BEL. Lytteintrykk og karakterer. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 116
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    4. Stopp personangrep!! Det bare ødelegger konstruktive debatter. :evil:

Mvh

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det skal sees på som personangrep egentlig. Flageborg har ikke akkurat forsøkt å være nøytral her. BEL 2,5 går dypt i bassen. Med SVS-oppsettmicen målte vi (dersom vi ser bort fra romresonansen ved 32Hz) rimelig flat respons til 25 Hz. De spiller også høyt, noe som selvsagt blir litt mer subjektivt.

De er ikke slanket over hodet. De heller nok mer mot det robuste og har ganske solid fundament i mellomtonen. Det stod helt klart i kontrast til Helicon som har en litt tilbakeholden mellomtone. De har også en god del å komme med i midbassen (gevinsten av å bruke elementer som trives med lav Q bassrefleks i små kasser).

Jeg tror ikke det er mange som kommer til å beskylde dem for å låte kjedelig. Det blir kanskje diskusjoner om de er helt korrekte, kjedelig tror jeg neppe de kommer til å bli beskyldt for å være. Det kan imidlertid være at diskantfreaker gjerne vil redusere motstanden i diskanten med en eller to E12-verdier for å få en litt lysere tilt i diskanten, men slik de er har de definitivt klart å provosere frem noen brede glis.

Alle målinger har blitt utført i normalt stuerom på et utall ulike plasseringer. Smalbåndsavvik nedover i mellomtonen kan jeg ikke si noe om, men tendensavvikene er små. Det er også gjort tilleggsmålinger med stappet kasse som viser at det ikke er tydelige problemer med stående bølger i kassa. Fra ca 6-700Hz og opp har jeg kjørt rimelig pålitelige målinger, og smalbåndsavvikene ligger innenfor +/-2dB på 1/6 oktav, og tendensavviket (klangbalansen) ligger på ca +/- 0,25 til +/- 0,5dB i samme området målt på aksen.

Dette er imidlertid ikke så interessante tall da de kun er brukt til å plukke ut hørbare feil. Man kan fint provosere frem en riktig og en feil frekvensgang på samme høyttaler, men målet her har vært å provosere frem mest mulig feil for så å lete etter opphavet til disse.

Derfor er 1.-perioderesponsen svært lik nte-perioderesponsen, noe som gjør at den føles veldig rett på sak og ubeskjeden, og derfor ytterligere gir dem livlig karrakter.

Jeg synes du burde høre dem før du uttaler deg om hvordan de låter flageborg.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg ser fram til å kunne oppleve BEL-produktet og få en demo, et eller annet sted. Så får tiden vise hvor "lydbildet" treffer i forhold til andre produsenter's modeller som visstnok koster rundt 30K MER. Ser at det er litt forskjellig oppfatning av det ferdige produktet, som du bevisst har "manipulert" på en positiv måte; lydmessig. Spennende...:wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så du ikke misforstår meg Flageborg, jeg har understreket gang på gang at de er bevisst fyldigere enn de fleste av sine konkurrenter. Dette er med andre ord ingen "feil" som tilfeldig har sneket seg inn, men starten på en stille revolusjon :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viva La ...........

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg ser fram til å kunne oppleve BEL-produktet og få en demo, et eller annet sted. Så får tiden vise hvor "lydbildet" treffer i forhold til andre produsenter's modeller som visstnok koster rundt 30K MER. Ser at det er litt forskjellig oppfatning av det ferdige produktet, som du bevisst har "manipulert" på en positiv måte; lydmessig. Spennende...:wink:
    Lydbildet i BEL er ikke manipulert noe mer enn i andre høyttalere, uavhengig om vi snakker DIY eller kommersielle produkter.
    Jeg har ikke vært med på hvert eneste tweak Snickers har gjort underveis, men har hørt utgangspunktet og sluttproduktet, og det har etter min mening bare nærmet seg mer og mer en nøytral gjengivelse. Signaturmessig ligner de på M4-prototypene, så dette er en lydsignatur man kanskje vil finne i enda mer forfinet utgave i kommersielle høyttalere fra Midgard etterhvert.

Slik jeg oppfatter denne lydsignaturen, så dreier det seg om god dynamikk i hele frekvensområdet, dyp og lineær bass (hvis godt plassert i et godt rom), ganske forvrengingsfri diskant, som gjør at man kan spille høyt uten at diskanten blir ubehagelig og en tilnærmet lineær frekvenskurve (med en lett tilting mot det fyldige) også ved relativt høyt volum.

BEL er ikke uten svakheter, men de er godt skjult, og på enkelte typer musikk blir svakhetene til styrker også. Det er altså gjort bevisste valg når man velger hva man skal godta av avvik fra det ønskede idealet og hva man skal korrigere. Det gjelder alle gode høyttalere jeg har hørt. Den dagen det lanseres et høyttalerprodukt uten svakheter overhodet, så er vel jakten på å lage bedre høyttalere over...

Selv om dette dreier seg om et selvbyggprosjekt, så ligger det så mye produktutvikling bak at det må regnes som et produkt fullt på høyde med kommersielle produkter. Vet at du er kritisk til at selvbygg kan slå det kommersielle, flageborg, men det er ikke så vanskelig å finne ut av dette. Spør du Snickers, så får du sikkert komme på besøk for demonstrasjon av BEL.
    Synes du har gått ganske hardt ut med skepsis mot BEL uten å ha hørt dem, noe som er spesielt interessant, siden det virker som du setter det å snakke ut fra erfaring og ikke synsing ganske høyt. Synes derfor du skyter deg selv litt i foten her... :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg (og for den saks skyld alle andre) er velkomne på demo her. Bare å sende PM.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Jeg har ikke MER enn naturlig skepsisme til DIY prosjekter, og jeg ser fram til en opplevelse hos Snickers-Is, så snart snøen er borte og solen varmer.....TURVÆR!
    Mine egne DIY fronter er vel en grei måte og avkrefte min mistillit...eller :wink: Ja, de er "moddet" i forhold til orginalen, og de har 10-års jubileum i hjemmekinoen i år....

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Jeg har ikke MER enn naturlig skepsisme til DIY prosjekter, og jeg ser fram til en opplevelse hos Snickers-Is, så snart snøen er borte og solen varmer.....TURVÆR!
    Mine egne DIY fronter er vel en grei måte og avkrefte min mistillit...eller :wink: Ja, de er "moddet" i forhold til orginalen, og de har 10-års jubileum i hjemmekinoen i år....
    Har du noen bilder av dine DIY-høyttalere? Hadde vært artig å sett dem

Mvh.

Vidar

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Jeg har ikke MER enn naturlig skepsisme til DIY prosjekter
    Jeg har ikke sagt at du er skeptisk til DIY-prosjekter generelt, heller...

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    BEL er ikke uten svakheter, men de er godt skjult, og på enkelte typer musikk blir svakhetene til styrker også.
    Hvilke typer musikk er styrken til BEL? Og hvilke typer er de svake på?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL har nok en anelse mer fokus på mellomtone og litt varmerer karrakter der enn normalt, men det passer i grunnen alle typer musikk. Imidlertid "går det ut over" imponatoreffekten (den samme effekten som gjør deg sliten i hodet etter 1/2 time foran anlegget).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fremhevet mellomtone gjør seg bra på spinkle vokaler :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    En fremhevet mellomtone gjør seg bra på spinkle vokaler :lol:
    En fremhevet mellomtone kan være slitsomt på speedtrashmetal på full guffe, der fremhevingen i mellomtonen gjør fuzzgitar og symbaler (som i utgangspunktet er veldig fremhevet i slik musikk) enda litt mer fremhevet.
    Det er vel kanskje den type musikk BEL etter min mening gjør det dårligst på...
    Men en fremhevet mellomtone blir en fordel på en del innspillinger der god vokalgjengivelse står i fokus.

Uansett tror jeg speedtrashmetal-fantastene i liten grad primært er ute etter den relativt lineære gjengivelsen i BEL.

Når det gjelder linearitet, så må jeg nok presisere hva jeg mener med det. Med unntaket av den lille presensen i mellomtonen, så er BEL temmelig lineær, hvilket vil si at frekvensresponsen er en relativt rett linje fra bass til diskant. MEN det er dermed ikke sagt at linjen har 0 i stigningstall!
    BEL har nok en tanke høyere gjengivelse i bassen, som faller gradvis bittelitt hele veien. Dette gir den varme lydkarakteristikken. Fallet er lite (tipper omtrent 2-3dB over hele frekvensområdet), men det er nok til å gi en fylde i bassområdet som mange ønsker, og en mindre slitsom diskant enn i mange kommersielle konstruksjoner. Bassrefleksavstemmingen er satt dypt av flere grunner. For det første gir bassrefleksavstemmingen en tiltrengt dybde som en trykkammerkonstruksjon ikke ville klare med disse elementene. Det gir også en pen avrulling nedover som sammen med romforsterkningen gir en lineær gjengivelse (det vil si at i ekkofritt rom, så vil den nok ikke måle fullt utslag så dypt som det den faktisk går i et vanlig rom). Den dype avstemmingen gir også en gjengivelse helt fri for boomete, one-note bass.

I det hele tatt er bassrefleksavstemmingen gjort på en måte som gjør at BEL oppfører seg med hurtighet som en trykkammerhøyttaler ganske dypt ned i frekvens, og der bassrefleksen tar over er nivået senket såpass ut fra høyttaleren at det også er kjemisk fritt for blåselyder.

Tror ikke man finner mange kommersielle konstruksjoner med under 10" basser med så stort tverrsnitt på bassporten og samtidig så dyp avstemming.

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytte inntrykk av BEl 2,5.

Kan bare med engang si at jeg er imponert. Har vært spendt på lyden av disse, siden de har stjålet all fritiden min den siste uka :wink:
    Vil beskrive dem som annerledes enn høytalere jeg har hørt tidligere. men på en positiv måte. Dette er faktisk den første høytaleren jeg virkelig liker lyden til. Den har ikke den skjærende :x lyden i diskanten når man spiller høyt og vokalisten synger "s"èr, man blir aldri sliten av å lytte. Man ønsker bare å spille enda høyere, og det råe er at det kan man også... De takkler godt å få servert høy effekt, men når det er sagt så er høtalerene tungdrevne, ganske mye også. En god forsterker er nok virkelig å anbefale. Mellomtonen kan virke litt fremhevende, men det gjør egentlig ting bare bedre.Denne høytaleren elsker musikk med mye vokal. Bassen går dypt, og har trykk! Prøv å spille Lene Marlin A place nearby... Stemmen hennes virker varm og uannstrengt, Detalje nivået i lyden gjør at jeg kan plassere henne akkurat der hun ville ha stått på scenen. Bassen slår deg i mellomgulvet, og det hardt! Har litt vanskelig for å innse at det er 6.5" det er snakk om her. Først gangen jeg spillte på disse høytalerene, sjekket jeg faktisk forsterkeren to ganger fordi jeg trodde den stod i surround modus, føste gang pga. at vokalisten kom så sinnsykt velplassert at jeg trodde senteren spilte denne :roll: Neste gang spilte jeg Tricky med "overcome". måtte sjekke da og, kunne sverge på at jeg hørte scanspeak`n (les. Subwoofer) spillte bassen. Men nei :roll: De små 6,5" leverte all dypbassen selv. Imponerende!.
    Jeg kommer i allefall til å bygge mere, men det neste blir xl utgaven, eller muligens sub.
    Prismessig så tror jeg disse ville ligget over 15k. Men når det er sagt hadde sikkert mine ville kostet 30k hadde men skullet tatt betaling for arbeidstimer, mva, salgsfortjeneste, grosistfortjensete osv.

Er ikke helt ferdig enda, men noen bilder ligger her :arrow: http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...2&start=15

Lytte inntrykk 2...

Har spilt høytalerene mere inn. Spilt musikk og sett litt film med dem som frontsett. Er fortsatt av samme mening som tidligere, bel har veldig naturtro og fin lyd, men mye vil ha mere.... Det er selvfølgelig begrensninger hva en 6,5" kan levere, derfor får jeg bare mere og mere tro på en kombinasjon med bel 2,5 og en (bel?) sub. Ikke det at det er noe galt med bassen fra bel 2,5 men til å gjengi effekter i en film blir det for tamt etter min mening.
    Har også hatt andre til å lytte på dem. Det virker som mange synes diskanten blir litt "for langt vekk", dette er jeg ikke selv enig i da jeg synes mange høytalere blir slitsomme pga. diskanten, denne bivirkningen har ikke bel2,5.
    Har veldig variert musikksmak og intilvidere ser det ut som bel får sin plass i stua som "koz`e høytaler", og de gamle infinity sm høytalerene mine får være i fred nede i kino`n. Dette pga. at rommet også har en til dens til å være holde plass for en del fester...Ifinity passer godt som partyhøytaler(spiller mest metal)), mens bel liker leonard Choen og kari bremmnes bedre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dempematter for bilmotor-rom du har brukt innvendig? Fra Biltema?

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dempematter for bilmotor-rom du har brukt innvendig? Fra Biltema?
    sikker tilsvarende... har ikke kjøpt noe på biltema i hele mitt liv :wink: . Har prøvd litt forskjellig demping og endte med en tykk foam innerst og 300g dempe ull oppå denne.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper sensitiviteten ligger rundt 86db (2.83v@1m), grunnen til det er jeg måtte dempe høyttaleren som fungerer som senteren med 5db. Den skal være 91db (2.83v@1m).
    Uansett kun et estimat og en pekepinn.

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tipper sensitiviteten ligger rundt 86db (2.83v@1m), grunnen til det er jeg måtte dempe høyttaleren som fungerer som senteren med 5db. Den skal være 91db (2.83v@1m).
    Uansett kun et estimat og en pekepinn.

Mvh
    Har du målt med ørene eller Radioshack (evt. annen lydtrykksmåler)? Grunnen til at jeg spør er at ørene gjerne justerer "likt lydtrykk" etter det man hører i diskanten, og der har gjerne BEL noe mindre trykk enn typiske kommersielle høyttalere med litt ekstra boosting i diskanten.

Jeg vil tippe BEL rett oppunder 90db.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0