å bruke det rommet til...

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, er ikke sikker på om det er nøvendig, bare spør jeg... har lyst til å bygge høyttalern litt høyere, og lurte på noe lurt å bruke det rommet til...
    Lag et eget rom og legg delefilteret inni der.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du sier noe der, tenker jeg for gjøre som deg da, å finjustere på slutten...

Men er det noen andre som kan svare på hvilken innvirkning 20kg sand kan ha?
    og om bakdiskanten kan monteres i 90grader uten å ødelegge lydbildet helt.
    Det er ikke et problem å lage en vinkel på platen bak. Det er greit å forenkle konstruksjonen ,men akkuat det er såpass lite arbeid at det burde du gjøre.

Roffe: Akkurat det jeg bruker tvingene til. Strammer med en hånd for at sikre at platene ligger perfekt. Når de gjør det så tar jeg en vanlig metalltvinge og strammer som bare f...

Jeg har akkurat frest 10stk frontplater og det endte med at jeg valgte å frese ned ca. 4-5mm siden det virket mest fornuftig for meg.. Bare se her:

Fikk også stilt inn fresen tilnærmet perfekt som dere ser på bildet =)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk også stilt inn fresen tilnærmet perfekt som dere ser på bildet =)

Er det sånn fresejig som blir brukt for å få rundt hull? Freser du ut nedfresingen først og hullet etterpå, eller gjør dere motsatt???

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du "må" frese nedsenkiningen først. Ellers må du til med ekstra plankebiter for å få deg et sentrerings hull. Er du ute etter veldig fine kutt tar du også å freser ut siste biten av hullet fra baksiden, da det ofte knekker i kanten de siste 90-120 gradene når du skal frese helt igjennom.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn fresejig som blir brukt for å få rundt hull? Freser du ut nedfresingen først og hullet etterpå, eller gjør dere motsatt???
    Jeg skrev likesågodt en liten guide som beskriver hvordan man freser jeg. =)

Håndoverfres. En håndoverfres er et veldig greit og alsidid verktøy. Det kan brukes til å runde av flater , lage helt runde hull , senke ned elementer og mye annet for å nevne noe. For å lage runde hull (som er meget aktuelt som elementhull) så trenger du et sirkelanlegg. jeg har meget gode erfaringer med Ncompass sin sirkeljigg som man kan få hos gustavsen AS. Denne koster 599kr pluss frakt.

For å lage et elementhull så trenger du først å finne stedet du vil lage elementhull. Borr da et hull i midten og sett sirkelanlegget i den. Deretter så stiller du inn radiusen på fresen til radiusen til elementet.

http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...oerfresing.JPG
    Her ser du at jeg har borret et hull i midten og tegnet opp hvor stort elementet er.

Først så burde man senke ned elementet slik at det ikke stikker så veldig mye ut av kassen. Dette er selvsagt valgfritt ,men det vil gjøre at høytaleren ser bedre ut og det skal faktisk ha noen lydmessige forbedringer ,selvom jeg ikke har erfart disse. Sett fresen over platen og senk den nedover helt til den er ca 3-6mm nedi platen. Da kan du stoppe fresen ,men husk å hold den nede. Nå kan du stramme den til slik at den holder seg i den dybden hele tiden. Normalt er dette gjort med en enkel bryter som du må dytte ned.

Når fresen er nede så er det rett og slett bare å dra den rundt i sirkler med sirkelanlegget. Du drar på på samme måte som du drar en passer for å lage en runding. Bare at en håndoverfres ofte har et par tusen watt og veier litt mer =)

http://home.no.net/svaking/Wank/hjem.../fresmakro.JPG

Her har jeg stoppet fresen midt i en runding. Man kan tydelig se at jeg freser en runding og måten det blir gjort er at man fester en tapp på sirkelanlegget i det hullet man borret og drar den rundt.

http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...teBEL/fres.JPG
    Her kan fresen jeg bruker (co tech til 400kr og sirkelanlegget til 600kr) i bruk. Tappen som jeg snakker om sitter under sirkelanlegget på akkurat det stedet hvor jeg har trukket en linje. Det er senteret man freser rundt.

Etterhvert vil jeg også forklare (med bilder) hvordan man avrunder kanter ,men jeg har ikke kommet så langt i byggingen av mine høytalere enda så dette får vente noen dager.

Noen resultater:

http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...resultatet.JPG
    Nedsenkingen:

http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...erdigfront.JPG
    Du velger rett og slett en mindre radius når du lager selve hullet. Mål hvor stor dette er på elementet. Husker ikke hvor mye det var på silverfluteelementene ,men var ikke så veldig mye
    Video av fresing
    VIDEO TIL BRUK AV HÅNDOVERFRES TIL Å LAGE SIRKLER
    Først så peker jeg på den tappen jeg snakket om. Etterhvert så peker jeg på den "bryteren" som man må presse ned for å låse fresen. Jeg låste her fresen litt for lavt (fresehodet jeg brukte hadde kun 20mm dybde og jeg freste 19mm plater) og måtte stille dette om igjen. Men denne videoen er relativt selvforklarende..

Husk å bruke en eller annen form for støvmaske forran munnen siden MDF støv er direkte dødelig i store doser.
    Jeg hostet i et par minutter første gangen jeg freste og da uten maske. Å holde pusten er tydeligvis ikke nok
    Videoen ligger her: http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...L/frestest.avi
    Håper dette hjalp deg.. Det er iallefall mine erfaringer etter å ha frest endel de siste dagene.. Fresen tok tilogmed kvelden!

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •