BEL. Lytteintrykk og karakterer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 116
    Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BEL. Lytteintrykk og karakterer.

Hei,

Har nå hørt en prototype av BEL, som sansynligvis vil bli som det endelige produktet. Bestykket av to 6,5" bass/mellomtoner, og en bånddiskant. Prinsipp: 2,5 veis bassrefleks.

Et besøk hos Jørn Finneru, skulle vise seg å bli både koselig og overraskende. Lyttetesten under besøket ble foretatt i et litt lite rom ca. 17-18kvadratmeter.
    I begynnelsen lyttet vi til et par Dali Helicon 800. For de som kjenner disse høyttalerne, vet at det er mye, stor og bra lyd for pengene (I alle fall syns jeg det). Da turen kom til BEL, med billige elementer, et ikke alt for komplisert og påkostet delefilter, kabinetter i svært uferdig estetisk utforming, gav faktisk ikke den forventede nedturen sammenlignet med Daliene. Disse BEL høyttalerne kunne gjennom et par klasse D forsterkere fra Midgard Audio, gjengi trommesoloer med tett opp til realistisk dynamikk, gjengi stemmer uten antydning til unoter, og klarte å forme de kompliserte signalene til et nirvana av vellyd. Jeg hadde ikke i min villeste fantasi kunne drømme om at disse såkalte lavbudgett høyttalerne skulle låte så bra.
    Egentlig syns jeg litt synd på Heliconene som stod på sidelinjen under testen av BEL, spesiellt tatt prisforskjellen i betraktning. Det er ikke det at Heliconene låter som billig hi-fi, men at BEL faktisk gir Heliconene konkurranse i lydgjengivelse.
    BEL kunne imidlertid ikke nå helt opp til gjengivelsen av Heliconene. Noe av det jeg reagerte på i forskjell mellom dem, var litt mer tilbakelent og litt mindre detaljert diskant i BEL, og litt fetere på midten som kunne gi litt følelse av overfokusert kvinnevokal. Dette kan oppfattes som litt mye kropp i kvinnevokaler, men er ikke sjenerende - derimot lett å vende seg til.
    Bassen i BEL går relativt dypt og i det lytteromet vi utførte testen gikk de ned mot 30Hz før de gav seg (Hvor mye dypere trenger man egentlig?), og med god kontroll til tross for bassrefleksprinsippet - et vellykket kompromiss mellom dybde og presisjon. Og det bør kanskje nevnes at det fysiske trøkket ved 30 Hz er ikke som fra to 15" liksom - det skulle vel egentlig ikke komme som en overraskelse med såpass små elementer som i BEL :wink: .

Totalt sett er BEL et godt gjennomtenkt prosjekt. Det er hentet det beste ut av alt, og det høres. De når meget langt opp i lydkvalitet, og gir definitivt toppscore i lyd for pengene

Skulle tro at jeg er helt skrullete i hue, eller har fått godt betalt for å skrive det jeg gjør. Nei, det er faktisk de opplevelsene jeg sitter igjen med, og jeg hadde et ønske om å dele mine erfaringer med dere andre DIY'ere der ute - kunne ikke holde kjeft liksom

Mvh.

Vidar

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo svært hyggelig å høre, og gir litte extra energi når byggingen skal påbegynnes

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært hyggelig å høre Low-Q. Spesiellt etter som du er en person jeg har fått inntrykk av har både byggekunnskapen og ørene i orden.

Imidlertid er din beskrivelse av lyden helt i tråd med både mine opplevelser og ikke minst mine intensjoner. Jeg synes mellomtonen på Helicon kan helle mot det slanke, samt at det kan bli vel mye detaljer i toppen (mer enn i virkeligheten), så jeg føler at jeg har kommet i mål her også.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å nevne at de BEL du hørte er lik som det kitet som leveres, med unntak av at det er noe bedre komponenter til delefilteret i kitet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo utrolig bra. Her snakker vi en prisforskjell på ca 30k. Jeg gleder meg

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: BEL. Lytteintrykk og karakterer.

Sitat Opprinnelig postet av Low-Q
    BEL kunne imidlertid ikke nå helt opp til gjengivelsen av Heliconene.....................
    Det virker som beskrivelsen din oppsummerer det viktigste:
    Du får det du betaler for, pluss litt ekstra fordi kvaliteten på elementene i BEL er BEDRE enn hva som er vanlig i den klassen for fabrikkproduserte høytalere. Ellers beskriver du mangler ved denne høytaleren som er de vesentlige punktene for å velge STØRRE og vesentlig DYRERE høytalere.
    Det er ALLTID det lille ekstra som koster MEST, og får budsjettene til å HOPPE i været.

En lydens's mann beskrev høytaler-behovet slik:
    Et høytaler-element må være proporsjonalt i størrelse med instrumentet som skal reproduseres........ :wink:

Ellers.......lykke til med prosjektet.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100" basselement til orgel da?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    BEL kunne imidlertid ikke nå helt opp til gjengivelsen av Heliconene.....................
    Det virker som beskrivelsen din oppsummerer det viktigste:
    Du får det du betaler for, pluss litt ekstra fordi kvaliteten på elementene i BEL er BEDRE enn hva som er vanlig i den klassen for fabrikkproduserte høytalere. Ellers beskriver du mangler ved denne høytaleren som er de vesentlige punktene for å velge STØRRE og vesentlig DYRERE høytalere.
    Det er ALLTID det lille ekstra som koster MEST, og får budsjettene til å HOPPE i været.

En lydens's mann beskrev høytaler-behovet slik:
    Et høytaler-element må være proporsjonalt i størrelse med instrumentet som skal reproduseres........ :wink:

Ellers.......lykke til med prosjektet.
    Ikke så negativ nå flagre-Borghild :wink:

Å betale 30k ekstra for å bedre lydkvaliteten bittelitt er vel minst 30k for mye?
    For å si litt om min vurdering av BEL, så er denne høyttaleren absolutt på høyde med VELDIG mye dyrere høyttalere. Trekker man fra den pene finnishen på Heliconene ender man kanskje opp med en pris på halvparten?

Skal man vurdere lytteintrykket ut i fra smak og behag (Som jo er det viktigste), så vil ratt BEL låte bedre enn Heliconene på flere områder - pris IKKE tatt i betraktning.

Så din tolkning av oppsummeringen er ikke korrekt. Jeg tør påstå at man får FRYKTELIG MYE MER for pengene på BEL enn det man gjør ved kjøp av f.eks Helocon.

For å si litt om lytteintrykket til Helocon, for å være kritisk, er disse noe overfokusert på å gjenskape detaljer - ved å ganske enkelt heve nivået i den øvre diskanten noe. Mellomtonen er kanskje litt i slankeste laget, men ikke alt for slank - der er BEL litt omvendt. Som skrevet i mitt innledende innlegg: "Dette kan oppfattes som litt mye kropp i kvinnevokaler, men er ikke sjenerende - derimot lett å vende seg til.
    Hva dette kan bety i praksis er hvis man lytter til en høyttaler A og går over ti høyttaler B, vil som oftest differansen oppfattes som annerledes eller feil inntill ørene har tilpasset seg den nye lyttesituasjonen - alt er relativt.

Må også få legge til, selv om målinger ikke forteller hele sannheten, så måler BEL snorrett frekvensgang med maks +/- 1dB variasjon - bedre enn de fleste svært mye dyrere høyttalere måler.

Mvh.

Vidar

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må også få legge til, selv om målinger ikke forteller hele sannheten, så måler BEL snorrett frekvensgang med maks +/- 1dB variasjon - bedre enn de fleste svært mye dyrere høyttalere måler.
    Snorrett frekvensgang er like ønskelig som en intelligent blondine, uansett pris 8)

Ref. andre tråder er "snorrette" linjer "korrekt" og DØDSKJEDELIG lydmessig. Har koblet og testet "dbx Analyzer" i systemet, som justerte inn noen "avvik" på kurven - NEI TAKK! Livet er for kort til så "DØLL" lyd.
    Ellers virker det rart at "defektene" i BEL skal forsvares som positive egenskaper i forhold til Helicon.

Ellers tror jeg nok det ville "gagnet" produktet og sagt at: Dette er en utrolig bra høytaler, fra 80Hz og oppover. Sammen med en ordentlig SUB er dette en "hard nøtt" å knekke for "pakkeløsninger" i samme prisklasse!!!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg skal beholde Jmlab subben, og bruke den sammen med BEL. Den er jo ganske musikalsk av seg...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Kanskje jeg skal beholde Jmlab subben, og bruke den sammen med BEL. Den er jo ganske musikalsk av seg...
    Ser ut som en spennende kombinasjon, men du har i hvertfall muligheten til å teste ut pakka før du KJØPER noe mer. Venter spent på hva DIN erfaring blir....... :wink:

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

- NEI TAKK! Livet er for kort til så "DØLL" lyd.
    ehh.. må bare spørre jeg.. -hva er døll lyd?

-sikkert bare meg, men jeg syns da ikke BEL 2.5 yter noe jeg kan kalle døll..

Men nå er jeg jo ikke noe hifi freak heller da!
    ...men regner med at du kan forklare meg

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snorrett frekvensgang er like ønskelig som en intelligent blondine, uansett pris 8)

Ref. andre tråder er "snorrette" linjer "korrekt" og DØDSKJEDELIG lydmessig. Har koblet og testet "dbx Analyzer" i systemet, som justerte inn noen "avvik" på kurven - NEI TAKK! Livet er for kort til så "DØLL" lyd.
    Ellers virker det rart at "defektene" i BEL skal forsvares som positive egenskaper i forhold til Helicon.
    Nei, nei, nei Blodborg Flagremus :lol:

"Snorrett frekvensgang er like ønskelig som en intelligent blondine, uansett pris 8)" Altså svært ønskelig for oppegående gutter
    Vedrørende snorrett frekvensgang, så er det jo flere måter å oppnå dette på, men kun én måte er riktig - og den metoden låter engasjerende og virkelighetstro. Da kan du jo gruble litt på hvordan :wink:

Skal vi bli enige i at det er tull å betale mangfoldige 10 tusinger for et anlegg som likevel skal låte helt feil? Det blir feil å argumentere for høy pris når det likevel er smaken som teller. Tror du ikke at de fleste seriøse høyttalerprodusenter etterstreber minst mulig farging av lyden? For så å ta seg godt betalt for at høyttaleren kan gjengi musikken så forvrengningsfritt som mulig? - og gjør ikke prisen lavere med å legge på skikkelig god finnish!

Man hører når lyden er riktig - skal vi sammenligne med virkeligheten. Det er viktig at en høyttaler gjengir musikken slik den er ment å låte fra produsentens side, altså uten å legge til , eller uten å trekke fra. Dette gjør BEL, spesiellt til prisen, på en mesterlig måte. Jeg er prinsippiellt motstander av bassrefleks for å strekke frekvensgangen så langt ned som mulig, men man må kompromisse med små høyttalere, og BEL har klart dette på en god måte syns jeg.

Mvh.

Vidar

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Low-IQ: Hvorfor tøyser du med navnet mitt? Ellers er det første gangen jeg har lest noen som foretrekker SMARTE :roll: blondiner......eller

Seriøst: Hvorfor er det ingen som kan sørge for at Akto kan få kjørt en objektiv test på BEL'ene sammen med sin JMLab SUB???

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst: Hvorfor er det ingen som kan sørge for at Akto kan få kjørt en objektiv test på BEL'ene sammen med sin JMLab SUB???
    en blindtest mellom BEL 2.5, BEL XL og 2-3 andre av di store merkene hadde vært gøy! -men hvorfor dra inn sub kasse?

regner med at ingen av di 2-3 andre har det!

btw. igjen mulig det er bare meg igjen, men siden jeg har passer 14 så føler jeg vel at min bromlebass behov er dekket

btw2. HVA er døll lyd?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Low-IQ: Hvorfor tøyser du med navnet mitt? Ellers er det første gangen jeg har lest noen som foretrekker SMARTE :roll: blondiner......eller

Jeg er bare en tøysekopp i dag, derfor tøyser jeg litt

Jeg hørte BEL sammen med Velodyne DD15 sub, og det var en stor opplevelse. Hvor objektiv jeg var i lyttetesten kan vel diskuteres, eller hvor objektiv man kan bli ved lytting. Ville kanskje tro at en måling var mer objektiv enn en lytting. Blindtest hadde nok vært på sin plass, og der tror jeg BEL skårer høyt. Skal snart få høre disse i et større lytterom, og da kan jeg jo komme tilbake med lytteerfaringen.

Ellers er det ikke vondt ment å tøyse med navnet ditt (Jeg har bare litt vill fantasi i dag, og det kan gi mye rare assosiasjoner hvis man leser navnet ditt veldig veldig fort :shock: ) På hifisentralen blir jeg av og til kalt Low-IQ - uten at jeg tror dette er veldig berettiget :wink:

PS! Kona mi er smart, men brunette! Ålereit det også egentlig

Mvh.

Vidar

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestillt ett slikt sett Flageborg. Så fort jeg får bygget de, så skal mine egne Jmlab Cobalt 826s til 20k bli testet mot BEL. Og subben min er ikke av de som går dypest, men den spiller musikk med sjel, så fungerer den sammen med BEL, så blir den i huset litt til. Noe jeg på forhånd tror den gjør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto: Hvorfor "røsker" du ikke tak i det test-settet som Low-IQ har hørt på??? Så slipper vi å vente på bygginga....?!!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd jeg ikke er helt objektiv lenger Flageborg. Jeg går nemlig å gleder meg, og bare det er nok til å forstyrre sansene :wink: . Eneste som kan forandre på det nå, er om jeg freser av meg en finger eller noe slikt under byggeprosessen :lol: . Men det er litt synd dette også, for det kan jo hende de spiller bedre en Jmlab'ene mine... Og DET hadde vært tragisk!!!

Men vi bedriver litt mye OT her nå...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å legge til noen få ting.

1. BEL er så langt fra "døll lyd, flat respons" man kommer omtrent (selv om den har flat respons). Her er det like sprudlene som elven, like friskt som regnet, like sukkersøtt som fuglesang. Litt teit sagt, men jeg mener den er realistisk, og "dynamisk." Jeg vet at det som er en stor del av målet til godeste Jørn også.

2. Hvor har du det fra at den stopper ved 80hz?!?

3. Har du hørt BEL?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •