Det perfekte MDF-lim?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
  1. #1
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Det perfekte MDF-lim?

    Jeg driver og limer sammen BEL, og tenkte jeg for første gang skulle forsøke montering uten skruer.

    Jeg har brukt Biltemas snekkerlim tidligere, sammen med skruer, men er litt skeptisk til holdfastheten uten skruer på dette billiglimet.

    Så var det noen som sa de skulle bruke Cascoset Extra, et såkalt montasjelim med god holdfasthet, visstnok. Dette forsøkte jeg å lime med for et par dager siden. Da jeg sjekket etter et døgn, så var overskuddslimet fortsatt litt mykt (nesten som silikon). Det tyder på at limet gir en litt elastisk fuge, noe som heller ikke er ideelt, slik jeg ser det. Ble også litt skeptisk til holdfastheten til dette limet, siden jeg kan skrape overskuddslimet av med neglen... Mulig det ikke er ferdig herdet, siden temperaturen i kjelleren, der jeg bygger, bare er 12-13 grader.

    Så mitt spørsmål blir: Hva er det perfekte lim for bygging av høyttalerkasser i MDF?

    PS. Oppskummende Polyurethan-basert lim er bra, det vet jeg, men det miljø- og helsefaktorene ved denne limtypen er såpass suspekte at jeg kvier med for å bruke det.

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg bruker vanligvis Casco Trelim 3307 til porøse materialer som furu og MDF. Dersom temperaturen er lav (når jeg må jobbe i garasjen pga. plassmangel inne) bruker jeg gjerne Casco Vinterlim 3303. Trenger jeg en lim som også skal fylle ujevnheter bruker jeg Casco Polyuretan 1809.
    Jeg er godt fornøyd med disse typene. Brukt riktig gir de en heft som er minst like sterk som selve treverket eller MDF'en.

  3. #3
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Jeg bruker vanligvis Casco Trelim 3307 til porøse materialer som furu og MDF. Dersom temperaturen er lav (når jeg må jobbe i garasjen pga. plassmangel inne) bruker jeg gjerne Casco Vinterlim 3303. Trenger jeg en lim som også skal fylle ujevnheter bruker jeg Casco Polyuretan 1809.
    Jeg er godt fornøyd med disse typene. Brukt riktig gir de en heft som er minst like sterk som selve treverket eller MDF'en.
    Flott innspill, runer!

    Kan du si noe mer om hvordan du jobber med disse limtypene (riktig bruk)? Bruker du kontaktlim-metodikk eller som våtlim med tvinger? Hvor lenge må ting være under press? Hvor lenge lar du ting herde?
    Og sist men ikke minst: Hvilke tabber bør man unngå ved bruk av disse limtypene?

    Tenker ikke liming av finer og sånt noe, men selve styrkelimingen som skal holde kassa sammen og erstatte stygge skruer...

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Casco utgir noen brosjyrer om riktig bruk av lim. De fåes i byggvare- og malersjapper og er ok lesning.

    For min egen del så bruker jeg alltid våtlim-teknikk og masse tvinger. Casco trelimen smøres jevnt utover med fingeren på tynne kanter, eller med pensel på større flater.
    (Jeg har en lei tendens til å glemme å vaske penselen, og finner den igjen størknet neste dag ops: - derfor har jeg gått over til å bruke bakepensler fra Rema. De fåes ofte på tilbud til fire stk for 10 kroner, så da er det bare å kjøpe inn en bunke) :lol:

    Casco limen bør settes i press innen fem minutter før overflaten begynner å tørke. Noe av limen vil trekke inn i treverket, så bruk rikelig. En vanlig tabbe er å bruke for lite lim. Pass også på å ikke skru tvingene så hardt til at all limen skvises ut. Poenget er at limet skal trenge litt inn i trefibrene og dermed binde emnene sammen.

    For furu og MDS bruker jeg press i minst to timer, men siden jeg stort sett bygger ting på kveldstid betyr det at vanligvis ligger det i press natten over. Merk at fete treslag trenger lengre og hardere press. Vinterlimen trenger også lengre presstid - gjerne et døgn, men det avhenger av temperatur.

    Et av problemene med våtlimsteknikk er at emnene lett sklir når du strammer tvingene. (Lim er ganske glatt...). Jeg bruker aldri skruer, men ganske ofte 6 eller 8 mm treplugger for å holde ting på plass. En pluggborejigg fra Clas Ohlson gjør det veldig lett å borre hullene riktig.

    Dersom jeg trenger veldig stor styrke i limfugen bruker jeg fresen og lager sink og tapp (fingerfresing). Men til dette trenger du en fresejigg og disse er ganske dyre (1200 på Clas'ern). Til høytalerbygging er det helt unødvendig. (Men bygger du av f.eks eikeplater kan jo en synlig fingerfres på en avrundet kant se kult ut). :roll:

  5. #5
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nå montert litt videre, og opplever tross alt CascoSet Extra som et bedre lim enn Biltemas snekkerlim. Grunnene er hovedsaklig at CascoSet ekstra virker drøyere og bygger mindre, slik at man i mindre grad behøver å ta hensyn til limfugens tykkelse når man skjærer til delene. Biltema-limet gir en målbar tykkelse på limfugen, mens CascoSet Extra flyter ut bedre og virker som det gir en tightere tilpasning. Har ikke forsøkt de andre limene (Casco trelim og vinterlim), men leser på pakkene at også disse har en viss elastikk i fugen, så jeg har slått meg litt til ro med at CascoSet Extra gjør jobben.

    Jeg bruker mye tvinger og våtliming, og lar det sitte på nesten et døgn. Bruker 2 treplugger per limkant for å holde konstruksjonen stabil under liming.

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noen god grunn til at du vil prøve uten skruer?

  7. #7
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pønk
    Er det noen god grunn til at du vil prøve uten skruer?
    Skruehull må sparkles, pusses, og sparkles igjen. Og fortsatt siger de... Jeg vet at det finnes mye rart å sparkle med, men finishen er da mye lettere å få fin når flatene er slette i utgangspunktet.

  8. #8
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dessuten er det et vanskelig å skru på tvers i MDF.

  9. #9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser for meg at høytalerne mine kommer til å bli en eneste stor sparkel klump til slutt

    Dessuten kreves det litt ekstra av treplugger, med måling og boring.

    Har forresten aldri brukt MDF på noe før så det skal bli interessant å se hvordan det er.

  10. #10
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kan bare tvinge hele høyttaleren sammen, mekke alle platene å plass, og så borre gjennom der du allikevel skulle satt skrue.
    Bruker du 6mm trespiker må du borre opp et 5,5mm hull osv...

  11. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal man bruke skruer, MÅ det forborres i MDF!
    Blir jo begrenset med sparkling dersom man skal finere kabinettene...

  12. #12
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis emne nr. 2 har lite areal, eks 5x2cm, så sprekker det uansett. Hvis man ikke borrer så stort at skruen alikevel ikke tar.

  13. #13
    Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg bruker også casco trelim på kassene mine. Er det skrå sider eller litt ugjevnheter bruker jeg Polyrethan limet til casco for det fyller fint ut. Jeg anbefaler å bruke så me trelim som mulig i forhold til polyrethan, fordi trelimet tåler mye mer. Hva er forresten farlig med polyrethan limet? hakke merka no jeg (tror jeg).

  14. #14
    Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    http://www.isolitt.no/kat/000095.asp
    Bostik Maxi-Bond ble jeg anbefalt(de hadde ikke Casco på det lokale byggmaker butikken). Fikk satt ei plate i tvinger i dag, greit å smøre på men det er ikke på tube, må ha pistol for å få ut limet.

  15. #15
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På Biltema har de pistol som går på trykkluft. Genialt, og til en pris på 179kr er det lite å lure på liksom.

    Husk forresten på at man må ha trykkregulator. Ellers er en patron tom på 3-4 sekunder.

  16. #16
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    På Biltema har de pistol som går på trykkluft. Genialt, og til en pris på 179kr er det lite å lure på liksom.

    Husk forresten på at man må ha trykkregulator. Ellers er en patron tom på 3-4 sekunder.
    Greit nok, det. Opplever det ikke som så vanskelig å jobbe med en billig-pistol til 39,90 heller, jeg. Men det er veldig avhengig av limet. Biltemas snekkerlim har en tykkere konsistens og er hardere å presse ut enn f.eks. transparent silikon eller CascoSet Extra, som begge er mykere i konsistens.

  17. #17
    Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    MDF lim

    Jeg har selv bygd et par BEL 2.5 , som jeg i skrivende stund hører på for første kveld. Limen jeg brukte ble jeg anbefalt av møbelsnekkere jeg jobber med, og den fungerer flott for meg. Den er dessverre ikke i salg for folk flest.Får den på ketchupflasker etter behov :-)
    Den trekker godt inn i materialet og det føles som den er veldi solid(bedre enn materialet selv). Når jeg tvinger plater sammen så sitter de som støpt svært fort, selv om jeg har latt limingene ligge over natta for det meste. etter sammenpressing og fjerning av tvinger etter 30-60 sek sitter det allerede godt. Men uten press så har man god tid med limet.Må vel egentlig være ganske optimalt, så lenge man ikke oppdager bommerter etter 10 minutt.For sikkerhets skyld la jeg en fuge med noe silikon jeg hadde for hånd, langs alle liminger inni kassen.

  18. #18
    Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    oj, det limet hørtes jo perfekt ut. mulighet for å skaffe noen ketsjupflasker?

  19. #19
    Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Det perfekte MDF-lim

    Jobber på en møbelfabrikk der det blir limt mye mdf dog i kombinasjon med heltre (vanger på stoler) vi bruker kun casco 3307 å det holder som bare det,husk berre å smørre på begge sider gjerne to strøk , la det ene tørke litt før neste da endeplater (bearbeidede) suger godt , vi setter en vange i press meden vi limer den andre. har aldri hatt problemer.Husk bare en ting,limet begynner å herde med en gang to emner monteres , hvis en begynner å flytte/bevege amna sliter en av limmolekyla så at limfugen blir svakere.Så prøvemonter først, skal det bli bra må det sitte på første forsøk

  20. #20
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Intressant.
    Hvordan tror du casco laminatlim (3309) vil fungere mellom eik og MDF?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •