1. gangs høytalerbygging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1. gangs høytalerbygging

Etter å ha lest så godt som alle innleggene her under denne kategorien , har jeg nå besluttet å sette i gang byggingen av et par gulvstående høytalere.

Kan vel si først som sist at ferdighetene ligger på snekringen og ikke elektro delen av prosjektet. Vil derfor gå til innkjøp av et byggesett hvor jeg kan eksperimentere litt med kabinettutformingen.
    Prosjektet kan sees på som, hvis vellykket, en forberedning til prosjekt 2 med bygging av høytalere fra grunnen av.
    Byggesettet vil derfor først bli brukt som frontøytalere men senere flytet til bakhøytalere.

Da dette er første gang er jeg ikke interessert i et for dyrt byggesett, og har havnet på enten dynaBel S12 eller dynaBel Nut. Har fått en demo av S12 og ble imponert. Men har ikke funnet ut noe om Nut enda? Er det noen her som har kjennskap til denne, eller begge to og har noen forslag til hva jeg burde kjøpt?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har lest alt her på forumet, så har du sikkert lest om alle forskjellige variantene av BEL. Kanske 2-veis er mest aktuell for deg? Tror nok du blir mere fornøyd med den enn NUT. Har selv bygd Dynabel GEB, og de krever skikkelig forsterkerkraft for å få utnyttet dem skikkelig

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo tenkte lenge på å gå for en hyllehøytaler, men kom etter hvert over til en gulvhøytaler hadde vært tingen. Mye pga kabinettbyggingen, og at den da kan eksperimentere litt mere der.

Høytalerne skal drives av en HK med 5*40w. Hva anbefaler du til GEB'ene dine?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OOPS, my bad. NUT er den største det ja ops: .
    Da er det vel 2,5-veis BEL som hadde passet deg.
    På mine GEB'er bruker jeg vanligvis en Sony reciver på 5 x 80W, men det blir for lite syns jeg. Har prøvd dem med en LC Audio The End og det ble adskillig bedre. Men NUT sies å skal spille bra den, til prisen. Får litt mere pondus med dem enn med mine GEB

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo nå at BEL bl.a. har endt som et gulvstående byggesett.
    Der får en igjen for at jeg gikk lei av å lese BEL gigant tråden etter fem sider :roll:

Kanskje dumt å spørre folk på dette forumet om hvordan BEL 2.5 kan måles mot de to jeg nevnte over :wink:
    Men er fortsatt skeptisk til å sette sammen delefilter selv da elektro kunnskapene er ikke eksisterende på nåværende tidspunkt

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du får noen til å veilede deg litt på å sette sammen filteret tror jeg du vil ha mye igjen for å ha gått gjennom dette når du skal i gang med prosjekt nr 2.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg du har helt rett i. Og med en god tegning over delefilteret som var med i pakken burde det la seg gjøre.
    Ser settet selges hos creative hifi. vet du om det er lang ventetid på det?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sendes så fort betaling er registrert. Alt ligger på lager i Norge.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: 1. gangs høytalerbygging

Sitat Opprinnelig postet av Pønk
    Kan vel si først som sist at ferdighetene ligger på snekringen og ikke elektro delen av prosjektet. Vil derfor gå til innkjøp av et byggesett hvor jeg kan eksperimentere litt med kabinettutformingen.
    BEL må jo være midt i blinken. Så lenge du ikke endrer på baffelbredden og holder diskanten rettet rett mot lytteposisjon, så kan du eksperimentere med annen avstemming, selv om jeg også vil anbefale at kabinettvolumet holdes mellom 30 og 40 liter og bassrefleksavstemmingen holdes lav (legges den for høyt får du boomete bass).

Jeg lager selv i disse dager en BEL 2.5 som er ca 5 cm lavere enn standardtegningene, med en lett bakovertilting av fronten (2,5cm i toppen i forhold til bunnen) og litt øket dybde i toppen av kassa for å kompensere volumtapet i kassa ved å gjøre den lavere. Topplata er vinkelrett på frontplata, noe som gjør at også den tilter en tanke bakover. Det gjør det LITT mindre fristende å sette blomsterpotter eller lysestaker på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kasse volumet vil vel bli omtrentlig det samme.
    Tenkte å lage med buede sider, kanskje endre på bassrefleks åpningen.

Får kun lov til å sette høtalerne i stua, hvis kjerringa kan sette blomster oppå.
    Så jeg får vel holde meg til en horisontal topp hvis jeg skal få brukt dem :?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kasse volumet vil vel bli omtrentlig det samme.

Får kun lov til å sette høtalerne i stua, hvis kjerringa kan sette blomster oppå.
    Så jeg får vel holde meg til en horisontal topp hvis jeg skal få brukt dem :?
    da spiller du bare ekstra høyt noen ganger med mye bass, slik at blomsten detter ned, så er du kivtt det problemet. BEL er nok et veldig fint 1.gang projekt som er veldig billig og enkel å bygge. Har bygget haugevis av subwoofere, men ingen ordentlig hifi høyttaler, så jeg skal også begynne på en BEL nå. Ut ifra hva folk sier her inne tror jeg man får mer for penga med BEL enn med feks dynabel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buede sider er alltid flott! Hvis du skal endre bassrefleksporten må du passe på å beholde tverrsnittsarealet og lengden.

I BEL er arealet omtrent 68 kvcm, og fysisk lengde omtrent 36,5cm. Det tilsvarer en sirkulær port på drøyt 9cm i innvendig diameter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er settet bestilt Gleder meg som en unge.

roffe: bare sånn for moro skyld. Gjelder samme regnestykke for refleksåpning i bunn? Dvs spredning 360 grader?

Må vel i tillegg ha en form for spreder (type blue diamond) montert i underkant. Men burde ikke den være utformet som en kon med stigning 45 grader?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er settet bestilt Gleder meg som en unge.

roffe: bare sånn for moro skyld. Gjelder samme regnestykke for refleksåpning i bunn? Dvs spredning 360 grader?

Må vel i tillegg ha en form for spreder (type blue diamond) montert i underkant. Men burde ikke den være utformet som en kon med stigning 45 grader?
    Åpning for bassrefleksporten i bunnen krever enten at høyttaleren har god klaring til gulvet eller en spreder alablue diamond (som da blir en slags forlengelse av bassrefleksrøret, noe som må kalkuleres inn).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rund port må gjøres noe lenger enn hylleporten. Ikke fordi den er rund, men fordi hylleporten vil få "hjelp" av den forlengede bakveggen og hylleportplata som gjør at porten reelt sett er lenger enn fra kant til kant.

BEL er målt til 34 Hz Fb.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sprederen vil da virke som et rørbend heller enn en refleks?
    Vil da åpningen bli ytre omkrets spreder ganger høyden opp fra fot til høytaler?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sprederen vil da virke som et rørbend heller enn en refleks?
    Vil da åpningen bli ytre omkrets spreder ganger høyden opp fra fot til høytaler?
    Vanskelig det der. Det avhenger av "sprederens" utforming. Tror nok i de fleste tilfeller at du kan regne sprederen som en avrundet portende, muligens som en hornlading av bassrefleksporten...
    Personlig ville jeg nok hatt såpass avstand mellom fot og portmunning at portens omkrets x høyde opp fra fot er vesentlig større enn portens tverrsnittsareal. Er den så nær at det nevnte produkt er nær portens tverrsnitt vil nok bunnplata fungere som et slags rørbend med 360 graders spredning. I så fall ville jeg nok vurdert en pyramide/kon i portåpningen for å jevne ut rørbendet. Det du IKKE kan gjøre er å legge til noe for fotplata, siden den 360-graders spredningen fungerer som en rask utvidelse av bassrefleksens tverrsnitt (omtrent som en avrundet portende).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •