Hvilket bass element?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket bass element?

Jeg driver å bygger meg høytalere og trenger hjelp til å velge basselement.
    Kan ikke si jeg har så mye erfaring i å se om et element er bra bare utifra spesifikasjonene, og lommeboka setter stopper for å kjøpe inn bare for å prøve.
    Er det noen som har noen forslag til 8-10" bass element som skal brukes i en stor 3 veis gulvstående høytaler? Planen var 2 stykk per side og maks kasse størrelse blir vel ca 140liter.
    Målet er få få en løsning med god transient respons og dynamikk og de må kunne spille forholdsvis høyt. Den dypeste bassen er ikke så farlig. De skal i utgangs punktet brukes med sub, men skal også kunne fungere uten.
    Etter endel surfing har jeg kommet frem til at en løsning med forholdsvis stor lukket kasse burde være ideelt for kravene mine. Men hvis noen mener noe annet er det bare å komme med forslag. De elementene jeg har i sikte er Dayton audio sin reference 10", Hi-Vi 8.8(eventuellt+) og Seas L22. Må si jeg heller mot Hi-Vi på grunn av kulhets faktoren etter å ha sett det hos Snickers, men vil gjerne ha innspill!

http://www.madisound.com/cgi-bin/ind...6&pid=1834
    http://www.partsexpress.com/pe/showd...number=295-368
    http://www.madisound.com/cgi-bin/ind...6&pid=1041

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ingen av de elementene interessante

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiVi 10.8 er fin i lukket kasse da den har lav Rms.

Et annet alternativ er Visaton TIW200XS.

Bruker du 50 liter pr element og bassrefleks Fb 20 Hz får du -6dB@20Hz.
    Bruker du 50 liter pr element og bassrefleks Fb 18 Hz får du -7dB@20Hz.
    Bruker du 40 liter pr element og bassrefleks Fb 22 Hz får du -8dB@20Hz.
    Bruker du 40 liter pr element og bassrefleks Fb 20 Hz får du -8dB@20Hz med litt mindre i området 50 Hz.
    Har du relativt lite rom kan du velge 60 liter lukket med -12dB@20Hz.

Kanskje enda finere avrulling får du med TIW250XS. De har litt mindre slaglengde men større areal.

Bruker du 50 liter pr element og bassrefleks Fb 20 Hz får du -9dB@20Hz.
    Bruker du 50 liter pr element og bassrefleks Fb 22 Hz får du -9dB@20Hz.
    Bruker du 60 liter pr element og bassrefleks Fb 20 Hz får du -8dB@20Hz.
    Bruker du 40 liter pr element og bassrefleks Fb 18 Hz får du -9dB@20Hz.
    Dette elementet er ikke så godt egnet for lukket kasse.

Går du opp på 12" utgaven må du over 140 liter for å få skikkelig bass. Den ser slik ut:

Også har de et alternativ til i 8" med noe kortere slaglengde:

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert bruke Peerless XLS, SLS osv. disse jobber fint i kabinetter ned mot 45-55liter(lukket). se www.dynabel.no
    Jeg har XLS 12" i mine høytalere (selvbygg) de har 47L kabinett. skal du ha 2 stk bør du sikkert ha 90-100liter..

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SLS liker seg en god del bedre i store kasser. Gjerne bassrefleks.

Har prøvd 50 liter lukket kontra 100 liter bassrefleks tunet til omkring 20Hz - Mye bedre og dypere bass i bassrefleks, transientresponsen ble også mye bedre :wink:

En fordel er jo at elementet har "utbanket polstykke", korriger meg om jeg sa det feil, noe som gjør at du kan proppe på med effekt uten å bunne elementet.

Har forresten 10" utgaven i egne høyttalere om noen skulle være i tvil :P

Seas sine L22ere vil jeg tro passer bedre til midbass enn dypbass, du når fort maks utslag med litt effekt...

2x10" sls i 140 liters bassrefleks hadde nok ikke vært så dumt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiVi-ene er nok ikke så dumme om du velger kasser på 100-140 liter og akkustisk ventil. De står på veldig bra ned i midbassområdet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for feedback, har sett på sls ja. Nå ser det ut som prosjektet er på vent til jeg får ferdig de andre basskassene. Får teste litt å se om ikke de holder til litt mer enn sub.
    Eller så har jeg jo vurdert xls, men de ser syns jeg at ser veldig mystiske ut i alle simuleringene mine.

Må nok uansett snekre litt i helgen så blir det 4x12" så får vi se hva som blir over det. Hvis noen har noen erfaringer med TC2+ så hadde jo vært artig å høre hva dere tror om å bruke dem til ca150-200hz.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bruke et 15" proffelement? Er du ute etter å spile høyt uten den aller dypeste bassen, må jo noe sånt være midt i blinken. Beyma JBL, B&C, P.Audio, Eminence og mange andre lager gode ting som burde passe til deg.

Frode

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoopass cheese har greie på TC2+ elementene, han har også prøvd dem ut i forskjellige kasse volum om jeg ikke tar helt feil.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, har jo sett på noen av dem også. Men forferdelig kort slaglengde og jeg trenger jo ikke å spille utrolig høyt. Nå har jeg ikke lekt med db måler på en stund, men de bør vel klare over 115db.
    De fleste PA høytalerne jeg har vært borti har jo hatt imponerende lydtrykk, men lydkvaliteten har vært så som så. Jeg ikke den mest kresne men no som låter dårligere enn f.eks de kappa 80 som jeg har nå er ikke aktuellt.
    Målet var jo så bra dynamikk som mulig og da er kanskje PA veien å gå, men det føles ikke helt riktig. Dessuten så er pris en faktor her også, skolegang setter stopper for de helt store utskeielsene.

Uansett så er det ett annet prosjekt som har fokus for tia, er mulig de kan brukes høyere opp i frekvens også og da blir det litt tullete med enda fler svære elementer.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA trenger nødvendigvis ikke å være så dyrt. Jeg kjøpte nettop to stk P.audio billigpa fra Ljudia (299stk- 10") disse var ganske mye bedre enn jeg hadde forventet.

Dårlig bilde, men det viser elementet...
    Her tester jeg elementet på en Subbforsterker. derfor går det en tykk kobberkabel inn der den nedre mellomtonen skal være.(4 vegssystem, mulige bakhøyttalerer)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sett litt rundt på nettet og ser det ut som folk bruker TC2+ opp til 2-300hz. Etter endelig å ha fått ferdig ei kasse så virker det som det funker fint. Så nå har basselement jakten blitt byttet ut med midbass istedenfor. Størrerlsen på prosjektet har kommet litt ut av kontroll. Men tyveri sikre blir de ihvertfall!
    Med fare for å underdrive så veier vel bassdelene i overkant av 60kg stykk så dette blir upraktisk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da anbefaler jeg deg å bruke tid på å finne noen 8" (Eller kanskje 7") med tilpasset følsomhet til resten slik at du ikke trenger å dempe dem, samt relativt lav Mms (under 50g i hvertfall) for å få minst mulig mekanisk støy. Seas er nok veldig gode til dette bruket. For eksempel CA22 eller CA18RNX bør du se på.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For deg som foreslo å snakke med whoopass så gjett hvor jeg fant elementene!
    CA18RNX ser jo veldig bra ut. Ligger veldig ann til aktiv deling så følsomheten burde ikke bli no stort problem(hvis ikke jeg har gått glipp av noe). Hadde egentlig veldig lyst på HiVi M6 fordi den ligner veldig på TC2+, men den ser jo rimelig ubrukelig ut litt oppover i frekvens.
    Snickers, hvis du har noen erfaringer med CA18RNX så hadde det vært artig å høre. F.eks Hvor stor kasse og hvor høyt du har delt dem. Nå skal jo jeg bruke dem over 100hz så kasse størrelsen er kanskje ikke så viktig...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har ikke du 8 stk CA15 RLY da? Eller husker jeg så feil?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg har nok bare 4 jeg. Whoopass tok resten. Disse er jo en mulighet, men 2 sliker per side må da bli litt pysete?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ellers er det ingen håpløs oppgave å få tak i 4 til heller. Det blir da lettere å få til nok trykk samtidig som du får en lettere jobb med å matche lydtrykket nedover i frekvens med diskant og øvre mellomtone. Du vil også kunne få til MTM med homogen spredning.

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    va med focal elementer?