passive subber?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

passive subber?

jeg lurer på hva jeg trengerfor å få lyd i 2 12"subber jeg har liggene etter jeg solgte bilen.d er to rockford fosgate xlc som står i et trykk kammer..planen min er som følgene: koble til en gammel proson sur...forsterker til en h/k 330 og bruke proson`en som efektforsterker,eller tror dere d holder med h/k`en?
    men jeg må vel ha et slags delefilter til subbeneer d noe jeg kan lage selv eller må jeg kjøpe et ferdig produkt??
    har fra før av en jbl 12" aktiv sub,men hadde vært gøy å prøvd med de gammle subbene,de spillte rått i bilen ihvertfall
    håper på svar...
    ps: jeg har brukkt søke funksjonen på forumet ,men jeg fant ikke noe direkkte svar på spørsmålet mitt

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har delefilter i H/Ken og kobler fra subutgangen på den til en effektforsterker (eller main in på receiver / surroundreceiver).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker subutgangen på receiveren vil den også ha et filter.

Du bør ha ekstra forsterker og Proson receiveren er nok ikke min første anbefaling. Heller en tradisjonell subforsterker da.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke tenkt å kjøpe en extraforsterker til dette prosjekktet,hadde bare vært litt gøy vis jeg kunne fått bruk for subbene nå i mellomtida til de havner i bilen igjen..men takker for svar.
    hvordan bør jeg koble subbene?sånn som de er koblet nå,står de i 2ohm. går 2 kabler ut ifra terminalen og til hvert ellement,kan muligens bli for mye for forsterkeren??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaka
    jeg har ikke tenkt å kjøpe en extraforsterker til dette prosjekktet,hadde bare vært litt gøy vis jeg kunne fått bruk for subbene nå i mellomtida til de havner i bilen igjen..men takker for svar.
    hvordan bør jeg koble subbene?sånn som de er koblet nå,står de i 2ohm. går 2 kabler ut ifra terminalen og til hvert ellement,kan muligens bli for mye for forsterkeren??
    Er nok bedre å koble dem i serie, ja, eventuelt en forsterker på hvert element.

En annen ting: Bilsubwoofere har gjerne en topp i frekvensgangen ved rundt 100Hz og bratt avrulling under dette. Sjekk dette bildet:

Ref: http://www.diysubwoofers.org/caraudio.htm

De heltrukne linjene i figuren viser responsen (simulert) i et ekkofritt rom, mens de stiplede linjene viser responsen i en typisk bil. Man ser her hvordan romforsterkningen i bilen spiller en vesentlig rolle for frekvensresponsen.

Men flytter du denne subwooferen over i en hjemmekino, så får du en respons som ligger mye nærmere responsen i det ekkofrie rommet, noe som betyr one-note bass ved 100Hz, og lite dypbass. Mulig du kan bedre dette ved å bygge større kasse til elementet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har forsåvidt nok dypbass,men savner lit mer "punch" vis du forstår,så d burde vel passe meg bra...
    men jeg snakket med en idag som sa at jeg kunne lodde på noen spoler og de ville fungere som et delefilter..stemer dette?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaka
    jeg har forsåvidt nok dypbass,men savner lit mer "punch" vis du forstår,så d burde vel passe meg bra...
    men jeg snakket med en idag som sa at jeg kunne lodde på noen spoler og de ville fungere som et delefilter..stemer dette?
    Med tanke på at spoler er en viktig del av ethvert delefilter så hadde de delvis riktig... Men det går ann å lage et delefilter som filtrerer vekk frekvenser. Desverre så vet jeg ikke hva slags verdier det er lurt å bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er d noen som vet hvordan jeg raskt lager til noen delefilter til suber??eller vet om en side som d ligger noe info om dette på?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkleste måten..hvis du skal bruke en egen effektforsterker for subbene må være og kjøpe seg noen rca plugger som har innebygd lavpassfilter...jeg kjøpte iallefall ett par slike som delte på 80hz for rundt 90kr på bilradiospesialisten..

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe nullohmsspoler og kondensatorer....
    Sjekk ut http://www.mamut.com/dynabel gå inn på Høyttalerkomponenter og Tilbehør, last ned høyttalerboken
    deretter blar du deg ned til sidene om delefilter. der skal det være en tabell med komponenter som skal til for hvær frekvens.
    Tar jeg feil angående boken, så har jeg skriblet opp litt:
    100Hz, 4ohm: 6mH (spole) og 380uF (kondensator)
    100Hz, 8ohm: 12mH og 200uF.
    Dette er bare tall jeg husker i farten, beregn selv, det er best.
    Bruk nullohmsspoler siden luftviklede kan dempe bassen en god del.

Kjøpe subbforsterker er sikkert best (og dyrest desverre),Zachry D-250 fungerer helt greit.
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...0&cart_id=

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe subbforsterker er sikkert best (og dyrest desverre),Zachry D-250 fungerer helt greit.
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...0&cart_id=
    Ops, du sa passive, da passer ikke dette. Unskyld.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •