BEL. Lytteintrykk og karakterer. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 116 av 116
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg kommer derfor til å oppgradere delefilteret i min BEL 2.5 mkI til mkII-delefilteret. Jeg kommer også til å lage en frittstående ambience-diskant for å plassere bak mkI på en egen søyle.
    Hvordan hadde du tenkt deg denne løsningen Roffe?
    Har ikke sett på finishen på mine enda, så det lar seg alltids å legge til et element eller to :-)
    Noen ting en bør passe på ved plassering av diskanten? høyde, vinkling etc.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo bygget mine BEL ferdig, og har ikke tenkt å lage flere hull i kassa. Derfor vurderer jeg å bygge en frittstående bakdiskant. Denne vil jeg vinkle oppover, som på BEL mkII, men sannsynligvis plassert lavere. Mulig jeg også lager en hylle i denne "søylen", med plass til en Midgard monoblokk.

Har ingen skisser på dette ennå. Jeg avventer uansett til Snickers-is sier at mkII-filteret er ferdig, og Midgard Oberon er klare for salg.

Dette gjør at jeg kan justere ambience-diskantens vinkling i flere dimensjoner, uavhengig av resten av høyttaleren, og dermed tweake ambience-lyden for eget rom. Men skulle jeg bygget BEL mkII fra bunnen, så hadde jeg nok gått for Snickers-is' anbefalinger for bygging av kabinettet. Det låter svært bra. Skulle ambience-diskanten vært montert på baksiden av mine BEL, så får den ikke skråingen oppover, som jeg tror gir en luftigere opplevelse i diskanten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du kanskje ser av disse bildene av kassene mine, http://avforum.no/forum/showthread.p...8&page=9&pp=20, så har den en åpent rom bak hvor noe sånt kanskje kunne monteres. Det kommer da så klart an på størrelse samt vinkling om den får plass. Kunne vært kjekt å prøve iallefall. Låter det rævva så er den enkel å fjerne igjen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte på om noen her kan uttale seg om BEL's prestasjoner mot høyttalere mellom 20 og 30k, Helicon 400, focal 926 etc.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke uttale meg veldig mye her, men jeg har hørt noen få mid/high end høytalere som jeg har sammenlignet opp mot BEL... (Må taes med at jeg har BEL selv, så får folk selv velge hvor objektiv de mener det gjør meg)

Audiovector Mi3 Super:

BEL spiller mer tilbaketrukket i diskanten, men like detaljert og vel så luftig. Låter langt mer naturlig... Mi3 syns jeg slipper lyden marginalt bedre enn BEL, men her kan det være forskjeller i lytterom og plassering som ligger bak...

System Audio SA1750:

Dette er min favoritt i 10 000 kr segmentet, men BEL er etter min smak bedre i alle ledd!

Usher (litt usikker på modell, cp-8571 II eller.no)

Her trakk BEL helt klart det korteste strået. Men det skulle bare mangle (les: prisforskjell). Spesielt mellomtone og diskant var mye bedre. Dette er min personlige referansehøytaler...

Har ikke hørt DALI Helicon, men har intrykk av at flere her på forumet har sammenlignet og mener at Helicon er noe bedre...

Til slutt bør jeg vel føye til at BEL låter tett opp til min personlige smak hva lydsignatur anngår. Andre med annen smak vil vel derfor sannsynlig vis være uenig med meg her...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at når vi kommer opp i 20-30k kr segmentet, så får BEL hard konkurranse, og BEL mkI vil nok komme til kort mot de beste her, først og fremst på grunn av den begrensede spredningen fra bånddiskanten som er litt mer "lukket" enn de mest luftige diskantgjengiverne.

Men jeg har mer tro på BEL mkII. Der er de største ulempene fra BEL mkI borte (ambiencediskanten gir mer luft og romfølelse i diskanten, og i overgangen mellom mellomtone og diskant er en liten, men merkbar ujevnhet i frekvensgangen rettet ut.) Og sammenligner vi BEL mkII med kommersielle høyttalere i segmentet 20-30k, så tror jeg det blir mer et spørsmål om subjektiv smak enn objektiv kvalitet. BEL mkII er medisinen for dem som er lei av skrikete, overeksponerte diskanter, en trend som er blitt vanlig blant høyttalerprodusenter for å gi en illusjon av detaljerthet som jeg personlig synes blir slitsom i lengden. Men det er også en del som liker lyden av mye diskant, og for dem vil nok BEL i alle versjoner oppfattes som "mørk" i lyden. Til syvende og sist blir det smak og behag når vi kommer opp i disse prisklassene.

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvordan bel mkI og mkII er iforhold til b&w dm604 s3?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Igår; lørdag, var jeg hos Snickers-is å fikk en BEL-demo.

WOW! dette hadde jeg aldri trodd om en slik høyttaler.
    Vi lyttet vel i 1,5 -> 2timer, og dette var helt fantastisk.
    Jeg har ikke hørt så mange dyre høyttalere før, bare så det er sakt.

Så litt om opplevelsen:
    Min første tanke var, er det bare de små høyttalerne som spiller? selv om jeg visste han hadde vært bak og koblet over fra de store DIY høyttalerne som også sto der.
    Etter en liten sesjon med musikk jeg ellers ikke har noe forholf til, fra en AKTO demo cd, og noen fra Usher, så satt han på Michael Jackson - Dangerous, Special Edition CD. Denne cd'en har mange flotte låter som jeg kan kjenne meg mere igjen i, og dette var helt fantastiskt, så klar å fin lyd hadde jeg ikke trodd de "små" høyttalerene kunne levere på det volumet vi spilte på da!
    Når det er sakt, så satt jeg til tider med inntrykket av at "spiller de ikke høyere?" men den tanken slo jeg LETT ifra meg, når jeg skulle prøve å si noe til kompisen min ved siden av meg i sofaen, for disse gir så ren å kontrollert lyd, på så høyt volum, at man ikke får følesen av at det er så høyt!
    Er fortsatt overrasket over hvor mye dyp-bass de kunne levere fra 2x2x6,5", PERFEKT!

Denne anmeldesen kommer fra en relativt NEWBIE i hifi/high-end.
    Jeg har interrisert meg for lyd lenge, men det har relatert seg til bil og BASS, derfor er high-end noe nytt for meg.

Hjertelig takk for en formidaBEL demo Snickers!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Har nå fått på plass ambience diskanten på BEL'ene mine. Jeg kjøpte både 0,47 og 1 uf kondensatorer, men i rommet jeg har de nå spiller de klart best med 1 uf. I større rom med litt akustikk kan jeg tenke meg at 0,47 er mer passe, så jeg monterte kondensatoren helt nede ved terminalen, slik at den blir lett å skifte ut ved evetuelle nye rom...

Så over til hvordan det låter! Jeg har tidligere vært meget fornøyd med BEL'ene mine, bortsett fra spredningen. Det låter kun bra i sweetspoten. Med ambience diskanten er dette problemet eliminert. Nå er lyden klar og fin i hele rommet, samme om man sitter eller står. Deilig

Med 1uf kondensator ble BEL'ene mine helt klart litt lysere i toppen. Før syns jeg de har vært en anelse mørke, men nå vil jeg si de er akurat der jeg liker dem best. Stålstrenger har plutselig den klangen og snerten de skal ha, messing låter langt bedre og med pantera i spilleren får jeg den lille snerten av piggtråd jeg før syns manglet. Jeg oppfatter også nå langt mer detaljer i toppen enn jeg gjorde før.

Men den desidert største forbedringen er helt klart vokal, både mannlig og kvinnelig. Vokalistenes tilstedeværelse i rommet ble med ambience diskanten av en totalt annen klasse. De gjengis ikke av høyttaleren lenger, men svever i luften foran meg! Dette var noe jeg ikke hadde ventet skulle bli så mye bedre, hadde jeg vist det hadde jeg oppgradert mye tidligere

En siste ting jeg også har merket meg er at lyden nå slipper høyttalerene en god del bedre, noe som gjør det helhetlige lydbildet mye bedre,

Med andre ord, i mitt rom med mine BEL ble det en ny verden av bedre lyd, og enda var jeg allerede meget tilfreds med sånn de låt uten ambience

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt folkens!

Jeg switchet ambiencediskanten ut og inn når jeg testet systemet og det jeg la tydeligst merke til var at lydbildet plutselig var minst 4 meter bredere enn høyttaleroppsettet. Uten den var høyttalerne liksom en slags begrensning for bredden i lydbildet. Det var som å fylle ut tomrommet utenfor høyttalerne.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    100" basselement til orgel da?
    4 stk 24" elementer og du er godt på vei :twisted: men hvordan får man nok strøm til å drive forsterkere som er egnet til disse? får vel neppe 400v fra hafslund ved forespørsel...

A

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en god opplevelse i dag. Jeg har i det siste valgt å kjøre uten subwoofer for å se hva Midgard Audio-blokkene kan få ut av BEL. På DTS-sporet på DVDen "Mr & Mrs Smith" må jeg si at jeg aldri savnet en subwoofer. Volumet var temmelig høyt, men ikke maksimert.

Jeg må si at jeg ble imponert over hvordan BEL smalt til i actionscenene, og gikk både kraftig og dypt. Klart at for å spille med et totalt sett høyere lydtrykk, så trenger man subwoofer i tillegg, men vi snakker 20-25dB høyere enn standard lyttenivå på TV-sendinger, så det er faktisk sjelden det spilles så høyt her hjemme. Bassen var for øvrig hele tiden under full kontroll og jeg mistenker at svakere forsterkere kunne miste kontrollen slik at elementene bunner. Det skjedde ikke, men det skal innrømmes at det ikke var så langt unna, for her var det lange membranvandringer i de kraftigste eksplosjonene. Gøy.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i følge "enkelte" er de jo bassfattige, den lille bassen som er der er helt ute av kontroll, mellomtonen låter som elgerop og generelt sett er høyttaleren det minst musikalske som noen sinne har vært konstruert.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All moroa/kranglinga hadde jo vært borte hvis lydkvalitet plutselig ikke ble subjektivt

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men i følge "enkelte" er de jo bassfattige, den lille bassen som er der er helt ute av kontroll, mellomtonen låter som elgerop og generelt sett er høyttaleren det minst musikalske som noen sinne har vært konstruert.
    De skulle ha vært her nå og hørt Tord Gustavsen Trios "Changing Places".
    Piano, bass og trommer i nydelige, meditative jazzharmonier.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli litt gøy å høre selv når jeg en gang klarer å somle meg til å begynne å bygge selv!

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •