En forsterker mange halvledere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En forsterker mange halvledere

Hei

Siden jeg har interesert meg for analoge forsterkere en stund har litt av inspirasjonen dukket opp. Hva er det som gjør dem gode? Alle har en boks og alle har en forsyning, det er i denne sammenheng OT.

On a resturant at the end of the universe im gonna get my draft, maybee it was yesterday. Regarding how to and topological handling is on the towel as we'r always traveling light. The ultimate answer is maybee not 47 ?
    Derfor bestemte jeg meg for litt waffelrøre, like mye rør som i waffler etter steking.
    One smal step
    Av mange tilgjengelige oversikter og skisser; jeg har enda ikke sett det særdeles godte design. Så jeg bestemte meg for å ta så mange som mulig å legge dem oppå værandre, samt dersom dem ikke var symetrisk la jeg speilbildet også på.

I første omgang fjernet jeg alle typer kaskodekopling. Men brukte utgangspungt i flere Tandberg, Zapp, End, Nad, Robert r. Cordell, Goldmund, Amplifix, Nelson Pass eldre 75 Watter, Leach amp Bryston, Crimson, Quad, Rotel, Borbely-Lender, Linn med flere.

Her dukker opp motkoplinger i alle trinn, ett helt uvanlig inngangstrinn som differensialspeiles inn til foldede kaskode kopling lettere modifisert som da utgjør den spenningsforsterkende del, NB også speiling og dobbelt utgangstrinn, dvs balansert eller noen ville tro det var brokoplet.
    En variant av All balanced Bridge. and now im stuck

70 - 100 volt ut minst ! helst 100 høres tøft ut sant ? Bare for å unngå Isaac's V-I limiter.
    Siden det finnes 16A mosser og 6*16 er ca 100 AMP skulle 24 utganger være tilstrekkelig for en kanal. I massevis for ett par Ohm last sant?

Nå da jeg har kommet tilbake og ikke ser skissen til utgangen, er det da noen som kan kaste inn ett håndklede i tilfelle jeg må reise en gang til og er allerede helt svett.
    Sjæra bygger alle typer hus på en gang, men det er da ikke ett slikt rede jeg skal ha? Kan noen anbefale en meny i tilfelle jeg skulle komme tilbake til sentrum av reisen ?
    So long and tanks for all the fish.
    Det må da finnes noe mere interessant enn en emitterfølger til slutt ?

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kretsen såg spennande ut... har du simulert den i spice e.l.??

Fleire punkt her som eg stusser på, men pga. at eg berre er komt til differensialtrinn i Analogen, ska eg ikkje spørra før andre kommenterer kretsen din..

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei så sannelig, det ser ikke ut til at noen kommenterer. Ikke at det er noe å kommentere på en prinsippskisse som ikke ville virket tilfresdstillende. Men denne front end er noe mere spennende enn de andre siden det er canselerering av forvrenginger på en litt spennende måte.

strømmen i hver transistor er i tomgang er i underkant 2mA.
    Vel ett utklipp av front end alla Hawksford:
    symetrisk kaskode differensialtrinn. Er det noen som har erfaringer med bruk av denne hawksford varianten?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    halve skisser som ingen kommenterer.

her er noe mere matnyttig:

en praktlink om differensialforsterkere's oppbygging:
    http://paginas.fe.up.pt/~fff/eBook/MDA/MDA.html

teori
    http--wes.feec.vutbr.cz-~gratz-Download-Hawksford.ZIP

en referanseforsterker
    http--wes.feec.vutbr.cz-~gratz-Download-Cordell.ZIP

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: En forsterker mange halvledere

Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Hei

Siden jeg har interesert meg for analoge forsterkere en stund har litt av inspirasjonen dukket opp. Hva er det som gjør dem gode? Alle har en boks og alle har en forsyning, det er i denne sammenheng OT.

On a resturant at the end of the universe im gonna get my draft, maybee it was yesterday. Regarding how to and topological handling is on the towel as we'r always traveling light. The ultimate answer is maybee not 47 ?
    Derfor bestemte jeg meg for litt waffelrøre, like mye rør som i waffler etter steking.
    One smal step
    Av mange tilgjengelige oversikter og skisser; jeg har enda ikke sett det særdeles godte design. Så jeg bestemte meg for å ta så mange som mulig å legge dem oppå værandre, samt dersom dem ikke var symetrisk la jeg speilbildet også på.

I første omgang fjernet jeg alle typer kaskodekopling. Men brukte utgangspungt i flere Tandberg, Zapp, End, Nad, Robert r. Cordell, Goldmund, Amplifix, Nelson Pass eldre 75 Watter, Leach amp Bryston, Crimson, Quad, Rotel, Borbely-Lender, Linn med flere.

Her dukker opp motkoplinger i alle trinn, ett helt uvanlig inngangstrinn som differensialspeiles inn til foldede kaskode kopling lettere modifisert som da utgjør den spenningsforsterkende del, NB også speiling og dobbelt utgangstrinn, dvs balansert eller noen ville tro det var brokoplet.
    En variant av All balanced Bridge. and now im stuck

70 - 100 volt ut minst ! helst 100 høres tøft ut sant ? Bare for å unngå Isaac's V-I limiter.
    Siden det finnes 16A mosser og 6*16 er ca 100 AMP skulle 24 utganger være tilstrekkelig for en kanal. I massevis for ett par Ohm last sant?

Nå da jeg har kommet tilbake og ikke ser skissen til utgangen, er det da noen som kan kaste inn ett håndklede i tilfelle jeg må reise en gang til og er allerede helt svett.
    Sjæra bygger alle typer hus på en gang, men det er da ikke ett slikt rede jeg skal ha? Kan noen anbefale en meny i tilfelle jeg skulle komme tilbake til sentrum av reisen ?
    So long and tanks for all the fish.
    Det må da finnes noe mere interessant enn en emitterfølger til slutt ?
    fem på :!: eller svaret er ikke 47, men 42 er det noen som har korrigert meg til.
    V :arrow: I og I :arrow: V
    Denne detalj ble berørt i tråden til KJ Den ultimative DIY RIAA http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=17946
    En annen filosofi :
    De fleste innganger gir en strømutgang, som skal gi en spenning som helst buffres og sendes til utgangen. På ett vis blir det feil når man ikke foretar strøm til spenningsomvandling.
    Det kunne nesten virke som om selv Hawksford har hoppet over den lille detalj, han bruker strømforsterkning.
    Hopper man over utgangen driveren og en eventuell lokal tilbakekopling får man en tilsynelatende klasse AB forsterker, og da kan man like gjerne gå vekk fra forsterker med tomgang. Og heller lage driver til switchet forsterker. Siden det er relativt store forskjeller på den enkelte halvleder blir paralellkopling vanskeligere dersom man forsøker paralelle brytere. Valget heller mot en moderat forsterker billig og som man heller lager flere av dersom man trenger mere strøm, nesten som kjedekopling men i paralell.

Til den øverste ende kunne man sikkert være litt konservativ og samtidig innovativ; Er det noen flere som har hørt/opplevet en strømdrevet diskant ?
    siden svarene er like overstrømmende som en kasett vvs cd debatt, kan jeg sikkert bare bable litt for meg selv i full offentlighet.

Noen der ute har sikkert strevet med å designe sin egen forsterker ?
    noen copycat's hær?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klassisk symetrisk AB trinn?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Klassisk symetrisk AB trinn?
    Det har åpenbart sine fordeler, tenker du da inngangens differensial også ? I såfall lager man en knekk på overføringkarakteristikken til inngang, for små signaler liten betydning for større signaler avhenger det av hvilken vei man legger 'knekken'. Men en optimal klasse B utgang yter ofte bedre enn AB.

har du laget ett Klassisk symetrisk AB trinn? mener du klassisk er å forstå som minimalistisk, klassisitet ~mønstergyldighet, eller klassisk som antikk dvs antikk halvledere 'npn only'?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker klassiske symetriske AB trinn tenker jeg på "minimalistiske" design fra 70 og 80 åra.

Ren klasse B er kanskje bedre, men mye vanskeligere å få til. Temperatur forandringer osv. med tanke på forspenning. Jeg hadde alltid "sæifa" og gått AB. 99% av alt der ut i dag er AB.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •