Sub til bil, kan Seas elementer brukes, vil det gi fin lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub til bil, kan Seas elementer brukes, vil det gi fin lyd?

jeg har en liten blikkboks kalt Toyta Corolla, 1987 mod.
    I denne bilen, har jeg atm en 12" seas(no gammalt skrap som egentlig sprengt).. Dette driftes av en GTA 290 fra Blaupunkt.
    Men nå føler jeg det er tid for oppgraderinger, og i den anledning, så vil jeg bygge meg sub/bass til bilen. DIY er jo morro
    Har tidligere lagd en del kasser til basselementer.. men med varierende resultat..
    Så denne gangen vil jeg ha det skikkelig, det jeg planlegger, er å bygge en høytaler som skal være så god, at jeg kan bare flytte den med meg senere når ny bil er anskaffet (driver å kikker for tiden).
    Forsterker er under anskaffelse. Dette vil bli en Alpine 1500watts rms monoblokk. 1507 tror jeg, en litt eldre modell.
    Så til saken, hva burde jeg gå for av kasse/elementer?
    Jeg lurte på å gå for en dobbel 12" kasse, med 2 Seas elementer (får noen billig) men dette er vel primært innehøytalere, åssen er det å stappe slike i en bil ?
    Ellers lurte jeg på en kraftig 10" fra JL audio. Merk, jeg er ute etter kraftig, men fremdeles ren og klar lyd, jeg har tenkte å handle frontsett og bakhøytalere som står i stil med tiden, men det er subforsterker og subelementer jeg har nå.
    Hva slags treverk burde jeg bruke, hva slags verktøy bør jeg bruke for å få det best mulig ?
    Firkanta eller skråkasse ?
    Bruke delefilteret i forsterkeren ? eller bygge selv ? eller aktivt delefilter før forsterker?

Håper noen kan hjelpe meg med dette

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas Lotus er rene bilelementer. Seas har bare en 12" pr i dag. De hadde tidligere 13" til innebruk men de gikk ut for mange år siden. 12"-elementet er også et bilelement og jeg tror det er et bra sådant.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvilket element akkurat nå, men forventer å vite det i løpet av dagen. Det er ett med aluminiums membran iallefall.
    Kan få tak i en 18" Seas også, hadde dette vært noe å bruke til hjemmekino ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas har da aldri laget noen 18".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, han som selger dem skryter på seg da. Men 12"'eren er nok Lotus serie, men det var feilproduksjon, så de så visst litt anderledes ut, men ellers skulle dem være helt som nye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ikke akkurat ut som den mest troverdige personen det der.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke troverdig er å dra det litt langt, men ganske håpløs innen hifi er vel mer korrekt :P
    For å quote han korrekt så sa han når jeg spurte igjen "de så sånn ut?"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det er laget mange elementer som ser likt ut som Seas Lotus 12". Dersom det ikke er samme elementet kan du imidlertid antakelig bare drømme om å få samme lyd ut av det.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få mye god bilbass fra Seas-elementer, det kan jeg bekrefte Foreløpig er CA25RE4X (i flertall) favoritten min, men siden du kjører Corolla kan det bli vanskelig å få plass til nok.

Med tanke på at du kommer til å få en såpass kraftig forsterker er nok Lotus 10" eller 12" de elementene som vil være mest aktuelle. Et par 10" ser ut til å kunne fungere i rundt 30L netto totalt volum. Ellers så har jeg fundert på hvordan 8ohms XLS 10" kunne fungere i bil, har prøvd 4ohms 12" utgaven, men syntes ikke de spilte så bra.

Hvordan du bygger kassa er opp til deg selv, avhenger jo litt av hvor du har tenkt å ha forsterkeren også. 19mm MDF er grovt nok så lenge kassa blir bygd med avstivere. Trenger ikke noe mer avansert enn ei stikksag og eventuelt ei sirkelsag for lange kutt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier avstivere, hva mener du da ? lekter i kantene til å skru platene i ? har pleid å bruke dette, må overdimensjonere kassa litt, da lektene tar opp volume.

Hvilke programmer er greie for å beregne kassestørrelse, og hvordan "tuner" man en kasse? jeg er glad i god lyd, men har aldri satt meg godt nok inn i det. noe som jeg bestemte meg for å endre

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JL Audio er heller ikke noe dårlig kjøp. Hadde en 12" JL engang, husker ikke type, i en 30 liters kasse. Denne spilte meget bra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JL er det jeg helst kunne tenke meg, men de har tedens til å gå litt opp i pris om du skal ha noe skikkelig noe.
    http://www.xcs.no/index.php?artikkelid=78&back=1 er den aktuelle , men da blir det enkel kasse, da disse koster en 5k stykket.

Men om det er Seas elementer jeg får, så blir det nok de det lages kasse til

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neptyr
    Når du sier avstivere, hva mener du da ? lekter i kantene til å skru platene i ? har pleid å bruke dette, må overdimensjonere kassa litt, da lektene tar opp volume.

Hvilke programmer er greie for å beregne kassestørrelse, og hvordan "tuner" man en kasse? jeg er glad i god lyd, men har aldri satt meg godt nok inn i det. noe som jeg bestemte meg for å endre
    Her er et eksempel på en avstivet basskasse. Jeg valgte ikke å stive av sideveggene da disse uansett ville stå i spenn mot bakhjulsbrønnene i bilen kassa blir brukt i. Elementene som er brukt er Seas L21RNX/P (hadde mest lyst på L21RN4X/P, men det var nå engang disse som var på tilbud).

Når det gjelder programmer for beregning av kasse kan WinISD PRO være å anbefale. Ellers så finnes det mange gode regneark til Excel, for eksempel Adrian Mack sin variant (se under Excel subwoofer designer). I dette regnearket kan du ta med romforsterkninga som man får i en bilkupé så tidlig som 60~80Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kuttet du skråkantene på kassa?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stikksag

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    stikksag
    Stikksag er jo en sagtype som krever både filing og pussing i etterkant for å få fine flater. Etter min mening fungerer sirkelsag bedre. Stikksag bruker man bare når man skal skjære kutt på "utilgjengelige" steder der sirkelsaga blir for stor.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det må da være uendelig vanskelig ? eller bruker du stikksag som kan vinkles ? jeg tenkte å bruke en båndsag, og vinkle plata på den.

Angående plater, noen som vet hvor det er mulig å skaffe billig MDF ?
    Jeg bor i Kristiansandsområdet.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten kjennskap til Kristiansand, ville jeg tro at dere har en Obs Bygg der - de selger 40 cmx 120 cm (tror jeg) 19mm MDF til 169,-...og 30 cm og 20 cm i samme lengde...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lengden er vel 240...