Tweaks og potensielle problemer for BEL. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var det min tur til å oppleve svidd kondensator!

Var litt hard på volumet i helga, da jeg kjente det luktet svidd. Rett etterpå slo forsterkeren ut på protection. Tydet på kortsluttning siden forsterkeren ikke var noe særlig mye varmere enn den pleier, ved aktivt volum. Hadde bare spillt maks en times tid på ganske høyt volum. Høyttalerne ble aldri særlig presset, men spillte musikk med relativt mye bass.

Forsterkeren er en Rotel RA-985 som gir 100W i 8ohm. Slo av forsterkeren så den fikk kjøle seg. Åpnet begge høytalerne og så at begge 6.8 uF kondensatorne var begynnt å smelte. Disse har seg teipet sammen med 18ohms motstanden, som viser seg å ikke være særlig lurt.

(Godt tips til nye byggere: ha godt med luft rundt motstanden!!)

Hva er det hotteste tipset nå? Mine motstander er merket med 20W. Er det lurt å bytte til større eller ha 2 i paralell?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Er det motstanden som varmer opp kondensatoren? Eller? I så fall ville jeg definitivt gått for 2 eller 4 motstander istedenfor den ene. Men uansett bør vel ikke mostanden ligge inntil andre komponenter, virker det som.

BEL er vel 4 ohm i de kritiske områdene, så det kan nok hende de trekker mer enn 100W hvis du drar på skikkelig.

Men la oss ta et regnestykke her, basert på formelen P = (U^2) / R :
    Motstanden som blir varm er på 18ohm/20W. Hvis din forsterker gir 100W i 8ohm, så betyr det at det er omtrent 28 volts spenning over terminalene (regner likespenning for enkelhets skyld nå, det er uansett effekttallene som er interessante).

Hvis vi bruker det på den 18 ohms motstanden (altså 28Volt over 18 ohm), så tilsvarer det en effekt på 43 Watt. Tenk så NØYE over hvor varm en 40W lyspære er, og om det er lurt å bruke kondensatoren sin som kjøleelement for den varmen.

Med andre ord: Hvis du driver BEL kontinuerlig med en spenning som tilsvarer 100W ved 8 ohm, så betyr det at motstanden overbelastes, siden den er spesifisert til 20W. Det er ellers verdt å merke seg at samme spenning i 4 ohm (som er hele høyttaleren) vil gjøre at høyttaleren trekker 200W fra forsterkeren ved den innstillingen, så lenge strømforsyningen tillater det.

Tror nok det er noe å hente på å oppgradere den motstanden for dem som spiller sinnsykt høyt og lenge. Hvis man kjøper 4 stykk 18ohms mostander, og kobler to og to av dem i parallell, for deretter å koble dem i serie, så får man samme motstandsverdi, men hver motstand trenger da bare å håndere 1/4 av effekten. Det burde fungere godt.

(For øvrig har BEL en følsomhet på rundt 90dB/1Watt, noe som betyr at hvis man spiller med 100W i BEL, så spiller den omtrent 110dB. Spiller man ved f.eks. 104dB, så brukes bare 25W. 110dB bortimot kontinuerlig er svært høyt. Jeg vil vel anbefale at man tenker på hørselen sin litt når man kjører på med de lydtrykkene.)

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med filterforandringene?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en del jobbing lot jeg dem få en innspillingsperiode. Jeg skal straks i gang med flere tweaks.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er endel "problem" med delefilteret til Bel , blir det løpende oppdatert på byggesettet som selges eller ? skal bygge etter ferien når det blir balanse på kontoen .

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL med nytt filter blir hetende MKII så det er ikke tvil om hvilken som er hvilken av de.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med MKII er uten brannfare

Hva for tweaks er det snakk om? store eller bare småjusteringer?

mvh Kai

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan går det med det nye filteret? Gira på å ferdigstille prosjektet

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg skal fete det opp en liten smule, men ellers spiller det utrolig rent.

Det er et helt nytt filter fra bunnen av og det inneholder noen fler komponenter enn det opprinnelige.

Jeg kommer også til å tegne en ny kasse.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O shit, har begynt å kappe til deler til kasse..
    Er det stor forskjell på den nye kassen åå den gamle?

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man oppgradere til mkII versjon ved å tillføy de nye komponentene til det gamle delefilter delene slik at man slipper å bytte ut hele sullamitten? Blir det Oppgraderingskitt?
    Kassa blir breiere tipper jeg..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må bytte det meste av filterkomponenter.

Hvorfor bredere kasse?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man må bytte det meste av filterkomponenter.

Hvorfor bredere kasse?
    Men man kan bruke samme kasse? Har satt i gang snekker med bygging, og hvis den kasseforandringen er annet enn kosmetisk hadde det vært greit å vite det nå sånn at jeg kan stoppe han før han har kommet i gang.

Er den nye versjonen av BEL den med en diskant på baksiden?

Når kan man vente å få delefilterskjema og tegninger på den nye i så fall?
    Og har BEL 2 veis prosjektet blitt lagt på is? Har kjøpt elementer til det også og kunne tenke meg å bruke dem til annet enn skapfyll.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I løpet av den siste tiden har småting med BEL slik som den motstanden, noe mellomtone lekkasje i bassporten, nye muligheter for meg med ekkofritt rom og ikke minst testene med bakmontert diskant ført til at jeg har inspirasjon til det som i prinsippet blir en ny høyttaler.

Det blir da:
    Nytt filter som kan brukes på alle BEL.
    Bakmontert diskant som kan monteres på en plate bak på eksisterende BEL. (Og selvsagt filter til denne).
    Ny kasse som blir litt lavere, både fremsiden og baksiden lener seg litt bakover, den får skråstilt feste til bakdiskanten i overgangen mellom topp og bakplate, og den får et akkustisk "speil" inne i kassa, samt en rund port som muliggjør mer sofistikert og frekvensavhengig demping. De nye kassene får også eget kammer til filteret.

Jeg synes i utgangspunktet at BEL spilte veldig bra, men det filteret jeg har spillende nå klinger på en måte mer sivilisert når innspillingene blir mer krevende. Det har også enda mer dybde, og bredden med bakdiskanten er noe av det råeste jeg har hørt uansett prisklasse. Men det føles allikevel så riktig for det er ikke noe som får kunstig eller "bevegelig" plass i lydbildet.

2-veisen, senterkanalen og XL må jo også få nyte godt av de firbedringene som all denne jobbingen har medført. Jeg må/vil prioritere å få den nye versjonen av BEL (MKII) helt ferdig for å kunne bruke den som mal for de andre. Jeg regner med at 4 uker må til for å få bygget de nye kassene og testet 2,5-veis skikkelig. XL-kassene er ikke bygget ennå. Om senter og 2-veis kassene mine kan brukes er jeg ikke sikker på men jeg har "godt håp". De skal være riktig dimmensjonert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I løpet av den siste tiden har småting med BEL slik som den motstanden, noe mellomtone lekkasje i bassporten, nye muligheter for meg med ekkofritt rom og ikke minst testene med bakmontert diskant ført til at jeg har inspirasjon til det som i prinsippet blir en ny høyttaler.

Det blir da:
    Nytt filter som kan brukes på alle BEL.
    Bakmontert diskant som kan monteres på en plate bak på eksisterende BEL. (Og selvsagt filter til denne).
    Ny kasse som blir litt lavere, både fremsiden og baksiden lener seg litt bakover, den får skråstilt feste til bakdiskanten i overgangen mellom topp og bakplate, og den får et akkustisk "speil" inne i kassa, samt en rund port som muliggjør mer sofistikert og frekvensavhengig demping. De nye kassene får også eget kammer til filteret.

Jeg synes i utgangspunktet at BEL spilte veldig bra, men det filteret jeg har spillende nå klinger på en måte mer sivilisert når innspillingene blir mer krevende. Det har også enda mer dybde, og bredden med bakdiskanten er noe av det råeste jeg har hørt uansett prisklasse. Men det føles allikevel så riktig for det er ikke noe som får kunstig eller "bevegelig" plass i lydbildet.

2-veisen, senterkanalen og XL må jo også få nyte godt av de firbedringene som all denne jobbingen har medført. Jeg må/vil prioritere å få den nye versjonen av BEL (MKII) helt ferdig for å kunne bruke den som mal for de andre. Jeg regner med at 4 uker må til for å få bygget de nye kassene og testet 2,5-veis skikkelig. XL-kassene er ikke bygget ennå. Om senter og 2-veis kassene mine kan brukes er jeg ikke sikker på men jeg har "godt håp". De skal være riktig dimmensjonert.
    Da ligger det nok ann til at jeg bygger BEL 1 og setter i det nye filteret når det er klart.
    Vil det være mulig å "lage" et eget rom for delefilteret ved å sette i en plate nederst i høyttaleren slik den er nå, eller vil det ta for mye plass fra kassevolumet?

Og hvor mye vil et par diskanter til baksida koste hvis jeg skulle føle for en oppgradering seinere?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan desverre ikke gi deg eksakt pris på oppgraderingene nå da de ikke er klare, men de bør jo matche formålet med høyttaleren.

Det er ikke noe problem å ettermontere diskanten eller det nye filteret.

Du bør helst ikke stjele noe av kassevolumet på BEL da det går ut over bassgjengivelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei snicers-is Hva med og prøve en Kondis på 1.2 micro F , eller no. I paralell med dempe motstanden i diskanten , for å flate ut toppen opp mot 20000 Hz . Har vært intresangt å sett resutatene i det ekko frie rommet ditt . Kanskje mann har fått mere overtoner på denne måten. Har hørt dette blir gjort på mange svin dyre høytalere . Og så et spørsmål . Jeg ønsker meg et varmere lyd bilde . Har Bel 2.5 , Vinsent 233, billig DVD .Skal oppgradere med cd spiller . Hva gjør jeg ? . Er varm lyd det samme som mørk lyd ? . Kom med inspill , forslag til cd Hilsen simen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt ikke noe i veien med å prøve en bypass men frekvensgangen er rett som den er.

Hvilken signalkilde du velger må jo være prisavhengig men CD S-6 skulle i hvertfall gi deg det du er ute etter vil jeg tro.

BEL MKII vil få ambiencediskant i tillegg til den foran. Det gir en langt friskere topp uten at det blir hardt slik det trikset du nevner som regel gjør.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du det vil være mulig å bygge inn ambiencediskant i første versjon av BEL 2.5, eventuelt oppgradere med det nye delefilteret også? Tenker da først og fremst i forhold til bassavstemmingen i kassa.

Hvilke endringer gjør du på kassa i mkII? (Ser du har beskrevet det, men ser ikke helt for meg dette med akustisk speil og hvordan du plasserer de nye portene...)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filtrene kan fint brukes om hverandre. Hovedforskjellen blir ca 4-6 liter større kasse men Fb forblir nok uendret så langt.

Noen av målsetningene er:
    Mindre mellomtone inn i bassporten.
    ca 1dB mer i bassen.
    Litt lavere kasse.
    Bassportens munning litt høyere opp på bakveggen.
    Mindre effekttap i fileret.
    Plass for ambiencediskanten.
    Enda bedre filterrespons.

Det vil helt klart bli en dyrere variant enn den opprinnelige BEL, men det er gøy å hente ut mer av noe som i utgangspunktet også fungerer bra.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •