En høyttaler for de litt mer interesserte. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 124
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har erfart det samme som Dag når det gjelder romforsterkning, vanskelig å få godt trykk ned mot 20Hz i mindre ideelle lytterom. For min del har jeg så godt som null under 30, og en voldsom peak ved 50. Skjønt, dette rommet er rekordhåpløst da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må vi skille mellom romresonanser/kanselleringer og romgain.Romresonanser som gir topper/dipper opptrer som du sier ofte mellom 40-60Hz i vanlige rom.Romgain er vel 6 db pr oktav under 80 Hz og er altså ikke det samme.
    På den første suben jeg lagde hadde jeg en flat teoretisk respons til 22Hz(-3db).
    Dette førte da til at jeg fikk 18db høyre nivå på 20-25 Hz enn ved 80Hz,og ble jo alt for mye fokus på de aller laveste frekvenser(men dette fikset jo BFD lett :wink: )

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bizk Tigrr
    Digresjon:

Er det Audiotechnology-elementer du har bilde av under navnet ditt, Whoopas Cheese? Hvis ja, noen kommentarer til lyden?
    Det er TC Sounds.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Her må vi skille mellom romresonanser/kanselleringer og romgain.Romresonanser som gir topper/dipper opptrer som du sier ofte mellom 40-60Hz i vanlige rom.Romgain er vel 6 db pr oktav under 80 Hz og er altså ikke det samme.
    På den første suben jeg lagde hadde jeg en flat teoretisk respons til 22Hz(-3db).
    Dette førte da til at jeg fikk 18db høyre nivå på 20-25 Hz enn ved 80Hz,og ble jo alt for mye fokus på de aller laveste frekvenser(men dette fikset jo BFD lett :wink: )
    Har du et langt rom?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg har erfart det samme som Dag når det gjelder romforsterkning, vanskelig å få godt trykk ned mot 20Hz i mindre ideelle lytterom. For min del har jeg så godt som null under 30, og en voldsom peak ved 50. Skjønt, dette rommet er rekordhåpløst da.
    Pogwaq, dette tror jeg er veldig vanlig hos de aller fleste. Hvordan er rommet ditt proposjonert?
    Jeg hadde ifjor noen Usher CP8872 høyttalere, de er spesifisert til 25 hz-3 dB, og det fikk jeg i mitt rom.
    Han som kjøpte dem derimot har et langt rom, kansje 8-9 meter og der er det utrolig nok full repons helt ned til 20 hz, urettferdig :?

Det virker på meg som om lange rom inkludert min kino som er 7 meter lang og kun 2,70 bred, støtter og forsterker disse dype frekvensene mye bedre enn litt kortere rom, stuen min er 4,30 dyp og det er tydeligvis ikke nok for å få noe gratis helt nede.

Dag

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet mitt er nok ikke så representativt, det er 4.8x2.8, og anlegget spiller dessverre ikke i lengderetningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Dag,jeg har et ganske langt rom(10m),med en halvvegg på 5,8m så den lengste distansen skulle gi en romresonans på ca 33Hz noe som også stemmer i praksis.Eller er det mye "artige" utslag i rommet mitt pga vinkel på stua,ulike høyder under tak osv.
    Er jo også enig med deg i at lengre rom er enklere enn korte rom.
    Poenget er at vi ikke trenger å designe flatt ned til 20Hz uten å ta hensyn til romgain,25-30Hz burde jo holde mer enn nok,og igjen-dynamikken vil lide dersom vi strekker det for langt ned.
    Vi må jo heller ikke glemme at endel produsenter jukser med oppgitt respons og oppgir "inroom response" og ikke freespace.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gradvis romforsterkning fra 50hz. Ved 20hz er forsterkningen 10dB og ved 15hz nesten 20dB.

Og når jeg måler i andre rom på samme størrelse (16kvm) så er resultatene ganske like.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Jeg har gradvis romforsterkning fra 50hz. Ved 20hz er forsterkningen 10dB og ved 15hz nesten 20dB.

Og når jeg måler i andre rom på samme størrelse (16kvm) så er resultatene ganske like.
    Sitat: Så lenge rommet det skal brukes i ikke er vanvittig stort så holder det at høyttaleren har en slak avrulling allerede ved 35-40hz. Da vil man få respons ned til rundt 20-25hz når man regner med romforsterkningen.

Kan du nevne en velkjent høyttaler som regnes som fullfrekvent, og som er designet på denne måten?

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo haugevis.

Audio Physic Kronos er feks en artig sak. Den ruller av allerede ved 100hz, men er definitivt beskrevet som fullfrekvent.

Den har forøvrig en kontroll for å kunne tilpasse responsen slik at den kan tilpasses mange rom med ulik romforsterkning. Men uansett instilling så ruller den av på 100hz. Kontrollen justerer kun brattheten på avrullingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det er jo haugevis. Oops dårlig eksempel, skal finne et nytt.
    Jeg har ikke peiling, så det er bare å nevne hva som helst.

Dag

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Jeg anbefaler att du tar med deg tegninga og går til en ekspert på akustikk og resonans, det er ikke bare og starte ett slikt prosjekt såfremst du ikke har en bred og allsidig erfaring innen området, kanskje du skulle ringe Eltek først ? nr er : 22658070

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok han har erfaring nok du.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jeg har ikke peiling, så det er bare å nevne hva som helst.
    Wilson Watt/Puppy er et mer "vanlig" eksempel. Den ruller av ved 50hz, men er oppgitt å ha grei respons ned til 21hz i et vanlig rom.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ofte svært vanskelig å få jevn bassgang i et normalt rom. I den sammenheng er det en del triks som skal testes, men i bunn og grunn må man ta utgangspunkt i at man ikke har romresonanser, slik at høyttaler + roomgain gir en flat kurve. Det er svært sjelden man har mindre enn 8 dB forsterkning ved 20 Hz. Over 10 dB er vanlig. Det er også vanlig at romforsterkning begynner å spille en rolle langt opp mot 100-Hz området. Med andre ord bør man begynne avrullingen der, mann bør ha en svak kruming på kurven, og den bør tangere 6-12dB/oktav ved 20 Hz om den skal kunne kalles skikkelig fullfrekvent. Dette er prinsippet som ligger bak alle vellykkede fullrangehøyttalere. Det man som regel opplever ved å ikke ta hensyn til denne effekten er at bassen blir svært kraftig, dominerende og svært treg.

Selve kurveformen kommer helt enkelt av rommets dimmensjoner. Dersom vi sier at et gjennomsnittlig rom har 2,4m takhøyde, er 3,5 meter bredt og 6,5 meter dypt så vil de ulike målene (sammen med høyttalerens plassering i rommet) representere ulike frekvenser. Man har da i alt 6 punkter der romforsterkningen blir nok et hakk kraftigere. Det er disse målene som definerer kurveformen på avrullingen, og det er som regel avstand til gulv og tak som gjør at man trenger en svak avrulling allerede fra oppunder 100 Hz.

Romresonanser må man bearbeide i ettertid uavhengig av ovenstående.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner tegninga, glad jeg ikke skal designe høyttalere.

Bra forklaring!

Er det noen kjente eksempler på konstruksjoner der det ikke er tatt hensyn til dette, med det resultat at bassen er nettopp kraftig, dominerende og treg?

Bare lurer, ingen baktanker idag

En annen ting, når SVS legger ut følgende nyhet om PB12-plus: http://www.svsubwoofers.com/news.htm

Betyr ikke det at disse subbene faktisk ikke tar hensyn til det du nevner Snickers?

Dag

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amerikanerne har ofte større stuer enn den norske gjennomsnittsheimen, noe som gjør at romforsterkningen ikke hjelper noe særlig før man har kommet et godt stykke ned i frekvens. Men å tune en høyttaler for å få maksimalt rett frekvensgang i bassen uten å ta hensyn til group-delay (hva er et godt norsk ord for dette?) fører stort sett alltid til "treg" og udefinert bass...mener nå jeg :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo 2-3 viktige ting å tenke på i den sammenhengen Dag. For det første kan man konstruere en sub med hakke gal frekvensgang fra 200Hz og ned, og om den har riktig avrulling fra 70 Hz og ned kan den være med fra ca 50-60 Hz uten at avrullingen over det har stort å si.

I eksempelet ditt har man (på 16 Hz tuning) en avrulling til 25 Hz på ca -3dB i forhold til 50 Hz. Det er høyst brukbare tall. Et annet poeng er at selvom disse målingene er gjort utendørs vil bakken være med på å heve de laveste frekvensene en smule.

Det kanskje viktigste er at alle disse målingene og hvordan de figurerer i forhold til en room-gain er mindre vesentlige så lenge det både er parametriske EQ, EQ i receivere osv, men enda viktigere, folk plasserer suben der de føler at den låter fornuftig. Dermed har man stor frihet til å plukke en possisjon som passer subens avrulling i de 2 oktavene den stort sett brukes til.

Men nå skal det sies at litt av min kritikk til SVS har vært rettet mot nettopp dette fenomenet og hvordan det medfører at det er vanskelig å få til en pen avrulling over mange oktaver. Dette blir svært aktuellt for meg og mange "garvede stereomisbrukere" som har brukt spesiellt mye tid på å få et stereoanlegg til å jobbe mest mulig optimalt over et bredt område og derfor ikke har optimale arbeidsforhold for en sub med så mye ekstra i bunnen i normal possisjon i nærheten av høyttalerne. Mange andre plasseringer er skikkelig kule på film, men å få basstromme eller kontrabass i ryggen eller i rompa blir liksom alltid litt feil.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffameg, dette er altfor komplisert for meg. Skjønner at det er en fordel med noenlunde rett frekvenskurve osv, men så er det jo forskjellig hva som er best til forskjellige formål osv..lurer på åssen detta kommer til å bli hos meg etter hvert :?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er jo 2-3 viktige ting å tenke på i den sammenhengen Dag. For det første kan man konstruere en sub med hakke gal frekvensgang fra 200Hz og ned, og om den har riktig avrulling fra 70 Hz og ned kan den være med fra ca 50-60 Hz uten at avrullingen over det har stort å si.

I eksempelet ditt har man (på 16 Hz tuning) en avrulling til 25 Hz på ca -3dB i forhold til 50 Hz. Det er høyst brukbare tall. Et annet poeng er at selvom disse målingene er gjort utendørs vil bakken være med på å heve de laveste frekvensene en smule.

Det kanskje viktigste er at alle disse målingene og hvordan de figurerer i forhold til en room-gain er mindre vesentlige så lenge det både er parametriske EQ, EQ i receivere osv, men enda viktigere, folk plasserer suben der de føler at den låter fornuftig. Dermed har man stor frihet til å plukke en possisjon som passer subens avrulling i de 2 oktavene den stort sett brukes til.

Men nå skal det sies at litt av min kritikk til SVS har vært rettet mot nettopp dette fenomenet og hvordan det medfører at det er vanskelig å få til en pen avrulling over mange oktaver. Dette blir svært aktuellt for meg og mange "garvede stereomisbrukere" som har brukt spesiellt mye tid på å få et stereoanlegg til å jobbe mest mulig optimalt over et bredt område og derfor ikke har optimale arbeidsforhold for en sub med så mye ekstra i bunnen i normal possisjon i nærheten av høyttalerne. Mange andre plasseringer er skikkelig kule på film, men å få basstromme eller kontrabass i ryggen eller i rompa blir liksom alltid litt feil.
    OK snickers, bra forklart igjen, spennende å se hvordan du velger å konstruere de nye høyttalerne!

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •