Hjelp til "DIY" oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til "DIY" oppsett

Har bestemt meg for å bygge høyttalere, men trenger litt hjelp til et oppsett av elementer samt delefilter. Hadde tenkt meg et budsjett på 1200-1500 kr. Det er altså ikke snakk om så veldig mye penger, så derfor er det viktig å få mest mulig for pengene. Bruker forøvrig en surround forsterker på 5x80 watt (Ganske heftig Yamaha).

Hadde tenkt meg 1 stk 12" basselement i hver kasse hvor disse virket som jeg fikk mest mulig for pengene. Denne mellomtonen virket ok, da den egner seg i treveis-systemer med 10 eller 12" bass. Hvilken diskant jeg skal velge vet jeg ikke, men hvis du klikker her, så kan du se hvilke Ljudia har å tilby. Delefilter har jeg heller ikke peiling på, men jeg går utifra at jeg trenger en i hver kasse . Klikk her for å se delefiltre.

Har som dere skjønner lite peiling på høyttalere, men det hadde vært fint om dere kunne hjulpet meg med å sette sammen en ok pakke. "Rape me if i'm wrong!"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må regne ut riktig volum til basser og sånn da

også må du ha demping

er vel litt for stor forskjell på følsomheten her.. tror det har mye å si. du kommer til å få en skikelig "boost" på bassen med den lave følsomheten på mellomtonen... diskan t kan jeg ikke hjeløpe deg med. prøv å finne et som har omtrent samme følsomhet og effekthpndtering som de andre elementene. den må også støtte lavere frekvenser en det høyeste mellomtonen klarer å spille

delefilter må du finne etter du har funnet elementer og først da kan du sjekke hva elementene klarer å gjengi. da kan du finne den riktige delefrekvensen.....

tror ikke de elementene er av de beste men det er vel kanskje passe pris til det budsjettet.

tror egentlig du skal få hjelp av en som har litt mere peling på de t .

qouter deg jeg hehe :P
    "Rape me if i'm wrong!"

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er vel å kjøpe et kit, ser at Ljudia har flere. Dette gir nok et bedre resultat enn om du skal sette sammen noe selv.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfaringer med høyttaler kit? Følger det med tegning over hvor stor kassen skal være, og følger det med delefilter? Det Ljudia har å tilby av kit er MGR sine, og ryktene sier at kvalitieten ikke er noe bra :evil:.

Er det ingen som kan hjelpe med et oppsett, og evt størrelse på kasse etc :?:

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å komme med noen anbefalinger hadde det vært greit å vite hva du forventer av høytaleren. Hva spiller du? Er du ute etter noe som spiller noenlunde "riktig", eller er du ute etter bass?
    Uansett med det budsjettet hadde jeg satset på et sett med små elementer og evt supplementert med sub senere.
    Men hvis budsjettet er max 1500, må du jo ned i en pris på ca 1000 for et kit + materialer til kasse. Lite å velge mellom da. ELTEK har vel et par tre kit til den prisen. Jeg har bygd Dynabel GEB, og de fungerer vel noenlunde greit men trenger hjelp av sub.
    Ikke enkelt dette :?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    For å komme med noen anbefalinger hadde det vært greit å vite hva du forventer av høytaleren. Hva spiller du? Er du ute etter noe som spiller noenlunde "riktig", eller er du ute etter bass?
    Uansett med det budsjettet hadde jeg satset på et sett med små elementer og evt supplementert med sub senere.
    Men hvis budsjettet er max 1500, må du jo ned i en pris på ca 1000 for et kit + materialer til kasse. Lite å velge mellom da. ELTEK har vel et par tre kit til den prisen. Jeg har bygd Dynabel GEB, og de fungerer vel noenlunde greit men trenger hjelp av sub.
    Ikke enkelt dette :?
    Kommer til å bruke dem som bakhøyttalere i et surround system intill videre, men når jeg bli så gammel at jeg flytter for meg selv, kommer jeg til å supplere med en sub. Vet ikke hvilken høyttalere du tenker på, men hvis du hadde gitt link hadde jeg blitt glad :lol:. Fant VIFA 802 høyttaleren her, og den koster 1090 kr for kit. Den øverste koster 1590 kr.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dynaBel Geb er en grei høyttaler, men dessverre ikke så engasjerende som Nut i samme prisklasse. Mulig det blir bra sammen med sub, ja.

Ulempen med disse kitene basert på Sammi-elementer (spesielt Geb) er at Sammi-elementene har så kort slaglengde. De har altså ikke noe særlig å gå på når det gjelder maks lydtrykk.

Jeg ville likevel vurdert Geb i denne prisklassen.
    Et bedre alternativ (som jeg ikke har hørt, men som er bedre på papiret) er to stykk Set, som du kan sette på høykant. Da får du en høyttaler som flytter dobbelt så mye luft som Geb, og med en imponerende følsomhet på 92dB. Den går fortsatt ikke kjellerdypt i bassen, men gir betydelig mer dynamisk headroom å gå på enn Geb.

Til slutt en kommentar om budsjettet: Vær klar over at kasser ikke er gratis. Selv for små høyttalere må du regne med et sted opp mot 1000 kroner for kassa når du inkluderer finish. Når du kjøper et kit (i forhold til å sette sammen deler selv), så får du med kabel, terminaler, dempematerialer etc, som er med på å holde prisen nede, men man kommer altså ikke unna prisen på selve kabinettet.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer deg med stativhøyttalere, og klarer å strekke budsjettet littegranne, så ville jeg kanskje ventet til 2-veis BEL foreligger (forhåpentligvis ikke så allt for lenge til). Elementene kommer vel på ca 1500,- kjøpt her, men hvor mye delefilterkomponentene vil koste vet jeg ikke... Også må du ha materialer, høyttalerterminaler etc i tillegg...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne dette kit'et vært noe, sammen med dette kassebyggesettet? Kommer på 1300 totalt, men følger det med delefilter? Kommer isåfall til å jobbe med finishen på kassen og lage frontstoff til den. Pianolakk-finish kunne vært noe? :roll:

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt grunnen til å betale 600kr for noen sponplater som trengs til å bygge gx6. Det følger med delefilter i kit`et ja. Noe annet ville forundret meg veldig siden det er et kit (og ikke bare elementer)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Ser ikke helt grunnen til å betale 600kr for noen sponplater som trengs til å bygge gx6. Det følger med delefilter i kit`et ja. Noe annet ville forundret meg veldig siden det er et kit (og ikke bare elementer)
    Da får jeg jo ferdig skårne plater med hull til elementer og skruehull. Har aldri laget kasse før, og er redd for at den bare blir stygg.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør på en fabrikk etter en sponplate. Lån\kjøp en stikksag(200-300kr) og du er igang. Bruk god tid på å måle opp platene og tegn 2 streker , hvor du sager i midten av dem. Kjøp 40sandpapir (50kr) og evt en høvel (det kan ta laaang tid å tilpasse en sponplate med kun 40sandpapir..

Finnish gjør ingenting siden du kan kle høytalerne med filt og da dekker du over alle ting med kabinettet. Eneste som er slit kan være å pusse ned ujevnheter der platene er limt..

Dette er da bare gøy

*stikksag (200)
    *måleredskap (50kr)
    *blyant (5kr)
    *tvinger (400kr)
    *40 sandpapir (50kr
    *Clas ohlson billiglim (49kr for 750ml)
    *evt skruer (et par kroner)
    Det er kanskje litt mye for en liten høytaler ,men uansett så er det ikke så veldig dumt siden man fort kan bli bitt av basillen med å bygge mer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det vanskelig å kle en allerde bygget kasse med filt? Tror nesten jeg beholder de gamle kassene, men i og med at de er litt slitte i kantene og sånn, så kunne det vært enkelt å kle dem i filt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •