En høyttaler for de litt mer interesserte.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 124
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En høyttaler for de litt mer interesserte.

Jeg har bestemt meg for å kaste meg inn i bladenes verden og lage en høyttaler med tilhørende artikkel/artikkelserie for Fidelity.

I den sammenheng har jeg planer om å satse på en renbarket fullrange høyttaler for de som først og fremst prioriterer musikk. Den skal altså klare seg uten sub.

Det er noen krav jeg sliter med å få definert. Der ønsker jeg innspill fra et kreativt forum:

Hva bør kostnadsrammen på et slikt prosjekt ligge på for at det skal være innen rekkevidde for de fleste lesere?

Hvor stort skal jeg tillate meg at "beistet" blir?

Skal jeg ta'n helt ut eller lage kasser som er enkle å bygge for folk flest?

Noen andre innspill til dette?

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du først skal lage noe skikkelig så er det vel greit å kjøre løpet ut. Med visse forbehold siden det er deg da. Folk må kunne lage kassene selv, men trenger ikke akkurat være 6 plankebiter som er spikra sammen.

Nå vet ikke jeg hva en DIY høyttaler normalt koster, men 10-20K budsjett?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg kliner til med 4x Audio Technology 6,5" i hver kasse og bånddiskanter foran og bak raser det hele avgårde mot 30k i bare elementer. Derfor mener jeg at man bør sette visse begrensninger fra starten av. Jeg tror selv 15k vil føles stivt for mange selvom omtaler og tilbakemeldinger skulle være bra.

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bør holde deg på 10-15k. Det er en prisklasse mange kan ta seg rå til. Kassene bør ikke væer av den vanlige sekskantede kassen. Den bør ha et særpreg som kan fenge lesere og DIYere. Og som ikke er alt for vanskelig å bygge.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: En høyttaler for de litt mer interesserte.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I den sammenheng har jeg planer om å satse på en renbarket fullrange høyttaler for de som først og fremst prioriterer musikk. Den skal altså klare seg uten sub.
    Det er INGEN andre som produserer en høytaler som FUNGERER full-range, så hvorfor bruke tid på det UMULIGE :?: når du mest sannsynlig kan lage noe som fungerer UTROLIG bra i sammenheng med SUB, også innenfor fornuftige pris-rammer....

Selv om BEL er veldig interessant, så ser jeg fram til at du finner på noe med 8"/10" og bånddiskant, min. 6" i mellomtone.....

Venter spent på første lyttedemo :!:

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at en høytaler til bruk på musikk bør være UTEN sub. Sub hører hjemme til film. Når man hører på musikk klarer man seg fint uten de aller laveste frekvensene. En annen ting er at en høytaler som skal spille musikk bør være mer "kontant". I film sammenheng gjør det ikke så mye at det er litt "buldrete" lyd. (Ikke meningen å gjøre dette til enda en sub tråd, men jeg ville bare ha frem at et anlegg som skal brukes til musikk klarer seg godt uten sub)

Gleder med også til å se planene når du har fått tenkt litt Snickers

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mithrandir
    Jeg mener at en høytaler til bruk på musikk bør være UTEN sub. Sub hører hjemme til film. Når man hører på musikk klarer man seg fint uten de aller laveste frekvensene. En annen ting er at en høytaler som skal spille musikk bør være mer "kontant". I film sammenheng gjør det ikke så mye at det er litt "buldrete" lyd. (Ikke meningen å gjøre dette til enda en sub tråd, men jeg ville bare ha frem at et anlegg som skal brukes til musikk klarer seg godt uten sub)

Da er det jo fint at lyd/musikk er subjektivt da :wink:

Trenger ikke nødvendigvis sub til musikk, men det forutsetter at høyttalerene spiller dypt nok.
    Spiller på SEAS Thor nå, og syntes ikke de går dypt nok, og bruker derfor sub med 2x10" Excel. Denne er langt fra buldrete, men meget musikalsk. Men det kommer jo også litt an på hva slags musikk man hører på.

Tilbake til tråden:
    Skal det være fullrange, bør du vel ty til noe litt større enn 6,5", snickers?
    Hadde du da tenkt 2-veis, 2,5-veis eller treveis?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at en høytaler til bruk på musikk bør være UTEN sub.
    Det er fordi du ennå har mye tilgode når det gjelder å oppleve musikk på et system som leverer fra toppen og helt ned i kjelleren..... :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vakler litt i elementvalg, men det er uansett ikke noe problem å få elementer i ulike størrelser til å spille likt. Det er jo rene fysiske begrensninger som følger av antall, størrelse, kasseprinsipp og slaglengde som avgjør hvor mye kapasitet man får ved de ulike frekvensene.

Min 6" mellomtone er vel til de grader tatt ut fra fantasien. Det er jo frekvensområdet som bestemmer hvor stor mellomtone man bør velge.

Dersom det blir 3-veis (hvilket ikke er avgjort ennå) så er det nok duket for relativt små mellomtoner. Høyst sannsynlig 4"-5".

F3 i normalt rom bør havne på rundt 20 Hz om man ser bort fra ulike rom modes.

Dette er forøvrig ingen sub-diskusjon. Jeg ber om at innlegg som vrir denne tråden i den retningen blir slettet. Ikke fordi jeg har noe i mot sub men fordi det ikke har noe med tråden å gjøre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vel begrense litt hvor mange kort som legges på bordet før artikkelen er publisert. Ellers vil det liksom ta bort litt av hensikten med selve artikkelen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til videre.............

Det er moro å bruke mye tid på umulige problemstillinger, men jeg føler på meg at én dag :idea: .......................så blir det en demo av dette prosjektet :shock:

Som Otto Jespersen sier så bra:

HA DET !!!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er lurt å høre hvem målgruppen til Fidelity er, og hvor mye disse kan være interessert i å betale for DIY. Jeg tror at folk som leser dette bladet er over middels interessert i musikk/audio og at prislisten kan ligge relativt høyt (uten at jeg vet da selvfølgelig). Ikke umulig at 10-20k for en fullrange er greit. Jeg selv tror min grense før 10k, men jeg er jo ikke målgruppen heller ;-) Uansett, høyden på ht synes jeg ikke bør være mer enn 1-1.2m, den kan bør være maks 30 cm bred. Men dette er dog kun mine preferanser. Tror det viktigste er å konstruere noe målgruppen til bladet vil like. Snakk litt med redaksjonen i Fidelity, disse burde jo kunne gi deg noen hint?

Lykke til, ps si i fra når artikkelserien kommer ut! Må nesten følge med på dette :wink:

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser egentlig to scenarier for dette selvbygget:

1. Du tar den helt ut og bygger det beste du kan bygge uten å skjele til hva som er mulig eller ikke for den "vanlige" fidelity-leser og hvor mye det kommer til å koste. Altså et high-end DIY selvbygg. I dette tilfellet er det maksimering av ytelse ut fra ditt lydideal, din visjon for høyttaleren, som gjelder. Du må skape noe unikt, noe som kvalitetsmessig ikke har sin like.

2. Du finner en pris, og forsøker å gjøre det meste ut av den prisen. Siden arbeid også er en kostnad, lager man kassa kun så komplisert som den behøver å være, altså forsøker man å finne løsninger som BÅDE gir god lyd OG som er mulige å bygge med et normalt antall tommeltotter.

Hvorfor disse to scenariene? Det første appellerer til High-end kundene, de som skal ha det beste uansett pris. Her spiller prisen og byggetiden mindre rolle og ytelsen teller alt. I det andre scenariet vil de aller fleste tenke: Hvor mye får jeg for pengene? For hvis folk føler at de like gjerne kan kjøpe en ferdighøyttaler og få omtrent samme ytelse som selvbygget, så er valget enkelt for de fleste. Det er uansett valg av scenario har du vanskelige utfordringer:
    Enten må du bygge en høyttaler som yter slik at den gir valuta for penger og innsats som legges ned, eller så må du bygge noe unikt som er verdt å bygge, uansett hvor mye det koster av penger og arbeid, nettopp fordi det representerer noe unikt som ikke kan bygges ferdigbygget for penger.

Tipper ikke det gjorde det noe enklere. Det virker imidlertid som de fleste heller mot å ikke gå alt for høyt i pris. Da er du på scenario 2, og du må bygge noe som er så bra at det forsvarer både dele- og arbeidskostnad. Det er uansett meget spennende. Lykke til, jeg bidrar gjerne med noen second opinions underveis!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart scenarie 2 som er tanken. Skal jeg velge scenarie 1 vil jeg snart oppdage at det ikke finnes noen øvre grense. Derfor må jeg velge en priskategori.

Jeg tror derfor det må bli en konstruksjon som tar utgangspunkt i en target pris men som blir formet under veis av eventuelle gode elementer som måtte dukke opp i passende prisklasse.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok prisklasse 12-14k som er target foreløpig tror jeg. Høyde ikke over 120 høres også fornuftig ut. Det kunne imidleritd vært spennende å lekt med et design som ikke er helt fjernt fra den største Sonus Faber selvom det ikke behøver bli en kopi på noen som helst måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ideen med en bred høyttaler ala Sonus er god.Disse kan bli veldig lekre,og det er ikke sååå fryktelig vanskelig å produsere.Baffelstep blir jo enklere også.Du går jo også da litt mot alle som lager de smale som faen.Det naturlige er vel da treveis.To x 8-10" i bunn skulle vel bli fullfrekvent nok og kunne spille høyt(2x8"CSX spiller jo bra,og er forholdsvis billige).Eller hva med 10"+slave?.4-5" mellomtone som du skriver delt på 4-5000Hz.Har du prøvd LCY ribbons?
    Syns også prisnivået 12-15' er greit.Du er da på prisen av f.eks Puppy clone

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: En høyttaler for de litt mer interesserte.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har bestemt meg for å kaste meg inn i bladenes verden og lage en høyttaler med tilhørende artikkel/artikkelserie for Fidelity.

Det er noen krav jeg sliter med å få definert. Der ønsker jeg innspill fra et kreativt forum:

Hva bør kostnadsrammen på et slikt prosjekt ligge på for at det skal være innen rekkevidde for de fleste lesere?

Hvor stort skal jeg tillate meg at "beistet" blir?

Skal jeg ta'n helt ut eller lage kasser som er enkle å bygge for folk flest?

Noen andre innspill til dette?
    I og med at du kalte temaet for "En høyttaler for de litt mer interesserte." så lurte jeg på om det noen gang vært vurdert å bygge andre høytaler prinsipper enn de mer konvensjonelle (med lukket/bassrefleks kasser og dynamiske cone / dome høytaler elementer).

Tenker da på dipole panel høytalere med dynamiske elementer eller magnestat eller elektrostatiske konstruksjoner, hvor man bygger mesteparten selv, og selv kan dimensjonere litt ut i fra frekvensområdet man er ute etter osv, eventuellt tyr til hybrider med dynamiske elementer for de laveste bass områdene.

Noen linker:

http://www.magnetostatic.com/
    http://www.quadesl.com/diy_esl1.shtml
    http://www.audiocircuit.com/index.php#

Har ikke byggd noen panelhøytalere selv, men har lyttet en del til noen LaFolia høytalere som en kamerat har byggd, samt "ferdigkjøpte" konstruksjoner fra Quad og Magnepan. Høytalere med store membran arealer spiller musikk på en etter min mening mer naturlig måte i diskant og mellomtone enn mange dynamiske høytalere klarer med typisk en liten 1" dome og en 6_1/2" mellomtone. Bass området på panelhøytalere er et kapittel for seg, skal de gå dypt i frekvensen må de være stooore , men da spiller de ofte til gjengjeld meget bra, selv om de ikke "slår hull i lufta" på samme måte som dynamiske bass elementer har det med å gjøre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er interessant det du sier A4M2, men jeg synes kanskje det heller litt mot det spektakulære, og det er noen momenter som gjør at jeg ikke liker det:

Når folk skal bygge høyttalere som LaFolia og Tagliatelle så blir eksemplaravvikene selv på elementene store. De får ikke tak i samme magneter, samme membran osv, og noen er langt mer nøyaktige enn andre i det de gjør.

En annen ting er at jeg har ikke den erfaringen som skal til for å fyre av et slikt prosjekt med særlig stor sikkerhet. For at resultatet skal være nogen lunde sikret tror jeg jeg bør tenke i retning av det jeg mestrer fra før.

Jeg ser CSX 8" finnes i XLS-utgave. Den kunne være interessant selvom jeg gremmes over tanken på å bruke noe så kjedelig som Peerless om jeg ikke absolutt må.

Jeg har også kikket på en 10" fra ATC, og en 15" fra Volt. Sistnevnte hadde vært sinnssykt gøy å prøve. Den flytter like mye luft som 9,4 BEL basselementer. Det spiller med fullt headroom ved 27 Volt ned til 20 Hz. Da ligger den på over 105 dB 2pi i hele frekvensområdet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    .4-5" mellomtone som du skriver delt på 4-5000Hz.Har du prøvd LCY ribbons?
    Jeg har ikke testet dem men de er så små så jeg er veldig usikre på dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er små ja,men tåler jo godt med effekt og har vel bedre vertikal spredning enn andre bånd.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •