Party høyttaler med DB-12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Party høyttaler med DB-12

Bygde et par høyttalere i fjord sammen med en kompis. Foruten han ene som jeg bygga med, var interessen heller laber.Øvrige venner hører gjerne på, men snakker jeg om byggeprosessen så gir de beng.

Så hvis noen vil gi meg cred eller bygge noe lignende så skriver jeg gjerne!

Dette er høyttalere i gata med "Party-høyttalere", de er ikke de høyttaleren jeg hører på når jeg nyter musikk, men ved festlig lag eller film er de trofaste slitere!

De er basert på disse elementene:
    - 12" Dynabel DB-12
    - 6,5" Sammi CWR-165B40
    - 1" Sammi DT-25B50

En GEB med passiv Phobos med andre ord. På daværende tidspunk var jeg ikke interessert i å lage delefilter selv, så det fikk jeg en av gutta på Eltek til å gjøre.

Prosjektet er ferdig (som ferdig i "jeg vil fikse på ting"), men med slunken lommebok kan det ta sin tid.

Lyd-resultatet : I begynnelsen var der litt rusk i den ene mellomtonen, aner ikke hvorfor, men dette forsvant og nå låter den ganske greit. Litt boomy bass og mellomtonen virker dempet. Diskanter er også litt for markant og skarp. Men det er når jeg har lyttet til musikk for meg selv...

Til film med egen centerkanal som tar seg av samtaler (pga den dempa mellomtonen) er den knall med masser av lyd og eksplosjoner. Til grillfest og annen fest er de også helt supre, lånte de ut til (typen til ei venninne av dama som var i) russestyret. Og de var meget fornøyd med dem. De kjørte de på en ganske stor forsterker, og det er kanskje litt av problemet for meg, min HK - AVR 85 med 5*85 W leverer ikke helt rette juicen.

Men for å selge "produktet" mitt. Er du sugen på noe som kan tåle litt power, spille høyt, og spille rimelig bra, bedre en de der MGR settene til ljudia, så er dette noe for deg! Jeg svarer gjerne, mener jeg har lært litt om både snekring, delefiltring og vasking av rom som ble brukt til spraymaling!

Dette ble langt! damn....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte jo prøve meg litt... den avstemninga var jo bare... harry?
    og jeg kan jo ikke få den vekk! (?)

Newcomer bergan01 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns detta så bra ut jeg! Basser nok bra d der!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo ikke så dumt ut dette da =) Er det mulighet for å komme på demo for å høre disse høytalerne? Har selv noen db12 liggende som jeg ikke vet om jeg skal bruke til å bygge phobos subber siden jeg allerede har fått flere klager ifra de som bor i det samme huset.

Eneste forsterkeren jeg har som er kraftiger enn den du har en en Numark Dimension4. Denne gir iallefall ut nok effekt ,men om lydkvaliteten er så veldig god tviler jeg på. Kan alltids putte denne "under armen" og ta meg en tur

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette så ut som et kult prosjekt jeg. Liker litt sånne "party" høytalere. Tror jeg kommer til å lage noe liknende snart jeg og, bare for å lære litt, lage ett enkelt prosjekt liksom. :wink:

Kassa så jo ganske så solid ut også foresten.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassen er kjempe solig og stabil. Pottetett er den også. Veide de inn på rett over 30kg. pr stk. (badevekt kilo). Er bygget i 22mm spon, fikk ikke tak i MDF. Brukte også spikerpistol, noe som gjore det litt lettere å bygge, måtte sparkle litt mer, men det syns (nesten) ikke. Vet ikke hva folk som har peil på avstiverer og luftstrømmer inne i høyttaler-kasser vil si om min løsning, men det stiver godt av, bassen står akkuratt i spenn med bakstiveren. Det er også frest 2mm baner til avstiverene i innerfronten, noe som sikker hjelper til at alt hoder seg i ro når jeg drar på!

De er faktisk godkjent for at damer kan ta seg en svingom oppå!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    artig. Den siste kommentaren der gir jo nye betydning til begrepet "danse på bordet"

Eneste jeg stusser litt på i avstivningen er at du har åpnet mellom "geb" og "phobos" delen. Hvordan blir dette med kasse volum av avstemning av filterene? Sikkert riktig siden du har fått opskrift fra Eltek-gutta, men jeg ville tro at det hadde vært mye lettere å tilpasse filterene dersom man skilte volumet i kassa. Mulig jeg tar helt feil.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er åpent for å få mest mulig volum! mellomtonen sitter i egen kåpe! Du ser den på det ene bildet. Effektivt volum til bassen er da litt over 70liter. give or take. Du ser også at det er skåret plass til kåpa i avstiveren (det runde kuttet). Er en Ø - 180mm kåpe som jeg kjøpte hos ljudia.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten merknad til, hvis du har mellomtonen i samme kasse/rom som bassen, så vil under/over-trykket skapt av bassen rive og dra i membranen og føkke opp lyden ganske så bra! Du skal være heftig god med delfilter teori for å fikse på det.

Og det kan jeg faktisk si av erfaring (var 14år)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By request:

Skjema for delefilter;

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gah! pene kasser. Hvor fikk du ideen fra når du lagde stiverene? "tøft" mønster/design.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideen:idea:, hmm. Den bare kom,... sirklene var et tips fra byggmester "svigers" som mente det vile styrke konstruksjonen, hjørnene du får etter stikksag kutt blir fort et svakt punkt. Hvor mye pratisk nytte det har vet jeg ikke, frigjør litt mer volum! (:?

Gir dette mening, sto nettopp opp.......zzzzzz

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. lettere å lage et hull enn å fise på med stikksag da. Også ser det kult ut om noen plutselig finner på å åpne kassa de eller montere et harry plexiglass.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis noen skulle finne på å åpnekassa, da må de bruke dynamitt...

(spikerpisto + mass lim = fast i fisken)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mm. Når det gjelder finishen. Du må grunne først :P Spon og MDF er umulig å male pent om det ikke er grunna, eller metta da.
    Anbefaller vanlig tregrunning for panel og snikkerier eller heftgrunn. Så slenger du på litt Lady 80 oppå der *glis* da blirre *bling bling*

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vaske et spraymala rom.

En annet lite malingstips som jeg kom på...

Når vi skulle male kassa, bestemte vi oss får spray-maling, med kompressor og det hele. Hvor? Det er jo midt på vintern! For tiden jobbet jeg som assistent på en bareneskole og der hadde de et malerom, med avtrekk. Hmm, kanskje vi kunne låne det!? Det gikk greit og vi rigga oss til, vi brukte godt med plast bak og under høyttalerene, men ikke i resten av rommet. Fredag - grunning, gikk greit. Lørdag da tok vi to lag med svartlakk. Så kom overraskelsen, søndag morgen når vi kom, møtte vi et svart rom, malingen hadde lagt seg over alt. Siden skaden allerede var gjort fortsatte vi, resultatet ble så som så.

Tipset mitt gjelder da "Hvordan vaske et ned-spraya rom":
    Prøvde først med div. sterke kjemikalier, det funka ikke no særlig. Malingen løste seg, men ble bare smurt utover. Det som virka best var go gammal jif og skurekost. Og det funke som bare juling! Klarte å vaske ned rommet på en dag.

Nedpussing av to sjetteklasser sine tre-kreasjoner... det er en annen historie. (btw: sløyd i dagens barneskole er en skam)

Skal du spraymale... gjør det ute! Dette er ikke et triks for kjellerstua.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe. Du må lage en "lakk dusj" et lite avluke av plast

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjennomført et par slike prosjekt for kompiser oppgjennom tiden, en ting jeg fort fant ut var at spiker ikke var løsningen!
    "flasback"
    Vi var 14 år og bygget subb av restene etter husbygg, vi spikret den igjen, ikkenoe lim, sparkel, eller annet, bare spiker (2"). Etter vel en time var bakplaten 2cm fra resten av kassen! Da hadde trykket funnet et av de mange hullene i kassen, jobbet litt på det, for så å dytte bakplaten ut av possisjonen.
    Etter dette brukte vi 2-3 timer på å dra alle spikrene ut av kassen(hadde selvfølgelig skutt inn en spiker pr. 5cm). Så fant vi fram skruer, lim og spon(ikke plate, men det som la seg som et fint lag over bilen ettersom garasjen er den beste byggeplass), blandet til en blanding av sponen og lim, så satte vi i gang med liming og skruing. Subben såg selvfølgelig j*vlig ut, men den datt ikke fra hverandre.
    det var siste gangen jeg brukte spiker..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg har hatt det problemet, spikret ganske tett og det er brukt godt med lim. Har også prøvd å få spikeren inn på litt forskjellige vinkler og i kantene på avstiverene. Skal nok som tildigere nevt dynamitt til for å få platene fra hverandre(kanskje, får komme tilbake til det hvis de skal på dynga mens jeg eier dem)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiker er veldig ok. Da sikrer du deg mot at kabinettet står i for stort spenn. Kan jo skje om du har vært litt uheldig/unøyaktig. Limet er så sterkt uansett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •