DIY ekkofritt rom. (Bilder lagt ut!) (Målinger!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY ekkofritt rom. (Bilder lagt ut!) (Målinger!)

Selvom det for meg ikke bare er DIY, så ser jeg med stor begeistring frem til å bli ferdig med ombyggingen av baren nede i kjellerstua. Det skal bli et ekkofritt rom. Målet er tilnærmet 100% pålitelighet til rundt 150-200Hz. Prinsippet blir løs isolasjon inn mot veggene (ca 20 cm) med muligens noe luftrom, og deretter studio veggplater utenpå isolasjonen. Tak, gulv og dør får selvsagt samme behandling. Deler av gulvet blir lett demonterbart, men blir dempet på samme måte.

Romet er opprinnelig ca 295x315cm, med takhøyde på 225cm. Det krymper til 235x255 med dempematerialet montert. Hjørnene bli 45 grader skrå med ca 60 cm lydfeller. Takhøyden krymper til ca 165cm med gulvet helt montert, men det holder i massevis til en høyttaler.

Budsjettet havner nok på ca 30k + datautstyret da (som jeg har fra før).

Er det noen som har erfaring med dette så kom gjerne med tips

En tanke som har streifet meg er om jeg kan få til en enkel anordning for å kunne konvertere til en filmkveld i dette ekstremt dempede romet. Tenker da på PJ bak dempematerialet, lerrett og seter som lett kan fjernes, samt all elektronikk utenfor romet. Høyttalerne må selvsagt også fraktes ut og inn.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ekkofritt rom.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Romet er opprinnelig ca 295x315cm, med takhøyde på 225cm. Det krymper til 235x255 med dempematerialet montert. Hjørnene bli 45 grader skrå med ca 60 cm lydfeller. Takhøyden krymper til ca 165cm med gulvet helt montert, men det holder i massevis til en høyttaler.
    Ok, nå er det ett eller annet jeg ikke har forstått, ikke sant? Skal takhøyden bli bare 165cm? :?: :shock:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med dempematerialet montert er det bare 165 cm helt fri høyde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med dempematerialet montert er det bare 165 cm helt fri høyde.
    Men da må du jo gå på huk da. :roll: Er det no morro det da?

Klaustrofobisk... :shock:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom romet skal brukes til kinoformål er det bare å trekke ut noen gulvelementer så er takhøyden 195cm. Reduserer man dempingen i taket kan man fort oppnå 215cm takhøyde selv med god demping.

Det er primært en boks man putter en høyttaler inn i og måler frekvensresponsen med en målemic lenger inn i romet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom romet skal brukes til kinoformål er det bare å trekke ut noen gulvelementer så er takhøyden 195cm. Reduserer man dempingen i taket kan man fort oppnå 215cm takhøyde selv med god demping.

Det er primært en boks man putter en høyttaler inn i og måler frekvensresponsen med en målemic lenger inn i romet.
    Ah, I see.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå droppet 10 cm vanlig isolasjon til fordel for 2x5cm lydplater. Det blir da 7,6cm studiovegg, 10cm lydplater og 10 cm steinull.

Imidlertid kan jeg organisere dem annerledes:
    Opprinnelig: 7,6cm studioabsorbenter, 10cm lydplate og 10cm steinull.
    Alt 1: 7,6cm studioabsorbenter, 5cm lydplate og 10cm steinull og 5cm lydplate.
    Alt 2: 7,6cm studioabsorbenter, 10cm steinull og 10cm lydplate.

Noen ideer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er hvordan det skal løses i hjørnene. Foreløpig er tanken slik:

7,6cm studioabsorbenter, 10cm lydplate og inntil 50cm steinull.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå droppet 10 cm vanlig isolasjon til fordel for 2x5cm lydplater. Det blir da 7,6cm studiovegg, 10cm lydplater og 10 cm steinull.

Imidlertid kan jeg organisere dem annerledes:
    Opprinnelig: 7,6cm studioabsorbenter, 10cm lydplate og 10cm steinull.
    Alt 1: 7,6cm studioabsorbenter, 5cm lydplate og 10cm steinull og 5cm lydplate.
    Alt 2: 7,6cm studioabsorbenter, 10cm steinull og 10cm lydplate.

Noen ideer?
    Det er nok lurt å la det være 10 - 20cm med tomrom mellom vegg/tak/gulv og isolasjon. Dette tomrommet vil bidra til å dempe de aller laveste frekvensene mer effektivt. Tror dette har med at veldig lave frekvenser, der beveger luftmassen seg og der har isolasjonen vandringsfrihet til å absorbere disse bevegelsene, mens høyere frekvenser hovedsakelig gir trykkforskjeller og lite bevegelse i luften, og vil bli absorbert i selve dempematerialet. Uansett hva jeg tror årsaken er, så er det meget effektivt å gjøre det slik mht. absorbsjon og demping av stående bølger.

Mvh.

Vidar

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver der er årsaken til at jeg byttet halvparten av isolasjonen til hardere lydplater. Da vil forhåpentlig vis mye av steinulla være "luft" i kombinasjon med lydplatene.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver der er årsaken til at jeg byttet halvparten av isolasjonen til hardere lydplater. Da vil forhåpentlig vis mye av steinulla være "luft" i kombinasjon med lydplatene.
    Du bør likevel spare ut plass til 10 cm tomrom, og la minimalt med isolasjon være i direkte kontakt med tak/vegg/gulv.

Lag rammer av 2" 4" og legg hønsenetting, eller annet som kan holde isolasjonen separert fra overflatene.

Mvh.

Vidar.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan kanskje lage tomrom i hjørnene bak isolasjonen. Jeg tror det blir litt vanskelig å få til tomrom bak selve veggflatedempingen, men nå er det frekvensområdet over 100-150Hz som er interessant også da.

Hadde vært kult å gjort en måling på dempingen når jeg er ferdig.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du definere bedre hva du ønsker.

Er det 100% ekkofritt rom? I såfall er det ikke særlig behagelig å oppholde seg der lenge (i hvert fall for personer som ikke er vant med det). Det er rett og slett for stille. Nå har jeg ikke lyttet/sett film lenge sammenhengende, men vil tro at det gjelder selv om man har underholdning... Men surround-effekter KAN bli endel bedre som følge av at man ikke får refleksjoner.

Er målet å lage et rom med lite etterklang, og kanskje lik etterklang ved alle frekvenser? Det er jo forskjellige standarder som man bruker når man bygger diverse lytterom/kinorom. Til musikk-lytting kan det være litt mer etterklang enn i kino.

Ellers for å dempe ned i frekvens må du nok opp i en meter tykkelse for å gi bra demping ned mot kanskje 50Hz. Grunnen til at folk har luft bak dempemateriale er ikke fordi det blir bedre demping enn om det hadde vært dempemateriale der også, men fordi det er kostnadssparende. Det vil si at fordi for å dempe nedover i frekvens må det være dempemateriale minst 1/4 bølgelengde ut fra veggen, for helt inntill står partiklene stille, og ergo har demping der ingen/liten effekt. Skal man lage ekkofritt rom er det bare å fylle med absorbsjonsmateriale (isolasjonsmateriale) hele veien til veggen.

Man trenger heller ikke spesielt dyre akustikkplater e.l. om man skal lage ekkofritt rom. På skolen har de et "hjemmesnekret" ekkofritt rom, der man har tatt passelig stivt isolasjonsmateriale og skåret i lange spisse trekanter. De er ca 1m lange(dype). Ved å lage spisser ungår man en jevn overflate (selv om det er absorberende materiale) som reflekterer de høyeste frekvensene. Dette er derimot ikke en pen løsning (i tillegg har man her sprayet det med sort materiale som absorberer elektromagnetisk stråling - så rommet ser skikkelig uhyggelig ut).
    Derfor kan man evnt bruke akustikkplater a noe slag for å lage en penere løsning. Det finnes mange forskjellige plater, og da er det viktig å velge en plate som har høy absorbsjon i alle frekvensområder. Man kan også lage en billigere løsning ved bare å ta et stoff (så lenge det er ganske "åpent" og ikke så tykt) for å skjule billig isolasjonsmateriale.

Hvilken rekkefølge du skal bruke på de forskjellige materialene er vanskelig for meg å svare på, da jeg ikke vet noe om absorbsjonen til de. Generelt vil jeg tro at ytterst (lengst fra veggen) bør man ha et lite lag som absorberer også høyt i frekvens, ellers blir dette reflektert (altså for "harde/tette" plater ytterst er dumt). Noe skikkelig luftig og porøst materiale er bra. Etter et tynt lag med det bør man ha noe litt kraftigere materiale for å dempe bassen godt. Men vil tro at vanlig absorbsjonsmaterialer gjør nytten uansett, hele veien fra ytterst helt inn til veggen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ender nok opp med studiovegg, Glava lydplater 10cm og steinull 10cm. Jeg ser for meg at lydhastigheten er en del lavere i disse materialene enn i luft. Med ca 27 cm mer eller mindre rimelig massiv demping skal jeg vel kunne ta bølgelengder på tilsvarende. Med redusert lufthastighet skal jeg vel da ha potensiale for 200Hz total absorbsjon. I tillegg vil jeg vel trolig ha ganske god hjelp av hjørnene ned mot 100-120 Hz.

Tanken om kinorom dukket opp da jeg funderte på hvilken nytte husets neste eier kan ha av dette rommet. Om jeg flytter dempeplatene i taket opp i selve taket, legger normalt teppe på gulvet, slenger inn en PJ og et lite lerrett, samt et lite anlegg og en sub så får jo folk ferdig kino med på kjøpet. Jeg vet ikke om det trekker opp så mye men.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken om kinorom dukket opp da jeg funderte på hvilken nytte husets neste eier kan ha av dette rommet. Om jeg flytter dempeplatene i taket opp i selve taket, legger normalt teppe på gulvet, slenger inn en PJ og et lite lerrett, samt et lite anlegg og en sub så får jo folk ferdig kino med på kjøpet. Jeg vet ikke om det trekker opp så mye men.
    Jeg mener Geiri hadde takst på huset, og det var ikke noe pluss det at han hadde ett hjemmekinorom. Men det kan jo være man treffer noen som ser på det som ett pluss da, uavhengig av hva en takstmann sier...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det blir seende pent ut og jeg fremstiller det som et kinorom så kan det være at det ikke trekker ned i hvertfall. Det er jo det viktigste.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok ikke umulig. Nå trakk det ikke ned hos Geiri heller, men det spillte liksom ingen rolle. Det er en stund siden nå, men jeg mener det var sånn det var...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er rommet nær opptil ferdig. Jeg mangler litt pynt rundt deleveggen og selve studioplatene har ikke kommet ennå.

Jeg har imidlertid tatt noen bilder om noen er interessert?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvfølgelig er bilder interessant!