hva er "riktig" lyd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg husker da jeg var i marinen, og vi ble dratt med på en eller annen gudstjeneste i Fredrikstad Domkirke. Da spilte marinekorpset "Arrival of the queen of Sheeba" fra galleriet. Solotrompeten var en så sjelsettende opplevelse at bare jeg hører melodien får jeg gåsehud. Det store kirkeromet i stein med messingblåsere låt ikke hardt, ikke kaldt, bare helt hinsides hva man kan klare med "hifi". Det var fysisk og emosjonelt på en gang, det fylte romet med varme og liv. Man kunne nesten fornemme utøvernes tanker. Den gangen noen klarer å gjengi det perfekt over et anlegg slutter jeg å bygge høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de gangene jeg har vært på konsert og dagen etter tatt fram en plate med musikk som ble spilt på konsterten har jeg gått en gedigen skuffelse i møte. Har måtte "gjemme" bigbang cd'er fordi de låter så jævlig dårlig på anlegget i forhold til hva det er live, for så å ta dem fram når jeg har glemt hvor bra det var på konsert. Nå har jeg ikke noe kjempe anlegg, men i prisklasse rundt 40-50.000 tusen vil jeg tippe.

Når du begynner å føle at du er tilstede under opptaket, har man et skikkelig anlegg. I tillegg til teknikk kan jo en rekke emosjonelle og andre faktorer påvirke denne opplevelsen.

Hører aldri så bra lyd som når jeg etter en tur på byen setter på en favoritt plate når jeg kommer hjem.

Om det er lite støy på nettet eller noe annet som gjør det skal ikke sies

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementært kjære Watson, man trenger ikke like klassisk musikk for å få en "wake-up call".
    De der liker bass og super subwoofere kan jo prøve å gå på orgel konsert, desværre foregår disse også i en kirke ! Her vil man oppleve fraværet av resonanser, uanede krefter i toner og en rumklang der gjør en beruset.
    Én der sitter å klimter på en guitar på en café kan gi nesten samme fornemmelse. Pointen er, at der egentlig ikke er mye vits i det vi driver med, vi er såååå langt fra målet, og likevel, vi har det jo så gøy !!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er det ikke egne innganger for stereo en for LFE da? Jeg vil tro at problemet ikke var kvaliteten på forsterkeren, men at LFE-inngangen ikke har filter. (Det virker vel bare på stereoinngangen).
    Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener ,men når jeg hørte stemmer ifra subwooferen så brukte jeg høypass i subwooferen fordi jeg ikke hadde subout på den receivere jeg brukte (midlertidig løsning)..

Jeg hørte også stemmer når jeg satt delefrekvensen til 200hz på Sony forsterkeren jeg brukte sammen med SF2500 (Hadde da en Dynabel Phobos med SF2500). Det var ikke mye variabel delefrekvens på min iallefall. Kanskje det var noe galt med den ,men det får jeg aldri vite siden jeg solgte den.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høypass?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. kanskje jeg var litt trøtt igår ,men med høypass så mener jeg at jeg koblet 2ledninger ifra forsterkeren til subwooferen også 2ledninger ifra subwooferen til høytalerne. Hvis jeg har forstått forsterkeren riktig så blir alt over 125hz da sendt videre til høytalerne. (Høypassfilter)

Subwooferen tar med andre ord signalet ifra et stereosignal.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, høynivå! Det er ikke sikkert det justerbare filteret har noen effekt der. (trolig sitter det ikke noe passivt høypassfilter der heller).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •