DIY høyttalerkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY høyttalerkabel

Kan noen gi meg en god "oppskrift" på DIY høyttalerkabel, som er relativt gode, d.v.s. til et anlegg til ca. 65k? 8)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den berømte "grøftekabelen" er vel noe av det beste du kan koble i et godt anlegg. Tror betegnelsen var EKKJ, og til de høyttalerne du vel tenker på (Usher 6381/91?) så er det nok ikke så dumt å gå for 6kvmm.

Jeg anbefaler deg pluggene til Nordost da disse gir meget god kontakt.

Du kan kanskje lage deg et sett "Dikermark" signalkabler også med Eichmann "bulletplug" og Neutrik forsølvet XLR. Det skal være en svært god løsning til de aller fleste normale signalimpedanser og kan fint tvinnes med 3 ledere også.

Til slutt kan du jo (om ikke annet for moro skyld) toppe det hele med "LMC"-strømkabel (DIY så klart)!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Den berømte "grøftekabelen" er vel noe av det beste du kan koble i et godt anlegg. Tror betegnelsen var EKKJ, og til de høyttalerne du vel tenker på (Usher 6381/91?) så er det nok ikke så dumt å gå for 6kvmm.

Du kan kanskje lage deg et sett "Dikermark" signalkabler også med Eichmann "bulletplug" og Neutrik forsølvet XLR. Det skal være en svært god løsning til de aller fleste normale signalimpedanser og kan fint tvinnes med 3 ledere også.

Til slutt kan du jo (om ikke annet for moro skyld) toppe det hele med "LMC"-strømkabel (DIY så klart)!
    Tusen takk!

Har du noe pris på dette, og hvor jeg eventuelt skaffer det jeg trenger?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EKKJ-kabel
    http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2015513.htm
    Anbefaler deg å gå for firelederen om du ikke skal bruke en separat til + og en til -.
    Denne kablen er ikke så veldig fin, kjøp http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=177134.htm til å tre kablen igjennom og gå for litt krympeslange på endene: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=177670.htm jeg hadde valgt rød og svart til endene som skal rundt de to lederene du velger fra kablen. en litt større svart til å sitte over disse to krympeslangene. Se bildet under:

Bananpluggene får du hos oslo hi-fi center, tror de koster 45kr pr stk.
    Bruk lederene som sitter diagonalt i forhold til hverandre, og tvinn sammen 2 og 2 før du stikker dem i krympeslangen.

Dikemark:
    Jeg er ikke sikker på hvor du får tak i kablen som blir brukt til denne.
    Se her http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1110739449
    Jeg ville kanskje prøvd å kjøpe litt sølvkabel fra nogusra i oslo, og bygd en dikemark med den. Bulletplugger får du hos f.eks. www.audiofoni.no .
    Krympestrømpe osv til dikemarken får du hos elfa. Tube til å tre sølvkablen i får du også hos elfa, bruk teflon.

LMC-nettkabel
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1118223428 han her selger kablen som brukes til disse, kontakter får du kjøpt hos elfa. Hadde også valgt å gå for litt pyntestrømpe + krympeslange på disse for å få et litt finere utseende.

Torsa

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Hvor får jeg tak i XLR-pluggene, og trenger jeg tre ledere for å bruke disse? 8)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet noen hvor det er bildeserier til hvordan man lager EKKJ og LMC kablene?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Bare husk at EKKJ kabelen er stiv som H.....
    Den lyder ikke så aller værst,men til prisen er den vel uslagbar?
    Jeg gikk fra EKKJ til Audio Magic Wonder som også er en stiv 6kv solid core kobberkabel. Men denne er uten skjerm.
    Det rare er at jeg opplevde Wondern mer åpen og friskere i diskanten enn EKKJ grøftekabelen.
    Har 25m med :Jordkabel EKKJ 4X2,5 +2,5 hvis noen er interessert i å bytte med noe fornuftig. f.eks gode RCA plugger. e.l.
    Mvh Jan I

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neutrikene får du hos elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021449.htm . Det at am wonder oppleves som mer åpen vil jeg tro har med isolasjonen å gjøre, teflon mot plast.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for å terminere en fullbalansert kabel må du ha 3 ledere. Den ene kan være skjermen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •