Forslag på høyttalere til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag på høyttalere til hjemmekino

Har veldig lyst å bygge 5 like høyttalere basert løselig rundt en 5" og diskant til hjemmekino, har PSB Subsonic 2i aktiv sub å kjøre i tillegg. Høyttalerne vil bli drevet av min H/K AVR80thx. Er det noen som har noen forslag?

Har fra før dynaBel C11 senter, kunne forsåvidt tenkt meg å bygge 4 høyttalere basert på denne, men med bare én 5" av de som står i denne slik at de blir litt mindre. WAF faktoren vet dere.... Vil det være vanskelig å tilpasse delefilter til denne? Liker måten Vifa TC14 er avfaset på to av sidene, da kan jeg få en svært slank høyttaler. Begynner å bli en stund siden sist jeg hadde fingrene i et høyttalerprosjekt, begynner å klø nå ja, spesielt etter jeg fant denne siden!

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du vil ha småe stativ høytalere på eh HK-THX...tenk deg hvor mye krefter for blir revet på en så liten stativ høytaler...det vil jeg høre!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke noe problem??

Mvh

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei er ingen problem..men jeg vil høre en høytaler som har 'FULL' kontrol 8) + så blir det vildt fordi HK produserer mye dyp bass

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forslag på høyttalere til hjemmekino

Sitat Opprinnelig postet av mr.Jenssen
    Har fra før dynaBel C11 senter, kunne forsåvidt tenkt meg å bygge 4 høyttalere basert på denne, men med bare én 5" av de som står i denne slik at de blir litt mindre. Vil det være vanskelig å tilpasse delefilter til denne?
    I henhold til høyttalerkonstruktør Frode Steen hos Eltek, så er det Vifa TC-elementet som sitter i C11 et spesialbestilt 12ohms element som det ikke finnes noe datablad på. Å konstruere kasse og delefilter til dette vil derfor kreve at man selv måler Thiele-Small parametre. For å få til et virkelig godt delefilter kreves også målinger av impedanskurve og frekvensrespons på elementet.

Et alternativ er å bygge en kasse med nettovolum på eksakt halvparten av C11, samme bassrefleksavstemming (ved å beholde portlengden og halvere arealet av porttverrsnittet).

Da skal delefilteret kunne modifiseres til å passe den mindre høyttaleren ved å doble / halvere komponentverdier i delefilteret til C11. Mer informasjon om dette kan du få hvis du får tak i skjema for nevnte delefilter.

Jeg vil nok heller anbefale at du bygger to C11 til for å ha som fronthøyttalere, mens du konstruerer mindre bakhøyttalere av helt andre elementer. Hvis du vil holde deg til Eltek som leverandør, så kan jo Peerless SDS134 være en grei basis for bakhøyttalerne (den har jo samme form som VIFA-elementet og kan gi en svært smal front).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, blir jo aktiv deling på 80Hz så små høyttalere burde takle trøkket.

Har nå som frontsett gulvstående Seas byggesett som jeg ikke husker navnet på, men er ca 1m høye, bestykket med en Seas 1" alu-dome, og en 8" Seas. Ca 50l. De spiller svært pent (og høyt!), jeg bygde dem for en 7-8år siden...kledd med 1mm mahognifinér fra 1954, og det er C11'en min også. De spiller godt sammen, men klør bare litt i fingrene etter å ha et nytt prosjekt. Seas-høyttalerne er familiemedlemmer (bygde dem da jeg var 16 år) og blir nok aldri byttet ut som rene audio-høyttalere. Er bare litt keen på et moro prosjekt som man kan pusle med når man ikke skrur bil.

Hvordan ville det være å ha C11 som bakhøyttalere, men lage dem gulvstående? Man trenger vel ikke ha høyttalere som går ned til 30Hz bak når man har sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henter opp denne igjen. Blir til at vi flytter til Tromsø igjen, har fått oss en noe mindre leilighet så anlegg og tv havner atter igjen i stua. Blir inntil videre å bruke Seas Cyclus front, dynaBel C11 som senter, men trenger da bakhøyttalere med høyest mulig WAF. Blir finért, så får nok bra finish på dem, men enten må de være små stativhøyttalere, eller smale søyler...vurderer å lage dem tilnærmet firkantede i topplaten, og en meter høye, og så heller fylle nederst delen av dem med sand. Men problemet er at de blir stående tilnærmet frittstående på gulvet, noe som medfører at de lett kan dultes borti og tippes. Kommer jeg med noen 30x30x30cm kasser kommer fruen til å sete ned foten. Eneste kravet er at de bør gå ned til rett under 80Hz. Har liggende en Vifa TC14WG07-04 og noen Seas 25TAFN/Q6 25mm alu-diskanter som jeg brukte før, har delefilter til dem, men husker ikke kassevolumet de skal ha. Noen som har noen idé? Kunne det være rundt 14l? Bassrefleks...

-Lasse-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •