4 x UCD 400 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54

Tråd: 4 x UCD 400

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hmmm.. ser Cadaudio har ferdig lagde forsterkere som ser ut til å holde mål.... Etter hva jeg leser på siden dems så virker det ikke som om det er no heksekunst akurat

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ronny: er det kabinett fra Elfa du har brukt? Hvor mye kom trafoene på? Og hvor mye regner du med å havne på totalt? *spørre og grave*

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bose
    hmmm.. ser Cadaudio har ferdig lagde forsterkere som ser ut til å holde mål.... Etter hva jeg leser på siden dems så virker det ikke som om det er no heksekunst akurat
    Nei, det har du rett i det er aldeles ikke heksekunst det snakkes om. Skal du ha 50 A i en spiss og forsterkeren er pwm ja da må den innimellom altså levere betydelig mere. Bare å finne switchemosser.. Nåja man har cad audio. Lett som bare det hehe, spørr dem. det er vel 30A moser dem bruker tenker jeg. Eller så oppgir dem vel "gettoblasterwatt" ( ? ) Spøkefullt og en kvart.

Kabinett, jeg vet ikke, det stod på hylla hos en kamerat for noen år tilbake, og jeg byttet mot noen høytaler-elementer, begge ble kjempefornøyde.
    lav profil vikling av trafoer kom med ett tillegg på 100-150 pr stk noe jeg syns var akseptabelt.

Priser etc: jeg sluttet å holde rede på det da jeg laget noen ucd 180 (bildetråd hær ett sted) Jeg har ikke brydd meg med å innhente priser etc det var ikke ett billigst mulig prosjekt, dette var noe jeg ville ha ( ! )
    Bakplaten skal ettermodifiseres med xlr innganger, Også de ytterste terminaler er fåreløpige (ikke samme som det andre par).

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    To nettbrytere, en på hver trafo løser biffen.
    Satte inn en liten trafo på 4va som forsyner to rerleer , det ene med forsinkelse for slowstart.
    Kortene har egen forsinkelse slik at de er mutet ett øyeblikk ved påslag. Jeg valgte å sette inn en relestyring av mute slik at ved avslag mutes kretsene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange Coca Cola går det med til å bygge en forsterker?

BTW så behøver ikke en klasse D ha så mye strømreserve som en klasse AB da man kan levere samme strøm ved bratte fasevinkler som ved flate uten at det omsettes mer varme.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange Coca Cola går det med til å bygge en forsterker?

BTW så behøver ikke en klasse D ha så mye strømreserve som en klasse AB da man kan levere samme strøm ved bratte fasevinkler som ved flate uten at det omsettes mer varme.
    Jeg teller ikke cola, det er behov, og svært lite avhengig av forsterkermekking eller kompleksitet av denne. Noen ganger går det en hel uke mellom hver Cola (men ikke nyss, da har påskeværet og den enorme varmen i nord sørget for at det lett blir flere titalls korkesprett om dagen)

Vel nå er ikke dette MYE, 80 000 pr trafo, 40 000 pr modul, 20 000uF pr halvperiode. Det er oppladepulsene som må fordeles på flere lytter. Samtidig ville jeg at det ikke skulle være masser av gjensidig forstyrrelse pga forsyningsfenomener.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Ronny: er det kabinett fra Elfa du har brukt? Hvor mye kom trafoene på? Og hvor mye regner du med å havne på totalt? *spørre og grave*
    Jeg det er ett Fisher kabinett, 1U høyde 19", kjøleribber, dybde 43cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ronny D!

Artig å se at du satser friskt! Resultatet ser jo også veldig profft ut og har i hvertfall fått meg interessert. Bygging kan jeg ikke starte på uten videre, men det er jo også morsomt å leke litt med tanken?

Jeg er omtrent blank på elektronikk, men dette ser vel ut til å være enkelt nok til å være innenfor rekkevidde. Tenker på få litt mer trøkk i surround høytalerne mine, så prosjektet blir i såfall en 5-kanals variant...

Har et par spørsmål til deg:

1. Er det mulig å kople 5 slike moduler til en strømforsyning eller må man da bruke 5 trafoer og like mange kondensator-pakker?

2. Ser du har prøvd ut flere varianter av modulene fra Hypex. Oppfatter du noen av dem som bedre enn andre lydmessig eller er det bare effekten som skiller dem fra hverandre?

3. Har du brukt dem på hele frekvensområdet/gir de god lyd "fullrange"?

4. Ser at du har valgt å bruke AD8620 som "inngangstrinn" på to av modulene. Hva gjør egentlig inngangstrinnet og hvorfor har du 2 av hver type? (er blank på elektronikk ja.... håper det bedrer seg etter hvert...)

Forøvrig, Ha det fint!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zorry
    Hei Ronny D!

Artig å se at du satser friskt! Resultatet ser jo også veldig profft ut og har i hvertfall fått meg interessert. Bygging kan jeg ikke starte på uten videre, men det er jo også morsomt å leke litt med tanken?

Jeg er omtrent blank på elektronikk, men dette ser vel ut til å være enkelt nok til å være innenfor rekkevidde. Tenker på få litt mer trøkk i surround høytalerne mine, så prosjektet blir i såfall en 5-kanals variant...

Har et par spørsmål til deg:

1. Er det mulig å kople 5 slike moduler til en strømforsyning eller må man da bruke 5 trafoer og like mange kondensator-pakker?

2. Ser du har prøvd ut flere varianter av modulene fra Hypex. Oppfatter du noen av dem som bedre enn andre lydmessig eller er det bare effekten som skiller dem fra hverandre?

3. Har du brukt dem på hele frekvensområdet/gir de god lyd "fullrange"?

4. Ser at du har valgt å bruke AD8620 som "inngangstrinn" på to av modulene. Hva gjør egentlig inngangstrinnet og hvorfor har du 2 av hver type? (er blank på elektronikk ja.... håper det bedrer seg etter hvert...)

Forøvrig, Ha det fint!
    1) jada bruker selv samme forsyning for to moduler, fler moduler på samme forsyning skal gå helt fint.
    2) Ucd 400 har fått noe bedre omtale enn ucd 180. -400 høres noe mere autoritær ut enn -180. Har Bare hatt lyd ett par dager.
    3)Har bare brukt dem til aktiv deling. (-180 ble testa av ett par kamerater, og fikk fine kommentarer fra disse også). To stk med aktiv deling så er det vel i prinsippet samme forsterker på hele området med forskjellig belastning selvsagt. Jeg har ikke høytalerfilter / passive filtere skal jeg prøve må jeg lage filtere for dette.
    4) alle modulene har en opamp på inngangen, slik at de kan motta balansert signal eller ubalansert. Det er bare opampen som er byttet. Grunnen til at jeg har to forskjellige typer er at de ble innkjøpt på forskjellg tidspungt, og siden styreelektronikken har blitt oppgradert valgte jeg like gjerne en litt oppgradert, med bedre inngang på andre bestilling.

bare en kanal kom på ved første påslag ( via en 220/110v trafo først). Feilen var i pluggene/ loddiningene til muteledningen, pluggene var noe vanskelig å få ledningene ut av, men det går med riktig teknikk å få ut både ledningen og den lille kabelsko med en stoppenål. etter at feilen var fikset var alt ok. ingen sus, ingen nettbrum, ingen flere overaskelser. De nyere moduler har en blå lysdiode for indikering "på mode" ( det er ingen indikering på de eldre typer).

] [
    Byttet nettbrowser og fikk selvsagt fullt kaos i passord og id settingene, slikt skjer. Derfor er jeg med Ronny DD
    ] [
    mvh
    Ronny D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Ronny DD større pupper enn Ronny D?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var j.... bra Snickers :lol: :lol: :lol:
    Bare Ronny ikke blir schisofren framover nå da.
    Ronny D:er interessert i å høre om det er en betydelig oppgradering ved å bruke 8620.Ser det er mye skryt av denne på nettet.
    Ronny DD:er interessert i å høre om det er en betydelig oppgradering ved å bruke 8620.Ser det er mye skryt av denne på nettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Ronny DD større pupper enn Ronny D?
    Selvsagt: DD; dobbel dimensjonering, Dobbel Dekker....

Tja forskjellen er omtrent som mellom 2134 vvs opa627, siden ad8620 er ment å være tilsvarende 2 opa627. Mere behagelig, uten å avrunde når det trengs litt "skarphet".
    Ved en senere anledning bytter jeg bare inngangen på to av kortene, det er jo ikke store greiene så grove verktøy er unødig, det er jo bare en chip. Og det er vel ikke noe heksekunst, en fordel siden jeg hverken har flosshatt eller kosteskaft. 8)

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som bare skulle teste en ny browser...

Det hører vel med ett skjema ?

Softstart, motstanden virker etter hensikt 15 Ohm, 15W den blir bare såvidt varm etter 3-4 påslag. Forsinkelsen fra bryter til første 24v rele slår på oppleves nesten ikke, for rele nr 2 som avslutter softstarten ca 1.5 sek.
    Ved å bruke bare 220uF til releene blir ikke avslaget så mye forsinket at det blir registrerbart som en forsinkelse sett fra brukeren. Ved forsøk lykkes det med justering til viste verdier å oppnå at slowstarten ikke ble ungått dersom man slår av og på flere ganger med korte eller lengre mellomrom.
    Mutereleene sørger for at forsterkeren blir øyeblikkelig tyst ved avslag.
    For påslag vil mute releene trekke øyeblikkelig, men kretsene vil ikke gi lyd før minimums spenning er nådd.
    Ingen ulyder ved av/påslag, ingen membranutslag, bare relelyden.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du glemte å fjerne kondensatorenplasten!! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Nå som du har hatt bygget ferdig en stund. Er du fornøyd med lyden? En liten vurdering hadde vært supert!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk jeg har ikke hatt av låkket en eneste gang !!!

jeg bruker rca inngang og ikke balansert inngang, - ledningen er tilkoplet jord i rca pluggen. ingen sus eller støy, følsomheten kan virke lav, men det gjør vel ikke noe om man øker bruksområdet til volumpotmetret litt (?)
    har ikke hørt sus, nettstøy, lyder i ht fordi noen strømforbrukere har startet eller stoppet, overhodet ingen nettfenomener eller av/påslagsfenomener. Den er så stille at lysindikeringen er en absolutt nødvendighet.
    Jeg har ikke klart å oppnå tempraturøkning under belastning av betydning.
    under bygget var det ett minus med dårlig kontakt på muteledningenes kopling i pluggen, men når det var rettet ver det ingen flere elektriske artefackts.
    mekanisk/festemessig passet det fint til MITT kabinett siden avstanden mellom festehullene var perfekt matchet til mellomrommene i kjøleribba, i ett annet kabinett kunne dette skape problemer og man måtte envtuelt bore og gjenge nye fester.
    Løsningen med gjengede huller i modulene er forsåvidt greit, men det forutsetter en skrue inn der, og da vil den skrue måtte vises på motsatt side....
    Jeg ville nok aller helst hatt en usynlig montasje med gjengede huller i kjøleribba og huller for skruene i modulen, i stedet for gjennomgående skruer i kjøleribba inn til ferdig gjengede huller i modulenes fester. Men det medfører litt av/på lodding av komponenter på selve mudulen. Jeg gjore noe liknende på ucd 180 bygget siden det var glidespor for mutter i kabinettene dær.
    Ingen vil bygge identisk og noen tanker omkring innfestingen blir det unasett løsning, ingen problemer bare tanker.

lydmessig spiller de bedre enn alle disse referanser:
    rotell, gouldmund, elektrokompani, kenwood, swiss physics, stochino.....until the end of dawn.
    for å si det slik; skulle jeg sagt mere ville jeg blitt beskylt for reklame, jeg har ikke noe negativt å si. ( aktiv hifi interesse har jeg hatt i over 20 år )
    Hær skulle det stått en uendelig lang liste med hifisuperlativer, jeg nøyer meg med å nevne sounds good.

skulle jeg bygget en forsterker til ville det blitt
    a) med ucd 400 (enkelt å montere bryter for brokopling av to dersom det skulle være behov)
    b) egenkonstruksjon, ganske sikkert klasse D jeg har simmulert på ett par utkast, og kompact bygge er tøft (syns jeg)

Når du sier 5 kanaler så tenker du den brukt i ett HT system.....
    Jeg har bare ett par ankepungter om hvorfor jeg ville hatt 6 kanaler heller enn 5 :

dersom den hadde 6 kanaler
    - i ett 3-veis aktivt system med 6 kanaler
    - i ett HT system med to brokoplede eller paralell (1+1)+4 = 6 men 5 kanaler
    - i ett 2-veis aktivt system hvor 2+2 forsterkere brokoples eller paralelldriver sammen med to resterende. (1+1)+(1+1)+2 =6 men fire 'kanaler'

Hvor er smiley symbolene når man trenger dem?
    Jeg refererte senest i går til denne tråden i forbindelse med godlydende forsterkere.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom ett spørsmål om forsyning dimensjoner og slikt. For ikke klippe inn spørsmålet er svaret omtrent slik:
    På den sikre dimmensjonerings-side av elektrolyttene:

Kommer helt anpå hvordan du velger å konstruere;
    De siste konstruksjonene mine har jeg lagt vekt på LAVE og KOMPAKTE kabinetter.
    Da blir det viktig at dimensjonene på "byggeklossene" passer i kabinettet.
    Elektrisk dimensjonerer du slik at kondensatorene tåler den strøm du drar fra utgangen.
    med ucd 400 skulle du klare mere enn 50 v ut spiss
    i 4 Ohm blir det
    U/R=I
    50/4=12.5 Ampere.
    litt avhengig av betraktning og tiltenkt laveste frekvens og ... gjør man ikke underdimensjonering om man dimensjonerer den samlede Max I rms fra kondensatorene.
    dersom du valgte elfa's 67-164-84 ( www.elfa.se )
    måtte du bruke 12.5/ oppgitt rippelstrøm (0.94 A)= 13.29 det betyr 14 stykker for hver halvperiode pr kanal, for stereo blir det 4* 14 stk= mange og mye lodding

dersom du valgte elfas 67-534-87
    er den oppgitt til 4.6A
    12.5/4.6=2.7 som betyr 3 stk pr halvperiode pr kanal.
    for mono ble dette 6 stk, stereo fra samme forsyning (12.5*2)/4.6=5.43 som rundes OPP til 6 stk pr halvperiode, dvs 12 stk tilsammen for 2 UCD 400.

Eller en pr halvperiode pr kanal dvs 4 stk 67-686-18 fra elfa for 2* UDC 400

God forsynig henger ofte sammen med god lyd

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ronny,

Gratulerer med lekkert selvbygg! Imponerende hva du har klart å tyne inn i et 1U kabinett.

Jeg pønsker på å bygge 2 stk. 4 x UcD 180, så dine UcD-prosjekter er interessante og inspirerende. Det jeg trenger de 8 forsterkerne til, er å quad-ampe et par høyttalere med aktive delefiltre.

Håper du kan ta deg tid til å svare på et par spørsmål.

1. Har low-profile trafoene dine samme elektriske data som standard-høyde?
    (induktans mm.)

2. På strømforsynings-tegningen ser jeg "mute" og tidsforsinkelse, men ikke
    DC-beskyttelse eller sikringer. Er ikke dette risikabelt, eller har jeg oversett
    noe?

3. Strømforsyningskretsene viser ikke på bildene. Har du laget egne kretskort
    for disse? Skulle gjerne sett kretsutlegget på disse.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 trafoene er spesialviklet hos noratel. Det koster litt mere, so what its 1U !
    2 du har ikke oversett noe. modulene i seg selv har sikring for for høy spenning på forsyningen og overstrøm. Har ikke laget noen relekrets eller noe for å bryte høytalerstrømm ved påslag eller som dc sikring.
    3 her er strømforsyningen hardwiret ingen kort. det er tross alt ikke mange delene. Kondisene i forsyningen måtte legges, det vises på tidligere bilder.

Her ett snapshot 2 monoblokker UCD400AD. Også med lav profil trafo. I en kabinettype jeg liker svært godt, også 1U.
    Dette er første skritt, skjekker plasseringer, og vurderer plaseringer, eventuelle modifikasjoner som skal gjøres senere er avhengig av plasseringene. Finnes planer om endringer er det ingen tvil om at det lønner seg å forberede. Releene ble limt fast litt for tidlig, derfor er leppene som stikker ut fra disse klippet for å ikke berøre trafo.

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Ronny D!

Imens fant jeg ett innlegg på diyaudio.com fra designeren av UcD-modulene ang. dimensjonering av strømforsyning.

Jeg deler din forkjærlighet for 1U, men det utelukker å bruke Hypex' egne strømforsyninger, og jeg er litt grønn mht. å montere komponenter løst "rundt omkring" i kabinettet. Det gjelder spesielt de store elektrolyttene. Hvordan har du valgt å feste dem? Det er ikke mulig å se fra bildene.

mvh,

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •