Bygging av BEL?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av BEL?

Jeg har aldri bygget høytalere før, men har lyst til å gå i gang med å bygge 2,5 veis BEL og har noen spørsmål i den forbindelse...

Etter at allt er kappet til, sette sideplatene og front/bakside mot hverandre og pusse det likt hele veien rundt mens de er sammenpresset?, eller bortkastet arbeid og heller ta 2 og 2 sider som skal mot hverandre og prøve å pusse til de passer best mulig sammen?

For hull til bass/mellomtone elementene, er det noen bedre/enklere måte enn å bruke en stikksag? Og nedsenkingen, det er vel best å frese sporet før hullet blir skjært ut? (Har overfres, og skal ha noen ekstradeler til den ett eller annet sted, som jeg håper jeg finner igjen, så en kan frese sirkler, evt er det noe sted i norge en får kjøpt universaltillegg for sirkelfresing som ikke koster en formue?)

Og hvilken rekkefølge er best å sette delene sammen i? front og sider eller bakside og sider? Hva begynner en med og hva setter en på tilslutt?

Og hvordan setter en det best sammen? Limer først delene sammen, og borer hull til skruer og setter i skruer etter at limet er tørket?
    Hvor store skruer bør en bruke? (Antar det bør være nedsenket hode)

Og såvidt jeg kan huske med vanlig trelim, så tørker ikke det svimlende fort, er det fordeler eller ulemper å bruke f.eks (relativt hurtigtørkende) kontaktlim? eller bruke "limpistol" (sånn som smelter limstaver)?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke stikksag vil jeg fraråde.. Den er fryktelig vinglete ( iallefall den jeg har).

Når det gjelder fres, så ta en titt på denne siden

http://www.wealdentool.com/acatalog/..._and_tips.html

Spesiellt denne siden

http://www.wealdentool.com/acatalog/tips_4.html

Det er ikke spesiellt vanskelig å lage en av disse i link nr to. Jeg har laget en enkel versjon tilpasset bel. For å være sikker på at radiusen blir korrekt bruk skyvelær. Jeg har ikke prøvd denne enda, men den blir nok prøvekjørt på et billigere materiale en mdf første gangen :?

Når det gjelder finnish, så er det om å gjøre å være mest mulig nøye når man skjærer ut platene, for da sparer man seg for mye pussearbeid. Når du skal skjære ut platene så ville jeg ha brukt en god sirkelsag, gjerne med støtte (følge en kant el..). Jeg ser for meg at det kan være lettere å gjøre ferdig finnishen når kassen er hel.. (Sparkel, pusse), men dette er det sikkert andre som har mer erfaring en meg! Jeg er selv nooob, men prøver å tilegne meg snekkerkunnskaper her og der :wink:

Fordelen ved å bruke skruer er at man fester platene sammen med engang. Ellers så fester trelim bra. Bare husk å forborre, ellers kan/vil MDF sprekke.

Sette sammen, her er jeg litt usikker.. Men det er nok en fordel å ha endel tvinger og vinkeljern.. Jeg skal i allefall handle litt hos mr Clas Ohl... Kanskje ta en og en plate. Jeg tror kanskje det er greit å ene sideplaten til slutt sammen med bunnplaten, men dette kan sikkert andre svare på. Pass på at alt passer sammen..

Får håpe du får flere svar.. Dette er kun tanker jeg har. Det kan uansett bli spennende.

MvH

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unngå bruk av limpistol. Det vil garantert ikke bli bra, da det ikke fester seg til treverk eller mdf. Hvis du kjøper trelim som er beregnet på vinterbruk, så tørker den litt fortere enn det vanlige limet

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Å bruke stikksag vil jeg fraråde.. Den er fryktelig vinglete ( iallefall den jeg har).
    Ja, jeg tror heller ikke det blir så lett, men har ikke funnet så veldig mange store hullbor (fant noen på 152mm som største, men var desverre litt for store sprang nedover (for ikke å snakke om at de var litt dyre).
    Fant også noen hullskjærer/sirkelskjærer (senterbor, med en tvergående stang, også skjæreblad som en kan flytte på denne stangen), men de går kun til 140mm :cry: ellers tror jeg det kanskje kunne fungert (med arb.benk og drill i stativ).

Når det gjelder fres, så ta en titt på denne siden

http://www.wealdentool.com/acatalog/..._and_tips.html

Spesiellt denne siden

http://www.wealdentool.com/acatalog/tips_4.html

Det er ikke spesiellt vanskelig å lage en av disse i link nr to. Jeg har laget en enkel versjon tilpasset bel. For å være sikker på at radiusen blir korrekt bruk skyvelær. Jeg har ikke prøvd denne enda, men den blir nok prøvekjørt på et billigere materiale en mdf første gangen :?
    Så ikke så dum ut de der

Når det gjelder finnish, så er det om å gjøre å være mest mulig nøye når man skjærer ut platene, for da sparer man seg for mye pussearbeid. Når du skal skjære ut platene så ville jeg ha brukt en god sirkelsag, gjerne med støtte (følge en kant el..). Jeg ser for meg at det kan være lettere å gjøre ferdig finnishen når kassen er hel.. (Sparkel, pusse), men dette er det sikkert andre som har mer erfaring en meg! Jeg er selv nooob, men prøver å tilegne meg snekkerkunnskaper her og der :wink:
    Tror nok jeg vil kjøpe mest mulig ferdig kappet mdf (må skråkappe sideveggen selv, men tror det skal gå bra)

Fordelen ved å bruke skruer er at man fester platene sammen med engang. Ellers så fester trelim bra. Bare husk å forborre, ellers kan/vil MDF sprekke.
    Jo, men en må vel borre hele veien inn i begge plater, og ser for meg at det vil være lettere om delene først er limt sammen så det ikke forskyver seg...

Sette sammen, her er jeg litt usikker.. Men det er nok en fordel å ha endel tvinger og vinkeljern.. Jeg skal i allefall handle litt hos mr Clas Ohl... Kanskje ta en og en plate. Jeg tror kanskje det er greit å ene sideplaten til slutt sammen med bunnplaten, men dette kan sikkert andre svare på. Pass på at alt passer sammen..
    Har tenkt å ha endel tvinger etc ja

Får håpe du får flere svar.. Dette er kun tanker jeg har. Det kan uansett bli spennende.
    Spennende blir det ja, og gleder meg veldig til å høre resultatet

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte prøve jig'en i dag.. Og etter det så er jeg ikke i tvil... bruk overfres.. stort lettere går det ikke an å lage meget gode hull.... Bruk litt tid på å lage tilleggsutstyret i link nr 2 så er du igang.

Mvh

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper trelim som er beregnet på vinterbruk, så tørker den litt fortere enn det vanlige limet
    Hvis du leser på casco sine limtuber, så skal vinterlimen ha lengre presstid enn innedørslimen... Begge ved 20grader

snodig men sant...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Hvis du kjøper trelim som er beregnet på vinterbruk, så tørker den litt fortere enn det vanlige limet
    Hvis du leser på casco sine limtuber, så skal vinterlimen ha lengre presstid enn innedørslimen... Begge ved 20grader

snodig men sant...
    Hmmm, jeg ble fortalt noe annet av en selger på Maxbo, men jeg regner med du har sett etter, siden du sier det :wink:

My bad.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte ny tube i forrige uke..

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Bygging av BEL?

Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Jeg har aldri bygget høytalere før, men har lyst til å gå i gang med å bygge 2,5 veis BEL og har noen spørsmål i den forbindelse...

Etter at allt er kappet til, sette sideplatene og front/bakside mot hverandre og pusse det likt hele veien rundt mens de er sammenpresset?, eller bortkastet arbeid og heller ta 2 og 2 sider som skal mot hverandre og prøve å pusse til de passer best mulig sammen?

For hull til bass/mellomtone elementene, er det noen bedre/enklere måte enn å bruke en stikksag? Og nedsenkingen, det er vel best å frese sporet før hullet blir skjært ut? (Har overfres, og skal ha noen ekstradeler til den ett eller annet sted, som jeg håper jeg finner igjen, så en kan frese sirkler, evt er det noe sted i norge en får kjøpt universaltillegg for sirkelfresing som ikke koster en formue?)

Og hvilken rekkefølge er best å sette delene sammen i? front og sider eller bakside og sider? Hva begynner en med og hva setter en på tilslutt?

Og hvordan setter en det best sammen? Limer først delene sammen, og borer hull til skruer og setter i skruer etter at limet er tørket?
    Hvor store skruer bør en bruke? (Antar det bør være nedsenket hode)

Og såvidt jeg kan huske med vanlig trelim, så tørker ikke det svimlende fort, er det fordeler eller ulemper å bruke f.eks (relativt hurtigtørkende) kontaktlim? eller bruke "limpistol" (sånn som smelter limstaver)?
    Et nyttig tips:

Kapp alle delene som skal ligge utvendig i litt for store mål (1 - 2mm). Når kassa er sammenlimt, lager du en stor pusseskive i 10cm x 60cm MDF og fester pussepapir på denne (Lag også et par håndtak). Så legger du an hele pusseskiva på tvers over kassa (Når limet er tørt) og pusser i vei. Og nei, det tar ikke en evighet. Det er fort gjort, og resultatet blir sømløse overganger i liminga.

Skal du frese nedsenkning, så lag en mal i MDF som du kan feste til fresen. Bor et 10mm hull i senter av hullet du skal skjære ut, og et hull i malen med avstand lik radiusen (minus radius på fresehodet) på nedsenkingen. Dytt en 10mm bolt gjennom hullet i malen og hullet i kassa. Da er det bare å justere fresehodet ned til ønsket nedsenkning, og før fresen rundt i en perfekt sirkel. Det som måtte bli til overs mellom nedsenkningen og hullet du skjærer ut etter fresingen, tar du vekk med en kniv (Går lett vekk).

Mvh.

Vidar

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut at det er like greit å droppe å skru. Casco trelim fungerer greit! Sitter hardt og greit. Kassen blir limt i alle retninger så det burde holde. Hvis man vil være helt sikker så skrur man i tillegg. Et tips er å ha nok tvinger!! Og en benk å jobbe ved. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte flere tvinger. Ellers er det kjekt å ha endel utstyr. Og tid/tålmodighet :wink:

Jeg er stort sett ferdig med den ene ht nå, sett bort i fra bunn/delefilter og montering av elementer. Disse får vi snart håper jeg

Mvh

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere må frese 168mm nedsenkningshull til elementene,vist ikke går de ikke nedi.
    For det har nemelig jeg erfart ops: Men et par runder med sandpapir så er det vel i boks!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut at det er like greit å droppe å skru. Casco trelim fungerer greit! Sitter hardt og greit. Kassen blir limt i alle retninger så det burde holde. Hvis man vil være helt sikker så skrur man i tillegg. Et tips er å ha nok tvinger!! Og en benk å jobbe ved. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte flere tvinger. Ellers er det kjekt å ha endel utstyr. Og tid/tålmodighet :wink:

Jeg er stort sett ferdig med den ene ht nå, sett bort i fra bunn/delefilter og montering av elementer. Disse får vi snart håper jeg

Mvh
    Takker for alle tips, men jeg tror jeg vil skru i tillegg til å lime da jeg ikke helt stoler på kun liming... Superlim er jo veldig sterkt sålenge en trekker tingene rett fra hverandre (mange som skryter av at de holder over 1 tonn), men skal ikke rare slaget sideveis til før det løsner...

Kjedelig hvis du har fest etc og noen klarer å dytte borti høytaleren så den f.eks velter inn i en vegg eller noe sånt, også faller hele høytaleren fra hverandre... :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Når du har limt og presset platene godt sammen med tvinger vil de definitivt ikke falle lett fra hverandre selv om du ikke bruker skruer!

Men dersom du ikke bruker skruer har platene lett for å gli i forhold til hverandre når du setter på press med tvinger. Limet virker før det fester som smøring og platene "flyter" bortover. Dersom du forborer riktig og i tillegg bruker nok skruer kan du nok også greie deg uten tvinger i det hele tatt. Men da må du gjøre deg flid og bore lite hull for gjengene i den platen du fester til og frihull for skruene i den andre platen slik at skruen presser platene godt sammen.

Ellers blir det som sagt over aldri for mange tvinger. Det er også lurt å legge ekstra MDF-plater (eller noe annet du har for hånden) mellom høytalerplaten og tvingen. Da fordeles trykket fra tvingen bedre utover og du unngår at tvingen lager merker i overflaten på høytaleren.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å forhindre at platene sklir fra hverandre kan man frese spor. Men da må man medberegne dette før man kapper osv.

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •