Mye å tjene på å bytte delefilterkomponenter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mye å tjene på å bytte delefilterkomponenter?

Siden det er ganske lett å få tak i høykvalitets delefilterkomponenter fra f.eks. Eltek, lurer jeg på hvor mye det kan være å hente lydmessig ved å bytte ut komponentene i ferdige merkehøyttalere med bedre versjoner?

Jeg gjorde dette en gang nemlig, da jeg hadde et par Monitor Audio Studio 20. Jeg husker jeg ble ganke "sjokkert" over komponentkvaliteten i såpass dyre høyttalere. Billige kondensatorer og motstander, og helt greie spoler(kjerne på bassen og luftviklet på diskant). Nå skal det sies at jeg hverken hadde eller har peiling, så for alt jeg vet kan det hende det ikke trengtes bedre kvalitet fordi delefiltrene bare skulle dempe oppbrytninger eller...whatever.

-Men jeg byttet ut alt med 'teip'spoler, Mcap kondiser, og metalloksyd motstander.

Mener det ble en forbedring, men ikke helt hvor mye, eller hva. Det er tross alt sikkert åtte år siden eller noe sånt.

Kan man på noen måte gjøre det verre enn utgangspunktet ved å gjøre dette?

Har nå den nyeste Monitor Audio Silver serien i hele anlegget, og disse er jo noe billigere enn Studio 20 var en gang i tida.

Blir vel ikke noe til med det første, men kanskje etter hvert.

Så - er det noen vits i?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Vær varsom! I BEL sitter det en spole som har 1,22ohm resistans. Det karrakteriseres som "dårlig", men det er egentlig bare om spolen står i serie med et element. Her står den som paralell og resistansen er essensiell for både fase og avrulling i diskanten. Dersom denne blir byttet med en 1000kroners spole blir lyden dårligere, kort og godt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar - det var noe i den duren jeg tenkte på kunne skje.

Man må altså eventuellt følge alle parametre for å være på den sikre siden. Kanskje litt "farlig", og ikke verd forandringen?
    Ja ja - det blir vel som å spørre hvor lang en strikk er...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig vil jeg helst ikke oppfordre folk til å ta høyttalerne sine fra hverandre, skifte filter osv, medmindre man tar ut det gamle filter og lager en kopi av det slik man senere kan sette tilbake det originale.
    Dels falder bruktverdien drastisk, vet ikke helt hvorfor ( :lol: ), og dels kan det skje at du senere får lyst å sammenlikne igjen.
    Når det er sagt er der litt delte meninger om komponenter, noen sverger til gamle spoler og motstander, andre vil ha "det bedste". De fleste er dog enige om at f.eks. Solen kondensatorer er noe av det bedste der fås osv.
    Jeg vet ikke mye om komponenter, men har gjort noen straffbare handlinger selv : mine klenodier av IMF høyttalere, RSPM MK IV, TLS 80 og Compact II har alle fått nye filtre, kopier av de gamle, bortsett fra Compact II hvor jeg ikke helt kunne få integreringen til å funke med en ny Scan Speak 95000 diskant. (Fik hjelp av en ekspert på dette forum til denne nøtt) Den gamle Kef T27 diskant likte jeg ikke lyden av så den måtte skiftes.
    I mine filtre har jeg luftspoler, Solen kondensatorer, M-Cap Supreme, jernkjerne til bassen og metal motstander. Dog, i Compact II sitter der alene Dynabel foliespoler og 1/2 M-Cap og Solen. Filtrene til RSPM og TLS 80 er laget av Øivind ved Eltek, kopier av de gamle filtre.
    Forbedring varierer sikkert en del, mine høyttalere er fra 70 tallet jo, så komponenterne er gamle og trøtte tror jeg.
    Jeg opplevde det største sjokket da jeg f.eks. først skiftet i Tls 80. Fra å være kjedelig, monoton, u-interessant og meget tungt drevne gik de til å være super rene, detaljerte, åbne, dynamiske og de har en transparens der holder sig hele veien opp. Bassen er helt syk, alt er en helomvending.
    RSPM´erne fik samme behandling, og samme resultat.
    I RSPM har jeg senest lagt en 1,5 M-Cap Supreme uf i parallel med 100uf bass kondensatoren og skiftet til 1/2 M-Cap i diskant seksjonen.
    M-Cap Supreme trenger du ikke i bassen bare så det er sagt, men dette var et lite eksperiment for å se om lyden "tok etter" Supremen.
    Eksperimentet resulterte i litt bedre bass, mere detaljering ved f.eks. dybe guitarstrenge osv.
    M-Cap Supreme i diskant seksjonen gjorde lyden mere rolig, detaljert og "fin". Litt vanskelig å forklare forskjellen imellom Solen og Supreme, Solen er "helt-i-hundrede", meget dynamisk, ren og detaljert, men er man vant med litt myk lyd kan det blive litt for, er redd for å sige mye for det blir det ikke, men jeg håber du skjønner. M-Cap Supreme er raffineret "klasse".
    Skiftet til 1/2 M-Cap Supreme i diskant seksjonen resulterte i noe meget mystisk, en mye bedre bass, men jeg tror det er overtoner der plutselig kom til sin rett, vet ikke helt, men jeg blev sjokkert, forskjellen var ikke liten altså.
    Dæven, dette blir jo en hel roman, takk for mig. :shock:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gangen jeg gjorde dette, tok jeg liksågodt hele filteret med meg til Eltek og fikk de til å måle og gi meg de delene jeg trengte.

Det ville jeg nok også gjøre dersom jeg skulle gjøre det igjen. Men så er det sånne unntak som Snickers-is nevner da, som ikke umiddelbart er lette å oppdage. Så litt "farlig" kan det kanskje være.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært litt kult om du kunne poste en skjematisk tegning på filteret da.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hadde vært litt kult om du kunne poste en skjematisk tegning på filteret da.
    Har ikke kommet så langt ennå. Kan komme tilbake til denne tråden dersom det blir aktuellt. Akkurat nå er det så som så med finansene også, da jeg har brukt ca. 35000,- den siste måneden eller så på diverse utstyr.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De rette filtertweaks behøver ikke koste mange kronene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for ca 5-7 år siden bygde jeg mine første høyttalere, jeg kjøpte alt på eltek. Jeg sparte da ganske kraftig på filterkomponentene.

For ca 2 år siden bestemte jeg meg for å oppgradere komponente i filteret.

Glattfoliekondensatorer i bassen og mellomtonen ble byttet med polyester i paralell med polypropylen. Kjernespole i mellomtonen ble byttet til luft. Alle motsander ble bytte til metallkoskyd.

Jeg byttet også ut standard innvendig kabling med SUPRA Ply3.4 og 2.0

Jeg kunnet tydelig høre forskjell, spesielt i detaljnivå i bass og mellomtone.

En kompis av meg har noen små proac høyttalere. Vi fikk neste sjokk da vi åpnet dem og så de billigste komponentene i filteret. Det var bedre komponenter i filteret til noen dali 102 (tror jeg) som jeg fikk av en kompis.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bcrazy

En kompis av meg har noen små proac høyttalere. Vi fikk neste sjokk da vi åpnet dem og så de billigste komponentene i filteret. Det var bedre komponenter i filteret til noen dali 102 (tror jeg) som jeg fikk av en kompis.
    Hørte dere noe forskjell i lydgjengivelsen i proac'ene etter at dere fikk vite om den dårlige komponentkvaliteten? :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, ganske typisk det du sier der. Psyken har mye å si i den sammenhengen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Low-Q
    Sitat Opprinnelig postet av bcrazy

Hørte dere noe forskjell i lydgjengivelsen i proac'ene etter at dere fikk vite om den dårlige komponentkvaliteten? :wink:
    nei, men det hadde vært artig og byttet til bedre komponenter og hørt da

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev ikke eltek noe sånt som " Komponentene i response høyttaler ble skiftet med Mcap og med godt resultat, og stor merkbar forbedring" ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skrev at High Fidelity i Danmark skiftet til M-Cap Supreme i diskanten og fik en klar forbedring i lyden....

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man bytter til større spoler, blir delefrekvensen flyttet litt, p.g.a. lavere DC motstand.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - jeg skrudde av bakplata med høyttalerinngangene, og tok ut plata for å se på delefilteret. Men det spørs om jeg gidder å surre rundt der.

Det var så vidt jeg fikk tatt en titt, for jeg måtte ta i litt for i det hele tatt å få sett på det - og det er klart at jeg også er litt redd for å røske ut et eller annet hvis jeg tar i for mye. Det kjentes som at kablene var for korte til at jeg kunne dra ut noe mer.

Viser seg at delefilteret er montert på et slags printkort, men jeg tror allikevel komponentene var loddet rett på hverandre. Ser ut til å være polypropylen(eller kanskje heller polyester) kondensatorer, luftviklete spoler(viklet rundt en plastkjerne), og vanlige motstander. Kondensatorene ser faktisk kurante ut synes jeg - omtrent samme størrelse og fysiske utseende som MCap, ihvertfall den største av dem som ikke kommer frem av bildet under.

Men uansett - jeg orker ikke å rote rundt og bytte komponenter der - ihvertfall ikke på en god stund. Var mye lettere å komme til på de Studio 20 jeg hadde før, pluss at der var komponentene limt fast på en mdf plate bak og ikke på printkort montert på en plastplate.

Men det var jo greit å få sett hva som er der. Dette er altså Monitor Audio Silver S8.

Bildet er tatt ovenfra:

[edit]Eller - vi får se senere en gang. Kondensatorer og motstander skulle ikke være så vanskelig å bytte ut, uten at filteret må moddes rent fysisk. Så kanskje jeg gjør dét en vakker dag ihvertfall.[/edit]

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt teit 'nybegynner' spørsmål: Vil jeg få en korrekt måling av kondensatorene hvis jeg måler dem mens de er montert i delefilteret? Eller bør de taes ut før jeg måler dem? Tror nemlig ikke det sto noe om hvor mange µF de er på, så jeg må måle. Måler da selvsagt på bena på kondensatoren, så nærme "kjernen" som mulig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det ikke er innkoblet forsterker vil noen av kondensatorene kunne måles når de sitter på plass. Imidlertid kan alle måles dersom du løsner det ene komponentbenet.

Slik som filteret ligger i høyttaleren ser det ut til at det er en fordel med egne kabinetter til delefiltrene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Slik som filteret ligger i høyttaleren ser det ut til at det er en fordel med egne kabinetter til delefiltrene.
    Eksterne 'bokser' til filtrene mener du? Spørs om jeg "gidder" å modde dem mye. Aller helst vil jeg ikke at det skal kunne ses på dem at noe er forandret, hverken mens jeg bruker dem eller hvis jeg skal selge dem.

Tenkte at jeg skulle nøye meg med å bytte kondensatorer og motstander, og dersom jeg gjør det, skal det kunne gjøres på filteret slik det ser ut nå. Tror det er plass til det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å prøve. Bytt motstander til metalloksid, og seriespoler kan med fordel være kraftigere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •