BEL. Lytteintrykk og karakterer. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 116
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er kanskje også verdt å nevne at den ene av de som var med ikke likte BEL spesielt godt. Så det er nok ikke en høyttaler for absolutt alle her i verden. Årsakene kan han nevne selv hvis han gidder.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler for alle?! Oj, det ville vært noe!
    Synes faktisk det var på tide at noen kom med innvendinger, for det er mange som har kommet med svært positive opplevelser av BEL. Den har jo noen svakheter, men til syvende og sist er det spørsmål om smak.

Ser du sier at du skal lete godt etter høyttalere under 15k som har bedre allroundegenskaper, Whoppass. Har du noen eksempler på høyttalere mellom 15k og 20k som du synes matcher BEL, eller er bedre? Spør fordi jeg kunne tenkt meg å få litt mer erfaring med høyttalere i den prisklassen, og da er det ingen vits i å høre på de dårlige...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En høyttaler for alle?! Oj, det ville vært noe!
    Hehe, ja ikke sant.

Egentlig så synes jeg ikke det er så mye spennende mellom 15 og 20k. Det finnes mange høyttalere som låter bra, men de aller fleste har ett eller annet ved seg som gjør at jeg aldri kunne tenkt meg å eie dem.

Skulle jeg valgt en selv måtte det være Dali Evidence 870. Kunne forøvrig vært interessant å sammenligne BEL med Evidence 470 siden de er på omtrent samme størrelse. Har ikke fått hørt så veldig mye på 470, men tror det kan være jevnt. Det har kommet SE versjoner av Evidence også, men disse har jeg ikke hørt på enda.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg ferdig med å snekre BEL 2.5 (er ikke ferdig med finish) og har lytta en del på de...

Jeg kjører de på en HK 670 stereo forsterker som gir 2 x 120 watt RMS i 4 Ohm. Må si jeg syns dette fungerer langt bedre enn jeg hadde forventet. Trodde jeg måtte skaffe meg en forsterker med mer nøytral lydsignatur for og matche bra, men nå er jeg ikke så sikker. Syns det låter meget bra.

Liker godt hvordan de gjengir stemmer, spesielt kvinner (feks Eva Cassidy). Den har en klarhet og snert i diskanten, som kommer spesielt godt fram på rå-opptak av aukustuske instrumenter som f.eks messing blås. Låter meget realistisk.

Jeg er heller ikke enig i at den har en mørk lydsignatur, men den blir aldri skarp eller slitsom i toppen.

Bassen er imponerende god, dog jeg kanskje kunne trenkt en anelse kraftigere forsterker på høye volum. Merker som Whoppass Cheese påpekte at dog de går meget dypt, så ruller de meget fort av når de først når bunn...

Er alt i alt meget fornøyd, og kan trykt anbefale BEL vidre.

Har hatt over noen kompiser som har hørt på dem, og de fikk hakaslepp. Til og med dama kommenterte at de låt meget klart og behagelig (og det å få hu til i det heletatt å bry seg om kvalitet på lyden er en stor bragd ).

Poster bilder av finishen når den er ferdig...

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: Kan jeg melde meg på for en lyttetur hjemme hos deg? Bare si ifra når det passer for deg, har tid når som helst :D

Og om jeg evt. kan ta med meg en Parasound HCA 1200 (2*200w8ohm) for å teste den på BELen.

mvh
    Torbjørn Jørgensen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å komme det

Jeg må legge til, vedrørende bassen, at den går i egenskap av høyttalerne til ca 25-27Hz omtrent helt flatt i et normalt rom, men om man inkluderer alle rom modes får man avvik. Hos meg fører det til noe utfasing rundt akkurat denne frekvensen som får dem til å høres ut som om de stopper ved 30-35Hz. Fb er jo ved 34Hz (målt) så de skal klare å strekke seg flatt et stykke ned på 20-tallet.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen i Nordland som har bygd et sett BEL ? ? ?

Har skikkelig lyst selv, men er (desverre) student og har lite $$$ lit overs etter at jeg bygde mine hovedhøyttalere i vinter. Det klør skikkelig i "DIY-fingrene", det et slik sett skal bygges så snart det lar seg gjøre

mvh Kai

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Er det noen i Nordland som har bygd et sett BEL ? ? ?
    Jeg skal bygge meg en BEL-senter!
    Blir jo ikke helt det samme da, men du får sikkert en anelse om hvordan 2,5-veis er hvis du har hørt senteren.
    Filtret er ikke ferdig enda, men jeg håper på å bli ferdig om noen uker.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Bassen er imponerende god, dog jeg kanskje kunne trenkt en anelse kraftigere forsterker på høye volum. Merker som Whoppass Cheese påpekte at dog de går meget dypt, så ruller de meget fort av når de først når bunn...
    Ok, jeg har nå lyttet MYE mer på BEL, og blir nødt til å korrigere meg selv litt, nå som høytalerene har blitt en del mer innspillt!

I mitt rom (på ca 3,5 x 5 meter, med 2 stk skråtak) spiller BEL skikkelig heftig bass, og de går veldig dypt. Jeg savner ikke lenger det aller dypeste i musikk, og med en basstung skive i spillern (les: eminem) spiller de heftig kraftig bass. Kunne banne på jeg brukte sub

At mitt førsteintrykk var at de rullet fort av helt nederst, var nok at de overhodet ikke var innspillt (eventuelt musikkvalg )

Så nå har jeg retta litt på meg selv til en forandring... :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig BELene ferdige. (uten finish selvsagt!) Ble MEGET imponert! Synes jeg har fått akuratt den lyden jeg hadde i tankene, siden jeg ble så lysten på Audiovector Mi3 tidliere. Syns BEL spiller minst like fint. Spesielt den fine oppløsningen i diskanten og den dype bassen. I min stue spiller den vertfall imponerende. Bånddiskanten fungerer glimrende, spesielt på litt høye lydtrykk, blir aldri plagsom og skrikende. Egentlig er det litt uvirkelig med så bra lyd for så lite penger! Uten tvil, et kjempekjøp!

Kan si meg veldig enig med de andre som har uttalt at de trodde subben stod på! Virkelig fin og stram bass. Så nå er endelig stua ryddet, vekk med begge 12 " subbene, BEL spiller mye renere bass synes jeg, selv om det ikke er noe partyhøytaler! Men det var vel aldri intensjonen, takk og lov for det!

Stor takk til alle som har bidratt, spesielt til Snickers!!

Hilsen fornøyd BEL-bygger...

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow!
    bare fått igang 1 BEL + at jeg har en dri.. av en akai-dvd til cd-spiller :roll: men likevell. wow for en fyldig lyd. Bassn er rett, diskanten er rett..
    dette er ikke en høytaler man kan bli lei eller sliten av!
    Dette er lyden jeg har letet etter! den har alt! Faren min kom og hørte på og han lurte på hvilke andre av høytalerne i rommet som var igang.. men det var bare BEL'en! :lol: Dette er virkelig en fultreffer må jeg si!

For all del dere som ikke har bygget enda, emn skal..! ikke bruk medfølgende skruer til elementer! to av mine vrengte jeg av hodet på!!! :evil: grrr!

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppsummerer veldig kort jeg: nam nam! Spiller pent, spiller masse, spiller høyt. Genialt

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er MKII filteret blitt veldig bra. Jeg må la det få noen modningsdager + at noen mindre tweaks skal testes men FOR DE SOM MÅTTE ØNSKE DET ER DET NÅ MULIGHET FOR Å PRØVELYTTE MKII.

JEG ER STORT SETT TIL STEDE SÅ BARE SEND MEG EN PM ELLER RING MEG FOR DE SOM HAR NUMMERET MITT!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en aktiv messingblåser i både storband og janitsjar orkester, og med den erfaring til grunn fikk jeg meg en artig opplevelse i dag...

Satt akurat og hørte på Michael Bublé, It's time, da jeg tok meg selv i å tenke; jøss, dette orkesteret er jo satt opp helt feil! De har saxofoner, trompeter og kornetter på høyre bue, mens tromboner og grovmessing er plassert på venstre bue... Dette er jo helt stikk i strid med vanlig konsertoppsettning...

"Punch-line'en" her er selvfølgelig at jeg ble utrolig overasket over at jeg var i stand til å høre dette...

Satte på cd'n igjen, og joda, det var faktisk meget tydelig instrument plassering og stemme seperasjon...

Imponerende!

Anlegget cdn ble spillt på var BEL 2.5 på en HK 670 forsterker...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av forsterker til BEL mkI

Jeg har nå hørt BEL 2.5 (mkI) på en rekke forsterkere, nevner kjapt: Hjemmebygget opampbasert effektforsterker på rundt 2x100W, Cambridge Audio P500, billig Sony surroundreceiver (ca 40W), Midgard Audio monoblokker, Arcam AVR300 og nå sist Xindak XA6950.

Av disse har sistnevnte utmerket seg svært positivt, og med god matching i alle ledd spiller den svært musikalsk, og gir liv og dybde til en del innspillinger som kan bli litt slitsomme på BEL i det generelle tilfellet. Har sittet de siste dagene og nærmest valgt tilfeldig fra platesamlingen og BEL sammen med Xindak spiller alt på en utrolig engasjerende og musikalsk måte. Er man ute etter en integrert stereoforsterker under 10000kr til BEL 2.5 (mkI), så vil Xindak XA6950 med sine 2x100W klasse A være et ypperlig valg til veil pris rett under 8000 kroner. Bør ihvertfall høres hvis man er på jakt etter noe nytt.

Midgard Audio-blokkene er muligens hakket bedre og har definitivt en presisjon som er det ypperste man får uansett prisklasse, men de koster jo også noe mer, og krever preamp i tillegg.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra er sagt om BEL 2,5, og det er jammen fortjent.

Til dere som vil teste dynamikken kan jeg anbefale Rob Zombie - American made music to strip by. Denne er i hdcd. Spesielt spor 3 og 9 viser hva BEL kan tilby av dynamikk.
    Synd jeg ikke har db måler, jeg spiller temmelig høyt over lengre tid og hører ikke antydning til forvrengning, kontrollen er konstant med disse dynamittkubbene.

Nightwish - Century Child albumet (f.eks spor 5) viser hvor godt BEL'ene takler mye informasjon i lydbildet, da denne musikken kombinerer rock, klassisk og en svært krevende kvinnelig vokal. Høytallarne setter opp scenen og man hører alt som skjer tydelig, vokalen blir ikke spiss eller stressende over tid som jeg har opplevd med andre høyttalere.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Jeg er en aktiv messingblåser i både storband og janitsjar orkester, og med den erfaring til grunn fikk jeg meg en artig opplevelse i dag...

Satt akurat og hørte på Michael Bublé, It's time, da jeg tok meg selv i å tenke; jøss, dette orkesteret er jo satt opp helt feil! De har saxofoner, trompeter og kornetter på høyre bue, mens tromboner og grovmessing er plassert på venstre bue... Dette er jo helt stikk i strid med vanlig konsertoppsettning...

"Punch-line'en" her er selvfølgelig at jeg ble utrolig overasket over at jeg var i stand til å høre dette...

Satte på cd'n igjen, og joda, det var faktisk meget tydelig instrument plassering og stemme seperasjon...

Imponerende!

Anlegget cdn ble spillt på var BEL 2.5 på en HK 670 forsterker...
    Høres veldig bra ut. Det mest realistiske jeg har hørt når det gjelder gjengivelse av messingblåsere var faktisk av noen Martin Logan elektrostathøyttalere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Høres veldig bra ut. Det mest realistiske jeg har hørt når det gjelder gjengivelse av messingblåsere var faktisk av noen Martin Logan elektrostathøyttalere.
    Jeg har helt siden 80-tallet foretrukket lyden fra planare høyttalere (elektrostater, magnetostater etc), og skjønner godt hva du mener med opplevelsen fra Martin Logan-høyttalerne.
    Etterhvert som jeg har hørt en del bånddiskanter, så har jeg kommet til at mye av detaljeringen fra en elektrostat kan gjenskapes av en god bånddiskant. Dette er en egenskap som BEL har, selv om dette er relativt rimelige båndiskanter. Det som mangler i forhold til en elektrostat er spredningen og luftigheten. Det kommer av at elektrostater er dipoler, og utnytter refleksjonene for å skape luftigheten.

Det BEL 2.5 mkI mangler i forhold til en god elektrostat er altså luftigheten i diskanten. Det blir forbedret med den bakmonterte ambience-diskanten i BEL 2.5 mkII. mkI har også en ulinearitet i øvre mellomtone som kan være en fordel på enkelte typer musikk, men dårlig på andre typer. Det trekker ned i forhold til å være en allround-høyttaler. Dette forbedres betydelig med delefilterne i mkII.

Vil så BEL 2.5 mkII erstatte en god elektrostat? Kanskje, men en god elektrostat har i fordelen av å være en fulltone helt ned til bassområdet, og har ingen problemer med delefrekvenser i grunntoneområdet. Med et godt tunet delefilter kommer man imidlertid svært nær, og det mener jeg BEL 2.5 mkII gjør. Jeg kommer derfor til å oppgradere delefilteret i min BEL 2.5 mkI til mkII-delefilteret. Jeg kommer også til å lage en frittstående ambience-diskant for å plassere bak mkI på en egen søyle.

Livet er herlig.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres meget bra og spennende ut roffe! Jeg gleder meg virkelig til å kunne gå i gang med høyttalerne og mkII når oppgraderingskitet kommer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For nye lesere må jeg jo skyte inn at jeg neppe er inhabil i saken, siden jeg har vært svært involvert i prosessen med å få BEL fram fra idestadiet til det den er i dag. Min smak har altså vært med på å forme lydsignaturen i BEL, selv om Snickers-is selvfølgelig skal ha hovedæren for produktutviklingen her.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •