Projektor - selvbygg. samlet prisoverslag: ca 2000 kr.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor - selvbygg. samlet prisoverslag: ca 2000 kr.

I prinsippet trenger du en overhead, og en LCD skjerm, samt noe isopor og en vifte.

Overhead kan du skaffe billig, om den er brukt. Største fordelen med overhead er at pærene faktisk ikke trenger å koste mer en 300 kr.

En LCD skjerm, helst støtte for så høy oppløsning som mulig, kan du skaffe til 1000 kroner eller mer, avhengig av kvalitet.

Vifter koster slikk og ingenting.

Isopor kan du skaffe gratis tror jeg.

Gjennomføring av projektet finner du under denne linken... Håper at folk får nytte av dette

http://www20.tomshardware.com/howto/20041113/index.html

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Hehe. ja... er vel ikke vits å kommentere størrelse, holdbarhet, og sortnivå etc...på denne løsningen her.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    :shock: Hehe. ja... er vel ikke vits å kommentere størrelse, holdbarhet, og sortnivå etc...på denne løsningen her.
    Hehe, nei, du har kansje rett i det. Men om den faktisk fungerer, så vil det jo bli innteresant. Jeg vurderer kraftig å bygge en slik. Rapport kommer ved ferdig produkt.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager om jeg virker negativ, men jeg har sett slike (ikke-hjemmelagde) i aksjon, og det blir omtrent sånn:

først tar du en
    så kapper du kvaliteten i to, da har du en
    deler du den i to nok en gang er du nede på en
    nok et kapp, så har du en hjemmelaget lumenlab projektor
    Et sted mellom der og pappeskelinsen(fra QXL) ligger overheadprojektoren... :roll:

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er en tråd om en som bygget en slik under DIY.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe, nei, du har kansje rett i det. Men om den faktisk fung

Må være veldig bra og ha når strømmen går. mindre og iritere seg over

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg flytter denne tråden til DIY hvor den hører hjemme

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv tenkt på å bygge en sånn bare for å ha det litt morsomt ,men jeg er veldig skeptisk til sortnivået på en slik Projektor.

EN kraftig pære gir somregel litt dårlig sortnivå og sortnivå er utrolig viktig for en projektor ellers så sitter jeg bare å irriterer meg over hvor dårlig det er.

Jeg har stilt inn min PJ slik at jeg mister litt detaljer i hvitfargen for å få et bedre sortnivå ,men dette er noe som jeg bytter for hver film jeg skal se. (Underworld ble endel bedre ja =))

Noen som bor i eller rundt bergen som kan vise meg en hjemmebygget PJ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også huske at de aller fleste billige lcd-skjermer i utgangspunktet har et svartnivå som ikke er i nærheten av det du får fra en projektor (400-500:1 vs. 2000-3000:1). Da kan du bare tenke på hvordan det blir når du kjører det panelet på en overhead med masse strølys etc....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På siden det er linket til, er det en presentasjonsvideo, hvor resultatet er presentert. Det ser overaskende bra ut med tanke på kostnadene. Det skader ikke å prøve, 2000 kr eller mindre er verd strevet tørr jeg påstå.

Spesielt med tanke på at du faktisk får en XGA projektor.

Har selv en LG projektor som jeg kjøpte på komplett.no til 7000 kr, kontrastnivå og sortnivå er tragisk, jeg tror faktisk denne vil overgå min forige. Bortsett fra at den tar mye større plass.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror personlig jeg hadde brukt 3k til og kjøpt en brukt x1 eller lignende. Husk hvis du kjøper presentasjonsprojektor så vil ikke videokvaliteten være den beste.

Ps Burre har god erfaring med projektorer så han burde vite :wink:

Mvh

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, la oss si at du kjøper en billig LCDskjerm med 500:1 kontrastnivå. Standard overhead 3500 ANSI lysstyrke. Hvordan i allverden har du tenkt å få bedre sortnivå med dette? Jeg sier ikke dette for å være snobb, men jeg tror nok du har litt for høye forventninger. Oppløsning er ikke alt her i verden.

ps: link til video?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig hva man kan få til med DIY prosjektorer, i alle fall hvis man ser på http://www.diyaudio.com/forums/forum...php?forumid=20, er mange der som lager lumenlab projektorer med modifikasjoner av større eller mindre grad, og det faktisk ganske så imponerende bilde på noen av dem

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de er jo "nesten" like bra som masseproduserte projektorer. I tillegg bør det jo nevnes at et screenshot som er 10x8cm på skjermen din sier svært lite om hvordan det ser ut i virkeligheten. Sortnivå og farger er jo også ting som avhenger mer av hvilket kamera du bruker enn hvordan bildet fra projektoren faktisk er.

Uansett, Lumenlab er grei morro det, det er jo snakk om å bygge en skikkelig projektor.

En demontert LCDmonitor tapet fast på isopor på en overheadprojektor har jeg derimot liten tro på som noe du får glede av i mer enn en dag eller to.

For all del, bygg i vei, men et reelt alternativ til projektor er det ikke.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ser en god videoprojektor i aksjon, forstår man fort at det er foretrukket med lav lysstyrke. Fellesnevneren for disse selvbygde projektorene er høy lysstyrke. Det gjør det veldig misvisende å sammenligne bilder av de to. prøv bare å ta et bilde i et litt mørkt rom uten blitz, det ser jo ikke spesielt bra ut. bruker man blitz mot et videobilde, vaskes det ut. Altså taper gode projektorer like mye som de selvbygde vinner på bilder. Senere er det monitoren til den som ser som bestemmer sortnivå og kontrast. Kan gjerne sammenlignes med Høyttaler-demo gjennom telefonen.

Overheadprojektoren vil IKKE overgå din LG, og jeg vet ikke engang hvilken modell du har. Med de specs du oppgir, vil det laveste du teoretisk vil kunne oppnå i sortnivå være 7 lm.(benQ 8700 har 0,4) I realiteteten vil du nok havne på rundt 20. projektoren i bilde nr 3 over har et faktisk sortnivå på ca 9-10lm. (på dette nivået vil du ikke se en døyt i en mørk scene i underworld)
    Du er herved advart, men om du allikevel begir deg ut på det, ønsker jeg deg lykke til!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier det har jeg jo faktisk sett en lignende løsning på egenhånd. På en eller annen presentasjon (husker ikke hvor) ble det brukt en tynn lcd som lå på en overhead til powerpointpresentasjon. Noe i stil med dette altså:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...sPageName=WDVW

M3 og de fleste andre har sluttet å lage slike da rett og slett ikke var noe vits siden projektorer er billige og langt bedre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M3(opkalt etter bilen fra BMW) var en projektor utviklet av ASK, som på flere måter kan ses på som bestefaren til "Action!", da samme designteam ligger bak. (bilde nr 2 på forrige side.) ASK kjøpte opp Proxima, som på den tid styrte med disse panelene. Videre gikk ASK Proxima over til å lage projektorer, og var verdensledende på det, inntil Infocus kom og kjøpte de opp, flyttet produksjonen til malaysia, og endret taktikk til masseproduksjon. På samme tid gikk stort sett alle de norske "guruene" ut av bedriften, og startet det vi idag kjenner som projectiondesign. :wink:
    Litt OT, men kanskje litt interessant norsk projektor-historie...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til video:
    http://www12.tomshardware.com/images...diy_beamer.zip

Og mine kommentarer:

Joda, kan faktisk hende ting blir dårlige, men først å fremst gleden av å skape noe, er det som facinerer meg. Og det koster jo veldig lite, og ser merkelig ut. Om resultatet blir dårlig lapper jeg sammen LCD skjermen igjen, og bruker den selv, har bare CRT på pc'n.

Og om det faktisk blir akseptabelt, koster jo nye pærer slikk og ingenting. Rundt 300 kr. Finfine saker. Men men, takk for tipsene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg med. Jeg trodde du skulle lage denne i håp om å få en billig superprojektor, og hadde urealistiske forventninger :?

Lykke til! Del resultatene med oss!

edit: artig M3 anektode. M3 i mitt innlegg var egentlig en tasteleif (det skulle vært 3M, som lagde slike overheadpaneler). Typisk unyttig informasjon som jeg finner stor glede i å tilegne meg på dette forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan helt sikkert dele resultatene mine med dere. Men det kan ta sin tid før jeg får råd. Fikk nettopp beskjed fra verkstedet hvor min projektor ligger, at det er blitt innvilget garanti alikevell.

Men men, en bilverkstedregning på 7000 kr ligger å venter på meg, og jeg har ikke inntekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •