Hvem ende begynner man?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvem ende begynner man?

Hei

Har vært inne på Eltek side sider og kikket litt på elementer,spoler,dempeull,motstandere,bass refleks rør osv...

Har fryktelig lyst til å bruke noen kroner til å bygge en bra høytaler.Ikke noe ferdig sett, men DIY hele veien(minus filtre..... ops: )

Har drevet endel med lyd(les:eid mange anlegg), men aldri mekket noe særlig.

Hvor begynner jeg? Elementer kanskje? Sto jo haugevis av dem inne hos Eltek med mange betegnelser og tall jeg er usikre på....hva skal jeg se etter av data? Hva må passe sammen?Jeg har MANGE spm....

Her er noen pekepinner om hva jeg ser for meg, men ingen mal :

- Gulvstående
    - 3 veis
    - 2 * 8" eller 10" bassere
    - Er selvfølgelig ute etter noe som spiller pent som B&W og dynamisk som Klipsch (burde vel gå greit?)

Setter en foreløpig prisgrense TOTALT på ca 10000;-

Håper noen kan hjelpe selv om det var mye spm her....

God kveld

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får nok noe myyye bedre ved å bygge et ferdig konstruert kit.
    hva med bel xl f.eks?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (Det heter "HVILKEN ende begynner mann". Hvem referer som regel til personer.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er ditt forste DIY prosjekt, saa boer du ikke ta den helt ut og gaa for noe i 10000 kr klassen. Det blir som oftest alltid misslykket eller strander foer du er ferdig. Grunnen til dette er at dyre elementer som oftest krever litt mer omtanke i delefilteret ex. seas excell, scan speak 8545 osv. Dette er gode elementer, men laater helt forferdelig med en standard filter loesning.
    Skal du gjoere alt fra grunnen av selv boer du ha foelgende:
    Simulerings program for boks og filter (ex. bass box el.)
    Litt komponeneter aa velge i naar det kommer til filter design, du treffer ikke paa foerste gangen. Spesielt viktig er det med ulike motstander til saakalte L-pads som brukes for aa dempe det ene elementet i forhold til det andre.
    Gjerne maale utstyr, men dersom du velger elementer med omhu kan du faa brukbart resultat uten.
    Naar du velger bass/mellomtone elementer saa se etter noe som ruller av fint oppover i frekvens. Da sparer du mye hode bry og kan bruke enklere filter paa bassen. (Peerless CSX, VIFA PJ-17)
    Gaa i butikken og hoer paa hoyttalere som du liker. Du nevnte BW, da vil kanskje en aluminiums diskant gjoere susen for deg. Seas har mye bra der.
    Det er mange fallgruver, men dersom du har interessen og ikke mister taalmodigheten saa er det utrolig goey. Les litt paa nettet foerst og se hva folk har gjort foer deg. Proev aa forstaa filter design for dette er viktig, det som eltek setter sammen for deg eller du kjoeper ferdig paa ljudia blir sjelden bra siden dette er "standard loesninger" som ikke er optimalisert for ditt bruk.
    Det beste for en nybegynner er oftest aa kjoepe et kit og saa proeve litt egne loesninger, legger du filteret paa utsiden til aa begynne med, kan du ha mye goey med f.eks forskjellig demping av diskant/bass, garantert at du ender opp med noe annet en slik det var og du blir mye mer fornoeyd.

Haaper jeg ikke tok motet fra deg. Lykke til (beklager alle aa og oe'ene men sitter i Malaysia og skriver dette)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville bygget kabinettet først. Mitt første DIY høytaler ble ikke så veldig fin (litt skjeiv og litt unøyaktig kapping). VIl nok anbefale deg å bygge kabinettet først siden det krever litt trening å bygge kabinetter.

Jeg ville ventet på BEL XL (gjør det selv). Ser ikke bortifra at jeg lager den litt lavere (slik at den kommer under lerretet mitt) og litt bredere (volumet må være det samme). Uansett så ville jeg prøvde første gangen med å fulgt noen tegninger.. Kassa til Dynabel phobos kan anbefales. Den er meget enkelt å sette sammen ,men jeg klarte å lime på bakplata fast på min første (istedet for skruer. Har ingen stor praktisk betydning ,men man lærer å være nøyaktig med detaljer når man bygger) )

Lykke til! DIY er morsomt =)

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    regner med at fronten ikke kan gjøres så mye breiere uten å modifisere delefilterer pga baffelstepp eller no sånnt(bel xl)
    men den kan være breiere bak en foran, og dypere 8)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte ikke på at den skulle gjøres så mye bredere ,men ca 5cm. Har ikke så stor peiling på det teoretiske ,men jeg regnet ikke med at dette ville gjøre noen særlig forskjell. Får se hva jeg gjør. Nå starter "lerretet" ca 110cm over gulvet. Har liten lyst å sette lerretet enda høyere ,men hvis høytalerne krever det så kanskje man må?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •