BEL. Lytteintrykk og karakterer. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 116
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg får Clio inn døra her i morgen. Jeg tror jeg kan få kalibrert det til å måle rimelig eksakt SPL så da kan jeg i såfall teste.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    BEL har nok en anelse mer fokus på mellomtone og litt varmerer karrakter der enn normalt, men det passer i grunnen alle typer musikk. Imidlertid "går det ut over" imponatoreffekten (den samme effekten som gjør deg sliten i hodet etter 1/2 time foran anlegget).
    Det høres ut som et meget smart valg!

Hva slags lydtrykk klarer BEL i peak hvis man trykker til med den nyeste SEAL plata i et normalt stort rom? Målt i lyteposisjon.
    Tenker på basstrykk i peak rundt 50 hz, det er vel der man får mest trykk stort sett?

Hvis de klarer å peake på 112-115 dB er det meget respektabelt, og vil tilfredstille selv de som liker å spille meget høyt.
    Selv klarer jeg ca 120 dB med vesentlig større høyttalere, og da synes jeg egentlig det er på tide å skru litt ned :?

Hva slags forsterker krever BEL for å fungere skikkelig? Er en god receiver et alternativ?

Dag

Dag

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke anstrengt de så mye, men det er da ikke noe problem å få over 100db i allefall (i mitt rom). Jeg ville valgt en relativt sterk forsterker (det er alltid et pluss ;-) ), men har dog kun Rotel rb985 (og Yamaha som pre). Synes det virker greit, men jeg har ikke prøvd så mange ulike forsterkere på BEL enda :wink:
    Jeg venter i spenning på SPL resultatene så får vi se hvor mye "off" jeg er :? Selv om det ikke har så mye betydning

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hva slags lydtrykk klarer BEL i peak hvis man trykker til med den nyeste SEAL plata i et normalt stort rom? Målt i lyteposisjon.
    Tenker på basstrykk i peak rundt 50 hz, det er vel der man får mest trykk stort sett?

Hvis de klarer å peake på 112-115 dB er det meget respektabelt, og vil tilfredstille selv de som liker å spille meget høyt.
    Selv klarer jeg ca 120 dB med vesentlig større høyttalere, og da synes jeg egentlig det er på tide å skru litt ned :?

Hva slags forsterker krever BEL for å fungere skikkelig? Er en god receiver et alternativ?
    Har ihvertfall sett tall på lydtrykksmåleren mellom 105 og 110dB, og da uten stressymptomer. BEL er ikke utviklet for å spille maksimalt høyt, og jeg har ikke testet makstrykk på den. BEL har en svært god dynamikk og spiller bra på ganske høyt volum likevel. Skal du utstyre et diskotek bør du kanskje velge gode PA-høyttalere istedet.
    Det blir uansett spennende å se hva BEL XL klarer når det gjelder lydtrykk.

På forsterkersiden er de testet med Cambridge Audios PM500 som er en 2x65W forsterker, og det låt faktisk ganske bra, selv om kontrollen i bassen ikke ble så bra som med kraftigere forsterkere. En god receiver kan helt fint gjøre jobben med å drive BEL (men tipper du bør over 50W per kanal ihvertfall). Skal du hente ut hele potensialet i denne, så er det bare å kjøre på med effekt. Et sted mellom 100 og 200W er vel noe BEL setter pris på. Med 600W monoblokker fra Midgard Audio spiller de helt konge (men hva gjør ikke det?) 600W tror jeg likevel er litt overkill i forhold til det egentlige behovet...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt litt med lydtrykksmåleren på Svarta Bjørn og den ga seg vel på 111dB i dypbassen. Denne er nok imidlertid en god del dypere enn 50Hz.

Det er nesten umulig for andre å måle noe for så å sammenlikne med noe du har målt i et annet rom, med en anne måler og ikke minst en annen som holdt i måleren.

Ta deg en lytt på et par ved anledning da vel!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes 105-110 er respektabelt jeg. Er ikke 115 Db litt mye å forvente?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt mye å forvente fra kun 2X6,5" basser, men grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg vet hva jeg trenger selv, og vurderer produkter ut ifra slike enkle ting. Lyden må selvfølgelig være knallgod, men spiller en høyttaler ikke høyt nok for min smak vil den ikke være et aktuelt produkt selv om lyden er topp på lavere volumer.
    Noen få ganger ønsker jeg å dra på skikkelig, da må utstyret stå klart

Sært men sant.

By the way, den råeste og mest kraftfulle bassen jeg noensinne har hørt kom fra 3X8", så jeg etterlyser ikke en haug av store membraner.
    Men jeg tror 2X8" ville vært et bedre valg hvis mine sære behov skulle tilfredstilles.

Uansett er jeg skikkelig klar for å få lov til å lytte til BEL etter påske!

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL XL skal klare ca 6 dB mer enn BEL 2,5.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er mine BEL også sammensatt for testing. De er koblet opp mot en liten SONY reciver, så jeg forventet ikke det helt store, men der ble jeg overrasket. Jeg har ikke den helt store erfaringen og har heller ikke sittet og hørt på så mange andre høytalere, men dette falt i smak. Synes lyden er behagelig og ikke så hard som f.eks GEB som jeg hadde fra før + at det er jo mere bass i dem enn GEB. Hørte på EAGLES DVD med Hell Freezes Over i stereo og kunne sittet i timesvis. Så jeg vil takke ildsjelene for noe jeg mener er et meget bra produkt
    Vel og merke har jeg bare hørt på 3 cd'er ennå så det kan jo bare bli bedre + at de skal kobles opp mot en THE END forsterker som jeg regner med sparker mere liv i dem

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt The End, så den har jeg tro på kan fungere bra. Den låter ikke så langt fra de forsterkerne jeg har brukt under utviklingen så du vil nok få mye av det klangbildet jeg har.

Jeg kjørte noen målinger i dag hos Martin og Liker HiFi, og jeg demonstrerte hvor ille frekvensgangen ut fra effekttrinnet ser ut når man kobler til en høyttaler. Jeg ble faktisk overrasket selv. Dette er noe som kan påvirke lyden mye.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med følsomheten? Har litt lyst å bare sette sammen en Bel XL først hvis jeg får målene siden det alltid er litt mer morsomt med høytalere som kan spille høyere :P

Har ikke kommet igang med BEL`ene enda fordi jeg ikke har en forsterker og koble dem til.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt The End, så den har jeg tro på kan fungere bra. Den låter ikke så langt fra de forsterkerne jeg har brukt under utviklingen så du vil nok få mye av det klangbildet jeg har.

Jeg kjørte noen målinger i dag hos Martin og Liker HiFi, og jeg demonstrerte hvor ille frekvensgangen ut fra effekttrinnet ser ut når man kobler til en høyttaler. Jeg ble faktisk overrasket selv. Dette er noe som kan påvirke lyden mye.
    Dette er meget interessant, kan du fortelle litt mer?

Dag

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan tror dere det vil spille med en denon avr1905 som forsterker? går vel kanskje ann å koble sammen a og b kanalene? (har ikke testa)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det en BEL XXXL med f.eks min. 2 x10" helst 12"/15"? Kommer aldri til å dra inn fronthøytalere med mindre enn 2 x 10" i hver høytaler i stua...... dette hovedsaklig p.g.a min musikksmak. Beklager om det høres teit ut, men siden mitt konf. anlegg med 5 1/4 som basser har det kun gått i en retning..... altså større basselementer...... en sub vil vel kompensere noe, derfor kan jeg strekke meg til 2 x 10"...... ops:

Edit: Bør helst kunne ligge på over 120 db over lengre tid.....

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det tviler jeg på. bel xl bruker fortsatt kun de samme 6,5" elementene bortsett fra at det er fire i hver istede for to!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    det tviler jeg på. bel xl bruker fortsatt kun de samme 6,5" elementene bortsett fra at det er fire i hver istede for to!
    ...OG hvis BEL XL fortsatt jobber etter 2.5-veis prinsippet, så vil det si at alle de fire elementene jobber i bassen, og dermed har et membranareal som tilsvarer en knapp 13-tommer. Til sammenligning er 2 stk 10-tommere omtrent det samme som en drøy 14-tommer, så forskjellen er ikke så stor som man skulle tro.

Uansett: Å spille vedvarende på 120dB er vel langt fra tilrådelig, og vil vel ha som resultat at hørselen bare blir dårligere og dårligere. Har du behov for 120dB kontinuerlig, så ville jeg SERIØST vurdert en hørselstest. Selv synes jeg det er kult med headroom for 120dB i peaker, men det jevne lydtrykket foretrekker jeg under 100dB.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde vært tøft med en BEL med 8" på siden nederst feks. da vil man jo få enda bedre bass respons

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    hadde vært tøft med en BEL med 8" på siden nederst feks. da vil man jo få enda bedre bass respons
    Sjansen for utfasninger er ganske stor, siden det høyst sannsynlig blir forskjellig kabinettavstemming og dermed forskjellig fase/group delay. Jeg vil vel anbefale at man bruker samme element i samme avstemming for et gitt frekvensområde. Tro meg: BEL går dypt nok til ikke å være en subwoofer. Trenger man mer bass får man slenge på et par elementer til, slik at man har 6 stk 6,5" i bassen istedenfor 4.

AndreasLie: Har du hørt BEL 2.5? Jeg tror faktisk det er et fåtall som etterlyser mer bass etter en lytteprøve.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei jeg har ikke hørt dem, men jeg har veldig lyst til å bygge et par, bare noen kunne svare på spm mine :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    hvordan tror dere det vil spille med en denon avr1905 som forsterker? går vel kanskje ann å koble sammen a og b kanalene? (har ikke testa)
    BEL er som de fleste høyttalere og kan drives av lite effekt, og trives best med overflod av effekt. Den er testet under utvikling på (minst) tre ulike effekttrinn fra 2x65W som det minste (Cambridge Audio P500) til 2x600W Midgard Audio monoblokker som det kraftigste.
    Cambridge-forsterkeren gav nok effekt til å drive dem, men var (forståelig nok) ikke like stram og presis. Den mistet rett og slett litt kontrollen. Likevel ble det bra også med den.
    Hvis jeg har skjønt det rett, så opererer ved AVR1905 med 80watt per kanal, og da burde den kunne gjøre jobben helt fint.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •