Center "oppgradering". Tweaking pågår..... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 92
    Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjerming av høyttalerne kan også oppnås ved å benytte "blekk" -samme materialet som hermetikkbokser er laget av. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser seg at jeg ikke trenger å tenke på skjerming av subben. Tv'en er såpass "langt" unna at det går bra. Har hatt elementet koblet opp en stund og spilt i løse lufta. Så det skal nå være spillt inn også. Håper på å få blitt ferdig med kassa i løpet av helga. Riktignok uten finish.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Er det ingen vits i å bruke det profilerte skummet? Subben skal drives opp mot 100 hz tenker jeg. Ser nå at den har lav virkningsgrad under 700 hz ja. Forbruket av aqusto-q skal være 10 gram pr. liter i fløge eltek. Er det en grei tommelfingerregel? Kassa er ca. 70 l. Jeg vil da trenge 700 gram, men jeg har kun 200 g.

Ingen vits med det profilerte skummet. 10 gram/liter med acousto-q er en grei tommelfingerregel for å få best virkning i en generell kasse. Men egentlig tror jeg ikke du trenger mere enn de 200 grammene til prosjektet ditt.

Forøvrig ville jeg satset på å bruke "subben" høyere opp i frekvens. Kan garantere at den er veldig mye bedre enn senterkanalen din fra 250hz og ned.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette Fortsett å legg ut bilder

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver jeg med de 200 g jeg har først. Kan elementet spille helt opp til 250 hz? Det høres da mye ut for en sub. Er litt usikker på hvordan jeg bør gjøre det også. mulig det holder å sette center til smal i receiver. Dette skal testes! Takk for tips!

Bilder kommer "pahf"!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nå vel ingen grunn for at suben skal spille opp til 250hz? Holder vel i massevis med 100 eller 80 selv om det er center?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Centeren er oppgitt til å gå ned til 60 hz. Men der er jo ikke spesiell tyngde ved 60 hz med to små 6,5". Så det vil nok være en fordel å mate subben med 100 hz og ned. Men nå skal jeg teste litt ut og se hva som blir best. Nå er det faktisk ikke mye igjen før jeg kan utføre en liten test!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sier jeg meg ferdig så langt. Forelpig ikke gjort noe med finish, men det frister å ta en "spansk" en da ingenting er synlig når deksel er på plass. Lurer derfor bare på å trekke front i filt eller legge på en mørk farge.

Har ikke fått testet så forferdelig mye enda. Prøvde først med litt musikk i 5 ch stereo, ikke så viktig da jeg stort sett bare bruker 2 kanaler nåt jeg hører på musikk.

Kjørte introen på XXX, DTS sporet og da ble det andre boller. Man går virkelig glipp av MYE med bare "ordinære" centerhøytalere. Høy morofaktor her altså!

Dagens byggebilder:

Baksiden. Det er freset to "slisser" for lufting av forsterkeren på tosider.

Dyp forsenkning av basselement. Bommet selvfølgelig 1-2 mm. Men til å være første gang jeg gjør dette synes jeg resultater ble brukbart.

Aqusto-q på plass. Jeg hadde visst 2 poser a 500 g og ikke 100 g som først antatt. Så jeg har brukt ca. 700 g totalt i de 2 kammerene.

Midlertidig filtknott fo å spare parketten. Har kjøpt høydejusterbare bein hos Eltek.

Vekta viser 45,3 kg. God matchvekt for en liten 12"'er.

På plass! Endelig!

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut det her! Hvordan låter det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det låter mer "voksent" i center nå for å si det slik. Men der er jo fristende å høre hva som skjer hvis man kobler den på subutgangen også...... Kan nok være vel så spennende det vil jeg tro.

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid morsomt å følge byggetrådene dine. Du er flink til å komme med bilder. Så jo greit ut dette.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt med byggetråd og bilder Gratulerer med oppgradert center!

Mulig jeg har oversett noe her, men hvordan har du koblet dette? Bruker du høyttalerinngangen på Hypex'en?

Edit: Hadde jeg lest siste post bedre burde jeg kanskje skjønt det forsåvidt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testa litt både på center pre-out og som LFE. Den passer definitivt best på center pre-oot. Deler på 120 hz (går ikke å dele noe høyere). Kjørte bassweep fra 0-300 hz på DVE. Og det skjer først noe ved ca. 25 hz, samme som på frontene. Er testlyden ekstrem lav på denne plata?

Når jeg kobler den på LFE utgangen passet det best å del på 80 hz. Prøvde å guffe på litt, men jeg synes det er mye bevegelse og lite lyd/trykk. Så min erfaring foreløpig er at en "moderne" 12" vs. gammel teknologi som f.eks CV! er det ikke rare forskjellen. Forksjellen er vel faktisk at man må bruke kjempedyreforsterkere for at det skal bli noe greie på det. Derfor neste spørsmål: Er en Hypex DS 4.0 for slapp? Det lir noe ulyder i elementet når jeg guffer opp litt, og det må jo være p.g.a for lite effekt. Jeg har hørt en Brontes sub som jeg synes spillte mye bedre og høyere enn denne. Forsterkeren denne er jo mye større. Husker ikke om det var 750 eller 1000 watteren som stod i denne. Jeg har jo en Hypex DS 4.0 til, og lurte derfor på å bruke en på hver spole. Basselementet vil da få 400 w på hver spole, men fra 2 forskjellige forsterkere. Bør vel ikke by på noen problemer så lenge det ikke er justert no på fase o.l. Signalet blir jo det samme. Er det da lurt å splitte pre-out center i 4 og bruke Line input inngangene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første må du jo tenke på at det er snakk om en lukket kasse. I et ekkofritt rom ville den begynne å rulle av allerede ved 45hz. Om den hadde klart å overgå frontene som har digre bassreflekskasser hadde det vært et mirakel av en annen verden.

Om Hypex DS4.0 er for slapp aner jeg ikke, men du kan jo prøve å koble spolene i serie og se om det går bedre. Det blir veldig mye snillere last for Hypexen.

Noe galt må det ihvertfall være om den spiller mye dårligere og lavere enn en Brontes. Jeg har to Brontes-aktige subber hjemme som samler støv nettopp fordi en slik lukket TC2+ kasse spiller høyere, dypere og med mindre forvrengning.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en DIY focal sub, men Focal 33V2, altså 2x4ohms spoler, den spiller ABSOLUTT best i 8ohm..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal definitivt teste å seriekoble i steden. Men å bruke 2 stk. subforsterkere er ikke å anbefale?

Har prøvd å gjøre noen frekvenskurver, men det blir litt surr. Må da sett på 5/7 ch stereo på surroundreceiveren og slå av effekten på frontene samt dempe/ta ut lednigene til bakkanalene. Tror jeg skal teste med å koble centerhøytaleren til dront og preout front isteden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge begge forsterkerne er stilt likt så går det fint å bruke en på hver spole ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å koble spolene i serie i dag, men så skjedde det noe rart(?). Elementet trakk seg ned og ble stående. Det lukta svidd og resultatet ser dere her:

For meg så ser det ut som det er noen resistorer som har "tatt kvelden" skikkelig.

Det er to set med kabler. Brukte derfor bare det ene settet og lagde en ledning mellom + på spole 1 og til - på spole 2:

Har jeg bæsja skikkelig på leggen eller kan forsterkeren fikses enkelt. Jeg har jo en til, men tør jo ikke koble den opp hvis det samme skulle skje med den.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser da ikke ut som du har kortsluttet terminalene, men det virker som at det har kommet DC spenning inn på elementet, derfor trakk det seg ned og ble stående, når det skjedde så ble strømmen alt for stor kontinuerlig og ting svidde seg..
    Hvorfor du har fått dc ut fra forsterkeren kan jeg ikke svare på, det bruker være beskyttelse mot sånnt på forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske sikker på at jeg har koblet riktig. Dobbletsjekka med denne for å være helt sikker:

http://filer.bilradiospes.no/nedlast/paralell_serie.pdf

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •