Lukket kasse til JBL 1200Gti 12",eller nytt basselement

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lukket kasse til JBL 1200Gti 12",eller nytt basselement

Er det noen snille DIYmennesker her,som kan komme forslag til størrelse/konstuksjon av basskasse til Jbl12"gti?Den skal være til stereobruk(30m2 stue).Ønsker en mest mulig "stram" bass.Trenger ikke å gå kjellerdypt.Har en slik bassforsterker som jeg skal bruke.Er det noe å hente på å montere større kondensatorer på forsterkeren.Her er de tekniske dataene på elementet.

Har nå en dårlig konstruert bassreflekskasse på ca.70 liter,som jeg syns det er for mye egenresonas i og en voldsom "brumlete" bass.Nåværende kasse får karakter stryk,på knoketesten.Eller er det bare å konstruere en stivere og bedre bassreflekskasse,for å få en strammere bass?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementet egner seg ikke spesielt godt til lukket kasse. Det klarer knapt å komme seg under 40hz.

Hvordan har du avstemt den kassa du har nå?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg fikk Strandberg til å bergene kassa til meg.Det begynner å bli noen år siden pluss at jeg har teflonhjerne,så jeg er litt usikker.
    Kassa er på 70l,21mm spoon,dempespray inni,med en enkel avstivning midt i kassa,med 2 stk 100mm bassrefleksrør på ca.25 cm lengde.Det burde vel være noe å hente på en stivere konstruksjon med andre porter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:
    Det var da seriøst håpløs avstemning. Om det virkelig er 2 rør med 10cm i diameter og 25cm lengde så er kassa avstemt til 45-46hz. Det er grusomt høyt. Tett igjen det ene røret med en genser eller noe annet slik at det blir ordentlig tett. Da blir avstemningen ca 32hz. Så kan du teste litt og si hva du synes.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,skal prøve det i løpet av ettermiddagen.

"Det klarer knapt å komme seg under 40hz."

Tenker du da på den lukkede kassa på 38 liter?Vil den kunne spille dypere med feks en dobbelt så stor lukket kasse?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    "Det klarer knapt å komme seg under 40hz."

Tenker du da på den lukkede kassa på 38 liter?Vil den kunne spille dypere med feks en dobbelt så stor lukket kasse?
    Ja, den vil spille litt dypere helt i bånn, men det vil ikke være spesielt merkbart. Det du derimot vil merke er at responsen lengre opp i frekvens blir enda mer dempet. Du vil sannsynligvis oppleve det som ganske tamt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du kan jo prøve å tette begge rørene også. Da finner du ut hvordan en 70 liters lukket kasse høres ut. :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å tette begge røra.Det ble best resultat da,det kanskje pga at den da ødela minst for Miragene?Den ble ganske tørr men slapp unna "brumlebassen".Syns subwooferen uansett ødlegger mer enn den hjelper på musikk,til hjemmekinoen er den grei.
    Har en brukt Mirage PBS-150 (2x8") på hjemlån.Syns den integrerer bedre med høyttalerne,men flytter jo ikke akkurat noe særlig med luft.
    Noen som har et tips på et 10" eller 12"element,som kanskje kunne passe bra til nevnte subforsterker og Miragene mine?

Hører en svak støy direkte fra subforsterker(ikke fra elementet).Er det noen måte å bli kvitt det på?

Jeg spør og spør,jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kassestørrelse hadde du tenkt deg da?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helst ikke noe særlig over 70l.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, Ascendant Audio Atlas 12" ser bra ut i ca 65 liters bassrefleks. Peerless XXLS 12" i ca 80liter eller XXLS10" i ca 45 liter ser også bra ut.

Spørs jo litt hva dette får lov å koste da.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør jeg gå for 4 eller 8 ohm?1500-2000 er en grei prisklasse det.Noe mer enn det,da føler jeg at sub forsterkeren er det svakeste ledd.Skal jeg bytte ut den igjen,syns jeg en Keiga 52100 til kr 5.190,00 er et minimum,skal det være noe vits i å bytte subforsterker.Da har jeg plutselig 7-8000 på å bruke på en brukt subwoofer.Er litt skeptisk til å bruke så mye penger på DIYwoofer uten å være sikker på om jeg blir fornøyd.Man får jo som regel ingenting igjen,hvis man skal selge DIY produkter.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en Patos Lyric sub 10 hjemme for ett års tid siden.Var i grunn ganske fornøyd med den.Er det mulig å lage en subwoofer med omtrent samme egenskaper som den?Det er vel 1 Peerless 10" med slave i den kassa?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless XLS 10" er på tilbud hos eltek nå.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det egner seg egentlig ikke til annet enn midbass. De nye XXLS er utrolig mye mer anvendelige.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Offtopic:
    Skal man legge såpass mye i en sub er det kanskje en fordel å kjøpe en SVS? Har ikke hørt en SVS ,men jeg har blitt påvirket av propaganden som flyter rundt på forumet her. Kanskje en ide å høre en SVS før man setter igang å bygge noe?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Offtopic:
    Skal man legge såpass mye i en sub er det kanskje en fordel å kjøpe en SVS? Har ikke hørt en SVS ,men jeg har blitt påvirket av propaganden som flyter rundt på forumet her. Kanskje en ide å høre en SVS før man setter igang å bygge noe?
    Godt poeng !!! :wink:

Uansett, INGEN, i Norge, har ennå bygget noe som matcher den MINSTE og BILLIGSTE SVS'n.....noe å "tygge" på??? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Uansett, INGEN, i Norge, har ennå bygget noe som matcher den MINSTE og BILLIGSTE SVS'n.....noe å "tygge" på??? :wink:
    Det er jo bare tull.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss holde tråden fri for SVS propaganda.. jeg bare foreslo at han skulle HØRE en SVS før han la inn en bestilling på komponenter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Jeg og en kompis bygde en sub på 3-400 liter med bandpasskasse for mange år siden. Den hadde en Earthquake 12", en følsomhet på 105dB@2,83V/1m, og jobbet i området 20-40Hz. Rørene var 4 stk 6", og de hadde en stri jobb for å si det sånn. Det vil altså si at ved 2,83V hadde vi omkring 115-120dB ved 20 Hz i stua. Det er noe av det sykeste jeg har vært med på uten bruk av horn over hodet. Jeg beregnet kassa for ham bare for gøy, og 2 dager senere ringte han og sa at den var ferdig. Jeg trodde han ikke før jeg kom dit. Den må ha vært minst 2 meter høy og 60-70 cm hver vei. Hadde på følelsen at jeg kunne tredd inn hodet i en av bassportene

Vel, tror den var mer som en Ultra 2 enn den fislete 10-tommeren for å si det sånn.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •