Diy SVS killer! Er d mulig?? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 185
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Litt tøft hvis du faktisk lager en så stor sub da. Er vel det jeg mener her.
    Husk at minst en av de ytre dimensjonene ikke bør overstige 60 cm. Beistet bør kunne flyttes ut av rommet det bygges i...
    Godt poeng, er 60cm standard dimensjon på døråpninger?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne vært moro å hørt om hvilke ideer DIY folket hadde vedr. subbygging hvis penger ikke var en begrensning. Og kriteriet var at den skulle kunne transporteres gjennom en vanlig døråpning. 8)

Enyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En egen tråd til det hadde nok vært lurt.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant dette på avsforum.

Posted by: Kingdaddy

quote:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Originally posted by craigsub
    King Daddy, I can get an SVS PB2+ to my house for $1198 delivered (It is also eq'ed internally). If you can build a subwoofer for $599 that beats the PB2+, I will buy it from you for $1198. Here is the criteria:
    --------------------------------------------------------------------------------

I think you missed the point; DIY subs benefit the builder and give great value because you’re labor is free. If I have to sell it, I would not do this for free, Would you?

I have 2 Maelstrom Sonosubs that IMO far exceed anything that HSU, SVS and many others sell, and they are still cheaper, but not much, I'm a bit of a fanatic about fit and finish so I experiment a lot, which means a lot of waste. Anyway, my pair cost about 2K and are ruler flat to 15Hz with good output down to 10Hz. My spl meter is probably not that accurate but I can get it to show about 118 at 20Hz (corrected), and the port can be sealed with a twist of a knob. If I were to take anybody up on such a bet I think it could be done with an IB for much cheaper, and it would do the trick, but that’s a custom install and falls outside your ridiculous parameters. BTW does the SVS EQ have 12 filters, I dont think so.

Der er det også en heftig disk vedr best value subwoofer. Bang for the Bucks!

http://archive.avsforum.com/avs-vb/s...hreadid=406168

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVS stil

Her er en alternativ kasse til SVS Killeren, http://www.hervik.no/flytebrygger.htm
    Disse kan fås i størrelse opptil 70cm i diameter, og sidene er 10-15mm tykke. Har ikke sjekket pris enda, men om jeg har lest riktig så er svs av papp(tykk solig håper jeg), men dette burde da være bedre.
    Det er tross alt en nesten komplett kasse som kan "trekkes" med finer fra f.eks Oslo finerfabrikk for å få en flott finish.
    Og her er 1/2 hyggelig element. http://www.soundsplinter.com/rlp_pre...subwoofer.html
    Tror dette kan være et bra utgangspunkt.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tube

Er litt i tvil om hvordan man beregner disse tubene, altså om man må tenke på annet enn riktig volum og tuning frekvens for bassrefleks. Bassrefleks med et basselement er løsningen jeg ser for meg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal bare betraktes som et statisk volum på linje med en annen kasse.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner jo noen extrem prosjekter på nettet, men legger merke til at en god del av desse benytter PA fortserkere som td QSC og Behringer til å drive subbene. Er dette en ok løsning?

Ser at QSC oxo benyttest i en del Kinoer rundt om.

Mvh Ivan

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QSC lager bra forsterkere. Er litt skeptisk til Behringer.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivan
    Finner jo noen extrem prosjekter på nettet, men legger merke til at en god del av desse benytter PA fortserkere som td QSC og Behringer til å drive subbene. Er dette en ok løsning?

Mvh Ivan
    Det største problemet kan vel bli viftestøy. Med Crown K1 og K2 slipper du dette, men prisen er relativt høy. Jeg er muligens interessert i et par subforsterkere, kanskje det hadde vært mulig å få til et gruppekjøp? Snickers-is hadde vel et opplegg med en DIY-shop, men jeg vet ikke hvordan det endte.

Frode

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En godt konstruert hornkonstruksjon burde vel kunne konkurere med svs? Eller blir kanskje kassene altfor store? Har personlig litt trua på hornbass. :wink:
    Hornbass er vel det tøffeste, men dessverre blir det for stort for de fleste. Et par LAB-horn under sofaen gjør susen! :lol:

Frode

http://www.geocities.com/xobt/labhorn.htm

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    En godt konstruert hornkonstruksjon burde vel kunne konkurere med svs? Eller blir kanskje kassene altfor store? Har personlig litt trua på hornbass. :wink:
    Hornbass er vel det tøffeste, men dessverre blir det for stort for de fleste. Et par LAB-horn under sofaen gjør susen! :lol:

Frode

http://www.geocities.com/xobt/labhorn.htm
    Kult. Det der er bokstavelig talt, under sofaen. :lol:

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen utklipp fra nettet:

Dustin B, are you saying that two cheap Avalanches in a 5-6 ft^3 sealed enclosure could equal (or better) the performance by a PB12-Plus/2 or a PB12-Ultra/2?
    Yes. It's no secret that one can build a sub that will beat any commercial design for less money. You just can't be concerned with enclosure size, need the right wood working tools and the time. SVS is the closest you can get to that value level, and if you don't have the time they easily become your best choice IMO.

The Avalanche drivers are anything but cheap. Drivers equivalent to the DB12 in the Plus series subs would retail for well under $200 each. The TV12 driver in the Ultra is an exercise in excess and would likely retail for over $400, but it's still a 12" driver. The Avalanche is a 15" driver and the displacement advantage that affords is not small. If you don't limit enclosure size to 6ft^3, you could build a dual Avalanche 15 that would easily outgun PB12 Ultra/2. And the XBL^2 motor is not trivial either.

Also don't forget that would be $600 for just the drivers, you'd need another $100 for the enclosure, $750-$1600 depending on the amp you choose, and then you still need to add a finish to the enclosure which can vary a huge amount depending on what you go for. SVS has succeeded with their dual driver box subs (specifically the PB12ISD/2 and the PB12Plus/2) in making DIY a tough sell. Building a sub that size of comparable performance will be damn near the same price. But when you don't have to limit yourself to <6^ft3, you can do some wild stuff at significant cost savings with DIY.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TIL SVS GUTTA SOM SIER AT DIY IKKE ER ET ALTERNATIV !!!

http://www.soundandvisionmag.com/ide...?topicID=29374

Optikill,

If you have a free weekend or two, a few basic handtools, and interest in DIYing...I'd say give it a shot. The primary advantage in DIYing is you can build an enclosure as large as you wish. (all things being equal...larger enclosures will provide a better cost/performance ratio).

Get a couple of those new 15s from parts express, a large ported enclosure tuned to the 18-20hz range...and a nice 600-900w amp...and you will have scary bass..

How large is your listening room and does it have any large openings to other areas of the home? What are you basic performance goals? (for example, are you looking for reference level capabilities down to 25hz, or maybe 20hz?).

Tom V.
    SVS
    SAY NO MORE!! :lol:

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lest gjennom denne lange tråden som først begynner å bli saklig etter 7 sider med mas...

Uansett, jeg har en plan:
    Ser for meg to tårn, ett på hver side.
    Hvert av tårnene skal bestå av enten 2-4 elementer på 12-15" eller 2 kasser med 2 elementer i hver.
    Dette vil si at det totalt vil bli enten 4 eller 8 elementer totalt, men ser for meg at det realistisk sett vil begynne med 2 på hver side.
    Dette vil jeg mest sansynlig bruke lukkede kasser til.

Når det gjelder elementer er jeg ikke sikker på hva jeg kommer til å gå for, men vurderer Focal og Eton.
    I tillegg kunne jeg tenke meg å prøve Ascendant Audio Avalanche som ganske mange Amerikanske DIY'ere bruker med meget gode resultater.

Av forsterkeri er det vel egentlig ikke noen tvil om at jeg kommer til å gå for 1 eller 2 Crown K2.
    Får heller bytte til Dynamic Precision e.l. når jeg blir rik :grin:

Meningen med denne konstruksjonen er å oppnå en sinnsyk dynamikk og et trykk i dypbassen som overgår det meste.
    Bruken vil bli mest musikk, men også en del film.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som ett sinnsykt kult prosjekt. Lag deg en egen tråd under DIY, og følg opp med info og bilder etterhvert som prosjektet skrider frem!

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av tinga med SVS sine subber er vel at de bruker mye EQ og et bra infrasonisk filter for å få en flat respons ned til ~20hz, og så krapp avrulling nedenfor 20hz.. Dette er en tanke jeg har lekt med selv.. ofre maks spl til fordel for flat frekvensrespons lengre nedover i frekvens . Det er faktisk ikke så himla vanskelig i teorien, men å få det gjort i praksis, det er kanskje verre

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mange nevnet tcsound og splinter spound. Leste på et forum at de nå holder på med en ny sub - var også en link herfra jeg brukte - som hadde noen form for komansasjon på spolen for å unngå forandringer i verdiene når spolen vandret gjennom magnet gapet. Noen som vet om denne er tilgjengelig enda? Kunne sikkert vært et bra element til denne subben, men det var vel strengt tatt et bil element.

EDIT: glemte helt å si at Cerwin Vega lagde noen "jordskjelv horn" på 70 tallet som de sendte rundt med filmen Earthquake. Tror ikke CV har noen problemer om noen vil bygge disse. Da jeg jobbet på Klubben i Trondheim fikk vi de tegningene og tenkte å bruke strokere i dem, men tegningene har forsvunnet dessverre. Disse hornene brukte en 18"i hvert kammer.

OT - om det er noen som vil legge øret til en m&k sub i Trondheim har jeg en som jeg gledelig gir demo på - PM er vel best.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    En av tinga med SVS sine subber er vel at de bruker mye EQ og et bra infrasonisk filter for å få en flat respons ned til ~20hz, og så krapp avrulling nedenfor 20hz.. Dette er en tanke jeg har lekt med selv.. ofre maks spl til fordel for flat frekvensrespons lengre nedover i frekvens . Det er faktisk ikke så himla vanskelig i teorien, men å få det gjort i praksis, det er kanskje verre
    Bruker SVS mye EQ? Etter hva jeg skjønner er det volumet på kassene som gjør at SVS kan lage subber som går dypt. Det er ikke noen heksekunst å lage store subwoofere som går dypt. Utfordringen er å lage små subwoofere som går dypt og høyt uten å bruke EQ.

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •