forløpig fremdrift diy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forløpig fremdrift diy

Så langt har eg komt per dags dato med mitt lille prosjekt...

Venter på ein liten målemic og mikser før jeg starter på filteret..
    Filteret blir sannsynligvis 2.orden i både diskant og bass.
    kommer til å korrigere for baffelstep, spoleinduktans ++

Satser også på å legge finèr utenpå om kort tid..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut.

Hva er kasseegenskapene her?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som var typisk, er at det gamle digitalkameraet gikk dukken når eg skulle starte byggingen. og dette bildet er av de første bildene med det nye.. så ingen innvendige bilder desverre..

Men kassen er vinklet litt bakover, men jeg må nok fortsatt regne med ca.1,5cm offset mellom diskant og bass.
    kassen skal være ca. 55L, og har 4 innvendige avstivere.
    avstiverene er skråstilt i forskjellige vinkler i forhold til frontplaten.
    Frontplate 9mm+19mm mdf, resten i 19mm mdf.

Bassrefleks tunet til ca.30-31Hz.
    Det er plass for delefilter på undersiden av kassen..
    Diskant i eget kammer..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se det ferdige resultatet.Har du hentet litt inspirasjon fra ProAc?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, har egentlig ikkje nåkken spesielle referanser eg har sett etter..
    Og proAc har eg såvidt hørt om..

Det blir nok bra til slutt..

Har foreløpg tilkoblet bassen til sub utgangen på surr.forst. Og bassen høres svært lovende ut.. Dyp og mektig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som de vil spille bra. Skal du finere de? Er selv i byggíngen av Seas Thor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    55 liter høres glimrende ut. Men kanskje vurdere noen Hz lavere avstemning?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det.... Vi får høre litt etterkvart..

Jeg blir nok fornøyd med 30Hz i forhold til systemAudioene som dere ser ved siden av diy-høyt på bildet.... de klarer knapt nok 100Hz ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

målinger

Prøvde meg litt med Speakerworkshop og heimesnekra mikrofon.. basert på panasonic 6mm mikrofon.

Nåkken som har nåkke vetig å sei??

Målingane er gjort ca 20cm frå elementa.. Rommet er ei vanleg stove..
    Teoretisk baffelstep er ca 500Hz, men det ser ut som dip'en ved 7-800Hz kan klusse det litt til..
    Ka om eg la baffelstep til 1000Hz?? kanskje 1200Hz??
    Og som eg har nevnt før, kjem delefrekvensen ligge på 2,5kHz med 40dB/dekade (12dB/oktav).

Diskanten er planlagt å få korrigering for impedans både ved resonans og stigende spoleinduktans.
    Men kva med demping?? 2db?? Dempingen kan eg uansett venta litt med.. man det kunne vert greit å ha motstandene klar i et par varianter..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å lage filtert i bassen ved hjelp av en relativt stor spole og en kondensator som er relativt sett liten i forhold. Den store utfordringen du har foran deg nå er å få fasesamsvar ved delefrekvensen. Bruk målingene aktivt og prøve ulike plasseringer og høyder for å isolere ulike rompåvirkninger. Merk deg også de avvikene som du har heftet deg ved og prøv om målinger på andre avstander gir de samme resultatene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med stor spole i bassen og liten kondensator er vel berre ein annen måte å sei baffelstep på?? For konsekvensen av større seriespole er vel at knekkpunktet forflyttes nedover i frekvens.. Men paralellkondisen kan vel regnes ut for 2,5kHz?? Eller misforstår eg deg snickers?

Fase samsvar ja.. Får ta det litt etter litt.. Men skal måle litt meir variert, og prøve å finne rommet sin påvirkning.. tida strekker ikkje heilt til.. studier og bleieskifting er vel det som tar mest tid om dagen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye målinger

Har funne ut litt meir om måleprogrammet, og her er dei nye målingane..
    Ser litt jevnare ut no når eg gjorde rett..

måler fortsatt på ca.20cm, men denne gangen trakk eg høyttaleren godt ut i rommet..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser riktig ut det der ja. Det du sier om filteret stemmer, og det er viktig at du ikke får en frekvensgang som tilter mot det lyse.

Prøv å få til følgende:
    La bassen være helt rett eller helle omtrent en dB fra området 100-200Hz og til 1-2kHz (altså like mye eller lavere nivå i øvre mellomtone.) Så lar du eventuelle avvik helle i favør at diskantens nedre område, i hvertfall opp til 5-8kHz heller ligger en anelse lavere enn høyere enn øvre mellomtone. Til sist sjekker du med diskanten invertert om du da får skikkelig utfasing. Har du da flere alternative filtre å velge i kan du måle tilt. (over og under aksen) Velg da den løsningen som har minst peaks. Dips er ikke på langt nær så hørbare.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ka e forresten anbefalt måleavstand når eg skal måle på fasen mellom elementa? altså etter at filteret er tilkobla..??
    E det 1m som er standard?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig lytteavstand, men det gir sjelden gode resultater. Prøv derfor å strekke en linje fra lyttepossisjon til punktet mellom bassens senter og diskantens senter. Så plasserer du Mic-en på denne aksen, gjerne en halvmeter fra. Du kan da forvente noe avvik på grunn av at du måler skrått på spesiellt bassen, men det skal gi deg ganske gode resultater ved delefrekvensen. Et godt tips kan være å måle på mange avstander og sammenlikne målingene. Da vil du se hvilke effekter som kommer av rom og avstand da disse vil variere, mens det som ikke varierer i særlig grad er da selve høyttalerresponsen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

filter

ja, då var filter på plass... på grunn av 4 forestående eksamener har eg ikkje målt resultatet med mic endo, men har lytta litt...

Førsteintrykket etter å ha fjerna et par feilkoblinger, er veldig spennande..
    Høyttalerane låter ganske annleis enn det eg er vant til.. (har hatt system Audio 905 signature i 9år :shock: )

Lyden var luftig i toppen og pondus i bassen. Starta med litt Lenny Kravitz, og syntes det låt bra.. litt lite bass trudde eg, men det var nok fordi eg har brukt masse sub det siste året.. satte så i D'sound, og då skjedde det saker og ting!! For å sei det slik så har aldri Johnny spilt bedre heima hos meg... Eg la òg merke til fleire detaljer i toppen som eg aldri hadde lagt merke til før, og det er vel positivt..
    Har lytta litt til ein barnecd som har fleire supre låter.. dvs. få men gode musikere, og gode vokalister.. (kontrabass, flygel og lett tromming).
    Den beste versjonen av "Blåmann bukken min" eg har hørt på lenge!!

velvel.. no må eg lese statistikk og sansynlighetsregning
    kjem tilbake med målinger når eg får tid..

Ha ein fin dag folkens!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mellombass??

Hei igjen...

No har eg testa høyttalarane mot B&W 6?? frå tidlig nittitall.. Og det som kjem fram er at eg mangla ein god del mellombass...

Mannestemmer mister kraft..

Bassen er super i dei djupaste områda, men faller igjennom når det går over 60-80hz...

Er det baffelstepløsningen som svikter??
    Spolen har matematisk -3db ved ca 1k og kondensatoren ved ca 2,5k.. diskanten har -6db ved 2,5k...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en kombinasjon av litt for høy Q i bassområdet og litt for moderat baffelstepkorreksjon. Senke Q gjør du ved å senke avstemningsfrekvens og/eller senke kassevolum. Husk å forlenge røret når du senker volumet for å beholde frekvensen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Hei igjen...

No har eg testa høyttalarane mot B&W 6?? frå tidlig nittitall.. Og det som kjem fram er at eg mangla ein god del mellombass...

Mannestemmer mister kraft..

Bassen er super i dei djupaste områda, men faller igjennom når det går over 60-80hz...

Er det baffelstepløsningen som svikter??
    Spolen har matematisk -3db ved ca 1k og kondensatoren ved ca 2,5k.. diskanten har -6db ved 2,5k...
    Min (lille)erfaring er at demping også har litt å si for mellombass.Prøv med litt mindre dempematriale dersom du har fylt opp endel.Dette stemmer vel også med hva Snick skrev om Q og kassevolum siden mye demping øker volumet elementet ser.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det fungere å gjera eit forsøk med utvendig bassportforlengelse i første omgang?? og sjekke diskantnivået i tillegg...??

Hvis det viser seg nødvendig å krympe kassevolumet, korleis er det enklast å få til??
    Eg kan selvfølgelig fjerne litt dempemateriale, men eg har ikkje allverdens med det.. har kledd alle veggane med biltemademp (kvit, luftige greier), og ein liten klatt med motordempematte bak basselementet..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •