Oppdatering av min selvbygde XT25 pluss 8545

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppdatering av min selvbygde XT25 pluss 8545

De som husker forrige innlegg da disse var under bygging husker at jeg fant ut at ScanSpeak 8535 hadde mer bass.

Forsåvidt riktig, men øvre mellomtone var bedre på 8545 - spesielt vokaler - og de er jo viktige. Etterhvert som kassa er sparklet og dempet bedre innvendig forsøkte jeg litt fram og tilbake mellom 8545 og 8535. 8545 vant seg over tid og jeg er nå sånn ca i mål - dvs jeg har fortsatt noen utfordringer hva gjelder filter.

Jeg har funnet et filter som gir vel mye bass og et som gir litt for lite...

Tipper jeg trenger måle-utstyr for det siste potensialet som ligger i denne - så det får bli et oppfølger-prosjekt.

Et par naboer på besøk har hhv syntes at det var "utrolig god lyd" og "veldig klart og fint" - så det er vel ikke så helt gæærnt

Nåvel nok prat og heller et "kompositt-bilde" av høyttalerne.

De er lakket 5 lag med "TreStjerner Klarlakk for gulv og interiør" (BRUK 3M's 5051 maske og du kjenner ikke en ting selv på et lite rom med beskjedend avtrekk - ANBEFALES!) - og synes det ble ganske så fint resultat. Kasse-materialet er 2 stk benkeplater a 798,- innkjøpt på Maxbo i fjor høst 27mm tykke.

Skulle jeg bygd de igjen ville jeg gått opp 2-3 cm på bredden på frontplata, slik at det ville gitt litt mer innvendig volum og litt romsligere for 6,5" elementene.

Et åpent spm på sikt er om jeg skal lage et hull til og ha både 8545 og 8535 elementene - men foreløpig heller jeg til at det er nok lyd, samt at de ser ganske stilrene ut...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ser svært lekre ut.

Et tips når du skal ta bilder av slike ting er å bruke masse lys, slå av blitzen og sette kameraet på stativ. Unngå også å bruke zoomfunksjonen. Da vil høyttalerne se enda bedre ut på bildene

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette!

Selvgjordt er velgjordt!

Har du testet dem mot nåkken andre høyttalere?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet dem mot nåkken andre høyttalere?
    Ikke annet enn A-B testing mot Tannoy mX2 (som egentlig er noen forbausende gode småhøyttalere).

Lyden har en litt annen karakter med de selvbygde - men filterne er under stadig utvikling...

Mer "punchy"/dynamisk, "strammere bass" er vel et par stikkord. De selvbygde kan også i kraft av størrelsen og elementene (lang slaglengde kan flytte mer luft) spille mye høyere uten å være i nærheten av å svette. Live-musikk spiller spesielt bra på de selvbygde.

Diskanten XT25 synes jeg også gjør seg bra - luftig og fin, men kan tenke meg at en bånd-diskant ville vært enda et hakk bedre. Men på den annen side hadde jeg sikkert brent opp et par bånddiskanter nå - de tåler jo ikke mange wattene ved f.eks. feilkobling (bass <-> diskant) mens XT25'en tåler 400 Watt i kortere tidsrom - m.a.o. en fin egenskap ved eksperimentering.

Forøvrig en annen fin "feature" som jeg har oppdaget på Yamaha-receiveren (RX-V740) er "check speaker cables" og automatisk avslåing av en høyttaler-utgang ved kortslutning - har skjedd flere ganger når man litt for ivrig kobler til nytt filter mens høyttalerne spiller...

Men dette er kanskje standard på alle forsterkere/receivere? Eller er det noen fabrikater man bør være forsiktig med å gjøre slikt på?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •