Hastigheten på membran ved gitt frekvens og slaglengde - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 43 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke overbevist om at momentanfarten blir helt lik. Formelen for avstand mellom stempel og veiv blir vel noe slikt:
    Kode:
    Trekant mellom veivsenter(punkt B, motstående side blir da linje b), rådefeste i veiv(A, som over så blir dette den avstanden vi ser etter) og rådefeste i stempel (punkt C). 
    Vi kjenner veiv-diameter og rådelengde (c og b), samt vet at vinkel B i radianer er B=(2pi*f*x) og C=sin^-1((c*sin(B))/b) og A=pi-B-C.
    a=sqrt(b^2+c^2-2bc*cos(pi-(2pi*f*x)-sin^-1((c*sin(B))/b)))
    Dette gadd jeg ikke derivere. Det ville tatt altfor lang tid, og sikkert blitt feil, så jeg gjorde det numerisk i excel.
    Det viser seg at maksimalt stigningstall for stempelet inntreffer like etter at veiva ligger vinkelrett mot stempelet, altså når råden tangerer veiva. Hastigheten blir 1,325m/s som maks. Grunnen til dette ser man på folk som kiter eller leker med seilbrett. De beveger seg mye raskere enn vinden, fordi de benytter seg av å bevege seg i vinkel i forhold til vindretningen. Samme opplever jeg når jeg flyr paraglider. Tyngdekraften trekker meg nedover, men på grunn av vingen blir jeg nødt til å bevege meg 8 meter fremover per meter nedover. Jeg antar alle skjønner hvorfor det må være slik hvis man tenker seg litt om.

-Ko_deZ-

PS. Jeg begynnte å skrive posten før jeg gjorde utregningene, og den skulle postes om jeg hadde rett eller feil. Heldigvis hadde jeg rett =) Hvis noen vil ha excel arket mitt, så er det litt rotete, men det virker. PM meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah. Righto. Nå ser jeg hva dere mener. I en vinkelen hastigheten er høyest for elementet, så vil stempelet ha samme fart. Det stemmer jo. Da er vi jo enige da, og så all den tankevirksomheten til ingen nytte....

-Ko_deZ-

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bingo!

Du har rett igjen og det du har beregnet bekrefter jo som tidligere nevnt at det er kurveformen som blir forskjellig. V-max for elementet og stempelet blir som du sier på 2 ulike punkter, og det er altså 90 og 270 grader, altså elementets V-max, som er det vi sammenlikner, og her er hastigheten lik selvom dette ikke er stempelets V-maks med konvensjonell hengslet råde.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •