En høyttaler for de litt mer interesserte. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 124
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: En høyttaler for de litt mer interesserte.

Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Det er INGEN andre som produserer en høytaler som FUNGERER full-range
    Ikke for å spore av tråden her eller noe, men hvis du har hørt på Beolab 5 til film spesielt (men også musikk) vil jeg påstå at den greier den oppgaven med bravur

Måtte bare si det, så nå...tilbake til topic! :wink:

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Det er INGEN andre som produserer en høytaler som FUNGERER full-range
    Ikke for å spore av tråden her eller noe, men hvis du har hørt på Beolab 5 til film spesielt (men også musikk) vil jeg påstå at den greier den oppgaven med bravur

Måtte bare si det, så nå...tilbake til topic! :wink:
    Men så koster jo den nærmere en halv årslønn.. De har de stående på BMH i bergen.. Bare å ta seg en tur bortom å få seg en demo det =) Det er lett å bli imponert av den =)

Men back to topic =P

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke bedre enn Beolab5 så skrinlegger jeg det med en gang.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Blir det ikke bedre enn Beolab5 så skrinlegger jeg det med en gang.
    Det eneste jeg sa var at den spillte fullfrekvent Ikke hvor bra resten av lydgjengivelsen var. Men var er egentlig planen, er dette bare et enkeltestående prosjekt eller er dette en videreutvikling av de andre prototypene til midgard audio som skal utvikles videre, eller hva?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et enkeltstående prosjekt. Det skal holdes utenom MA-produktene. Jeg tenkte på det som et mer "ideologisk" selvbygg da det nesten ikke finnes kit som forener skikkelig high end lyd og store reserver i helt fra bunnen og opp. Det koster selvsagt pæng, men man kan jo konkurrere med veldig dyre konstruksjoner også. Så poenget er å bygge BEL med samme ideologi uten at den blir hverken billig, enkel eller veldig liten.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel. Det skal bli spennede å følge utviklingen og ikke minst se resultatet

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump, bang, kræsj

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der var det prosjektet skrinlagt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt ikke!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump, bang, kræsj
    Hva gjemmer seg bak dette, har du bulket bilen ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble liksom litt tamt å bare skrive "bump"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag til valg av elementer:

Diskant: SS 7100 (er nok litt for kjendelig for Snickers denne...)
    To audiotechnology 5 "
    En heftig 12 " - 15 " av et basselement, eksempelvis en av Adire Audios, evt. et PA-element

Delefrekvenser: 3500 og 120~100 - slik at delefrekvens ligger utenfor det mest sensitive området for øret (samt at hele mellomtoneregisteret kontrolleres av 5"erne) Antakeligvis kan du dele diskanten på 4000 også, og da kan man kanskje går rett på en rå super bånddiskant?

2. ordens elektrisk delefilter

Blir i realiteten en minimonitor med sub, men hva så? En 12" til 15" skal nok klare å henge med i svingene fra rundt 120 Hz og nedover (B&W 801 sin 15 " deles på 350 Hz, men den krever betydelig forsterkerkraft for å henge med - ved å dele en oktav nedenfor burde dette går greit).

Dette er nå i hvertfall mitt fremtidige "drømmeprosjekt"

BTW: Mellomtone/diskant og bassmodul selvfølgelig i separate kasser, med maskinføtter som kobling mellom kassene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten:

Glem det jeg skrev om PA-element i bassen (med mindre du har godt tro på eks. Beymat sine elementer, jf. TheStig fra hifisentralen).

Glem også det med gå rett på bånd-super diskant - de fleste bånddiskanter kan deles rundt 2000 Hz uten problemer uansett.

(Var litt trøtt da jeg skrev innlegget over ops: )

Hva med to basselementer, og dele slik at det blir en 3,5 HT? Jeg har nå sans for 10" Excel elementet... Men sjøl tror jeg jeg ønsker meg STORT basselement (men dette kan nok være mere gutten i meg som ønsker, enn ørene... -> ønsker meg også STOR OG RASK bil, men til daglig bruker jeg jo kollektiv trafikk... :shock: )

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny elekronik i Danmark? hadde et prosjekt for en del år siden med en 6,5 " som nesten fulltone blei visst delt på 250 Hz og 4800 Hz,med 1" disk,
    og 12" bass. Alle opplysninger er tatt etter hukommelsen ,men skal ikke vere så langt ut på viddene iallefall. Hva med 1-2 stk 5-6" med nevnte deling + stor bass å bånddiskant????

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har bestemt meg for å kaste meg inn i bladenes verden og lage en høyttaler med tilhørende artikkel/artikkelserie for Fidelity.

I den sammenheng har jeg planer om å satse på en renbarket fullrange høyttaler for de som først og fremst prioriterer musikk. Den skal altså klare seg uten sub.

Det er noen krav jeg sliter med å få definert. Der ønsker jeg innspill fra et kreativt forum:

Hva bør kostnadsrammen på et slikt prosjekt ligge på for at det skal være innen rekkevidde for de fleste lesere?

Hvor stort skal jeg tillate meg at "beistet" blir?

Skal jeg ta'n helt ut eller lage kasser som er enkle å bygge for folk flest?

Noen andre innspill til dette?
    Hei min venn og fiende

kostnadsrammen synes jeg bør strekkes litt da vi snakker "fullrange."
    Synes kanskje du bør tillate deg et sett som koster minst 20.000, gjerne opp mot 30.000.

De fleste lesere er jo mer på BEL nivå, jeg synes listen bør legges høyere i dette prosjektet.

Mht størrelse, la den dikteres av membran-valget. Jeg mener 3X8" eller 2X10" er et godt utgangspunkt for en fullrange høyttaler uten for store dynamiske begrensninger, og da snakker jeg elementer av høy klasse.
    Med 2X10" vil bredden kunne bli ca 32 cm, dybden bør ikke overstige 60 cm, 50 cm er vel et godt utgangspunkt. Og høyden kan gjerne være opp til 140 cm + spikes. Andre vil kanskje tenke at 125 cm er mer passe. såpass bør de være.

Mht fullrange, så lurer jeg på hva som ligger i det? Snakker vi 25 hz -3dB
    eller ekte fullrange som strekker seg lineært til 20 hz uten rompåvirkning?

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder fullrange er mitt syn at 25Hz -3db er mer enn godt nok uten rompåvirkning.Husk at du taper litt dynamikk til lavere du tuner, og du vil også få for mye fokus på bunnfrekvensene når du får romforsterkning.Målet bør jo være 20Hz med romforsterkning

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å konstruere en høyttaler uten å ta hensyn til romforsterkning er håpløst.

Jeg tør ikke tenke på hvor stor høyttaleren må være om den skal spille flatt til 20hz uten romforsterkning. Alternativet er å ha en høyttaler med grusomt lav effektivitet, men det er vel neppe ønskelig det heller.

Så lenge rommet det skal brukes i ikke er vanvittig stort så holder det at høyttaleren har en slak avrulling allerede ved 35-40hz. Da vil man få respons ned til rundt 20-25hz når man regner med romforsterkningen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digresjon:

Er det Audiotechnology-elementer du har bilde av under navnet ditt, Whoopas Cheese? Hvis ja, noen kommentarer til lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Når det gjelder fullrange er mitt syn at 25Hz -3db er mer enn godt nok uten rompåvirkning.Husk at du taper litt dynamikk til lavere du tuner, og du vil også få for mye fokus på bunnfrekvensene når du får romforsterkning.Målet bør jo være 20Hz med romforsterkning
    De fleste rom forsterker vel mest rundt 40-60 hz, og sjelden nede ved 20 hz. Tvert imot, her er det vel ofte at ting forsvinner.

Dette er ihvertfall min erfaring, så jeg er veldig enig i det første du sier, men velger man 25 hz-3 dB så velger man bort den dypeste bassen.
    Men som du sier, et lurt valg i forhold til at dynamikken prioriteres, og at man kan fylle på med sub i bunnen dersom man skulle føle behov for det.

Mine høyttalere nå er 26 hz -3 dB, og de leverer iakkurat det de lover, så det mangler litt i siste oktaven. (Noe jeg kun merker på helt spesielle innspillinger)

Jeg vurderer jeg nå et liv uten sub i dette anlegget, fordi jeg stort sett ser film i kinoen min.

Så jeg legger inn en stemme for ca 25 hz-3dB

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Å konstruere en høyttaler uten å ta hensyn til romforsterkning er håpløst.

Jeg tør ikke tenke på hvor stor høyttaleren må være om den skal spille flatt til 20hz uten romforsterkning. Alternativet er å ha en høyttaler med grusomt lav effektivitet, men det er vel neppe ønskelig det heller.

Så lenge rommet det skal brukes i ikke er vanvittig stort så holder det at høyttaleren har en slak avrulling allerede ved 35-40hz. Da vil man få respons ned til rundt 20-25hz når man regner med romforsterkningen.
    Kan du nevne en velkjent høyttaler som regnes som fullfrekvent, og som er designet på denne måten?

Dag

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •