BEL Galleri! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 18 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 358

Tråd: BEL Galleri!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott design! Stå på!

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Takk for det! Må nesten si at man blir 10 ganger gladere i noe når man har lagd det selv og er fornøyd!

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da nærmer våre MKIIer seg ferdig, og jeg tenkte å legge ut litt tekst og bilder fra prosessen. Jeg har nå skrevet hele posten og ser at det kan bli litt vel mye bilder og tekst. For mye..? Skal jeg flytte/fjerne?

Ok, da kjører vi:
    Det startet med 2x 240x192cm MDF 19mm plater fra Maxbo til omkring 370kr stykket. Etter kapping på sirkelsag ble delene til 2 par MKII født. En plate holder til ett par:

Vi valgte å bruke den ène sideplata som "mal", og lot den andre sideplata være løs helt til det siste. Som dere ser har vi laget 8 hull i bunnplata til hver sin htkabel. Om det er sjakktrekk eller ikke vil vise seg når vi skal tette dem med guffe (epoxy, silikon eller noe annet klin). Sideplata stikker også bittelitt på utsiden for siden å bli pusset ned. 4mm^2 kabel fra biltema stikker såvidt inn på bildet.

Rockwool, rør og kabler på plass. Vi valgte å bruke en smule mer rockwool en orginalt uten å egentlig ane konsekvensen av dette. Bassrøret dro vi omtrent 1 cm for langt igjennom bakplata, ettersom vi da senere kunne pusse ned bassrøret til å "matche" bakplata. Røret har orginalt en type skråskjæring som gjør at det vil bli en sprekk mellom rør og bakplate. Dette synes ikke på bildet, men fordelen vil sees senere.

Etter liming stod pussing og fresing for tur. En avrunding på 0,5cm på alle kanter. Som bildet viser er platene er skjært så de passer i hverandre for å minimere sjansen for lekkasje og også får å få et bedre grunnlag for lakkering senere. Grunnet strukturforskjeller mellom flate og sidekant på mdf valgte vi en innskjæring/flens på 0,5cm for å matche avrundinga. Dvs at hjørnet slutter akkurat der sprekken vil bli, og det kan gjøre det vanskeligere å se sprekken gjennom den ferdige finishen.

Etter timer med pussing og sparkling (jada, det ble jo litt) var det klart for grunning med en type primer filler. Et temporært malerrom ble opprettet i kjeller'n med plastikk rundt. For å minimere mengden med støv fuktet vi alt med vann før vi lakkerte. Bildet er tatt etter to strøk grunning.

Lakkering er usannsynlig sterkt og litt utskiftning av luft var på sin plass. Dette er en radiatorvifte fra en bil som på DIY-vis er blitt til en superduper avtrekksvifte. Den funka vanvittig bra, men dro sikringa et par ganger. Motoren er på 0,25HK.

Sprøytepistolen som ble brukt.

OOooh. Spenningen stiger! Dette er etter første strøk (heftstrøk) av lakken som skal bli den ferdige finishen. Fargen heter "brilliantsvart perlemor". Den virker svart blank i svakt lys, men heller over mot mørk havblå metallic når lyset kommer.

Jeg er usikker på om dette bildet er tatt før eller etter strøkene med klarlakk, men det viser iallefall at kantene faktisk, som planlagt, er lite synlige (usynlige?).

Et kritisk blikk på foten, som er lakket på samme måte i samme farge som resten.

Jeg ble litt overveldet over at vi hadde brukt hele totalt 8,5 liter til grunning og lakkering av 4 stk (2 par) BEL MKII + føtter. Av malerbutikken fikk vi opplyst at det faktisk var halvparten av hva som ble brukt til å lakkere en hel sedan. Vel, vi har iallefall fått noen solide lag med lakk

De fire boksene til venstre er 2l grunning + 2l tynner til denne. De to boksene i midten (med mørkegrønn strek) er brilliantsvart perlemor base (1l) + 1l tynner til denne. De tre boksene til høyre er til klarlakken og er 1l klarlakk, 1l tynner og 0,5l herder.

Og resultatet? Vel, foreløpig status er dette:

..må tilføye at jeg er fornøyd med stor F så langt

Det som gjenstår er å skru fast elementene (kjøper skruer i morgen), bunnplata og delefilter. Bunnplata ligger på vent til delefilter er klart til salg og bestilling, og frem til det klør øra etter å høre søt musikk. Lyden kan jeg derfor ikke si så mye om enda, bortsett fra at jeg ble mektig imponert over prototypen til snickers

BEL MKII er vårt første "skikkelige" hifibygg , og må si at den har vært vanvittig morro å jobbe med. Det er en del vinkler og slikt som kan skape hodebry, men det løser seg alltids, og så er man ikke desto mindre fornøyd etterpå Håper flere hiver seg rundt og bygger denne, for det anbefales!

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Steike. Det så bra ut det "esp". :shock:

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Ser lekkert ut!! Sprøyting er nok tingen ja....

Synes tråden i sin helhet var bra, trenger ikke splitte den opp.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo ut som sinnsykt fint arbeid! Jeg er målløs...

Grundig!!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven..en DIY-høyttaler som ser ut som en high-end sak til 50.000!!! Svart pianolakk, helt konge!! Grattis! høres den like bra ut som den ser ut, ja da........

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

wow!

Det derre er helt sinnsykt! utrolig flotte! grattis!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyyydelig! Skikkelig utstyr gjør susen, ser jeg. Selv har jeg kun brukt pensel, og det kommer nok aldri opp mot slik sprøyting.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom lydkvaliteten står i stil vil det ikkevære mye å utsette her

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gubbanoa..., sånt er til å få bakoversveis av. Kanonbra finish.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rålekkert! satser selv på høyglans, men tviler på jeg får det til så bra. (blant annet p.g.a. at jeg ikke tenkte på å bruke primer/filler.)

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det nødvendig å pusse mellom hvert lag med lakk?

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste bildet "tok kaka"... Gud som jeg ønsker meg et lokale/rom å holde på med slik i!
    NICE WORK!

mvh

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut, esp. Gratulerer med nydelig finish

Det skal bli spennende å se høyttalerene dine helt ferdig med elementer og det hele.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss så bra tilbakemeldinger da, det er hyggelig! Tusen takk

Vi har ikke noe egnet rom for lakkering vi heller, var jo derfor vi hang opp plastikk i kjelleren og "lagde" et rom. Gulvet (i sement) ble støvsugd og fuktet med vann. Vi hadde ingen form for luftfilter eller noe, så faren for støv/pollenmerker var jo stor. Dessuten er det greit å holde på før det blir mørkt (hersens mygg som skal borti alt som lyser). Det er umulig å få det helt perfekt uten å lakkere i en støvtett lakkboks..

Grunningen, eller primer filler, er fin å ha for å dekke over ugjevnheter som ikke man har klart å få bort med sparkel. Dessten lager den en flate som har lik struktur over hele, noe som ikke skjer hvis man lakker rett på treverket (mdf-kant, mdf-sideflate og sparkel om hverandre). Det er faktisk stor forskjell på å lakke sidekantene og flatene på mdf, og det synes fort i gjennom lakk. Vi har ikke særlig peiling på lakk egentlig, men gjorde litt research og ble rådet til å bruke grunning.

Før første laget med grunning var det mye pussing og sparkling. Etter litt grunning kom flere av "feilene" frem, og det var frem med sparkel og pussepapir igjen. 400 og 600 papir ble brukt i vårt tilfelle (faktisk også 1200, men det er jo som å pusse med servietter). Etter det andre laget med grunning dro vi over med en slags tynn gummisvamplignende greie vi kjøpte sammen med lakken for å fjerne "nupper". Ingen pussing etter det

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til bilder av ferdig høyttaler med elementer og det hele.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spent på bilder med elementer i

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy ****, hva kan man si, det der var rett og slett vakkert. Har ikke særlig lyst til å bruke glans 80 nå...

Newcomer Typhoon7 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig bra finish!!