Lav ohm med flere elementer? Volum ved deling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer bjarne88 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lav ohm med flere elementer? Volum ved deling?

2 spørsmål:

1:Vil ikke motstanden i en høyttaler falle hvis man bruker flere elementer, slik som skjer når man paralellkobler flere høytalere?

2:Når man deler frekvensen i en høyttaler, hvordan får man rett volum til hvert element?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lav ohm med flere elementer? Volum ved deling?

Sitat Opprinnelig postet av bjarne88
    2 spørsmål:

1:Vil ikke motstanden i en høyttaler falle hvis man bruker flere elementer, slik som skjer når man paralellkobler flere høytalere?

2:Når man deler frekvensen i en høyttaler, hvordan får man rett volum til hvert element?
    spørsmål 1 : Visst du bruker feks 2 stk 8 Ohms høytalere og paralellkobler de så halverer du motstanden til 4 Ohm på begge 2, og har du da en amp som er linjær så får du like mye effekt tilført til 2 høytalere i 4 Ohm som en i 8 Ohm.

spørsmål 2 : Du har jo samme effekt tilført filteret i en høytaler samme om den deler på 80Lp eller 400Hp .. filteret blir justert i forhold til hva deling det blir innstillt på, og i forhold til hva følsomhet som blir brukt osv .. Har du feks en Klipsch høytaler som jeg har noen av så deler det ganske høyt på mellomtone og mid, dertil blir bassen åsså delt høyt for at det skal henge sammen i forhold til her skyhøye 102db pr høytaler.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du mener rett om effekten Ulven, men jeg tillater meg å presisere at hver av høyttalerne får like mye effekt, og at det til sammen er dobbelt så mye som om du kjører en høyttaler alene på en høyttalerutgang.

Parallellkobling gir i praksis 6dB ekstra. Seriekobling gir akkurat det samme som med ett element, men med dobbel ompedans.

Man matcher normalt elementetnes lydvolum (følsomhet) ved å bruke motstander i delefilteret. Man bør ha lavest følsomhet på bassen slik at man ungår å dempe denne med motstander.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tror du mener rett om effekten Ulven, men jeg tillater meg å presisere at hver av høyttalerne får like mye effekt, og at det til sammen er dobbelt så mye som om du kjører en høyttaler alene på en høyttalerutgang.
    Jeg er enig med det du sier at høytalerene får tilført like mye effekt men jeg er ikke enig i at det er dobbelt så mye som om du kjører en av høytalerene alene på en høytalerutgang ..
    Da må isåfall ampen være linjær og således gi dobbel effekt i 4 Ohm som i 8 ? Og det er det ikke alle som klarer.

Ta feks mine Ec 250 som gir 2x250W i 8 Ohm, men i 4 Ohm så leverer den 2x 380W, altså ikke 2 x 500W.
    Nemoene mine gir 1x600W i 8 Ohm, ved paralellkobling til 4 Ohm så leverer de fortsatt 600W til begge høytalerene på en enkel utgang, da stemmer vel det du sier, men ikke i første eksempelet ... enig eller ?

Jeg er svært trøtt nå, får håpe vi ikke missforstår hverandre :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, enig.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    28V linjesignal 8 ohm = 100Watt
    28V linjesignal 4 ohm = 200Watt
    28V linjesignal 2 ohm = 400Watt.
    Hmm.. ser vi en tendens her? :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent teoretisk så dobbler man effekten når man halverer impedansen. Men når man senker impedansen så øker varmeutviklinga og dermed går mer av effekten over til varme

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uvesentlig, men som regel vil forvrengningen øke. Derfor må men også som regel måle med lavere innsignal og lavere utsignal for å få tilstrekkelig gode tall ved lavere impedanser. Det er derfor forvrengningen og ikke varmen som er problemet. Man må rett og slett skru ned lyden for å få gode nok tall å måle etter.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men når man har noen høyttalere på 4ohm som har to terminaler, når man da bi-amper disse vil motstanden falle til 2ohm da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men når man har noen høyttalere på 4ohm som har to terminaler, når man da bi-amper disse vil motstanden falle til 2ohm da?
    Nei, det vil fremdeles være 4 ohm.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det?
    Fordi frekvensområde elementene jobber i ikke er overlappende (i særlig stor grad).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedansen i diskanten ligger eksempelvis i nærheten av 4 ohm ned til delefrekvensen der den stiger kraftig. For bassen blir det motsatt, slik at de ulike forsterkerne ser svært høye impedanser i det området der elementene ikke er ment å arbeide.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •