Skal bygge lerret. Et par problemer...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge lerret. Et par problemer...

Skal bygge et 4:3 ramme-lerret. Har ikke helt bestemt størrelsen enda, men tenker det blir omkring 2 m bredt.
    Selve byggingen lerretet skal jeg klare, men ettersom dette blir et ganske tungt lerret, så støter jeg på et par problemer.

#1: Lerretet skal henges opp på en vegg som er av mur, med panel utenpå. hvordan skal jeg henge opp dette uten å ødelegge veggen?

#2: Ca midt på veggen går det et avløpsrør (sjult med panel) som stikker ca 10cm ut fra veggen (fra taket og ned). Dette gjør opphengingen noe vanskeligere.

Noen som har noen gode tips for hvordan jeg kan henge opp lerretet?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville spent opp rammelerretet rundt en ramme, på samme måte som man spenner opp lerret for malerier. Eventuell maskering kan monteres på utsiden av dette (igjen som rammen rundt et maleri).

Det som er spesielt med din løsning er avløpskanalen. Hvis den sitter nøyaktig midt på veggen, så er det naturlig å henge lerretet på denne. Jeg ville da laget den øverste delen av rammen med en ganske bred planke, slik at du kan lage innfestning midt på denne og den kan da bære hele lerretet uten å sige. Ville også laget en avstivning formet som en V for å stive av ytterligere, men dersom hele konstruksjonen er stiv i utgangspunktet, så trenger du kanskje ikke det.

Selve innfestningen i kanalen ville jeg gjort med to opphengsskruer i begge kanter på kanalen, slik at de får feste inn i sidekantene på kanalen, og ikke bare gjennom panelet.

Lykke til! Dette går sikkert bra. Husk også at malerier er konstruert på samme måte, og er ofte hengt opp i en enkel, tverrgående streng på baksiden. Så lenge opphengsskruen har godt feste, og ikke stikker for langt ut, så er det utrolig hva en slik skrue kan holde. Det viktige er at skruen ikke stikker så langt ut at vekten av lerretet får virke etter "vektstangprinsippet". Det gjelder altså å få opphenget til å belaste skruen helt inntil veggen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •