4 x UCD 400 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54

Tråd: 4 x UCD 400

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz
    Takk, Ronny D!

Imens fant jeg ett innlegg på diyaudio.com fra designeren av UcD-modulene ang. dimensjonering av strømforsyning.

Jeg deler din forkjærlighet for 1U, men det utelukker å bruke Hypex' egne strømforsyninger, og jeg er litt grønn mht. å montere komponenter løst "rundt omkring" i kabinettet. Det gjelder spesielt de store elektrolyttene. Hvordan har du valgt å feste dem? Det er ikke mulig å se fra bildene.

mvh,
    Sort montasjelim, "pleier å stå like ved fliselimet" i patronform. Vær klar over at dette er sterkt lim!
    Har sett montasjer med limpistol smeltelim, og det holder vanligvis ikke festet over tid.
    Det finnes også festeklosser med innrunding som er greie til kondensatormontasje sammen med stripps dersom man ikke liker lim. Jeg tror de selger noe liknende som kabelfester.

Det ble målt og forsøkt stablet sammen i flere forskjellige varianter med flere typer lytter og størrelser før jeg tok ett valg.

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg forstår har du bygget en hel del UcD-baserte forsterkere, så du er åpenbart fornøyd med både lyden og med hvor enkle de er å bygge med.

Jeg behøver 8 kanaler til min planlagte quad-amping, så jeg føler det er litt "leap of faith" å satse på UcD, som jeg ikke har lyttet til før. Men alle de positive omtalene gjør at jeg kanskje hopper ut i det likevel. Tenker på å bygge 2 stk. 4-kanals UcD180 forsterkere (evt. i samme 2U kabinett om jeg får plass) og Bruno's formel gir meg da ørlite over 30.000 uF pr. "rail". Tror du 6 stk. 10.000 uF BHC slitfoil kondiser pr. 4 Ucd180-moduler er et bra valg?
    Er 500VA nok til 4 x UcD180, etter din mening? Kanskje 400VA er nok?

Har du eksperimentert med ulike størrelser/typer kondensatorer og trafoer? Kanb du si noe om UcD følsomme for overdimensjonering av kondis- og trafo-størrelse slik enkelte forsterker er? Har kikket litt på de kommersielle, UcD-baserte forsterkerne fra Channel Island Audio, og de har en god del større trafo enn hva Bruno mener er tilstrekkelig.

Er det stor forskjell på "ST" og "AD" versjonene, lydmessig?

Den "Bruno" jeg refererer til er Bruno Putzeys, designeren av UcD.

takk på forhånd,

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I DIY ånd får jeg vel si better safe than sorry. Eller hva har du tenkt å drive hvordan. For samme trafostørrelse er det også mulig å variere likerettet spenning mellom 35 og 44 volt om jeg ikke husker feil.
    Av en eller annen grunn oppfatter jeg spranget -180 til -400 som større en AD. Jeg har ikke testet AD kontra -2134 i andre sammenhenger enn UCD400.
    Jeg bruker AD til diskantene og -2134 til mellomtonene. Jeg har forsøkt ombytte ett par ganger, da blir mellomreg behageligere, men ikke så mye at det veier opp for forskjellen i toppen. det er subjektivt og bare i mitt oppsett jeg har prøvd. Forskjellen mellom Exell milenium og Cressendo er større. -2134 litt råere og ikke så razor sharp om AD. Samtidig er alle disse UCD litt forsiktig tilbaketrukket topp.
    BHC tja hvorfor ikke, det er flere produsenter av switchede analogforsterkere bruker den.
    Bruno, joda har vekslet noen ord på diyaudio jeg og

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært kritisk til 2134 en stund, men jeg blir mer og mer overbevist om at dette nok er en av de beste op-ampene som kan kjøpes. Simpelt hen fordi den er blant de få som kan settes i signalkjeden, og fjernes igjen, uten at man kan høre det. Den farger ikke, og tilfører derfor ikke farging der farging trengs.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Sort montasjelim, "pleier å stå like ved fliselimet" i patronform. Vær klar over at dette er sterkt lim!
    Har sett montasjer med limpistol smeltelim, og det holder vanligvis ikke festet over tid.
    Det finnes også festeklosser med innrunding som er greie til kondensatormontasje sammen med stripps dersom man ikke liker lim. Jeg tror de selger noe liknende som kabelfester.

Det ble målt og forsøkt stablet sammen i flere forskjellige varianter med flere typer lytter og størrelser før jeg tok ett valg.
    Ang festing av modulene, limet er ikke brukt for å feste disse!

I 4 x UCD400 ble det boret mellom kjøleribbene se bilde.
    I lavprofilkabinettene med halv bredde er det slodespor for mutter. Da har jeg boret ut jengene på modulene. Plasseringen til hullene på UCD 180 er HELT IDIOTISK ! de betinger skruing inn i modul fra utsiden. Siden jeg har brukt slidemontasjen måtte jengene bores ut. For å komme til hullet fra innsiden måtte en av kondensatorene loddes ut. Her er det trangt mellom kondensator og den blå aluprofilen. Velger man cylinderhode hexagon må kondensatoren helle. dette gjør at øverste hull må brukes ellers blir den litt hellende kondensator å berøre lokket i beste fal (lavt cylinderhode sporskru )l i værste ( med hex hode i nederste hull) heller den så mye at montasjen til kondensatoren blir uakseptabel eller beina bøyes zikk zakk. Det bør man unngå siden kondensatoren fysisk belaster print med masse av vekten som settes oppå. Zikk zakk innfestingen til beina belastes veldig lett med fare for å framprovosere en svaket i kondisen, har jeg latt være.
    Jengene ! Disse ryker veldig lett i noen fester, mens synes å tåle masse skrumoment i andre. De passer liksom ikke medfølgende skruer som jeg finner være identisk med metrisk 3mm. Jeg har endt opp med å bore ut jengene i noen tilfeller, ikke fritt for at det kunne kommet noen ord, men siden jeg ikke snakker med meg selv har det forblitt stille!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende byggebeskrivelse, Ronny D! Ser ikke bort fra at jeg kommer til å følge i dine UcD fotspor. Jeg har også små-irritert meg på måten monteringshullene på UcD-modulene er laget. Spesielt dersom man monterer dem i et kabinett med kjøleribber vil han kunne få problemer med hullavstand dersom man ikke benytter en slik slide som du beskriver. I et 2U-kabinett har man vel som alternativ å montere modulene på høykant og da er problemet mindre (dersom kjøleribbene er vertikale, da). Uansett hadde jeg ikke tenkt å lime dem med monteringslimet! Men litt Arctic Silver nr.5 kjølepasta eller tilsv. skader vel ikke.

Men jeg ble ikke helt klok på dine betraktninger rundt de ulike modellene. Hvis vi tar for oss:
    A. Ucd-180 "ST" (NE5532)
    B. UcD-180 "AD" (AD8620)
    C. UcD-400 "ST" (OPA2134)
    D. Ucd-400 "AD" (AD8620)

Mente du å si at du syntes det er større forskjell mellom B og D, enn mellom C og D ?

Det var godt å høre at OPA-2134 er uhørbare. Jeg skal nemlig til å lodde ihop et tre-veis linje-nivå delefilter med 12 stk. 2134 i hver kanal... :grin:

Her er forresten et Bruno-sitat ang. op-amper:
    On the 2134: It's a nice little amp with excellent price/performance, but it's not totally neutral. In its own way the 5532 is more neutral but less transparent. The result is that you can afford to have quite a lot of 5532s in the signal path before colouration becomes obvious.
    Some audio engineers (not to name people like D. Self) use this fact to claim that the 5532 is "the perfect opamp" and that adherents of other chips are whiners. Such notions go a bit far for me though... I'm still stuck on my own discrete op amps (or did you think I only made class D amps out of discrete transistors).
    If you have several active stages and you want to avoid the loss of transparency that goes with the 5532, I would suggest keeping several types of pin-compatible op-amps at hand and making a healthy mix. A similar story goes for capacitors btw.

Det er visst flere synspunkter på dette. Hvem skulle trodd det? :???:

Regnet med at dere to viste hvilken Bruno det var snakk om - jeg tok det med for evt. andre lesere.

Skulle jeg bare bygd 2 kanaler hadde jeg kanskje eksperimentert litt selv, mht. ulike moduler og "tweaking", men jeg skal altså quad-ampe (heter det vel?), og å drive å eksperimentere på 8 moduler om gangen frister såvisst ikke. Jeg er derfor svært takknemlig for input fra andre.

Jeg skal til å benytte Seas' Milennium diskant, så Ronny D's kommentarer ang. den og Crescendo var interessante. Er det stor forskjell på lyden fra disse utover at Crescendo ser ut til å ha en viss horn-ladning? Jeg mener hvis delefilteret er laget slik at frekvensgangen i begge tilfeller er strak. Såvidt jeg forstår er motoren den samme.

mvh,

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz
    1)
    Mente du å si at du syntes det er større forskjell mellom B og D, enn mellom C og D ?
    2)
    Det var godt å høre at OPA-2134 er uhørbare. Jeg skal nemlig til å lodde ihop et tre-veis linje-nivå delefilter med 12 stk. 2134 i hver kanal... :grin:

Skulle jeg bare bygd 2 kanaler hadde jeg kanskje eksperimentert litt selv, mht. ulike moduler og "tweaking", men jeg skal altså quad-ampe (heter det vel?), og å drive å eksperimentere på 8 moduler om gangen frister såvisst ikke. Jeg er derfor svært takknemlig for input fra andre.
    3)
    Jeg skal til å benytte Seas' Milennium diskant, så Ronny D's kommentarer ang. den og Crescendo var interessante. Er det stor forskjell på lyden fra disse utover at Crescendo ser ut til å ha en viss horn-ladning? Jeg mener hvis delefilteret er laget slik at frekvensgangen i begge tilfeller er strak. Såvidt jeg forstår er motoren den samme.

mvh,
    1)Ja

2)Treveis filter blir vel å passe best til triamping, det er vel også treveis dersom flere forsterkere paralellkoples, eller hur.

tolv dobble opamps ++ og en halv. Du har ikke vurdert noe pusk i delefilter link. Det har noen flere greier enn du klarer få inn i en analogsak.
    Dersom du skal paralellkople signalet til flere moduler anbefales å invertere signalet for det ene sett. Det handler om powersupply pumping eller buildup.
    Flere applikasjonsnoter i forb med pwm omtaler dette særlig når belastningen er dynamisk og lavfrekvent.

Når det også er klart at psu rejektion (forsterkerens utgangssignal påvirkes av forsyningen) er det samme som gain 30dB etter Bruno's ord. Derfor kan det være grunn til å tenke litt på crosstalk, uten at jeg har tatt hensyn til det hær annet enn egen forsyning for høyre venstre.

kommenter i vei.

3) Nytter ikke at motoren skal være den samme, det oppleves noen hakk bedre, sammenliknbart med øket kontrast og mindre rasling.
    Visuellt matcher cressendoen's ring fargen til alumembranene til bassene og fasepluggen til mellomtonene jeg bruker.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info. Nå fikk jeg endel å tenke på...

1) Hmm.. Den var ny. Interessant. Kan det skyldes at du har kraftkrevende høyttalere? (Antar at du mener UcD-400 låter bedre enn 180)
    I min nevnte applikasjon (aktiv filtrering) "ser" jo forsterkerne kun kabel og elementer, og ingen kondensatorer eller andre passive delefilterkomponenter. Lasten for forsterkerne blir derfor veldig enkel ut så godt som uten kapasitivt innslag, og dette gjør at høyttalerne skiller lite mellom forsterkere, relativt til konvensjonelle, passive høyttalere.

2) Godt tenkt, men det dreier seg om fire-elementers, tre-veis høyttalere. De kan forsåvidt tri-ampes også, men da parallell-kobles bass-elementene og impedansen faller da til nedimot 2 ohm og effektkravet blir en hel del større. Det kunne selvfølgelig UcD400 klart med glans, men gitt ulike forsyningsspenninger på UcD180 og UcD400 hadde jeg slått fra meg dette alternativet (2 x UcD400 + 4 x UcD180) fordi det øker kostnad på trafoer og strømforsyninger mer enn det sparer på antall moduler. Men hvis du har rett i at UcD400 låter vesentlig bedre enn UcD-180 over hele linja, bør jeg kanskje vurdere å bygge meg en 6 x UcD400 løsning i stedet. Men det virker jo litt overkill å drive de to diskant-elementene med hver sin UcD400

Takk for tipset om å koble moduler som forsterker samme signal, i motfase. Det virker intuitivt som en god ide, selv om jeg har en vag erindring om at jeg har sett en negativ bemerkning fra Bruno om dette på diyaudio.com. Håpløst å finne tilbake i de sinnsykt lange trådene der.. Uansett hadde jeg tenkt å ha seperate strømforsyninger høyre/venstre.

3) "Rasling" har jeg aldri hørt Milennium kritisert for tidligere. Finnes denne raslingen også når du bruker en konvensjonell klasse A/B-forsterker eller bare når du benytter UcD eller annen klasse-D? De fleste klasse-D forsterkere har jo en god del støy oppover i frekvensene over 20kHz. Kan det tenkes at det er dette som forårsaker raslingen? Eller deler du VELDIG lavt? Ulikheter i "detaljer" og "kontrast" vil jeg tro lett kan skyldes ulik frekvensgang og ulikheter i delefilter. Men tar ditt ord for at Crescendo låter bedre.

mvh,

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Kan det skyldes at du har kraftkrevende høyttalere? To 15cm i paralell
    Mener UcD-400 låter bedre enn 180
    I aktiv filtrering: "ser" forsterkerne Den elektriske modellen til elementet, og impedansforløpet til elementet kan settes opp tilsvarende med passive komponenter R L C. Lasten for forsterkerne blir enkelere med ferre endringer av belastningsvinkel, det er den induktive del som gir pumpe effekt på forsyningen. Kappasitiv vektet når impedanskurven er relativt minkende.

2)
    "overkill" Hvorfor det ? Du tenker jo også å bruke en modul for hvert av de andre elementer.

på diyaudio.com. Håpløst å finne tilbake i de sinnsykt lange trådene der.. Gjorde ett forsøk, men endte opp med å søke på diya nikket jeg hadde.
    Men du har rett i at effekten for innverterende signal også betinger synkroniserte moduler.
    Har gjort noen simmuleringer med disktetisert ucd både enkel og symmetrisk. også med forsyninger og last.

3) Rasling er dårlig ordbruk. deler på 1777,3 .

Digital mottaker og Delefilter dcx2496 med analog volumkontroll xc103 og AD797 enkle smd opamper i analog utgang. Har også byttet ut mitt analoge aktive filter og preamp, ett delefilter basert på en UAF 42 applikasjon konfigurering(slak deling), oppbygget med 12 BB opa627 for stereo med justeringer og fasevendere ++ . (bilde tidlig i tråden, 1U halvbredde kabinett).

mvh

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) ops: I tillegg kommer at hver forsterkermodul kun skal drive et begrenset frekvensområde, så endringene i fasevinkel den blir utsatt for, blir mindre. Dessuten er det vel slik at de fleste elementer har et mye snillere impedans-forløp et de aller fleste komplette passive delefilter+høyttalerelement løsninger. Jeg nevnte dette i håp om at disse forholdene gjorde at forskjellen mellom UcD180 og UcD400 ble liten eller ingen i en slik applikasjon, men det var kanskje naivt. UcD skal vel uansett være relativt ufølsom for denslags. Kan ikke huske å ha sett mange foruminnlegg som kommenterer lydforskjeller UcD 180/400, såvidt jeg husker går de fleste på at 400 sparker mer liv i "tunge" høyttalere. Fra bildene dine ser det ut som du har samme kondis-typer og strømforsyningsløsning i både UcD180- og UcD400-forsterkerne dine; så ulikheten du hører skyldes forhåpentligvis ikke ulikheter der. Kanskje du brukte ulike kvanta Cola? :wink: Psykoakustisk kan det vel forresten ofte være at bedre basskvalitet gjør at også resten av frekvensspekteret oppfattes som bedre, så kanskje 400 i bassene og 180 til mellomtone+diskant er en god løsning, likevel. Skulle gjerne sett PowerCube-målinger av UcD.

2) Ja, det var alltid meningen å benytte en modul pr. diskant. 180W er allerede haugen på nok. 400W er definitivt overkill. Jeg skal spille musikk, ikke sveise. :razz:

Forumsoftwaren på diyaudio.com tar meg ikke til innlegget som matcher; kun til tråden. Særdeles nyttig på tråder med firesifret antall innlegg :evil: :cry:

3) Consider me impressed! Pent bygg den derre 1U halvbredde saken. Skal vedde på at tilogmed vaskemaskinen din er 1U !

mvh,

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Dette kommer ganske seint. Har flyttet til Forente Arabiske Emirater (Dubai), og hatt en del å gjøre. Driver selv og bygger UcD forsterker. Er det ikke slik at disse har balansert inngang? Ifølge datasheet så skal du koble invertert signal til signaljord dersom du ikke vil benytte balansert inngang. Siden kilden i dette tilfellet hadde balansert utgang, så ville jo det være glimrende, eller?

-Ko_deZ-

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har endelig fått ferdig mine ucd400 (st) spiller veldig bra. Er det noen innspilings tid på disen forsterkerene?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ko_deZ
    Hei. Dette kommer ganske seint. Har flyttet til Forente Arabiske Emirater (Dubai), og hatt en del å gjøre. Driver selv og bygger UcD forsterker. Er det ikke slik at disse har balansert inngang? Ifølge datasheet så skal du koble invertert signal til signaljord dersom du ikke vil benytte balansert inngang. Siden kilden i dette tilfellet hadde balansert utgang, så ville jo det være glimrende, eller?

-Ko_deZ-
    Åja Dubai, har tuslet i Gullsuken og hatt noen varme dager der for noen år siden. Utsagnet til sjefen var: "happy news folks; to day is a cool 54"
    celsius selvsagt, det var vel august -96 sulle jeg mene.
    Kilden min, da mener du Behringer dcx2496 ...
    MIN dxc er ikke ballansert lengre !
    http://avforum.no/forum/showthread.p...highlight=pusk

Sitat Opprinnelig postet av magnus14
    har endelig fått ferdig mine ucd400 (st) spiller veldig bra. Er det noen innspilings tid på disen forsterkerene?
    Kan ikke si disse endrer seg nevneverdig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gullsouken ja... så en gullring i en av de hundrevis av gullbutikker der. Diamant og greier. Den var langt fra den største, men kostet 486000,- dirham. Gange med 1.7, så får du norske kroner. Skulle hatt lommeboka til en av de som kjøper slikt, da hadde det blitt hjemmekino da =) Det verste er at det ikke var en av de "finere" butikkene der engang. Men AV, det har dem serdeles lite av her. Ingen utsalgssteder (med ett hederlig unntak til nå) her nede har noe som helst peiling på slikt. Tips mottas med takk.

Jeg vet ikke hvilken kilde det var snakk om, men det står noe om balansert utgang i første posten i denne tråden, uten at det står nøyaktig hva kilden er for noe.

-Ko_deZ-

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •