BEL. Lytteintrykk og karakterer. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 116
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    det tviler jeg på. bel xl bruker fortsatt kun de samme 6,5" elementene bortsett fra at det er fire i hver istede for to!
    ...OG hvis BEL XL fortsatt jobber etter 2.5-veis prinsippet, så vil det si at alle de fire elementene jobber i bassen, og dermed har et membranareal som tilsvarer en knapp 13-tommer. Til sammenligning er 2 stk 10-tommere omtrent det samme som en drøy 14-tommer, så forskjellen er ikke så stor som man skulle tro.

Uansett: Å spille vedvarende på 120dB er vel langt fra tilrådelig, og vil vel ha som resultat at hørselen bare blir dårligere og dårligere. Har du behov for 120dB kontinuerlig, så ville jeg SERIØST vurdert en hørselstest. Selv synes jeg det er kult med headroom for 120dB i peaker, men det jevne lydtrykket foretrekker jeg under 100dB.
    Helt enig Roffe, å ha headroom for peaker på 120 dB er bra men man spiller jo ikke så mye høyere enn 100 dB i snitt kontinuerlig.

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behovet er ikke 120 db hele tiden, men å kunne ha muligheten til det. Det finnes ikke noe verre enn når et høytalerpar står og "plopper" for full musikk med to stakkars 6,5" når festen begynner å ta av.... En sub vil selvfølgelig kunne avlaste disse noe, men lydtrykket blir lang fra det samme som når mellomtone og diskant også følger opp bassen. Et kit som minner om Klipsch RF-7 kunne være spennende, men helst med 2 x 12/15".....

For opplysnigs skylf legger jeg til at min hørsel er god. Tar hørseltest hvert 4.e år på jobben. Ikke så lenge siden jeg gjorde det sist og høselen er fortsatt bra.... :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare ta deg en tur og høre da?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Det finnes ikke noe verre enn når et høytalerpar står og "plopper" for full musikk med to stakkars 6,5" når festen begynner å ta av.
    2.5-veis BEL har tilsammen 4 stk 6,5" basser i et høyttalerpar.
    2.5-veis BEL XL vil tilsammen ha 8 stk 6,5" basser i et høyttalerpar.

Jeg ser ingen som helst grunn til at en fest i et normalt bolighus skulle behøve noe mer enn et par BEL XL. Membranarealet tilsvarer omtrent 2 stk 12" i bassen.

Tro meg: BEL står ikke og "plopper"...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt med på denne diskusjonen en stund og kan ikke alle som sier "jeg MÅ ha 2x10" og spille så høyt at jeg får hørselskader over tid" bare dra ned til rakkestad og høre? Snickers har sagt flere ganger at det bare er å gi beskjed så er man velkommen.

Etter hva jeg har hørt ifra sublock så er BEL`ene fine ,men det var en annen høytaler som visstnok skulle spille 14hz. Bel`ene klarte det nesten ,men det var bare lovord.

TA DERE TUREN FØR DERE MASER OM DITT OG DATT (hvis dere bor i nærområdet. Selv gleder jeg meg til å følge med videre.

Btw: sånn ca hvor stor vil BEL 2.5 XL bli? Må tenke at det ikke blir alt for stort =)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg på 15-20cm i høyden, et par cam i bredden og se for deg totalt ca 40cm i dybden.

Jeg ber om at teknisk BEL-diskusjon tas i teknisk tråd mens OT taes i andre tråder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er dette en invitasjon? Vil jo ikke trenge meg på heller..... Har du XL ferdig montert for test?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det finnes ikke noe verre enn når et høytalerpar står og "plopper" for full musikk med to stakkars 6,5" når festen begynner å ta av.
    2.5-veis BEL har tilsammen 4 stk 6,5" basser i et høyttalerpar.
    2.5-veis BEL XL vil tilsammen ha 8 stk 6,5" basser i et høyttalerpar.

Jeg ser ingen som helst grunn til at en fest i et normalt bolighus skulle behøve noe mer enn et par BEL XL. Membranarealet tilsvarer omtrent 2 stk 12" i bassen.

Tro meg: BEL står ikke og "plopper"...
    Jeg har hørt mange høytalersett med "små" basselementer i, og de fleste kneler ved 105-110 db kan jeg tenke meg...... De som overrasket best i denne klassen er Audiovector M3(?) og noen Patos Lyric med 8" i...... De spiller dypt men mangler evnen til å spille høyt nok med trykk som får den tidligere omtalate trampefoten til å begynne.... :P

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt mange høytalersett med "små" basselementer i, og de fleste kneler ved 105-110 db kan jeg tenke meg...... De som overrasket best i denne klassen er Audiovector M3(?) og noen Patos Lyric med 8" i...... De spiller dypt men mangler evnen til å spille høyt nok med trykk som får den tidligere omtalate trampefoten til å begynne.... :P
    Artig at du nevner Audiovector M3. Jeg testet Audiovector Mi3 Super her hjemme over lengre tid, og må si meg enig: Av de kommersielle høyttalerne jeg har testet, så har den overraskende mye å gi i bassen. Dessverre er den tonale balansen i diskantens favør, så det blir slitsomt å spille høyt (les: over 100dB) på den, nettopp på grunn av at diskanten blir slitsom ved høye volum.
    Så til BEL. Den har en mørkere tonal balanse som gjør at man kan dra på MYE uten at det blir slitsomt i diskanten. Med andre ord får rytmer litt mer fokus, og jeg vil vel si at BEL (og da snakker jeg ikke XL, som jeg regner med tar den enda lenger) slår Audiovector Mi3 på dette punktet. Audiovector Mi3 er likevel en svært god høyttaler, og jeg tipper at man ved å dempe diskanten litt med en enkel seriemotstand, så vil Audiovector Mi3 kunne gi nesten like mye moro som BEL (Audiovector har tri-wiringsterminaler(!) ).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en invitasjon? Vil jo ikke trenge meg på heller..... Har du XL ferdig montert for test?
    Selvsagt er det en invitasjon!

La oss begynne med BEL 2.5...

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg omsider fått lyd i mine BEL 2.5 (nå er bare utfordringen å få til en såpass fin finish at kona godtar de i stua) og førsteinntrykket overgikk alle forventningene mine og regner med det bare vil bli bedre, og bedre etterhvert som de blir innspillt

Må si meg enig i andre her som sier at lyden er veldig forskjellig til andre høyttalere, og i allefall til mine gamle proson R63 mk2. Litt dempet diskant (men samtidig mye mer "åpen" og detaljert), og samtidig mye mer av allt annet, og det er bare veldig behagelig å høre på (bare litt uvant på endel av musikken jeg har prøvd, men så absolutt bedre å høre på). Mye "større" lydbilde, og instrumenter skilles mye bedre fra hverandre i forhold til mine gamle.

Veldig enig med en tidligere i tråden (eller var det en annen bel tråd?) som sa at Lene Marlin var veldig bra på BEL 2.5 for det var nesten som å høre en ny plate! :shock:

Da jeg satte på Bjørn Eidsvåg sin Allemannsland så måtte jeg dobbeltsjekke at sub'en virkelig ikke stod på, for det var helt enormt mye bass de spilte! :shock: 8)
    Er virkelig imponert over at det kan komme så mye bass og med såpass trykk fra noen 6,5" elementer! (Men til f.eks sash sin stay som går veldig dypt etter ca 1,5 min så må en ha en sub for å få skikkelig trøkk, men det skulle i grunnen bare mangle!)
    Til det aller meste av musikk så virker det som de spiller plenty med bass, og jeg savner i allefall ikke noe. Har skiftet cd'er som en gal siste dagene for å høre mange gamle favoritter, og det er bare en nytelse å høre på!

En kompis var innom, og han satt nesten og måpte og virket ganske imponert før han uttalte at "Det er så åpent og detaljert og alt stemmer liksom bare. Alt er jo bare der!". Kan bare si meg så hjertens enig!

Har de koblet til en H/K 4550 (oppgitt til 7x50w) med en H/K dvd506le som musikkavspiller så regner i grunnen med at det kan være noe å hente med bedre spiller og forsterker, men det får jeg ta på sikt, for jeg er i grunnen veldig fornøyd sålangt, og kan spille mer enn høyt nok i stereo i allefall. Hvordan det blir når receiveren skal drive 5 høyttalere gjenstår å se, for BEL 2.5 har endel lavere følsomhet enn de gamle som er oppgitt til 92db, og uten å ha spillt så veldig høyt så hørte jeg viften på receiveren for første gang i går (pauset cd'en da tlf ringte), så de virker noe mer tungdrevet...

Vil tilslutt bare få rette en stor takk til roffe og Snickers-is for å ha dratt igang og ikke minst fullført BEL prosjektet!! Og kanskje ekstra takke Snickers-is for allt arbeidet han har nedlagt i dette. Håper bare han klarer å finne inspirasjon og lyst (og kanskje ikke minst tid!) til fullføre 2-veis og senter (og gjerne sub også! ) så skal hjemmekinoen få seg et solid løft! 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult!!!

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått testet Bel over en litt lengre periode med The End effektforsterker og yamaha rx-v1400 som for-forsterker. Kontra sonyreciveren som jeg brukte i begynnelsen(5x80W), så ble hele lydbildet større og bassen ble betraktelig forbedret. Ble skuffet første gang jeg snurra ei plate, for det ble liksom ikke den store forbedringen jeg håpet på Grunnen var en 10m lang skolisse-signalkabel til effekttrinnet. Når den ble skiftet ut førte det derimot til noen timer med en fornøyd kar i godstolen

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har sammenligna BEL 2.5 med Dali Concept 6? Sånn jeg ser det er det mer "fair" å sammenligne med noe som faktisk realistisk er i samme klasse (prismessig). Jeg har hørt concept 6 en del, så en sammenligning med disse hadde vært interessant. Jeg synes personlig concept 6 låter litt "innelukka", men aner ikke hvorfor..

Vurderer BEL som et prosjekt i sommer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde besøk av Whoppas Cheese, Konrad og 2 til i går som lyttet og vurderte disse høyttalerne svært kritisk. De burde kanskje uttale seg her da jeg tror de kan komme med noe nyansert i forhold til hva de oppfattet rent lydmessig. De prøvde også en del ulike typer musikk.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esp
    Noen som har sammenligna BEL 2.5 med Dali Concept 6? Sånn jeg ser det er det mer "fair" å sammenligne med noe som faktisk realistisk er i samme klasse (prismessig). Jeg har hørt concept 6 en del, så en sammenligning med disse hadde vært interessant. Jeg synes personlig concept 6 låter litt "innelukka", men aner ikke hvorfor..

Vurderer BEL som et prosjekt i sommer
    Har ikke hørt Concept 6, men når de blir sammenlignet til å være tilnærmet like god eller bedre enn høyttalere til 20 000,- (Audiovector Mi3 Super) så tviler jeg på at en høyttaler til 3 496,- vil være i nærheten så bra...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde besøk av Whoppas Cheese, Konrad og 2 til i går som lyttet og vurderte disse høyttalerne svært kritisk. De burde kanskje uttale seg her da jeg tror de kan komme med noe nyansert i forhold til hva de oppfattet rent lydmessig. De prøvde også en del ulike typer musikk.
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at disse må være meget gode tatt pris i betraktning. Selv med min musikksmak (dance, "tivolitrance" og trance ++) var disse gode. Ville ikke "plage" de andre så mye med musikken min, men det Snickers-is kjørte av demoer låt også bra. Det som spessiellt falt i min smak var biltest cd'en. Mye bass med tanke på at det bare er 6,5' det er snakk om. Riktignok stod det ikke på elektronikken her, Snickers'is brukte sine støste monoblokker og en meget dyr cd spiller på de. Noe overkill kanskje, men vi fant raskt ut at en Rotel 1070(?) og en NAD 216 også fungerte meget godt på de. NAD ble først slaktet, men når bryteren for brokopling ble satt i stereo ble det straks andre toner..... riktignok kanskje ikke så god som rotelen og monblokkene...... jeg har problemer med å høre forsjkjell på "politisk korrekt musikk"...... spessiellt "Slank bakfra's orkester" lignnende jazz.....

Konklusjon: Med et lite budjett og litt arbeidsvilje kan man få seg et meget godt stereo/surround oppsett. Handler man brukte effekttrinn kan man komme meget godt ut av det!

Vil samtidig takke for besøket hjemme hos en meget gjestfri Snickers-is!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke opprinnelsen til begge de to kuttene du refererte til, men kutt 2 skal stamme fra en plate med Nelly. ("Flageborg-CD" nr 5).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nesten si at det er litt vanskelig å uttale meg så veldig grundig om hvordan de låter, ettersom jeg hørte dem i et ukjent rom og uten noe sammenligne dem med.

Først må jeg si meg litt uenig med dem som kaller BEL for fyldige. I mine ører virker de ganske nøytrale. Men for all del, de låter helt klart fyldigere enn mye på markedet, men trenden nå for tiden er jo slank mellomtone med overfokusering på diskant. (SACD-kompatibel :lol: )

BEL spilte all musikken vi prøvde på en ganske tilfredstillende måte, og det er kanskje den aller største fordelen til BEL. Personer med lite variert musikksmak kan kanskje finne høyttalere til under 6-8000kr som passer bedre. Men de som har en litt mer omfattende platesamling skal nok slite med å finne en bedre allrounder til under 15k.

I forhold til enda dyrere høyttalere enn dette mangler de en del raffinement og ikke minst autoritet nedover i frekvens. Men for all del, BEL kan skilte med temmlig imponerende bass. De virket å gå temmlig flatt til langt ned i frekvens også. Kanskje 30-35hz, men etter det rullet de av temmelig raskt. Men rommet har jo mye å si her.

Lydbildet framstod som ganske realistisk. Passe stort og presist, men manglet kanskje noe dybde. Lyden slapp ikke helt taket i høyttalerne, men det hadde jeg heller aldri forventet av en høyttaler i denne prisklassen.

BEL var på ingen måte beskjeden av seg, men derimot kontant og engasjerende. Dynamikken var også ganske god. Helt sikkert bra til filmbruk, selv om dette ikke ble testet.

Endelig en høyttaler i de lavere prisklassene som kan levere godt med detaljer uten å låte kunstig slankt.
    Godt jobba!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL ble også testet med 3 forskjellige forsterkere. Blokkene til Snickers, NAD 216 og Rotel RB-1070. Forskjellene var temmelig små. Det som skilte seg ut var litt bedre basskontroll og detaljering med monoblokkene, mens Rotelen låt litt fyldigere og snillere (kanskje en anelse tamt).

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •