Diy SVS killer! Er d mulig?? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 185
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøpte med 2 stk. hypex DS 4.0 til å drive mine gamle Rockford Fosgate PWR-415

Budjett pr. Sub blir da ca.6000.- +arbeid. Bør da kunne sammenlignes med f.eks SVS PB12 ISD til ca. 5000.- Eller kanskje PB-12 plus noe dyrere ca. 9000.-

Hvis jeg nå noen gang kommer til å få tid til å gjennomføre prosjektet da......

Nå er jeg ingen guru på hvordan kassa bør utformes, antall liter, og lengde på bassrør. Kan noen med erfaring titte litt på verdiene i Winisd og komme med innspill. Elementene spillte meget bra i min 78' Opel Rekord 2.0 S (uten krokan) :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De elementene der har nok gått litt ut på dato. Og parameterne passer nok best til bilbruk i lukket kasse. For å få ut noe særlig dypbass ut av disse i et hus må du ha store bassreflekskasser og/eller bruke EQ. Og med bare 6.2mm slaglengde begrenser det seg litt. Ytelsesmessig vil de to 15" tilsammen kanskje kunne måle seg med en PB-12 plus. Og da er det muligens ikke så fristende å bruke energi på å bygge noen digre kasser.

Forresten så har du jo en 12" som alene gir 90% av ytelsen til disse to 15" tilsammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    De elementene der har nok gått litt ut på dato. Og parameterne passer nok best til bilbruk i lukket kasse. For å få ut noe særlig dypbass ut av disse i et hus må du ha store bassreflekskasser og/eller bruke EQ. Og med bare 6.2mm slaglengde begrenser det seg litt. Ytelsesmessig vil de to 15" tilsammen kanskje kunne måle seg med en PB-12 plus. Og da er det muligens ikke så fristende å bruke energi på å bygge noen digre kasser.

Forresten så har du jo en 12" som alene gir 90% av ytelsen til disse to 15" tilsammen.
    Den 12'er skal jeg jo ha i senter. Men mener du virkelig at en "stakkars liten 12'er" kan hamle opp med 2 x15"?

I bilen hadde jeg 3 x3" bassrefleksrør. Og det spillte meget bra. Manglet bare strøm til forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kommer jo litt ann på hva du er ute etter. Er du ute etter skikkelig dypbass inne kan den "stakkars lille" fint hamle opp med 2 slike 15". Er du derimot mer interessert i å spille grisehøyt uten dypbass så passer de 15" fint. Men trodde egentlig du var godt dekket på det området fra før av.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer, har jo 4x15" tilsvarende fra før så i utgangspunktet er jeg interessert i dypere bass. Har du noen spennende 15" fra TC sounds som kan passe? Hva med TC9?

Lurer derfor på å bygge kasse tilpasset det nye elementet for først å prøve med Rockford Fosgate elementet. Dette for å bekrefte for meg selv at det har skjedd noe de siste 10 årene på sub fronten.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget en sub bass med følgende spec:
    RCFL18P300, Hypex HS-200(modifisert med større ringkjerne trafo samt større lytter) 230 liters (netto) kasse samt port tuna til 22Hz.

Dette lager dyyyp bass med masse trøkk -do belive me
    Om min "lille" DIY sub "tar" SVS aner jeg ikke......

Newcomer laslot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er vel en "alt" killer.....

Denne overgår vel svs! Tekst bør leses 160db ved 4 Hz osv.....psycho

Ps ikke så verst resten av anlegget heller!

http://www.royaldevice.com/custom.htm

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygde sjølv ein DIY-sub med hypex hs500 og 2 stk. 12" peerless xxls, tvilar på desse når opp til svs. He enda ikkje klart meir enn 115dB i darla-scena. No skal det seiast at rommet ikkje er isolert, og subbane ikkje kalibrert noko særleg enda, men allikavel.

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje denne kan være interessant for noen:
    http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm

Linkwitz' sider inneholder dessuten mye fintenking og gir bra teoretisk grunnlag for den som vil konstruere noe selv.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har kommet opp med noen gode ideer? På tide å komme i gang igjen etter jula! :grin:

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Har nå lest gjennom denne lange tråden som først begynner å bli saklig etter 7 sider med mas...

Uansett, jeg har en plan:
    Ser for meg to tårn, ett på hver side.
    Hvert av tårnene skal bestå av enten 2-4 elementer på 12-15" eller 2 kasser med 2 elementer i hver.
    Dette vil si at det totalt vil bli enten 4 eller 8 elementer totalt, men ser for meg at det realistisk sett vil begynne med 2 på hver side.
    Dette vil jeg mest sansynlig bruke lukkede kasser til.

Når det gjelder elementer er jeg ikke sikker på hva jeg kommer til å gå for, men vurderer Focal og Eton.
    I tillegg kunne jeg tenke meg å prøve Ascendant Audio Avalanche som ganske mange Amerikanske DIY'ere bruker med meget gode resultater.
    Hmm, burde gi deg dynamikk så det holder ja ;-)
    Du har vurdert en IB (Infinitive Baffel) løsning også da?
    Er vel mer det som er vanlig å benytte såpass mange elementer på.

Når det gjelder Ascendant Audio og deres Avalanche så har du ett par utfordinger.
    1) De har avsluttet produksjonen av disse (og har vel heller ikke flere på lager). Årsaken var vel at de ikke ville godta å betale rojalties til Adire når Adire samtidig sa at "våre basser er bedre selv om de bruker vår teknologi"
    Uansett, de holder vel på med en ny serie men disse er såvidt jeg vet inntil videre ikke tilgjengelig, og jeg har i alle fall ikke hørt noe ny dato for når de blir det.
    2) De selger ikke utenfor USA (pr. dags dato i alle fall).
    Erfaringen min viste vel at det kom til å koste like mye å få sendt elementet over derfra (via ett shipping selskap) som selve elementet koster, og det føles liksom ikke helt riktig...

NB: ser at det ut fra hjemmesidene deres kan virke som om ting begynner å nærme seg, men jeg min erfaring fra de og andre HT produsenter er at dersom en skal avvente "kommende" modeller så må en forvente å vente lenge!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke så vanskelig å lage noe som spiller høyere enn en SVS-sub. Men utfordringen er å klare det til prisen. For hvis pengene brukes på SVS-subber, så kan man jo bare kjøpe flere... Så når man snakker om SVS-killer, så må det selvfølgelig være i forhold til pris også.

Jeg tror fortsatt det er mulig, men selv om SVS har fokus på ytelse, så kommer prisen som en sterk nr 2. Jeg synes personlig at den norske importøren bør ta inn noen av tube-subbene også, som etter hva jeg skjønner har et enda råere trykk/pris-forhold.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Jeg vil påstå at alle som satser på DIY for å spare penger satser på feil hest.

Av de som har litt peil blir vel det at en sparer penger på DIY mest sett på en såkalt "urban myth".

Greit nok, ved første øyekast kan det se lovende ut. Delekosten virker mye lavere enn nykosten.

Stemmer bra det. Men...
    så kommer det lim, skruver, filter, maling, finer, kontaktpunkter, interne ledninger, kontakt fra vegg til sub'en, frakt, køring, riper på bilen når du forsøkte å få greia inn i den + mye, mye mer.

Etter det så kommer det ny kondensator for den du svidde da du skulle teste det første gang, den koster 10kr, frakten koster ca. 250 for du må sikkert bestille den fra statene.

Ops, du må ha deg ett nytt verkøty, 1500Kr og ja, sandpapir og annet sliteutstyr. Støvsuger for å rydde opp etter deg må du sikkert også kjøpe inn.

Osv, osv, osv...

Når du endelig er blitt ferdig og har hatt den en stund blir du lei av greia; men det er da ikke noe problem, det er jo bare å selge den. DOH!
    Joda, DIY går for høye priser på bruktmarkede!

Nei, ærlig talt. Dersom du ikke driver med DIY av genuin interesse eller ønske om å lage noe spesialtiplasset tror jeg nok mye heller du bør se deg om etter noe på bruktmarkede. Er du reelt interessert i å spare penger tror er det veien å gå, ikke DIY.

Når det er sagt, oppfordrer ALLE som er interessert i det i å forsøke DIY. Er få ting som er mer moro enn det. Men spare penger, nei DET gjør du ikke!

IMHO, TEK

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Hmm, burde gi deg dynamikk så det holder ja ;-)
    Du har vurdert en IB (Infinitive Baffel) løsning også da?
    Er vel mer det som er vanlig å benytte såpass mange elementer på.

Når det gjelder Ascendant Audio og deres Avalanche så har du ett par utfordinger.
    1) De har avsluttet produksjonen av disse (og har vel heller ikke flere på lager). Årsaken var vel at de ikke ville godta å betale rojalties til Adire når Adire samtidig sa at "våre basser er bedre selv om de bruker vår teknologi"
    Uansett, de holder vel på med en ny serie men disse er såvidt jeg vet inntil videre ikke tilgjengelig, og jeg har i alle fall ikke hørt noe ny dato for når de blir det.
    2) De selger ikke utenfor USA (pr. dags dato i alle fall).
    Erfaringen min viste vel at det kom til å koste like mye å få sendt elementet over derfra (via ett shipping selskap) som selve elementet koster, og det føles liksom ikke helt riktig...

NB: ser at det ut fra hjemmesidene deres kan virke som om ting begynner å nærme seg, men jeg min erfaring fra de og andre HT produsenter er at dersom en skal avvente "kommende" modeller så må en forvente å vente lenge!
    Har full kontroll

Har ikke mulighet til IB nå uansett, men kanskje en gang...
    AA sine nye elementer er på vei ut nå.
    Men det er stor sannsynlighet for at jeg kommer til å kjøpe SS RL-p15.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er jo ikke så vanskelig å lage noe som spiller høyere enn en SVS-sub. Men utfordringen er å klare det til prisen. For hvis pengene brukes på SVS-subber, så kan man jo bare kjøpe flere... Så når man snakker om SVS-killer, så må det selvfølgelig være i forhold til pris også.

Jeg tror fortsatt det er mulig, men selv om SVS har fokus på ytelse, så kommer prisen som en sterk nr 2. Jeg synes personlig at den norske importøren bør ta inn noen av tube-subbene også, som etter hva jeg skjønner har et enda råere trykk/pris-forhold.
    Jeg er 100% sikker på at jeg skal klare det!
    Hvor mye kommer den største SVS'en på ferdig hjemme i stuen?

Jeg vil tippe at ytelsesmessig vil jeg ligge omtrent likt med to slike om jeg går for lukket og godt over om jeg går for portet.
    Prismessig kommer jeg ikke til å havne så langt over en PB12/2-Ultra (hvis det er det de heter).
    Ulempen i forhold til SVS blir jo størrelsen, men det gjør ikke alltid så mye...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye 18 tommeren til Ascendant audio ser jo meget interresant ut, Fs på 14 Hz og 27mm Xmax (ubekreftet), ryktene sier at den kommer til å koste rundt 200$, men som sagt det blir dyrt å sende dem. Alternativt kan en sende med båt, 895 for en kasse opptil 300 kg, men da tar det jo litt lengre tid og en må hente dem i Tistedal.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eggi
    Den nye 18 tommeren til Ascendant audio ser jo meget interresant ut, Fs på 14 Hz og 27mm Xmax (ubekreftet), ryktene sier at den kommer til å koste rundt 200$, men som sagt det blir dyrt å sende dem. Alternativt kan en sende med båt, 895 for en kasse opptil 300 kg, men da tar det jo litt lengre tid og en må hente dem i Tistedal.
    Den 18" du snakker om er ment for IB...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke så dum ut den ,men det er jo ingen innformasjon om den egentlig.
    Får håpe den ikke har en følsomhet på rundt 85db ,men heller mellom 90-93.

Dette fant jeg :
    One more surprise: We have a new 18 inch subwoofer that is engineered specifically for home audio infinite baffle use. The Alliance 18. It has a resonance frequency of 14 Hz. That is not a typo. With 750 watts power handling and an array of specifically tooled suspension parts, this driver is quite amazing. Specs and pricing will be posted for this low frequency monster. It also works well in sealed home audio boxes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Den 18" du snakker om er ment for IB...
    Dette betyr jo bare at den også vil funke flott i store lukkede kasser

Edit:
    Det stod visst i innlegget til CFD også ops:

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eggi
    Da jeg var i kontakt med dem (da de hadde den forrige serien) sendte de ikke utenlands i det hele tatt.
    Kan selvsagt ha en US adresse, men da blir det uansett først frakt dit og deretter frakt videre på en eller annen mer eller mindre hensiktsmessig måte...

Sitter du på noe annen informasjon enn det jeg har her? Hva er i så fall kilden? Jeg har vært i kontakt med Chad Kypers direkte via telefon.
    (var ikke "mulig" å komme i kontakt med dem via e-post eller PM på forum)

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •