Pusk på sene sommernetter !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pusk på sene sommernetter !

Pusk som tittelen sier er ment for at noen ganger har man lyst til å ta ett bilde av akkurat den biten/milepæl i ett eller annet prosjekt

kort om prosjektet mitt:
    Her er ett klipp fra dcx2496 den oppmerksome vil se at smd opampene er ute. En liten ombygging på gang jada bare være stødig på handa og være forsiktig med "termastaten" så går det og på ett vis.
    Andre ser at xlr kontaktene 6 i en rekke også er utloddet, hvilket jeg må få gi meg selvskryt for å ha fått ut uten skade på ut/inn kortet.
    I dette tilfellet er det en dobbel opamp på hver side av kortet, og det er 6 identiske kretser. Kretsene har enkel flyt: balansert mottaker, mute, buffer, balanseringskrets.
    modifikasjonen kretsmessig i baklengs rekkefølge:
    Siden jeg ikke har tenkt å bruke balansert, men kan bruke en del som buffer, trenger jeg ikke bufferen eller den ene opa i balansert trinnet passer det så fint....... elektrisk inneholder kretsen til slutt: IC1 A den beskrevne mottaker, mutekrets, potmeter, og IC2A som buffer. potmeterne er ett helt eget kapittel som bare er på skratsjestadiet når det gjelder skjema.
    Hadde håpet å kunne bruke noen litt mere eksotiske opamper, med lydfilosofi (!)
    innlodding all in one golegg merke til at en enkel og dobbel opamp har dette til felles 2=neg fb, 3=+inn og 4= - power
    "klipp 1 løft 5678 de skal ikke berøre, klippe pinne 5 og 8, lodd fast 234. lodd 6 til 1 pad. og tilkople strømforsyningen pinne 7 til 8 pad på denne pad forrige opamp forsyning".

Det er også slik at man kan lodde vekk noen motstandere og kondensatorer man ikke vil skal ha elektrisk berøring med kretsen, og jorde resten av delkretsene som ikke er i bruk.
    Man kan f.eks legge merke til så godt som total mangel på lokal avkopling på forsyningen til opampene. De kondensatorer man ser bortetter er ikke i kretsens forsyning. Si hva man vil: kal tru kor elendig undertyrykkelsen av støy på forsyningen til de orginale opamp. forsyningen i seg selv er switch mode, med switchede regulatorer for alle deler, og elendig med avkopling er det enda ett stykke til man ser moderne computerkort nesten overfylt med lokale avkoplinger.

Noen som har ett lite sommerprosjekt på gang ? Hva var det du lovte deg selv i vinter, eller bare noen synspunkter?

litt pusk

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innlodding all in one golegg merke til at en enkel og dobbel opamp har dette til felles 2=neg fb, 3=+inn og 4= - power
    "klipp 1 løft 5678 de skal ikke berøre, klippe pinne 5 og 8, lodd fast 234. lodd 6 til 1 pad. og tilkople strømforsyningen pinne 7 til 8 pad på denne pad forrige opamp forsyning".
    forandres til :

"klipp 1,5,8 lodd fast 2,3,4,6,7. lodd 6 til 1 pad. Og tilkople pinne 7 til 8 pad".

Når man lodder ut smd resistanser som ikke brukes blir nettverket omkring pinne 6 og 7 på opampene flytende som gjør at montasjens høyde ikke trenger øke. Det er knapt med klaring på printets underside.

smd er gøy !

Hær er ett bilde fra undersiden med insatt eksotisk smd opamp.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

puh ! Der er jeg ferdig med første del-test 6 stk potmetre xc103 innsatt på ett langsgående print for å minke signal-lengden. Har hatt spenning på styreprintet og potmeterne, nå teller det opp og ned som det skal, her er mulighet for push button up down eller rotary enkode som vil virke som ett endeløst potmeter med klikk. Nå gjennstår "bare" å sette inn IR mottakeren og programere fjernkontrollen.
    xc pottene er også satt til null ved oppstart, valgfri innstilling selvsagt. Memoryen er ca 300 år, og det skulle holde for mitt bruk. Jeg foretrekker det framfor full guffe.

insiden før montering av printene

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser det ut godt i gang med monteringen av volumkontrolleren i min Behringer dcx 2496. Tilsynelatende er bare en liten del av kortet til venstre brukt, men husk at potmetrene er plassert tett ved opampene til utgangen. Derfor er det bare styresignalene og ikke fram og tilbake med audiosignalene. som også sparer masser av ledningsføring.
    Har bestilt noen trykk knapper slik at jeg kan montere disse i fronten for volumkontroll. Memoryslotten blir omgjort til å inneholde IR remote sensoren og trykk-knapper for volum opp og ned.
    Etter å ha gransket litt på forsyningen blir styrestrømmen hentet fra en annen del enn den opprinnelige plan, som var bruk av audioforsyningen. Audio/analogforsyningen blir nå kun til analogt bruk, med sine ettermonterte oscon som lokal avkopling.
    Printet som ettermonteres har også plass for optisk inngang, har denne liggende for evnt senere behov. Nå er det snart testrunde og prøvelytting. Kanskje på tide å åpne bruksanvisningen for en kikk... slik at jeg kunne bruke både analog og digital inngang.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser spennende ut dette her!

Jeg vet ikke om jeg har forstått dette 100%. Først virker det som du skal ha potmeter. Så virker det på meg som om du skal bruke chip-vol. Så virker det igjen som om det er potmeter som skal løse oppgaven. For du skal bare montere inn volume, mute og IR-styring?

Ellers har jeg tro på å gjøre noe med analogdelene i denne, men hadde det ikke vært vel så enkelt å rive ut "heila driden" og bare mate fra utgangen på DAC-en? (For den har digital prosessering)

Av sommerprosjekter er det mange. Jeg er jo helt i sluttfase på Oberon nå. Har akkurat fått til en BEL MKII som jeg er 99% fornøyd med med tanke på at den også ligger i den prisklassen den gjør. Jeg har switchet frem og tilbake mellom I og II (har fjernstyrt releboks som velger høyttalere) og II-eren er skremmende mye bedre. Jeg har hittil også bare målt en temperaturøkning på 1 grad på motstandene i filteret, så de er noe mer robuste. Bassen er ved første "ørekast" nesten den samme men etter hvert har jeg lagt merke til at det er lettere å plukke ut hvilke toner som spilles i bassen, og når det skal gå veldig dypt er det mye mer krefter enn i I-eren.

Videre er det "høyttaler uten kompromisser" som er på gang, samt noen produksjonsmodeller som trolig vil se dagens lys mot høsten en gang. Den "kompromissløse" håper jeg å kunne demonstrere i Horten i år sammen med BEL MKII og trolig noe annet snacks.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ser spennende ut dette her!

Jeg vet ikke om jeg har forstått dette 100%. Først virker det som du skal ha potmeter. Så virker det på meg som om du skal bruke chip-vol. Så virker det igjen som om det er potmeter som skal løse oppgaven. For du skal bare montere inn volume, mute og IR-styring?

Ellers har jeg tro på å gjøre noe med analogdelene i denne, men hadde det ikke vært vel så enkelt å rive ut "heila driden" og bare mate fra utgangen på DAC-en? (For den har digital prosessering)
    Heisan.
    Vel det er sikkert litt klønete skrevet; Analogdelen har orginalt 2 dobble opamp's og ingen volumkontroll. Jeg modder analogdelen og får samme filtrering med en enklel opamp, volumkontroll ved hjelp av chip potmeter ( xc103 )og enkel opamp som buffer på utgangen. Styringen av volum via IR eller trykknapper eller rotary pulsgiver det blir nok trykknapper siden rotaryen krever litt større plass på fronten, og da er eneste altervativ å fjerne/flytte av på knappen. altså push volum up/down og IR (jeg avventer til jeg får se trykknappene før jeg tar den endelige avgjørelse om rotary enkoder eller trykknapper).
    Kortet er opprinnelig laget for å mate fra dac, men da får filtret en variabel kildeimpedans, det ønsker jeg ikke. Derfor er volumchippene satt inn i kretsen etter filtret.
    Digital prosessering joda, men det er ikke det samme som god volumkontroll (og ikke er det fjernkontroll orginalt heller).

ditt prosjekt;
    Hvilke tanker har du om berde definisjon nedad på I mens II er totaltsett skremmende mye bedre, tenker du det er en mulighet for å få litt i pose og sekk? En forbedring i diskant kan noen gager gi utslag i bedret bunn også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg uttalte meg kanskje klønete, det er MKII som har klart best definisjon i bunnen. Hovedforskjellene er at MKII er avstemt ca 2 Hz lavere med litt større kasse. Den har videre mer gjennomtenkt demping inne i kassa, ikke det samme problemet med mellomtonelekkasjer, 1. ordens filter (bortsett fra den nederste bassen som har dobbeltknekk) og moderate sugekretser i både mellomtone og diskant for å roe ned noe småtteri rundt delefrekvensen. Den har med andre ord mer ro i mellomtonen, har 4-pi diskant, bittelitt snillere rundt 200Hz og enda bedre frekvensgang i toppen.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Farsken som det sies hæromkring. volumet var synkront med tv kontrollerens volum, det er ikke alltid like kjekt, selv om det hender at det passer.
    "forskningsmodus på".

Og ang delefilter, vel det finnes mye rart, siden du har forsøkt brattere filter tidligere. Kan noe velfundert filterteori gjøre at man får noe å tenke på......http://freerider.dyndns.org/anlage/LeCleach1.zip http://freerider.dyndns.org/anlage/LeCleach2.zip

Disse linkene kom opp i diskusjon om delefilter siden det egentlig er delefilter mitt prosjekt også Her er linken til diskusjonen omkring settupen i dcx2496
    http://www.diyaudio.com/forums/showt...&pagenumber=31

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fram med lupen og feilsøke.... det ble riktig til slutt ( hvor f er smileyene når man trenger dem, dette er etter hukommelsen eller var det : ) ???

så kom endelig den første del.... starte softwaren fra pc.... har jo lekt litt med den.
    Kopla på en rs232 plugg i pc og en i filteret.
    gikk inn i filterts startmeny fra filtret, der er en hyggelig innstilling bare ett par riktige tastetrykk unna, ganske enkelt siden bruksanvisning eller manual enda ikke er åpnet..... fra pc sin side trodde eg det var en commport nr `? ` what a f.... det er jo en option searc for dcx, og den funka som ett skudd !! der var den , bare å laste over slik man tror den ene eller andre vei, man kan lagre alle innstillingene, og.....
    aha der er en tast oppdate software.... trykk, og opp kommer en hyggelig dialogboks som starter i samme folder du kjører programmet fra, og da er ikke oppdatert fil som regel langt unna... pek og aksepter..... loading.... please restart dcx2496 ! bare stoppe gammelversomn av programmet, starte den nye search for.... og der virka den gitt med ny software som fot i hose ( det menes sikkert fota i sokkan haha ) !!!! so far soo good !!

lure på om det skulle forsøkes en auto allign hær... ... :
    ellers kan man åppdatere innstillingene fra pc mens man spiller ai ai snacksent leketøy gitt !!

Powerknappen skal bak! fjernkontroll aldri så mye, vrider for volum tilhører fronten sånn må det jo bare være, en dag er man batteriløs, og da skal man ikke være hjelpeløs (?) selv om filteret er foot loose trenger det ikke være sånn.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den linken er vel bare en simulering av transferfunksjon uten hensyn på impedans. Greit å kunne sette delay. Det kan man forøvrig selvsagt også i for eksempel LSPcad og mange andre filterverktøy også.

Ja, det filteret du har er rett og slett helt rått. Jeg kikket på softwaren tidligere og den er helt rå. Husker jeg ikke helt feil kan du også klikke på kurven og dra den med musemarkøren. Perfekt til subintegrering.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den linken er vel bare en simulering av transferfunksjon uten hensyn på impedans. Greit å kunne sette delay. Det kan man forøvrig selvsagt også i for eksempel LSPcad og mange andre filterverktøy også.

Ja, det filteret du har er rett og slett helt rått. Jeg kikket på softwaren tidligere og den er helt rå. Husker jeg ikke helt feil kan du også klikke på kurven og dra den med musemarkøren. Perfekt til subintegrering.
    Jo, men man tar ikke hensyn til impedansen når man filtrerer aktivt
    Nå er heller ikke LSPcad det mest tilgjengelige verktøy....

Joda softwaren funker upåklagelig.
    Det var såpass med utgangs-signal at jeg måtte dempe gain max i softwaren med max demping -15dB, for at det skulle kunne prøvelyttes etter 2300.. hihi selv stepp 1 på volumen var i overkant til nattelytting. Vanvittig mye signal å gå på hær!
    Litt tilbakekopling, litt demping og litt andre verdier omkring "potmeteret".... skulle løse softwaredempingen. Litt knotting på kalkisen sier at "potmetrene" må trikses med de også....piggyback kan være en mulighet. Jeg syns det er viktig med god justering også for lave volum, og kan heller bruke hele området heller enn å få store stepp i justeringen. Loddebolten lot seg ikke pakke bort så fort altså....

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dere oxo den derre figuren oppe i høyre billedkant, Delvis kvestet må den visst være siden den mangler noen av sine 8 ben?
    Jeg rakk den akkurat i det den kom løpende over prosjektet mitt.
    Den viste seg å være piggybackket, og i beste parringstid. Nå var denne litt heldig og ble foreviget tiltross for sin mangel i form av et amputert ben, svært uheldig for komponentspyder'n som ble raskt pensjonert. Når jeg har fått avla litt på den kan jeg sende den til insektsavdelingen ved museet i Tromsø for nermere gransking og endelig bestemmelsessted. Jammen bra noen enda bryr seg om høyhester.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert oppdrett?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert oppdrett?
    Ja, men det er noen utrivelige konsesjonsregler, til hjemmebruk er det fint. Akkurat som heimbrenten, den får man heller ikke konsesjon på. ???

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å søke konsesjon på hjemmebrennt. Har ikke hørt om at noen har søkt og fått avslag

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vart avslag på søknader om moltelikør og krekling produksjon i troms, så det skulle ikke forundre meg at det skulle gå bedre til i sør?
    Kunne det for eksempel hjelpe med å vise til 200 års familietradisjon, i "yrket" ?
    Eller finnes en mere smaklig løsning?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det betyr at om man kan dokumentere illegal brenning i 200 år så får man kosesjon?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så greit med den derre konsesjonen du...
    forresten skulle det være med ett sluttbilde hadde jeg tenkt, bedre sent enn til neste sommer:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •