L18 vs. CA15 til hjemmekinoen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

L18 vs. CA15 til hjemmekinoen?

Til sommeren blir det sannsynligvis bygging av nye høyttalere til hjemmekinoen min. Jeg har bestemt meg for å bygge dem som lukkede MTM kasser og bruke noen Scan-Speak D2905/950000 diskanter som jeg har liggende.

Det jeg ikke helt har klart å bestemme meg for er valg av bassmellomtoner. Jeg står mellom L18RNX/P og CA15RLY. Jeg har brukt CA15 i en liten toveis til mor og far, som forsåvidt spiller ganske godt. Det jeg er litt usikker på er om de holder koken i et hjemmekinooppsett. Utifra simuleringer kan L18'en flytte endel mer luft, men spørsmålet er om det jeg vinner i lydtrykk mistes i mellomtoneegenskaper?

Jeg har to stykk subber med XLS12, så dypbassen er sikra. Noen som har erfaringer med de nevnte elementene i trykkammer? Snickers?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet L15 mot CA15 og er ikke i tvil. Det er papir som gjelder i mellomtonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H1224 har oppbrytningene lengre opp i frekvens enn de eldre L18, så de er noe enklere å jobbe med. L18RNX/P har ikke noe spesielt dårligere kvalitet i mellomtonen spør du meg. Men de låter helt klart annerledes, så hva man foretrekker er et spørsmål om smak.

CA15RLY i trykkammer kommer jo til å bli temmelig begrenset når det gjelder maks lydtrykk, om du ikke bruker subbene til å overta ganske høyt oppe i frekvens. Jeg vet ikke hvor høyt du kommer til å spille, men de hadde ikke tilfredstilt mine krav ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mellomtonen er jo heller ikke det viktigste området i en hjemmekino. Men de skal kanskje brukes til stereo også?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke så mye klokere nå :lol:

Hjemmekinoen er på intime 7kvm, så for nærmeste fremtid tror jeg CA15 skal klare å levere nok lydtrykk. Men det var det der med integrering mot subbene da, CA15 ruller av ved 80Hz mens L18 ruller av ved 65Hz.. (0.25ohm seriemotstand, 10l / 22l).

Jeg har sansen for metallmembraner, men de eneste høyttalerene jeg har hørt med stive membraner er dynaBel Euforia. Har aldri hørt aluminiumselementene til Seas, derfor jeg er usikker.

Hjemmekino er prioritert - skal jeg ha et stereoanlegg får jeg heller ordne et eget anlegg til den bruken.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør absolutt bruke CA15 i bassreflekskasser. Gjerne med lav Q, men de trives da langt bedre og forvrenger en god del mindre, samtidig som de kan spille betraktelig høyere.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmms...jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å bygge bassrefleks. Da blir spørsmålet CA15 i bassrefleks vs. L18 i lukket kasse. Med CA15 i bassrefleks behøver jeg kanskje ikke å sette dem som "small" i recieveren?

Høyttalerene jeg ga til foreldrene mine er bassrefleks, siden jeg kun brukte et par Infinity Alpha 10 kasser hvor elementene var kaputte. Bittelitt for store kabinetter og litt for høy porttuning, men med porten full av sugerør spiller de greit. Begrensningene melder seg dog etterhvert som man skrur opp.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bassrefleks?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt oppfostra med trykkammerhøyttalere og har veldig sansen for hvordan de spiller. Jeg foretrekker kontroll fremfor mest mulig lydtrykk. Med lukkede kasser burde det dessuten være rimelig greit å få til en fin 4. ordens avrulling i bassen ved bruk av et 2. ordens aktivt filter.

Jeg har hørt endel gode bassreflekshøyttalere, men jeg kommer alltid tilbake til at jeg foretrekker trykkammer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord har du ikke hørt gode bassreflekshøyttalere

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har du noen eksempler jeg bør få meg en lytt på? Må jo innrømme at jeg ikke har hørt BEL. Utifra konstruksjonen og hva andre som har hørt den sier så er det en god bassreflekskonstruksjon.

Jeg har mest lyst til å bruke CA15. Å dele ved 80Hz burde gå greit, må bare få meg en ny reciever. Spørsmålet er om det likevel blir for "tynt", men hvis ingen har hørt en trykkammer med CA15 er det bare én måte å finne ut av det på :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel ikke så mange eksempler egentlig. Usher har noen gode noen som ikke boomer. Audio Physics også.

Imidlertid er det et viktig moment. En bassreflekshøyttaler er alltid en tyngre last enn en lukket kasse selvom mange tror det er omvendt. Derfor vil en dårlig forsterker ofte føre til upresis bass.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant. Det er mye lettere å korrigere lukkede systemers ene resonanstopp enn bassrefleksens to sådanne. I og med at jeg kommer til å bruke en surroundreceiver til å drive disse høyttalerene en god stund fremover er det ønskelig med så lineær last som mulig.

Med papirmembran blir det forhåpentligvis mulig å lage en myk overgang til diskanten, med tilhørende udramatisk impedanstopp.

Hmm...ser ut som det blir CA15 i lukkede kasser uansett

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •